REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Więcej bezrobotnych we wrześniu

Więcej bezrobotnych we wrześniu
Więcej bezrobotnych we wrześniu

REKLAMA

REKLAMA

Stopa bezrobocia, zgodnie z szacunkami Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, wzrośnie do 11,7 proc. Firma we wrześniu zatrudniały mniej pracowników niż w sierpniu.

„Spada tempo wzrostu zatrudnienia. W drugiej połowie roku mniejsze jest zapotrzebowanie na prace sezonowe. Pracodawcy niechętnie przyjmują nowych pracowników. W końcu roku bezrobocie może być jeszcze wyższe" - ocenia Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan.

REKLAMA

„Ograniczenie wydatków Funduszu Pracy spowodowało, że urzędy pracy mają mniej pieniędzy na aktywizację bezrobotnych. Jeszcze w 2010 roku dzięki stażom, szkoleniom, pracom interwencyjnym i innym formom aktywizacji skierowały one na rynek ok. 700 tys. bezrobotnych i o tyle zmniejszyła się ich liczba w skali roku. Miało to ogromne znaczenie dla niektórych grup, zwłaszcza dla młodzieży. W tym roku zakres tej interwencji jest mocno ograniczony.

W ubiegłym miesiącu bezrobocie wzrosło w 7 województwach, najsilniej w pomorskim i warmińsko-mazurskim, w pozostałych województwach pozostało bez zmian.

REKLAMA

O 7,5 tys. osób (o 0,4%) wzrosła również liczba bezrobotnych i wyniosła 1 862,8 tys. osób (na podstawie meldunków nadesłanych przez wojewódzkie urzędy pracy). Należy zauważyć, że we wrześniu ub. roku miał miejsce silniejszy wzrost liczby bezrobotnych, o 12,4 tys. osób (o 0,7%).

Zmniejszyła się (o 4 tys., co stanowi 5,5%) liczba wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej zgłoszonych do urzędów pracy. Pracodawcy zgłosili we wrześniu do urzędów 68,5 tys. ofert pracy. W ubiegłym roku sytuacja kształtowała się znacznie lepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spadek liczby wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej we wrześniu 2011 roku odnotowano w jedenastu województwach, przy czym najsilniejszy względny w lubelskim (o 25,5% czyli o 0,9 tys.) i dolnośląskim (o 22,3% czyli o 1,6 tys.). W pozostałych województwach odnotowano wzrost liczby wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej (największy - o 700 ofert wystąpił w województwie małopolskim oraz warmińsko-mazurskim - o 400 ofert.

We wrześniu rejestrowały się osoby powracające do bezrobocia po wygaśnięciu umów na czas określony lub po zakończeniu prac sezonowych (np. w turystyce), szczególnie w obszarach atrakcyjnych turystycznie. Rejestrowali się także tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, przede wszystkim wyższych oraz osoby uprzednio skreślone z tytułu nie potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy.

Polecamy: Rozłożenie składek ZUS na raty 2012

Zgodnie z raportem Manpower dotyczącym prognoz zatrudnienia na IV kwartał 2011 r. blisko dwie trzecie pracodawców deklaruje, że poziom zatrudnienia w ich firmach się nie zmieni, zwalniać będzie jedynie co dziesiąty przedsiębiorca, a zwiększenie zatrudnienia przewiduje 17%. Najkorzystniej sytuacja wygląda w regionie południowo-zachodnim Polski, gdzie 18% więcej przedsiębiorców wskazuje chęć zwiększenia zatrudnienia niż redukcji. Jedynie w regionie wschodnim tyle samo pracodawców chce zatrudniać co zwalniać, w pozostałych obszarach różnice w deklaracjach wzrostu i spadku zatrudnienia przemawiają na korzyść wzrostu. Najlepsze perspektywy dotyczą sektora produkcyjnego (produkcja przemysłowa), gdzie 16% więcej przedsiębiorców chce zwalniać niż zatrudniać, budowlanego (12% więcej na wzrost zatrudnienia), sektorach finanse i ubezpieczenia (11% więcej na wzrost zatrudnienia). Jedynie w sektorze energetyka, gazownictwo i wodociągi oraz w instytucjach sektora publicznego więcej pracodawców planuje zwolnienia niż zatrudnienie (odpowiednio o 3% i o 2%).

Polecamy: Prawa przedsiębiorcy, którego kontrahent popadł w zwłokę

Analiza ogłoszeń o prace (głównie zamieszczonych na portalach internetowych) wskazuje, że w dalszym ciągu najbardziej poszukiwani są handlowcy, specjaliści IT, osoby z wyższym wykształceniem technicznym, finansiści, pracownicy call center" - dodaje Monika Zakrzewska.

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA