REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu: ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r.

Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
Konstytucja Biznesu: Ułatwienia dla prowadzących działalność gospodarczą w 2018 r. /Fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które do tej pory zawarte były w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zostały z dniem 30 kwietnia 2018 r. zastąpione ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa wprowadza wiele nowości, które w sposób bezpośredni wpływają na sytuację prawną osób prowadzących działalność gospodarczą.

Ustawa tworzy Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy stanowiący system teleinformatyczny prowadzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Za jego pośrednictwem można dopełnić formalności związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski, uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wykonywaniem usługowej działalności transgranicznej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wydaniem europejskiej legitymacji zawodowej. Punkt umożliwia złożenie drogą elektroniczną wszelkich dokumentów, w szczególności wniosków, oświadczeń lub notyfikacji w ww. wymienionych sprawach, w tym wniosków do CEIDG. Aby w pełni korzystać z Punktu, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, za pośrednictwem Punktu można złożyć drogą elektroniczną wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FPiFGŚP oraz wniosek o niezaleganiu z realizacją ciążących na przedsiębiorcy zobowiązaniach podatkowych. Ustawa wprowadza również jeszcze jedną nowość - za pośrednictwem Punktu będzie można dokonywać płatności elektronicznie. Te dwie ostatnie zmiany wejdą jednak w życie dopiero z początkiem lipca 2018 r.

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

W zakresie danych osobowych przekazywanych do CEIDG, Ustawa czyni zadość przepisom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE wchodzącym w życie 25 maja 2018 r., które nakazują zachowanie zgodności przepisów prawa krajowego z wyrażonymi w niej zasadami celowości i proporcjonalności przetwarzania danych osobowych oraz prawem do bycia zapominanym. W tym celu Ustawa minimalizuje dane przekazywane do CEIDG poprzez rezygnację z podawania daty urodzenia oraz ograniczenie ilości danych adresowych wyłącznie do adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Nadto, do CEIDG nie trzeba będzie wpisywać już informacji o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej. Ustawa wskazuje również, że po upływie 10 lat od dnia wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG usunięciu podlegać będą dane wpisane do CEIDG przed dniem tego wykreślenia. Uzasadnienie do Ustawy wskazuje, że określenie 10-letniego okresu podyktowane zostało koniecznością umożliwienia identyfikacji przedsiębiorców w celu dochodzenia od nich roszczeń związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą oraz czasem rozpatrywania sporów przez sądy. Warto jednak przypomnieć, że zgodnie z Kodeksem Cywilnym, do dochodzenia roszczeń związanych z działalnością gospodarczą zastosowanie nadal znajduje termin 3-letni.

Dodatkowo dane, które przedsiębiorca przekazuje do CEIDG podzielone zostały na dwie grupy: dane ewidencyjne i dane informacyjne o przedsiębiorcy. W odniesieniu do każdej grupy ustalono odmienne obowiązki zgłaszania zmian. Zgłoszenie zmiany danych ewidencyjnych powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia nastąpienia zmiany, natomiast dane informacyjne można zmienić w każdym czasie. Dane informacyjne nie mają bowiem bezpośredniego wypływu na innych uczestników obrotu. Warto zaznaczyć, że w przypadku gdy przedsiębiorca poda, w ramach danych ewidencyjnych, numer telefonu kontaktowego, powinien pamiętać, że CEIDG może przesyłać określone informacje zawarte we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG w formie informacji tekstowej sms, np. informację o dacie upływu okresu zawieszenia, informację o sprostowaniu wpisu w CEIDG, informację o koncesji lub zezwoleniu, wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

Zobacz: Konstytucja dla Biznesu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest wprowadzenie przez Ustawę możliwości ustanowienia pełnomocnika w drodze opublikowania przez przedsiębiorcę w CEIDG informacji o osobie pełnomocnika – zgodnie z ustawą czynność wprowadzenia do systemu teleinformatycznego CEIDG będzie równoznaczna z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie. Na podanie danych pełnomocnika obejmujących jego numer PESEL, NIP lub datę urodzenia niezbędna będzie jednak zgoda pełnomocnika. Przedsiębiorca będzie też musiał oświadczyć, że pełnomocnik lub prokurent przyjął umocowanie. Wyżej wskazane zasady dotyczą również ustanowienia prokurenta. W przypadku pełnomocnictwa, jest to o tyle korzystne rozwiązanie, że w sprawach przez organami administracji publicznej nie trzeba będzie posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem, a zatem brak będzie konieczności wniesienia opłaty skarbowej od niego. Warto również, żeby przedsiębiorca w celach dowodowych uzbroił się w potwierdzenie przyjęcia przez pełnomocnika bądź prokurenta udzielonego umocowania.

Nowością jest rezygnacja przez Ustawę z ustanowienia maksymalnego okresu, na który przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Obecnie, przedsiębiorca ma możliwość złożyć wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej bez wskazywania okresu, na jaki zawieszenie następuje. Wznowienie działalności następuje na podstawie odrębnego wniosku przedsiębiorcy. Zgodnie z nowelizacją, jeśli przedsiębiorca wskazał okres, na który chce zawiesić działalność, wznowienie nastąpi automatycznie z upływem tego okresu.

Dobrą informacją jest, że ustawodawca zobowiązał się w Ustawie w sposób bezpośredni, że informacje udostępniane za pośrednictwem Punktu przekazywane będą powszechnym i zrozumiałym językiem.

Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA