REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szymon Janiak: skąd czerpać know-how zakładając firmę?

Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czy jako przedsiębiorcy zakładający startup i pozyskując finansowanie, musimy wiedzieć wszystko o prowadzeniu biznesu? Oczywiście, że nie.

Know-how przy zakładaniu działalności

Środowisko startupowe, otwarte na relacje i wymianę doświadczeń jak prawdopodobnie żadna inna branża, oferuje młodym przedsiębiorcom wiele opcji wsparcia. Dotyczą one zarówno prowadzenia firmy, jak i rozwoju własnych kompetencji. Jednak to w ich gestii jest określenie indywidualnych potrzeb,
a następnie wnikliwa analiza dostępnych możliwości i umiejętne wykorzystanie najlepszych.

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Znajdź partnera, nie inwestora

REKLAMA

Odpowiedzialne wsparcie, regularna pomoc i konsultacje merytoryczne firm venture capital z zainwestowanymi przez nich biznesami pomagają w osiągnięciu sukcesu po obu stronach. Często jednak zdarza się, że młodzi przedsiębiorcy – z obawy przed “wtrącaniem się” funduszu w działalność operacyjną spółki – unikają merytorycznego zaangażowania inwestorów. To błędna praktyka, uniemożliwiająca korzystanie z wiedzy doświadczonych ekspertów od lat związanych z biznesem, których startupy mają właściwie na wyciągnięcie ręki.

Trudno jest krótko przedstawić, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni dobierać fundusze, którym złożą ofertę zainwestowania w swój pomysł. Warto jednak pamiętać o tym, że venture capital to inwestycje średnio- i długoterminowe. Świadome dobranie partnera biznesowego, który rozumie nasz pomysł i branżę, a w swoim zespole posiada zaplecze specjalistów, gotowych uzupełnić niektóre braki kompetencyjne, może mieć wymierną wartość dla tej współpracy.

W Polsce branża venture capital dopiero tworzy standardy takiego partnerstwa, jednak w perspektywie wszystkich trudność związanych z pandemią, które dotykają przedsiębiorców, potrzeba współpracy na takich zasadach jest coraz bardziej zauważalna i oczekiwana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy krok do startupowego ekosystemu

Programy akceleracyjne w teorii mają na celu przyspieszenie rozwoju młodych firm poprzez mentoring, sesje warsztatowe czy wymianę doświadczeń w zrzeszonej społeczności.
W praktyce jednak, co do ich realnej wartości dla biznesu zdania są podzielone. Warto zaznaczyć, że program programowi nierówny. Na polskim rynku istnieje wiele tego typu inicjatyw, niemal w każdym obszarze venture capital. Decydując o zaangażowaniu, warto zacząć od dokładnej weryfikacji tego, w czym program ma nam pomóc, a następnie poszczególnych ofert.

Kilka kwestii, które podczas analizy warto wziąć pod uwagę:

  • doradcy i mentorzy: kim są, jakie jest ich doświadczenie biznesowe, czy w danej dziedzinie mają potwierdzone osiągnięcia, ile czasu będą w stanie nam poświęcić
    i na jakich zasadach,
  • społeczność: do jakich sieci kontaktów w czasie udziału w programie będziemy mieli dostęp i czy, z punktu widzenia naszych planów biznesowych, są one dla nas kluczowe; czy partnerujący programowi inwestorzy prowadzą aktywną działalność inwestycyjną, która może zakończyć się współpracą,
  • startupowi absolwenci poprzednich edycji: jak potoczyły się ich losy po ukończeniu programu, w jaki sposób ich biznesy się rozwijają, czy w trakcie lub po udziale uzyskali finansowanie (i czy faktycznie, ich sukcesy można przypisać uczestnictwu
    w danym programie),
  • grande finale programu: czyli czym zakończy się program i jakie będzie to miało znaczenie dla naszego biznesu; na jakich zasadach odbywa się finał i czy zasady te nie wymuszają ewentualnych zmian w naszej strategii (przykładowo, jeśli wdrożenie produktu u klienta pociągnie za sobą zakaz konkurencji, a jako przedsiębiorcy planujemy skupić się wyłącznie na jednej branży – należy rozważyć sensowność takiego działania).

Wykonując analizę oferty, warto nie tylko zajrzeć do oficjalnych materiałów programu, ale także poświęcić czas na samodzielne zebranie informacji, nie dając nabrać się na znane zabiegi marketingowe.

W społeczności siła, wiedza i... pierwszy feedback

REKLAMA

Sieć kontaktów ma kluczowe znaczenie w rozwoju wielu obszarów przedsiębiorstwa. Począwszy od kwestii zatrudniania specjalistów, poprzez rozwiązywanie biznesowych trudności, na przedstawieniu potencjalnym inwestorom kończąc. Przykładów sytuacji,
w których relacje mają ogromną wartość jest w biznesie wiele, zatem nie należy ich deprecjonować. Polegając na doświadczeniu i zaufaniu do innych często jesteśmy w stanie zredukować ryzyko negatywnego zaskoczenia, szczególnie jeśli podejmujemy decyzję
w kwestiach, na których jeszcze nie do końca się znamy. W przypadku młodych firm, sieć zaufanych kontaktów może też z powodzeniem służyć do weryfikacji pierwszych pomysłów biznesowych i testów produktów.

Wejście do bardziej lub mniej oficjalnych grup młodych przedsiębiorców nie jest trudne, lecz wymaga aktywnego zaangażowania. Wystarczy rozglądnąć się w mediach społecznościowych, zadbać o własny personal branding i zainteresować tym, co akurat dzieje się na polskiej scenie startupowej.

Szymon Janiak, Managing Director Czysta3.vc

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA