REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy odczują podwyższenie składki rentowej

REKLAMA

REKLAMA

Podwyższenie składki rentowej od 1 lutego 2012 roku będzie miało negatywny wpływ na firmy - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan wśród małych i średnich firm.

REKLAMA

„Przedsiębiorcy czekają na kolejny pakiet zmian, który ułatwi działalność gospodarczą. Redukcja ogromnych kosztów administracyjnych prowadzenia firm, rzędu 70 mld zł rocznie, przyniosłaby korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i budżetowi" - mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan. System podatkowy jest ciągle nieprzyjazny, regulacje dotyczące zatrudnienia nie sprzyjają wzrostowi liczby osób pracujących, a regulacje branżowe stanowią dodatkowy problem, z którym małym firmom jest znacznie trudniej sobie poradzić niż firmom większym.

REKLAMA

„Z badania Lewiatana wynika, że procedury administracyjne są komplikowane, a nie upraszczane, co zwiększa koszty dla przedsiębiorstw. Dostęp do środków unijnych jest ciągle utrudniony i niezbyt dobrze ukierunkowany, a dodatkowo MSP muszą radzić sobie w warunkach dużej szarej strefy, która zaburza konkurencję na rynku. Tym bardziej, że silnie negatywnie działają na możliwości rozwojowe małych i średnich firm czynniki rynkowe (inflacja, kurs złotego, stopy procentowe)" - mówi dr Małgorzata Starczewska, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Polecamy: Składka rentowa 2012 - podwyżka od 1 lutego

REKLAMA

Warunki zewnętrzne, w jakich muszą pracować przedsiębiorstwa, pogarszają się. A czynniki, które w dużej mierze zdecydowały o ich sukcesie w okresie osłabienia gospodarczego - konserwatyzm w zarządzaniu finansami, niski poziom lewarowania oraz koncentracja na rynku polskim, mogą nie być wystarczające do przetrwania kolejnej fali osłabienia gospodarczego.
W 2008 roku 52 proc. MSP wskazywało na cenę jako czynnik decydujący o ich pozycji konkurencyjnej na rynku, a niespełna 27 proc. na jakość towarów i usług. Tegoroczne badania pokazują zdecydowane odwrócenie priorytetów.

Obecnie 43,3 proc. MSP buduje swoją pozycję konkurencyjną w oparciu o jakość produktów i usług, a 15,4 proc. stawia na cenę. Ta zmiana podejścia do działalności gospodarczej, która zapoczątkowana została trzy lata temu okazała się na tyle skuteczna, że nawet w czasie kryzysu 2008-2009 polskie firmy radziły sobie całkiem dobrze na rynkach naszych zewnętrznych partnerów biznesowych - konkurowały właśnie ceną i jakością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania PKPP Lewiatan wynika, że prawie 70 proc. MSP uważa, że wysokość pozapłacowych kosztów pracy jest poważną barierą w ich działalności. Pozycjonują one ją na trzecim miejscu wśród barier regulacyjnych (po wysokości VAT i podatku od dochodów z działalności gospodarczej).

Polecamy: Składki ZUS 2012

Tymczasem prawdopodobnie od lutego 2012 r. siła negatywnego wpływu tego czynnika na działalność gospodarczą wzrośnie, bowiem rząd zdecydował o zwiększeniu dochodów do budżetu poprzez podniesienie składki rentowej płaconej przez pracodawców z 4,5 proc. do 6,5 proc. Ma to dać budżetowi państwa w 2012 roku 6-7 mld zł. Oznacza to, że o taką kwotę zwiększą się koszty przedsiębiorstw i zmniejszy się ich zysk (ewentualnie pogłębi strata). To istotne zagrożenie dla działalności firm, szczególnie MSP.

Małe i średnie przedsiębiorstwa wytworzyły w 2009 r. 48,2 proc. PKB, w tym 30,4 proc. przypadało na mikro przedsiębiorstwa, 7,9 proc. na firmy małe, a 10,1 proc. na średnie. Firmy duże wypracowują prawie 24 proc. PKB. Łącznie sektor przedsiębiorstw wytworzył w 2009 r. 72,3 proc. PKB.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS na ogólnopolskiej próbie 1501 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA