REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 pytań o RODO 2018

Subskrybuj nas na Youtube
5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock
5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do RODO? Oto 5 pytań, które każda firma powinna zadać swoim dostawcom technologii informatycznych, by przygotować się do wejścia w życie RODO.

Rozporządzenie RODO jest jedną z niewielu regulacji, które łączą technologię z prawem. Właśnie dlatego wymaga od firm uwzględnienia wszystkich trzech elementów takich jak ludzie, procesy i technologie. To między innymi ta złożoność stanowi dla przedsiębiorstw wyzwanie. Choć 25 maja 2018 zbliża się wielkimi krokami, zarówno małe firmy, jak i duże przedsiębiorstwa wciąż mają wiele wątpliwości i problemów dotyczących dostosowania się do nowych regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

1. W jaki sposób przygotowali się Państwo, jako dostawca technologii informatycznych, do wdrożenia RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie, że ma w ofercie rozwiązanie, które pomoże firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO, należy zapytać go o szczegóły. Odpowiedź pozwoli ocenić dostawcę nie tylko pod względem fachowej wiedzy, lecz również znajomości prawnych i technologicznych aspektów RODO. Firma powinna pamiętać, że powierza dostawcy zarządzanie swoimi danymi o znaczeniu newralgicznymi oraz ich ochronę. Jeśli dostawca nie udzieli zadowalającej odpowiedzi, czyli takiej która wykazuje znajomość rozporządzenia, jego wagi itp., być może lepiej zrezygnować z jego oferty.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

2. Jak widzą Państwo możliwości dostosowania rozwiązań chmurowych do wymagań RODO?

Dostawcy technologii informatycznych często nie przywiązują należytej wagi do zgodności rozwiązań chmurowych z wymaganiami RODO lub przeciwnie, wyolbrzymiają związane z tym problemy. Tak czy inaczej, powszechnie już stosowane rozwiązania działające w chmurze powinny być jednym z głównych przedmiotów dyskusji, debat i rozwiązań dotyczących RODO. Pojawienie się technologii przetwarzania w chmurze spowodowało największą rewolucję w sektorze ochrony danych w ciągu minionych 10 lat. Kiedyś dane znajdowały się wyłącznie w systemach lokalnych. Dziś firmy coraz częściej wybierają opcję przechowywania części danych lokalnie, a części w chmurze, lub wszystkich w chmurze. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i dostawcy usług informatycznych muszą wziąć pod uwagę sposób funkcjonowania globalnego środowiska chmurowego w kontekście suwerenności, przenośności i ochrony danych osobowych. Dziś rozproszone, dynamiczne i zróżnicowane dane są umieszczone w wielu heterogenicznych środowiskach, czasem na różnych kontynentach. Aby dane osobowe konsumentów miały zapewnioną należytą ochronę, ustawodawstwo musi dostosować się do wymogów tej nowej rzeczywistości. To samo dotyczy wewnętrznych reguł operacyjnych przedsiębiorstw, które powinny uwzględniać zarówno możliwości związane z nowoczesnym zarządzaniem danymi, jak i wymagania nowych regulacji w zakresie przetwarzania danych

REKLAMA

Zobacz: RODO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Czy ochrona danych osobowych jest tym samym co bezpieczeństwo danych?

W dyskusjach na temat cyberbezpieczeństwa i rozporządzenia RODO te dwa pojęcia są często utożsamiane ze sobą. Choć są bardzo ważne, nie oznaczają tego samego. Dostawca usług informatycznych powinien wiedzieć, na czym polega ta różnica. Tylko w takim przypadku może pomóc firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO. Ochrona danych i sieci wymaga przede wszystkim odpowiednich systemów bezpieczeństwa. W kontekście RODO systemy te są jednak tylko jednym z elementów potrzebnych do zapewnienia ochrony danych osobowych. Równie ważne są niezawodne procesy biznesowe i administracyjne oraz odpowiednie podejście pracowników i partnerów. Sam system bezpieczeństwa danych nie gwarantuje firmie odpowiedniej i efektywnej kontroli danych osobowych, nie zapewnia też zgodności z wymaganiami RODO.

4. Czy technologia wystarczy do zapewnienia zgodności z RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie twierdząco, to znaczy, że nie wie, czym jest RODO. Technologia stanowi tylko jeden z elementów całościowego rozwiązania. Technologia jest bez wątpienia bardzo ważna, ale nie chroni przed błędami popełnianymi przez człowieka, zwłaszcza w przypadku działań wykonywanych w dobrej wierze, bez świadomości naruszenia prawa lub reguł operacyjnych. Firma musi więc dostosować do RODO również swoją kulturę organizacyjną. Powinna przyjrzeć się swoim procesom związanym z przetwarzaniem danych, a w szczególności przeanalizować różne klasy danych, znaleźć i oznaczyć dane osobowe oraz zastanowić się, w jakich obszarach może obejść się bez informacji umożliwiających identyfikację osób. Jest to niezbędne do opracowania nowoczesnej strategii zarządzania danymi i podejmowania na jej podstawie decyzji dotyczących technologii informatycznych. Firma potrzebuje kompleksowej strategii opartej na współpracy różnych działów i jednostek organizacyjnych, co wymaga zaangażowania nie tylko dyrektora ds. ochrony danych osobowych, lecz również dyrektora finansowego, dyrektora generalnego, dyrektora ds. technicznych i dyrektora ds. marketingu wraz z podlegającymi im zespołami.

5. W jaki sposób proponują Państwo wdrożyć RODO u swoich klientów?

Projektowanie i wdrażanie programu zapewnienia zgodności z RODO dobrze jest zacząć od modelu opartego na ryzyku. Poszczególne działy przedsiębiorstwa powinny najpierw ocenić swoje ryzyko indywidualnie, a następnie połączyć swoje siły, wiedzę i doświadczenie, aby wspólnie opracować taki model. Również w tym przypadku program powinien obejmować trzy wspomniane wcześniej elementy, tj. ludzi, procesy i technologie. Obecny lub potencjalny dostawca technologii informatycznych powinien poinformować firmę, które elementy tego trzyczęściowego programu może efektywnie wesprzeć.

Autor: Dierk Schindler, doktor nauk prawnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA