RODO 2018 – obowiązek powołania Inspektora Danych Osobowych
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z RODO administrator i podmiot przetwarzający muszą wyznaczyć inspektora ochrony danych, gdy:
REKLAMA
a) przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;
b) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę;
lub c) główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa.
Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach
Inspektor ochrony danych osobowych powinien mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe, w szczególności fachową wiedzę na temat prawa w dziedzinie ochrony danych osobowych.
Grupa przedsiębiorstw może wspólnie wyznaczyć jednego inspektora ochrony danych po warunkiem, że można będzie łatwo nawiązać z nim kontakt z każdej jednostki organizacyjnej.
Obowiązki Inspektora Danych Osobowych
Inspektor Ochrony Danych Osobowych ma być niezwłocznie włączany we wszystkie sprawy dotyczące ochrony danych osobowych. Osoby, których dane są przetwarzane mogą się z nim kontaktować we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem ich praw wynikających z RODO. Inspektor ochrony danych może wykonywać inne zadania i obowiązki. Administrator lub podmiot przetwarzający muszą jednak zapewnić by nie powodowały one konfliktu interesów.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Zobacz: RODO w firmie
Zgodnie z art. 39 rozporządzenie zadania inspektora danych osobowych to:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów UE lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania tych przepisów oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
- współpraca z organem nadzorczym;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.