REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 pytań o RODO 2018

Subskrybuj nas na Youtube
5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock
5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do RODO? Oto 5 pytań, które każda firma powinna zadać swoim dostawcom technologii informatycznych, by przygotować się do wejścia w życie RODO.

Rozporządzenie RODO jest jedną z niewielu regulacji, które łączą technologię z prawem. Właśnie dlatego wymaga od firm uwzględnienia wszystkich trzech elementów takich jak ludzie, procesy i technologie. To między innymi ta złożoność stanowi dla przedsiębiorstw wyzwanie. Choć 25 maja 2018 zbliża się wielkimi krokami, zarówno małe firmy, jak i duże przedsiębiorstwa wciąż mają wiele wątpliwości i problemów dotyczących dostosowania się do nowych regulacji.

REKLAMA

1. W jaki sposób przygotowali się Państwo, jako dostawca technologii informatycznych, do wdrożenia RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie, że ma w ofercie rozwiązanie, które pomoże firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO, należy zapytać go o szczegóły. Odpowiedź pozwoli ocenić dostawcę nie tylko pod względem fachowej wiedzy, lecz również znajomości prawnych i technologicznych aspektów RODO. Firma powinna pamiętać, że powierza dostawcy zarządzanie swoimi danymi o znaczeniu newralgicznymi oraz ich ochronę. Jeśli dostawca nie udzieli zadowalającej odpowiedzi, czyli takiej która wykazuje znajomość rozporządzenia, jego wagi itp., być może lepiej zrezygnować z jego oferty.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

2. Jak widzą Państwo możliwości dostosowania rozwiązań chmurowych do wymagań RODO?

Dostawcy technologii informatycznych często nie przywiązują należytej wagi do zgodności rozwiązań chmurowych z wymaganiami RODO lub przeciwnie, wyolbrzymiają związane z tym problemy. Tak czy inaczej, powszechnie już stosowane rozwiązania działające w chmurze powinny być jednym z głównych przedmiotów dyskusji, debat i rozwiązań dotyczących RODO. Pojawienie się technologii przetwarzania w chmurze spowodowało największą rewolucję w sektorze ochrony danych w ciągu minionych 10 lat. Kiedyś dane znajdowały się wyłącznie w systemach lokalnych. Dziś firmy coraz częściej wybierają opcję przechowywania części danych lokalnie, a części w chmurze, lub wszystkich w chmurze. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i dostawcy usług informatycznych muszą wziąć pod uwagę sposób funkcjonowania globalnego środowiska chmurowego w kontekście suwerenności, przenośności i ochrony danych osobowych. Dziś rozproszone, dynamiczne i zróżnicowane dane są umieszczone w wielu heterogenicznych środowiskach, czasem na różnych kontynentach. Aby dane osobowe konsumentów miały zapewnioną należytą ochronę, ustawodawstwo musi dostosować się do wymogów tej nowej rzeczywistości. To samo dotyczy wewnętrznych reguł operacyjnych przedsiębiorstw, które powinny uwzględniać zarówno możliwości związane z nowoczesnym zarządzaniem danymi, jak i wymagania nowych regulacji w zakresie przetwarzania danych

Zobacz: RODO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Czy ochrona danych osobowych jest tym samym co bezpieczeństwo danych?

W dyskusjach na temat cyberbezpieczeństwa i rozporządzenia RODO te dwa pojęcia są często utożsamiane ze sobą. Choć są bardzo ważne, nie oznaczają tego samego. Dostawca usług informatycznych powinien wiedzieć, na czym polega ta różnica. Tylko w takim przypadku może pomóc firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO. Ochrona danych i sieci wymaga przede wszystkim odpowiednich systemów bezpieczeństwa. W kontekście RODO systemy te są jednak tylko jednym z elementów potrzebnych do zapewnienia ochrony danych osobowych. Równie ważne są niezawodne procesy biznesowe i administracyjne oraz odpowiednie podejście pracowników i partnerów. Sam system bezpieczeństwa danych nie gwarantuje firmie odpowiedniej i efektywnej kontroli danych osobowych, nie zapewnia też zgodności z wymaganiami RODO.

4. Czy technologia wystarczy do zapewnienia zgodności z RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie twierdząco, to znaczy, że nie wie, czym jest RODO. Technologia stanowi tylko jeden z elementów całościowego rozwiązania. Technologia jest bez wątpienia bardzo ważna, ale nie chroni przed błędami popełnianymi przez człowieka, zwłaszcza w przypadku działań wykonywanych w dobrej wierze, bez świadomości naruszenia prawa lub reguł operacyjnych. Firma musi więc dostosować do RODO również swoją kulturę organizacyjną. Powinna przyjrzeć się swoim procesom związanym z przetwarzaniem danych, a w szczególności przeanalizować różne klasy danych, znaleźć i oznaczyć dane osobowe oraz zastanowić się, w jakich obszarach może obejść się bez informacji umożliwiających identyfikację osób. Jest to niezbędne do opracowania nowoczesnej strategii zarządzania danymi i podejmowania na jej podstawie decyzji dotyczących technologii informatycznych. Firma potrzebuje kompleksowej strategii opartej na współpracy różnych działów i jednostek organizacyjnych, co wymaga zaangażowania nie tylko dyrektora ds. ochrony danych osobowych, lecz również dyrektora finansowego, dyrektora generalnego, dyrektora ds. technicznych i dyrektora ds. marketingu wraz z podlegającymi im zespołami.

5. W jaki sposób proponują Państwo wdrożyć RODO u swoich klientów?

Projektowanie i wdrażanie programu zapewnienia zgodności z RODO dobrze jest zacząć od modelu opartego na ryzyku. Poszczególne działy przedsiębiorstwa powinny najpierw ocenić swoje ryzyko indywidualnie, a następnie połączyć swoje siły, wiedzę i doświadczenie, aby wspólnie opracować taki model. Również w tym przypadku program powinien obejmować trzy wspomniane wcześniej elementy, tj. ludzi, procesy i technologie. Obecny lub potencjalny dostawca technologii informatycznych powinien poinformować firmę, które elementy tego trzyczęściowego programu może efektywnie wesprzeć.

Autor: Dierk Schindler, doktor nauk prawnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA