REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 pytań o RODO 2018

5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock
5 pytań o RODO 2018 /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak przygotować się do RODO? Oto 5 pytań, które każda firma powinna zadać swoim dostawcom technologii informatycznych, by przygotować się do wejścia w życie RODO.

Rozporządzenie RODO jest jedną z niewielu regulacji, które łączą technologię z prawem. Właśnie dlatego wymaga od firm uwzględnienia wszystkich trzech elementów takich jak ludzie, procesy i technologie. To między innymi ta złożoność stanowi dla przedsiębiorstw wyzwanie. Choć 25 maja 2018 zbliża się wielkimi krokami, zarówno małe firmy, jak i duże przedsiębiorstwa wciąż mają wiele wątpliwości i problemów dotyczących dostosowania się do nowych regulacji.

REKLAMA

1. W jaki sposób przygotowali się Państwo, jako dostawca technologii informatycznych, do wdrożenia RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie, że ma w ofercie rozwiązanie, które pomoże firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO, należy zapytać go o szczegóły. Odpowiedź pozwoli ocenić dostawcę nie tylko pod względem fachowej wiedzy, lecz również znajomości prawnych i technologicznych aspektów RODO. Firma powinna pamiętać, że powierza dostawcy zarządzanie swoimi danymi o znaczeniu newralgicznymi oraz ich ochronę. Jeśli dostawca nie udzieli zadowalającej odpowiedzi, czyli takiej która wykazuje znajomość rozporządzenia, jego wagi itp., być może lepiej zrezygnować z jego oferty.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

2. Jak widzą Państwo możliwości dostosowania rozwiązań chmurowych do wymagań RODO?

Dostawcy technologii informatycznych często nie przywiązują należytej wagi do zgodności rozwiązań chmurowych z wymaganiami RODO lub przeciwnie, wyolbrzymiają związane z tym problemy. Tak czy inaczej, powszechnie już stosowane rozwiązania działające w chmurze powinny być jednym z głównych przedmiotów dyskusji, debat i rozwiązań dotyczących RODO. Pojawienie się technologii przetwarzania w chmurze spowodowało największą rewolucję w sektorze ochrony danych w ciągu minionych 10 lat. Kiedyś dane znajdowały się wyłącznie w systemach lokalnych. Dziś firmy coraz częściej wybierają opcję przechowywania części danych lokalnie, a części w chmurze, lub wszystkich w chmurze. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i dostawcy usług informatycznych muszą wziąć pod uwagę sposób funkcjonowania globalnego środowiska chmurowego w kontekście suwerenności, przenośności i ochrony danych osobowych. Dziś rozproszone, dynamiczne i zróżnicowane dane są umieszczone w wielu heterogenicznych środowiskach, czasem na różnych kontynentach. Aby dane osobowe konsumentów miały zapewnioną należytą ochronę, ustawodawstwo musi dostosować się do wymogów tej nowej rzeczywistości. To samo dotyczy wewnętrznych reguł operacyjnych przedsiębiorstw, które powinny uwzględniać zarówno możliwości związane z nowoczesnym zarządzaniem danymi, jak i wymagania nowych regulacji w zakresie przetwarzania danych

Zobacz: RODO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Czy ochrona danych osobowych jest tym samym co bezpieczeństwo danych?

W dyskusjach na temat cyberbezpieczeństwa i rozporządzenia RODO te dwa pojęcia są często utożsamiane ze sobą. Choć są bardzo ważne, nie oznaczają tego samego. Dostawca usług informatycznych powinien wiedzieć, na czym polega ta różnica. Tylko w takim przypadku może pomóc firmie w dostosowaniu się do wymagań RODO. Ochrona danych i sieci wymaga przede wszystkim odpowiednich systemów bezpieczeństwa. W kontekście RODO systemy te są jednak tylko jednym z elementów potrzebnych do zapewnienia ochrony danych osobowych. Równie ważne są niezawodne procesy biznesowe i administracyjne oraz odpowiednie podejście pracowników i partnerów. Sam system bezpieczeństwa danych nie gwarantuje firmie odpowiedniej i efektywnej kontroli danych osobowych, nie zapewnia też zgodności z wymaganiami RODO.

4. Czy technologia wystarczy do zapewnienia zgodności z RODO?

Jeśli dostawca technologii informatycznych odpowie twierdząco, to znaczy, że nie wie, czym jest RODO. Technologia stanowi tylko jeden z elementów całościowego rozwiązania. Technologia jest bez wątpienia bardzo ważna, ale nie chroni przed błędami popełnianymi przez człowieka, zwłaszcza w przypadku działań wykonywanych w dobrej wierze, bez świadomości naruszenia prawa lub reguł operacyjnych. Firma musi więc dostosować do RODO również swoją kulturę organizacyjną. Powinna przyjrzeć się swoim procesom związanym z przetwarzaniem danych, a w szczególności przeanalizować różne klasy danych, znaleźć i oznaczyć dane osobowe oraz zastanowić się, w jakich obszarach może obejść się bez informacji umożliwiających identyfikację osób. Jest to niezbędne do opracowania nowoczesnej strategii zarządzania danymi i podejmowania na jej podstawie decyzji dotyczących technologii informatycznych. Firma potrzebuje kompleksowej strategii opartej na współpracy różnych działów i jednostek organizacyjnych, co wymaga zaangażowania nie tylko dyrektora ds. ochrony danych osobowych, lecz również dyrektora finansowego, dyrektora generalnego, dyrektora ds. technicznych i dyrektora ds. marketingu wraz z podlegającymi im zespołami.

5. W jaki sposób proponują Państwo wdrożyć RODO u swoich klientów?

Projektowanie i wdrażanie programu zapewnienia zgodności z RODO dobrze jest zacząć od modelu opartego na ryzyku. Poszczególne działy przedsiębiorstwa powinny najpierw ocenić swoje ryzyko indywidualnie, a następnie połączyć swoje siły, wiedzę i doświadczenie, aby wspólnie opracować taki model. Również w tym przypadku program powinien obejmować trzy wspomniane wcześniej elementy, tj. ludzi, procesy i technologie. Obecny lub potencjalny dostawca technologii informatycznych powinien poinformować firmę, które elementy tego trzyczęściowego programu może efektywnie wesprzeć.

Autor: Dierk Schindler, doktor nauk prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA