| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > RODO w firmie > RODO 2018 – obowiązek powołania Inspektora Danych Osobowych

RODO 2018 – obowiązek powołania Inspektora Danych Osobowych

Kiedy, zgodnie z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), należy wyznaczyć inspektora ochrony danych osobowych? Jakie ma on mieć obowiązki?

Zgodnie z RODO administrator i podmiot przetwarzający muszą wyznaczyć inspektora ochrony danych, gdy:

a) przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;

b) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę;

lub c) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Inspektor ochrony danych osobowych powinien mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe, w szczególności fachową wiedzę na temat prawa w dziedzinie ochrony danych osobowych.

Grupa przedsiębiorstw może wspólnie wyznaczyć jednego inspektora ochrony danych po warunkiem, że można będzie łatwo nawiązać z nim kontakt z każdej jednostki organizacyjnej.

Obowiązki Inspektora Danych Osobowych

Inspektor Ochrony Danych Osobowych ma być niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Osoby, których dane są przetwarzane mogą się z nim kontaktować we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem ich praw wynikających z RODO. Inspektor ochrony danych może wykonywać inne zadania i obowiązki. Administrator lub podmiot przetwarzający muszą jednak zapewnić by nie powodowały one konfliktu interesów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz: RODO w firmie

Zgodnie z art. 39 rozporządzenie zadania inspektora danych osobowych to:

  • informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów UE lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  • monitorowanie przestrzegania tych przepisów oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  • udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
  • współpraca z organem nadzorczym;
  • pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »