REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu: ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które do tej pory zawarte były w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zostały z dniem 30 kwietnia 2018 r. zastąpione ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa wprowadza wiele nowości, które w sposób bezpośredni wpływają na sytuację prawną osób prowadzących działalność gospodarczą.

Ustawa tworzy Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy stanowiący system teleinformatyczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Za jego pośrednictwem można dopełnić formalności związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski, uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wykonywaniem usługowej działalności transgranicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej. Punkt umożliwia złożenie drogą elektroniczną wszelkich dokumentów, w szczególności wniosków, oświadczeń lub notyfikacji w ww. wymienionych sprawach, w tym wniosków do CEIDG. Aby w pełni korzystać z Punktu, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, za pośrednictwem Punktu można złożyć drogą elektroniczną wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FPiFGŚP oraz wniosek o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązaniach podatkowych. Ustawa wprowadza również jeszcze jedną nowość - za pośrednictwem Punktu będzie można dokonywać płatności elektronicznie. Te dwie ostatnie zmiany wejdą jednak w życie dopiero z początkiem lipca 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

W zakresie danych osobowych przekazywanych do CEIDG, Ustawa czyni zadość przepisom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE wchodzącym w życie 25 maja 2018 r., które nakazują zachowanie zgodności przepisów prawa krajowego z wyrażonymi w niej zasadami celowości i proporcjonalności przetwarzania danych osobowych oraz prawem do bycia zapominanym. W tym celu Ustawa minimalizuje dane przekazywane do CEIDG poprzez rezygnację z podawania daty urodzenia oraz ograniczenie ilości danych adresowych wyłącznie do adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Nadto, do CEIDG nie trzeba będzie wpisywać już informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej. Ustawa wskazuje również, że po upływie 10 lat od dnia wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG usunięciu podlegać będą dane wpisane do CEIDG przed dniem tego wykreślenia. Uzasadnienie do Ustawy wskazuje, że określenie 10-letniego okresu podyktowane zostało koniecznością umożliwienia identyfikacji przedsiębiorców w celu dochodzenia od nich roszczeń związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą oraz czasem rozpatrywania sporów przez sądy. Warto jednak przypomnieć, że zgodnie z Kodeksem Cywilnym, do dochodzenia roszczeń związanych z działalnością gospodarczą zastosowanie nadal znajduje termin 3-letni.

Dodatkowo dane, które przedsiębiorca przekazuje do CEIDG podzielone zostały na dwie grupy: dane ewidencyjne i dane informacyjne o przedsiębiorcy. W odniesieniu do każdej grupy ustalono odmienne obowiązki zgłaszania zmian. Zgłoszenie zmiany danych ewidencyjnych powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia nastąpienia zmiany, natomiast dane informacyjne można zmienić w każdym czasie. Dane informacyjne nie mają bowiem bezpośredniego wypływu na innych uczestników obrotu. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy przedsiębiorca poda, w ramach danych ewidencyjnych, numer telefonu kontaktowego, powinien pamiętać, że CEIDG może przesyłać określone informacje zawarte we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG w formie informacji tekstowej sms, np. informację o dacie upływu okresu zawieszenia, informację o sprostowaniu wpisu w CEIDG, informację o koncesji lub zezwoleniu, wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

REKLAMA

Zobacz: Konstytucja dla Biznesu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest wprowadzenie przez Ustawę możliwości ustanowienia pełnomocnika w drodze opublikowania przez przedsiębiorcę w CEIDG informacji o osobie pełnomocnika – zgodnie z ustawą czynność wprowadzenia do systemu teleinformatycznego CEIDG będzie równoznaczna z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie. Na podanie danych pełnomocnika obejmujących jego numer PESEL, NIP lub datę urodzenia niezbędna będzie jednak zgoda pełnomocnika. Przedsiębiorca będzie też musiał oświadczyć, że pełnomocnik lub prokurent przyjął umocowanie. Wyżej wskazane zasady dotyczą również ustanowienia prokurenta. W przypadku pełnomocnictwa, jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że w sprawach przez organami administracji publicznej nie trzeba będzie posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem, a zatem brak będzie konieczności wniesienia opłaty skarbowej od niego. Warto również, żeby przedsiębiorca w celach dowodowych uzbroił się w potwierdzenie przyjęcia przez pełnomocnika bądź prokurenta udzielonego umocowania.

Nowością jest rezygnacja przez Ustawę z ustanowienia maksymalnego okresu, na który przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Obecnie, przedsiębiorca ma możliwość złożyć wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej bez wskazywania okresu, na jaki zawieszenie następuje. Wznowienie działalności następuje na podstawie odrębnego wniosku przedsiębiorcy. Zgodnie z nowelizacją, jeśli przedsiębiorca wskazał okres, na który chce zawiesić działalność, wznowienie nastąpi automatycznie z upływem tego okresu.

Dobrą informacją jest, że ustawodawca zobowiązał się w Ustawie w sposób bezpośredni, że informacje udostępniane za pośrednictwem Punktu przekazywane będą powszechnym i zrozumiałym językiem.

Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA