REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu: ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które do tej pory zawarte były w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zostały z dniem 30 kwietnia 2018 r. zastąpione ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa wprowadza wiele nowości, które w sposób bezpośredni wpływają na sytuację prawną osób prowadzących działalność gospodarczą.

Ustawa tworzy Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy stanowiący system teleinformatyczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Za jego pośrednictwem można dopełnić formalności związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski, uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wykonywaniem usługowej działalności transgranicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej. Punkt umożliwia złożenie drogą elektroniczną wszelkich dokumentów, w szczególności wniosków, oświadczeń lub notyfikacji w ww. wymienionych sprawach, w tym wniosków do CEIDG. Aby w pełni korzystać z Punktu, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, za pośrednictwem Punktu można złożyć drogą elektroniczną wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FPiFGŚP oraz wniosek o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązaniach podatkowych. Ustawa wprowadza również jeszcze jedną nowość - za pośrednictwem Punktu będzie można dokonywać płatności elektronicznie. Te dwie ostatnie zmiany wejdą jednak w życie dopiero z początkiem lipca 2018 r.

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

W zakresie danych osobowych przekazywanych do CEIDG, Ustawa czyni zadość przepisom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE wchodzącym w życie 25 maja 2018 r., które nakazują zachowanie zgodności przepisów prawa krajowego z wyrażonymi w niej zasadami celowości i proporcjonalności przetwarzania danych osobowych oraz prawem do bycia zapominanym. W tym celu Ustawa minimalizuje dane przekazywane do CEIDG poprzez rezygnację z podawania daty urodzenia oraz ograniczenie ilości danych adresowych wyłącznie do adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Nadto, do CEIDG nie trzeba będzie wpisywać już informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej. Ustawa wskazuje również, że po upływie 10 lat od dnia wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG usunięciu podlegać będą dane wpisane do CEIDG przed dniem tego wykreślenia. Uzasadnienie do Ustawy wskazuje, że określenie 10-letniego okresu podyktowane zostało koniecznością umożliwienia identyfikacji przedsiębiorców w celu dochodzenia od nich roszczeń związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą oraz czasem rozpatrywania sporów przez sądy. Warto jednak przypomnieć, że zgodnie z Kodeksem Cywilnym, do dochodzenia roszczeń związanych z działalnością gospodarczą zastosowanie nadal znajduje termin 3-letni.

Dodatkowo dane, które przedsiębiorca przekazuje do CEIDG podzielone zostały na dwie grupy: dane ewidencyjne i dane informacyjne o przedsiębiorcy. W odniesieniu do każdej grupy ustalono odmienne obowiązki zgłaszania zmian. Zgłoszenie zmiany danych ewidencyjnych powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia nastąpienia zmiany, natomiast dane informacyjne można zmienić w każdym czasie. Dane informacyjne nie mają bowiem bezpośredniego wypływu na innych uczestników obrotu. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy przedsiębiorca poda, w ramach danych ewidencyjnych, numer telefonu kontaktowego, powinien pamiętać, że CEIDG może przesyłać określone informacje zawarte we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG w formie informacji tekstowej sms, np. informację o dacie upływu okresu zawieszenia, informację o sprostowaniu wpisu w CEIDG, informację o koncesji lub zezwoleniu, wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

Zobacz: Konstytucja dla Biznesu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest wprowadzenie przez Ustawę możliwości ustanowienia pełnomocnika w drodze opublikowania przez przedsiębiorcę w CEIDG informacji o osobie pełnomocnika – zgodnie z ustawą czynność wprowadzenia do systemu teleinformatycznego CEIDG będzie równoznaczna z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie. Na podanie danych pełnomocnika obejmujących jego numer PESEL, NIP lub datę urodzenia niezbędna będzie jednak zgoda pełnomocnika. Przedsiębiorca będzie też musiał oświadczyć, że pełnomocnik lub prokurent przyjął umocowanie. Wyżej wskazane zasady dotyczą również ustanowienia prokurenta. W przypadku pełnomocnictwa, jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że w sprawach przez organami administracji publicznej nie trzeba będzie posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem, a zatem brak będzie konieczności wniesienia opłaty skarbowej od niego. Warto również, żeby przedsiębiorca w celach dowodowych uzbroił się w potwierdzenie przyjęcia przez pełnomocnika bądź prokurenta udzielonego umocowania.

Nowością jest rezygnacja przez Ustawę z ustanowienia maksymalnego okresu, na który przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Obecnie, przedsiębiorca ma możliwość złożyć wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej bez wskazywania okresu, na jaki zawieszenie następuje. Wznowienie działalności następuje na podstawie odrębnego wniosku przedsiębiorcy. Zgodnie z nowelizacją, jeśli przedsiębiorca wskazał okres, na który chce zawiesić działalność, wznowienie nastąpi automatycznie z upływem tego okresu.

Dobrą informacją jest, że ustawodawca zobowiązał się w Ustawie w sposób bezpośredni, że informacje udostępniane za pośrednictwem Punktu przekazywane będą powszechnym i zrozumiałym językiem.

Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA