REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny

Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny /Fot. Fotolia
Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Federacja Przedsiębiorców Polskich popiera utworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców, jednak postuluje, by nie był to polityk – bez względu na to, jaką partię miałby reprezentować. Według FPP problemy przedsiębiorców powinien rozwiązywać doświadczony prawnik.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców to instancja, do której będzie można się odwołać w sytuacjach wątpliwych – dlatego powinien dokładnie rozumieć i znać problemy, z jakimi spotykają się przedsiębiorcy. Nie może być jakichkolwiek związków z polityką na takim stanowisku. Najlepszym kandydatem byłby doświadczony prawnik – ponieważ rolą Rzecznika Praw Przedsiębiorców będzie rozstrzyganie spornych kwestii prawnych pomiędzy przedsiębiorcami a administracją, często niejednoznacznych i skomplikowanych. Byłoby też wskazane, by osoba powołana na tę funkcję nie zajmowała stanowisk publicznych przez pięć lat poprzedzających powołanie. Należy podkreślić, że Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zapewniało, że instytucja Rzecznika Praw Przedsiębiorców będzie całkowicie apolityczna.

REKLAMA

REKLAMA

Konstytucja Biznesu i Rzecznik Praw Przedsiębiorców mają być szczególnym wsparciem dla małych i średnich przedsiębiorstw – które najczęściej są narażone na ryzyko błędnych decyzji administracyjnych, a przy tym mają najtrudniejszy dostęp do interpretacji i wsparcia prawnego. To bardzo dobre rozwiązania ustawodawcze, które od początku były popierane przez Federację Przedsiębiorców Polskich.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Instytucja Rzecznika Praw Przedsiębiorców jest integralną częścią proponowanej Konstytucji Biznesu, ponieważ musi być konkretna instancja czuwająca nad relacjami pomiędzy administracją a biznesem. Rzecznik Przedsiębiorców będzie instancją, do której będziemy mogli się odwołać w sytuacjach wątpliwych. Dlatego powinien dokładnie znać i rozumieć problemy, z jakimi spotykają się przedsiębiorcy – nie może to być instytucja powierzona politykowi. Nawet, jeśli to polityk związany w przeszłości z biznesem – kluczowe jest obecnie całkowite rozdzielenie tego stanowiska od polityki. Najlepiej byłoby, by Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zaproponowało Radzie Dialogu Społecznego kilku niezależnych kandydatów, których kompetencje i kwalifikacje prawne byłyby adekwatne do wykonywanych w przyszłości zadań” – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

REKLAMA

Konstytucja Biznesu wprowadziła nową instytucję, jaką jest Rzecznik Praw Przedsiębiorców – głównym jego celem jest ochrona praw przedsiębiorców, przede wszystkim w sporach z organami publicznymi. Szczegółowe regulacje znajdują się w ustawie o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stanowisko Rzecznika Praw Przedsiębiorców może być powołana osoba, która:

  • jest obywatelem polskim;
  • korzysta z pełni praw publicznych;
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ani umyślne przestępstwo skarbowe;
  • posiada wykształcenie wyższe;
  • cieszy się nieposzlakowaną opinią i daje rękojmię prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
  • wyróżnia się wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i regulacji prawnych tworzących otoczenie przedsiębiorców,
  • posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie wykonywania działalności gospodarczej lub reprezentowania interesów przedsiębiorców, lub tworzenia lub stosowania prawa gospodarczego;
  • nie pełniła służby zawodowej ani nie współpracowała w organach bezpieczeństwa państwa.

Zobacz: Konstytucja dla biznesu

Rzecznika powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki. Kadencja Rzecznika trwa 6 lat, przy czym jedna osoba może być Rzecznikiem tylko przez jedną kadencję.

Główne zadanie Rzecznika Praw Przedsiębiorców, to ochrona interesów mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców w sytuacjach konfliktowych, w których stroną przeciwną jest państwo, czuwanie nad zasadą wolności działalności gospodarczej, pogłębiania zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej, bezstronności i równego traktowania, zrównoważonego rozwoju oraz zasady uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów przedsiębiorców.

Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców:

  • opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących interesów przedsiębiorców oraz zasad podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pomoc w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej;
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw przedsiębiorców oraz współdziałanie ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami na rzecz ochrony praw przedsiębiorców oraz poszanowania zasady wolności działalności gospodarczej i równego traktowania;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w zakresie związanym z wykonywaniem działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w dziedzinie przedsiębiorczości oraz prawa gospodarczego;
  • podejmowanie innych działań, o ile służą one ochronie praw przedsiębiorców, rzecznik może np.
  • występować do organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów normatywnych w sprawach dotyczących działalności gospodarczej;
  • występować do organów z wnioskiem o wydanie objaśnień prawnych, jeśli przepisy budzą wątpliwości lub rozbieżności;
  • informować właściwe organy nadzoru lub kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów administracji publicznej;
  • zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach – na prawach przysługujących prokuratorowi;
  • informować właściwe organy o dostrzeżonych barierach i utrudnieniach w zakresie wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest instytucją analogiczną do Rzecznika Praw Konsumentów – każdy przedsiębiorca, który uważa, że jego interesy oraz prawa są naruszane przez organy państwowe ma prawo wystąpić do Rzecznika Praw Przedsiębiorców o pomoc w konflikcie z urzędami.

Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA