REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu 2018 zmieniła relacje między administracją a przedsiębiorcami

Konstytucja Biznesu 2018 zmieniła relacje między administracją a przedsiębiorcami /fot. Shutterstock
Konstytucja Biznesu 2018 zmieniła relacje między administracją a przedsiębiorcami /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z głównych założeń pakietu ustaw Konstytucja Biznesu, który wszedł w życie 30 kwietnia 2018 r. jest poprawa relacji między administracją a biznesem. Jakie rozwiązania mają temu służyć?

Zaufanie i partnerstwo w relacjach między administracją i przedsiębiorcami Prawo przedsiębiorców daje solidną, prawną podstawę do budowania wzajemnego zaufania między urzędami i przedsiębiorcami. Zaufanie pozwoli na to, by relacje między administracją a biznesem opierały się na partnerstwie.

REKLAMA

REKLAMA

Ten kierunek zmian w relacjach między przedsiębiorcami i administracją umacniają inne rozwiązania, wprowadzane systematycznie od 2017 r., w tym:

• Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy: w postępowaniach administracyjnych już od 1 czerwca 2017 r. obowiązują przepisy, zgodnie z którymi niedające się usunąć wątpliwości faktyczne i prawne muszą być rozstrzygane na korzyść strony.

• Mediacja w administracji: w postępowaniach administracyjnych możliwa jest mediacja. Jej celem może być polubowne rozwiązanie sporu między stronami postępowania. Mediacja może też służyć wyjaśnieniu wszystkich okoliczności faktycznych i prawnych sprawy w atmosferze dialogu między stroną (lub stronami) a organem administracji, z pomocą bezstronnego mediatora. Ustalenia dokonane w trakcie mediacji są dla organu wiążące. Dzięki mediacji sprawa może być załatwiona szybciej.

REKLAMA

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Podstawy do zawierania ugód przez podmioty publiczne: podmioty publiczne mogą zawierać korzystne ugody w sprawach cywilnych, bez ryzyka postawienia im zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Wystarczy dokonanie oceny, z której wynika, że zawarcie ugody jest korzystniejsze niż proces sądowy. Podmioty sektora finansów publicznych nie muszą dzięki temu prowadzić często wieloletnich, generujących duże koszty procesów, ze świadomością, że ostatecznie przegrają spór. Sprawa może zostać załatwiona polubownie.

• Sprawiedliwe kary administracyjne: wprowadzone zostały zasady stosowania kar administracyjnych. Wymierzając karę organ musi uwzględniać okoliczności naruszenia prawa. Jeżeli waga przewinienia jest znikoma, powinien wręcz odstąpić od nałożenia kary. Ustalone zostały także terminy przedawnienia kar administracyjnych oraz zasady stosowania ulg w ich wykonaniu (rozłożenie kary na raty, odroczenie płatności czy umorzenie kary). Dzięki temu kary administracyjne nie będą stosowane automatycznie – będą adekwatne do przewinienia.

• Współdziałanie organów: zarówno Kodeks postępowania administracyjnego jak i Prawo przedsiębiorców wprowadzają zasadę współdziałania organów. Oznacza ona, że organy administracji nie są jedynie „biernymi odbiorcami” dowodów i wniosków, ale też aktywnie współpracują ze sobą w celu pełnego i sprawnego wyjaśnienia danej sprawy.

Zobacz: Konstytucja dla biznesu

• Proporcjonalne wymagania organów: organy administracji nie mogą żądać od przedsiębiorcy dowodów ani innych dokumentów, które nie są konieczne do załatwienia sprawy. Jeśli w danej sprawie wymagany jest dokument w szczególnej formie, np. akt notarialny, pracownik organu powinien przyjąć od strony kopię i poświadczyć ją za zgodność z oryginałem. Przedsiębiorca nie musi ponosić kosztów odpisów notarialnych. To jeden z przejawów zasady proporcjonalności, wprowadzonej we wszystkich postępowaniach dotyczących przedsiębiorców.

• Informowanie o niespełnionych warunkach do uzyskania decyzji: organ ma obowiązek poinformowania strony o niespełnieniu przesłanek (np. do uzyskania zezwolenia) zanim wyda decyzję odmowną. Strona może dzięki temu uzupełnić dowody i uniknąć odmowy organu.

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA