REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny

Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny /Fot. Fotolia
Rzecznik Praw Przedsiębiorców powinien być apolityczny /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Federacja Przedsiębiorców Polskich popiera utworzenie instytucji Rzecznika Praw Przedsiębiorców, jednak postuluje, by nie był to polityk – bez względu na to, jaką partię miałby reprezentować. Według FPP problemy przedsiębiorców powinien rozwiązywać doświadczony prawnik.

REKLAMA

Rzecznik Praw Przedsiębiorców to instancja, do której będzie można się odwołać w sytuacjach wątpliwych – dlatego powinien dokładnie rozumieć i znać problemy, z jakimi spotykają się przedsiębiorcy. Nie może być jakichkolwiek związków z polityką na takim stanowisku. Najlepszym kandydatem byłby doświadczony prawnik – ponieważ rolą Rzecznika Praw Przedsiębiorców będzie rozstrzyganie spornych kwestii prawnych pomiędzy przedsiębiorcami a administracją, często niejednoznacznych i skomplikowanych. Byłoby też wskazane, by osoba powołana na tę funkcję nie zajmowała stanowisk publicznych przez pięć lat poprzedzających powołanie. Należy podkreślić, że Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zapewniało, że instytucja Rzecznika Praw Przedsiębiorców będzie całkowicie apolityczna.

REKLAMA

Konstytucja Biznesu i Rzecznik Praw Przedsiębiorców mają być szczególnym wsparciem dla małych i średnich przedsiębiorstw – które najczęściej są narażone na ryzyko błędnych decyzji administracyjnych, a przy tym mają najtrudniejszy dostęp do interpretacji i wsparcia prawnego. To bardzo dobre rozwiązania ustawodawcze, które od początku były popierane przez Federację Przedsiębiorców Polskich.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

Instytucja Rzecznika Praw Przedsiębiorców jest integralną częścią proponowanej Konstytucji Biznesu, ponieważ musi być konkretna instancja czuwająca nad relacjami pomiędzy administracją a biznesem. Rzecznik Przedsiębiorców będzie instancją, do której będziemy mogli się odwołać w sytuacjach wątpliwych. Dlatego powinien dokładnie znać i rozumieć problemy, z jakimi spotykają się przedsiębiorcy – nie może to być instytucja powierzona politykowi. Nawet, jeśli to polityk związany w przeszłości z biznesem – kluczowe jest obecnie całkowite rozdzielenie tego stanowiska od polityki. Najlepiej byłoby, by Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zaproponowało Radzie Dialogu Społecznego kilku niezależnych kandydatów, których kompetencje i kwalifikacje prawne byłyby adekwatne do wykonywanych w przyszłości zadań” – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Konstytucja Biznesu wprowadziła nową instytucję, jaką jest Rzecznik Praw Przedsiębiorców – głównym jego celem jest ochrona praw przedsiębiorców, przede wszystkim w sporach z organami publicznymi. Szczegółowe regulacje znajdują się w ustawie o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stanowisko Rzecznika Praw Przedsiębiorców może być powołana osoba, która:

  • jest obywatelem polskim;
  • korzysta z pełni praw publicznych;
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ani umyślne przestępstwo skarbowe;
  • posiada wykształcenie wyższe;
  • cieszy się nieposzlakowaną opinią i daje rękojmię prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
  • wyróżnia się wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i regulacji prawnych tworzących otoczenie przedsiębiorców,
  • posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie wykonywania działalności gospodarczej lub reprezentowania interesów przedsiębiorców, lub tworzenia lub stosowania prawa gospodarczego;
  • nie pełniła służby zawodowej ani nie współpracowała w organach bezpieczeństwa państwa.

Zobacz: Konstytucja dla biznesu

Rzecznika powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki. Kadencja Rzecznika trwa 6 lat, przy czym jedna osoba może być Rzecznikiem tylko przez jedną kadencję.

Główne zadanie Rzecznika Praw Przedsiębiorców, to ochrona interesów mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców w sytuacjach konfliktowych, w których stroną przeciwną jest państwo, czuwanie nad zasadą wolności działalności gospodarczej, pogłębiania zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej, bezstronności i równego traktowania, zrównoważonego rozwoju oraz zasady uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów przedsiębiorców.

Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców:

  • opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących interesów przedsiębiorców oraz zasad podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • pomoc w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej;
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw przedsiębiorców oraz współdziałanie ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami na rzecz ochrony praw przedsiębiorców oraz poszanowania zasady wolności działalności gospodarczej i równego traktowania;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w zakresie związanym z wykonywaniem działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w dziedzinie przedsiębiorczości oraz prawa gospodarczego;
  • podejmowanie innych działań, o ile służą one ochronie praw przedsiębiorców, rzecznik może np.
  • występować do organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów normatywnych w sprawach dotyczących działalności gospodarczej;
  • występować do organów z wnioskiem o wydanie objaśnień prawnych, jeśli przepisy budzą wątpliwości lub rozbieżności;
  • informować właściwe organy nadzoru lub kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów administracji publicznej;
  • zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach – na prawach przysługujących prokuratorowi;
  • informować właściwe organy o dostrzeżonych barierach i utrudnieniach w zakresie wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest instytucją analogiczną do Rzecznika Praw Konsumentów – każdy przedsiębiorca, który uważa, że jego interesy oraz prawa są naruszane przez organy państwowe ma prawo wystąpić do Rzecznika Praw Przedsiębiorców o pomoc w konflikcie z urzędami.

Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA