REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu: ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r.

Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które do tej pory zawarte były w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zostały z dniem 30 kwietnia 2018 r. zastąpione ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa wprowadza wiele nowości, które w sposób bezpośredni wpływają na sytuację prawną osób prowadzących działalność gospodarczą.

Ustawa tworzy Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy stanowiący system teleinformatyczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Za jego pośrednictwem można dopełnić formalności związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski, uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wykonywaniem usługowej działalności transgranicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej. Punkt umożliwia złożenie drogą elektroniczną wszelkich dokumentów, w szczególności wniosków, oświadczeń lub notyfikacji w ww. wymienionych sprawach, w tym wniosków do CEIDG. Aby w pełni korzystać z Punktu, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, za pośrednictwem Punktu można złożyć drogą elektroniczną wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FPiFGŚP oraz wniosek o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązaniach podatkowych. Ustawa wprowadza również jeszcze jedną nowość - za pośrednictwem Punktu będzie można dokonywać płatności elektronicznie. Te dwie ostatnie zmiany wejdą jednak w życie dopiero z początkiem lipca 2018 r.

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

W zakresie danych osobowych przekazywanych do CEIDG, Ustawa czyni zadość przepisom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE wchodzącym w życie 25 maja 2018 r., które nakazują zachowanie zgodności przepisów prawa krajowego z wyrażonymi w niej zasadami celowości i proporcjonalności przetwarzania danych osobowych oraz prawem do bycia zapominanym. W tym celu Ustawa minimalizuje dane przekazywane do CEIDG poprzez rezygnację z podawania daty urodzenia oraz ograniczenie ilości danych adresowych wyłącznie do adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Nadto, do CEIDG nie trzeba będzie wpisywać już informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej. Ustawa wskazuje również, że po upływie 10 lat od dnia wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG usunięciu podlegać będą dane wpisane do CEIDG przed dniem tego wykreślenia. Uzasadnienie do Ustawy wskazuje, że określenie 10-letniego okresu podyktowane zostało koniecznością umożliwienia identyfikacji przedsiębiorców w celu dochodzenia od nich roszczeń związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą oraz czasem rozpatrywania sporów przez sądy. Warto jednak przypomnieć, że zgodnie z Kodeksem Cywilnym, do dochodzenia roszczeń związanych z działalnością gospodarczą zastosowanie nadal znajduje termin 3-letni.

Dodatkowo dane, które przedsiębiorca przekazuje do CEIDG podzielone zostały na dwie grupy: dane ewidencyjne i dane informacyjne o przedsiębiorcy. W odniesieniu do każdej grupy ustalono odmienne obowiązki zgłaszania zmian. Zgłoszenie zmiany danych ewidencyjnych powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia nastąpienia zmiany, natomiast dane informacyjne można zmienić w każdym czasie. Dane informacyjne nie mają bowiem bezpośredniego wypływu na innych uczestników obrotu. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy przedsiębiorca poda, w ramach danych ewidencyjnych, numer telefonu kontaktowego, powinien pamiętać, że CEIDG może przesyłać określone informacje zawarte we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG w formie informacji tekstowej sms, np. informację o dacie upływu okresu zawieszenia, informację o sprostowaniu wpisu w CEIDG, informację o koncesji lub zezwoleniu, wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

Zobacz: Konstytucja dla Biznesu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest wprowadzenie przez Ustawę możliwości ustanowienia pełnomocnika w drodze opublikowania przez przedsiębiorcę w CEIDG informacji o osobie pełnomocnika – zgodnie z ustawą czynność wprowadzenia do systemu teleinformatycznego CEIDG będzie równoznaczna z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie. Na podanie danych pełnomocnika obejmujących jego numer PESEL, NIP lub datę urodzenia niezbędna będzie jednak zgoda pełnomocnika. Przedsiębiorca będzie też musiał oświadczyć, że pełnomocnik lub prokurent przyjął umocowanie. Wyżej wskazane zasady dotyczą również ustanowienia prokurenta. W przypadku pełnomocnictwa, jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że w sprawach przez organami administracji publicznej nie trzeba będzie posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem, a zatem brak będzie konieczności wniesienia opłaty skarbowej od niego. Warto również, żeby przedsiębiorca w celach dowodowych uzbroił się w potwierdzenie przyjęcia przez pełnomocnika bądź prokurenta udzielonego umocowania.

Nowością jest rezygnacja przez Ustawę z ustanowienia maksymalnego okresu, na który przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Obecnie, przedsiębiorca ma możliwość złożyć wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej bez wskazywania okresu, na jaki zawieszenie następuje. Wznowienie działalności następuje na podstawie odrębnego wniosku przedsiębiorcy. Zgodnie z nowelizacją, jeśli przedsiębiorca wskazał okres, na który chce zawiesić działalność, wznowienie nastąpi automatycznie z upływem tego okresu.

Dobrą informacją jest, że ustawodawca zobowiązał się w Ustawie w sposób bezpośredni, że informacje udostępniane za pośrednictwem Punktu przekazywane będą powszechnym i zrozumiałym językiem.

Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA