REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenie danych według RODO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Internet, bezpieczeństwo, RODO/ Fot. Fotolia
Internet, bezpieczeństwo, RODO/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

RODO nie narzuca na administratora konkretnych obowiązków, ale brak wdrożenia przez niego podstawowych zabezpieczeń stanowi wysokie ryzyko dla poufności przetwarzanych przez niego danych. Zapewnienie bezpieczeństwa to nie tylko bezpieczeństwo sieci i systemów, ale także urządzeń mobilnych, pomieszczeń i przede wszystkim edukacja ludzi.

Jakie wytyczne w zakresie zabezpieczenia danych daje RODO?

Art. 32 ust. 1. RODO określa zasady zapewnienia bezpieczeństwa. Punktem wyjścia jest przeprowadzenie analizy ryzyka naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych. Administrator danych, uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, administrator i podmiot przetwarzający wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz również: RODO 2018: obowiązek informacyjny (wzór)

Unijny ustawodawca odchodzi od dotychczasowych sztywnych reguł, które ze względu na swoją „uniwersalność” mimo najlepszych intencji, dawały niski poziom gwarancji bezpieczeństwa, na rzecz elastycznych, dobieranych indywidualnie rozwiązań. O tym, czy zostały właściwie dobrane, zadecyduje ich skuteczność. Administrator danych musi być w stanie wytłumaczyć się z przyjętych zabezpieczeń i odpowie za podjęte decyzje, w sytuacji naruszenia poufności danych (dlaczego wybrał tego, a nie innego wykonawcę, dlaczego wybrał konkretne środki zaradcze). Co istotne RODO pozwala dobrać różne środki bezpieczeństwa dla różnych danych/procesów, co ma duże znaczenie dla planowania i rozkładania kosztów zabezpieczeń. Wskazuje jedynie wytyczne w zakresie prawidłowych rozwiązań:

  • pseudonimizację i szyfrowanie danych osobowych
  • zdolność do ciągłego zapewnienia poufności, integralności, dostępności i odporności systemów i usług przetwarzania
  • zdolność do szybkiego przywrócenia dostępności danych osobowych i dostępu do nich w razie incydentu fizycznego lub technicznego
  • regularne testowanie, mierzenie i ocenianie skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania.
  • Mówiąc krótko, jednym z najważniejszych zadań jest ciągłe sprawdzanie i ulepszanie przyjętych procedur. Warto podkreślić, że powinny być takie procedury, a ich brak może stanowić duży problem, przy wykazaniu, że administrator danych rzeczywiście wywiązał się skutecznie z wymagań właściwego zabezpieczenia danych.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Minimum dobrych praktyk to szyfrowanie danych, gdy tylko to możliwe. Jeżeli zwrócicie uwagę na liczbę stron internetowych zawierających formularze służące do wprowadzania danych osobowych, które w żaden sposób nie zabezpieczają transferu tych danych ze strony, to zrozumiecie jak daleko jesteśmy od wdrożenia minimum niezbędnych zabezpieczeń.

RODO nie narzuca na administratora konkretnych obowiązków, ale brak wdrożenia przez niego podstawowych zabezpieczeń dla danych, stanowi wysokie ryzyko dla poufności przetwarzanych przez niego danych (co więcej, jeżeli nie wdrożył procedur gwarantujących rozliczalność, to nawet nie będzie wiedział, że ktoś mu te dane wykrada).

Moim zdaniem każda strona internetowa, która zawiera formularz/okienko pozwalające wprowadzić dane (formularz kontaktowy, zapis do newslettera, formularz konkursowy) powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL. Podobnie jak system, do którego są przesyłane dane z tej strony. Dane w tym systemie powinny być zabezpieczone nie tylko hasłem, ale także w taki sposób, aby w przypadku ich (tfu, tfu) wykradzenia, odczytanie tych danych będzie wymagało dużego nakładu pracy (ponieważ dane w bazie są szyfrowane lub rozproszone).

REKLAMA

Tak samo nie powinno się tworzyć ustępstw w procedurach bezpieczeństwa. Ograniczanie uprawnień użytkownikom, aby nie mogli samodzielnie instalować oprogramowania i dokonywać zmian w systemie, to niezbędne minimum, jakie powinno się stosować. Dawanie wybranym użytkownikom wyższych uprawnień, może stanowić zagrożenie dla całej organizacji.

Zapewnienie bezpieczeństwa to nie tylko bezpieczeństwo sieci i systemów (tutaj zawsze da się coś zrobić lepiej i więcej), ale także urządzeń mobilnych, pomieszczeń i przede wszystkim, na pierwszym miejscu, edukacja ludzi. To ludzie stanowią najsłabsze i najsilniejsze ogniwo każdego systemu bezpieczeństwa. Dbanie o podnoszenie ich wiedzy i świadomości stanowi absolutne minimum w zakresie gwarantowania bezpieczeństwa danych osobowych.

W tym artykule nie podam Wam konkretnych rozwiązań – RODO też ich nie podaje. Ale chcę Wam zwrócić uwagę, że RODO wymaga od Was, żebyście przez chwilę zastanowili się, jakie są słabe strony Waszych systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji i co możecie zrobić, aby je uszczelnić. I powinniście być w stanie wytłumaczyć się z podjętych decyzji. Polecam Wam wytyczne GIODO: Jak rozumieć podejście oparte na ryzyku według RODO?

Polecamy serwis: RODO w firmie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA