REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mocniejsze Rady Nadzorcze efektem zmian w KSH [OPINIA]

Wprowadzenie do polskiego prawa spółek handlowych regulacji prawnej tzw. prawa holdingowego - opinia BCC
Wprowadzenie do polskiego prawa spółek handlowych regulacji prawnej tzw. prawa holdingowego - opinia BCC

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie do ustawy Kodeks spółek handlowych przepisów regulujących relacje w tzw. grupie spółek, wykraczające poza aktualnie obowiązujący art. 7 Ksh, jest pożądane i odpowiada na zapotrzebowanie wynikające z faktycznego istnienia relacji i powiązań prawno-gospodarczych w szeroko pojętych grupach kapitałowych.

Nowelizacja przepisów ma na celu wzmocnienie efektywności rad nadzorczych. BCC pozytywnie ocenia propozycję zmian do ustawy Kodeks spółek handlowych w zakresie dotyczącym wprowadzenia przepisów umożliwiających radzie nadzorczej sprawowanie efektywnego nadzoru, dostępu do danych oraz wiedzy eksperckiej.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Proponujemy jednak zachowanie tożsamości we wprowadzaniu rozwiązań dla spółek kapitałowych, odpowiednich dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jak do spółki akcyjnej. Nie znajduje bowiem uzasadnienia gospodarczego oraz faktycznego pozostawienie poza regulacją w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością rozwiązań i norm zaproponowanych dla spółki akcyjnej, np. w zakresie projektowanego art. 3801i możliwości efektywnego realizowania uprawnień nadzorczych. Wiele firm prowadzonych jest w formie spółki z o.o. i z wielu względów właściciele nie planują zmiany formy prawnej na spółkę akcyjną, przy czym firmy te prowadzone są od dekad i towarzyszy im wizja wielopokoleniowości (która cechuje rodzinną przedsiębiorczość), co związane jest z coraz popularniejszym faktem powoływania rad nadzorczych, w których zasiadają przedstawiciele rodziny właścicieli - wspólników oraz angażowania do zarządu menadżerów zewnętrznych. Stanowi to zatem o potrzebie istnienia narzędzi umożliwiających radzie nadzorczej w spółce z o.o. sprawowania bieżącego i aktywnego nadzoru.

Szczegółowe uwagi do propozycji brzmienia przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych

REKLAMA

  1. Definicja „grupa spółek” – art. 51

Definicja wskazuje na charakter uczestniczenia w grupie spółek zarówno spółek kapitałowych jak i osobowych. Nie wydaje się zasadnym interpretacja definicji wykluczająca z grupy spółek spółek osobowych, jak na przykład spółki jawnej czy spółki komandytowej ze względu na charakter odpowiedzialności wspólników. Oznaczałoby to istotne ograniczenie gospodarcze dla spółek prowadzących działalność operacyjną. Niemniej jednak projektowany Dział IV w zasadzie odnosi się do spółek zależnych jako spółek kapitałowych. Jeżeli ustawodawca definiuje grupę spółek wyłącznie jako spółki kapitałowe to winien w naszej ocenie wskazać wprost w ustawie, w definicji. Jeżeli intencją ustawodawcy jest objęcie zakresem również spółek osobowych (takie faktycznie wchodzą w skład holdingów i powiązań w ramach faktycznych grup spółek, w których realizowana jest wspólna strategia gospodarcza) winien uwzględnić charakter takiego uczestnictwa w Dziale IV ustawy w ramach projektowanych zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawarcie w definicji tekstu „kierujące się – zgodnie z umowa albo statutem spółki zależnej – wspólną strategią gospodarczą (interes grupy spółek), umożliwiającą spółce dominującej sprawowanie jednolitego kierownictwa” wskazuje jakoby wspólna strategia miała umożliwiać sprawowanie jednolitego kierownictwa, co wydaje się że z przyczyn formalnoprawnych nie może mieć miejsca. Proponujemy rozważyć brzmienie definicji jako:

„51 grupa spółek – spółkę dominującą i spółkę lub spółki od niej zależne, kierujące się – zgodnie z umową spółki albo statutem każdej spółki zależnej – wspólną strategią gospodarczą (interes grupy spółek), którą spółka dominująca kieruje się, sprawując jednolite kierownictwo nad spółką albo spółkami zależnymi.”

  1. Artykuł211

Projektowany przepis wprowadza obowiązek ujawnienia w rejestrze swojego uczestnictwa w grupie spółek zarówno dla spółki dominującej, jak i spółki zależnej. Zakres zmian do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym obejmuje jedynie wskazanie wzmianki o uczestniczeniu spółki lub innego przedsiębiorcy w oznaczonej w oznaczonej grupie spółek. Wątpliwości budzi w tym zakresie kilka rzeczy, mianowicie:

  • Wskazanie na wzmiankę o „innym przedsiębiorcy” uczestniczącym w grupie spółek, gdzie definicja w art. 51 wskazuje na spółki prawa handlowego, przy czym art. 2115 stanowi, że przepisy ustawy o grupach spółek dotyczące spółki dominującej stosuje się odpowiednio do spółdzielni, fundacji bądź stowarzyszenia prowadzących działalność gospodarczą (…). Problematyka ujawnienia uczestniczenia w grupie spółek jest zagadnieniem szerszym, gdyż w faktycznych grupach spółek funkcjonujących w obrocie aktualnie spotykamy: (i) fundacje działające pod prawem obcym (nadal nie ma analogicznego rozwiązania pod prawem polskim, choć trwają prace nad takimi przepisami), które nie prowadzą działalności gospodarczej a są holdingiem dla całej grupy skupiającym prawa własnościowe do podmiotów gospodarczych tworzących m.in. rodzinne przedsięwzięcia; (ii) spółki działające pod prawem obcym faktycznie odgrywające znaczenie dla działalności holdingu, których pominięcie w identyfikacji na gruncie nowelizowanych przepisów KSH może odgrywać istotną rolę w interpretacji wspólnej strategii oraz sprawowaniu kierownictwa nad grupą spółek.

Zasadne wobec tego wydaje się wprowadzenie zmiany w zakresie ujawniania w rejestrze uczestnictwa w grupie spółek każdej spółki prawa handlowego zgodnie z art. 1 KSH (jak również odpowiednio stosowane do art. 2115) nie wyłącznie wzmianki o uczestnictwie ale stworzenie przestrzeni w systemie informatycznym rejestru, w którym możliwe będzie nadanie numeru zgłoszenia dla wszystkich spółek (podmiotów) w grupie, pod którym to numerem możliwa będzie identyfikacja podmiotów wskazanych jako wchodzące w skład grupy spółek (również podmiotów z siedzibą za granicą). Zgłoszenie takiego będzie mogła dokonać każda spółka, która ujawnia swoje uczestnictwo w danej grupie.

  • Regulacja w brzmieniu: „Spółka dominująca i spółka zależna ujawnia w rejestrze swoje uczestnictwo w grupie spółek. Przepisów art. 212 – art. 217 oraz art. 2111 – art. 2112 nie stosuje się przed dokonaniem wpisu w stosunku do spółki, która nie wykonała obowiązku wskazanego w zdaniu pierwszym.” pozwala przyjąć, że część przepisów regulowanych w Dziale IV stosuje się do faktycznie działających holdingów pomimo ujawnienia. Zakres bowiem wyłączenia w zdaniu drugim zawiera jedynie część regulacji, przy czym wątpliwości budzić może dlaczego ustawodawca dokonał jedynie takiego wyłączenia, pozostawiając np. przepisy art. 218 lub 219. Może to wiązać się z praktycznymi wątpliwościami na etapie stosowania norm, czy pomimo braku ujawnienia możemy mówić o grupie spółek (definicja nie zawiera obowiązku ujawnienia w rejestrze) i wobec tego czy określone uprawnione grupy mogą dochodzić sowich praw wynikających z przepisów Działu IV.
  1. Artykuł 2113 § 1

Projektowany przepis kształtuje odpowiedzialność wobec wspólnika za obniżenie wartości udziału albo akcji. Propozycja przepisu stanowi: „W przypadku, o którym mowa w art. 2112 § 1, spółka dominująca odpowiada wobec wspólnika albo akcjonariusza spółki zależnej należącej do grupy spółek za obniżenie wartości udziału albo akcji spółki zależnej przysługującego temu wspólnikowi albo akcjonariuszowi.”

Proponujemy doprecyzowanie o jakiej wartości mówi ustawodawca, a jeżeli jest to wartość rynkowa to przepis winien umożliwić akcjonariuszowi możliwość ustalenia wartości rynkowej udziału albo akcji, bez którego nie będzie możliwe ustalenie wielkości szkody. Dla wspólnika mniejszościowego w praktyce niemożliwym może okazać się dostęp do danych finansowych oraz projekcji finansowych niezbędnych do przeprowadzenia wyceny i ustalenia wartości rynkowej. Ze względu również na zmiany gospodarcze ustalenie tego w postępowaniu sądowym może okazać się, że naprawienie szkody będzie niemożliwe ze względu na czas trwania postępowania mającego na celu uzyskanie niezbędnych danych dla ustalenia zmiany wartości udziałów albo akcji.

Agnieszka Krysik, ekspertka BCC ds. przedsiębiorczości rodzinnej i sukcesji w biznesie

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA