REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szymon Janiak: skąd czerpać know-how zakładając firmę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czy jako przedsiębiorcy zakładający startup i pozyskując finansowanie, musimy wiedzieć wszystko o prowadzeniu biznesu? Oczywiście, że nie.

Know-how przy zakładaniu działalności

Środowisko startupowe, otwarte na relacje i wymianę doświadczeń jak prawdopodobnie żadna inna branża, oferuje młodym przedsiębiorcom wiele opcji wsparcia. Dotyczą one zarówno prowadzenia firmy, jak i rozwoju własnych kompetencji. Jednak to w ich gestii jest określenie indywidualnych potrzeb,
a następnie wnikliwa analiza dostępnych możliwości i umiejętne wykorzystanie najlepszych.

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Znajdź partnera, nie inwestora

REKLAMA

Odpowiedzialne wsparcie, regularna pomoc i konsultacje merytoryczne firm venture capital z zainwestowanymi przez nich biznesami pomagają w osiągnięciu sukcesu po obu stronach. Często jednak zdarza się, że młodzi przedsiębiorcy – z obawy przed “wtrącaniem się” funduszu w działalność operacyjną spółki – unikają merytorycznego zaangażowania inwestorów. To błędna praktyka, uniemożliwiająca korzystanie z wiedzy doświadczonych ekspertów od lat związanych z biznesem, których startupy mają właściwie na wyciągnięcie ręki.

Trudno jest krótko przedstawić, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni dobierać fundusze, którym złożą ofertę zainwestowania w swój pomysł. Warto jednak pamiętać o tym, że venture capital to inwestycje średnio- i długoterminowe. Świadome dobranie partnera biznesowego, który rozumie nasz pomysł i branżę, a w swoim zespole posiada zaplecze specjalistów, gotowych uzupełnić niektóre braki kompetencyjne, może mieć wymierną wartość dla tej współpracy.

W Polsce branża venture capital dopiero tworzy standardy takiego partnerstwa, jednak w perspektywie wszystkich trudność związanych z pandemią, które dotykają przedsiębiorców, potrzeba współpracy na takich zasadach jest coraz bardziej zauważalna i oczekiwana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy krok do startupowego ekosystemu

Programy akceleracyjne w teorii mają na celu przyspieszenie rozwoju młodych firm poprzez mentoring, sesje warsztatowe czy wymianę doświadczeń w zrzeszonej społeczności.
W praktyce jednak, co do ich realnej wartości dla biznesu zdania są podzielone. Warto zaznaczyć, że program programowi nierówny. Na polskim rynku istnieje wiele tego typu inicjatyw, niemal w każdym obszarze venture capital. Decydując o zaangażowaniu, warto zacząć od dokładnej weryfikacji tego, w czym program ma nam pomóc, a następnie poszczególnych ofert.

Kilka kwestii, które podczas analizy warto wziąć pod uwagę:

  • doradcy i mentorzy: kim są, jakie jest ich doświadczenie biznesowe, czy w danej dziedzinie mają potwierdzone osiągnięcia, ile czasu będą w stanie nam poświęcić
    i na jakich zasadach,
  • społeczność: do jakich sieci kontaktów w czasie udziału w programie będziemy mieli dostęp i czy, z punktu widzenia naszych planów biznesowych, są one dla nas kluczowe; czy partnerujący programowi inwestorzy prowadzą aktywną działalność inwestycyjną, która może zakończyć się współpracą,
  • startupowi absolwenci poprzednich edycji: jak potoczyły się ich losy po ukończeniu programu, w jaki sposób ich biznesy się rozwijają, czy w trakcie lub po udziale uzyskali finansowanie (i czy faktycznie, ich sukcesy można przypisać uczestnictwu
    w danym programie),
  • grande finale programu: czyli czym zakończy się program i jakie będzie to miało znaczenie dla naszego biznesu; na jakich zasadach odbywa się finał i czy zasady te nie wymuszają ewentualnych zmian w naszej strategii (przykładowo, jeśli wdrożenie produktu u klienta pociągnie za sobą zakaz konkurencji, a jako przedsiębiorcy planujemy skupić się wyłącznie na jednej branży – należy rozważyć sensowność takiego działania).

Wykonując analizę oferty, warto nie tylko zajrzeć do oficjalnych materiałów programu, ale także poświęcić czas na samodzielne zebranie informacji, nie dając nabrać się na znane zabiegi marketingowe.

W społeczności siła, wiedza i... pierwszy feedback

REKLAMA

Sieć kontaktów ma kluczowe znaczenie w rozwoju wielu obszarów przedsiębiorstwa. Począwszy od kwestii zatrudniania specjalistów, poprzez rozwiązywanie biznesowych trudności, na przedstawieniu potencjalnym inwestorom kończąc. Przykładów sytuacji,
w których relacje mają ogromną wartość jest w biznesie wiele, zatem nie należy ich deprecjonować. Polegając na doświadczeniu i zaufaniu do innych często jesteśmy w stanie zredukować ryzyko negatywnego zaskoczenia, szczególnie jeśli podejmujemy decyzję
w kwestiach, na których jeszcze nie do końca się znamy. W przypadku młodych firm, sieć zaufanych kontaktów może też z powodzeniem służyć do weryfikacji pierwszych pomysłów biznesowych i testów produktów.

Wejście do bardziej lub mniej oficjalnych grup młodych przedsiębiorców nie jest trudne, lecz wymaga aktywnego zaangażowania. Wystarczy rozglądnąć się w mediach społecznościowych, zadbać o własny personal branding i zainteresować tym, co akurat dzieje się na polskiej scenie startupowej.

Szymon Janiak, Managing Director Czysta3.vc

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA