REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szymon Janiak: skąd czerpać know-how zakładając firmę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
Szymon Janiak: Skąd czerpać know-how, gdy dopiero zaczynamy rozwijać swój biznes?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czy jako przedsiębiorcy zakładający startup i pozyskując finansowanie, musimy wiedzieć wszystko o prowadzeniu biznesu? Oczywiście, że nie.

Know-how przy zakładaniu działalności

Środowisko startupowe, otwarte na relacje i wymianę doświadczeń jak prawdopodobnie żadna inna branża, oferuje młodym przedsiębiorcom wiele opcji wsparcia. Dotyczą one zarówno prowadzenia firmy, jak i rozwoju własnych kompetencji. Jednak to w ich gestii jest określenie indywidualnych potrzeb,
a następnie wnikliwa analiza dostępnych możliwości i umiejętne wykorzystanie najlepszych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Znajdź partnera, nie inwestora

Odpowiedzialne wsparcie, regularna pomoc i konsultacje merytoryczne firm venture capital z zainwestowanymi przez nich biznesami pomagają w osiągnięciu sukcesu po obu stronach. Często jednak zdarza się, że młodzi przedsiębiorcy – z obawy przed “wtrącaniem się” funduszu w działalność operacyjną spółki – unikają merytorycznego zaangażowania inwestorów. To błędna praktyka, uniemożliwiająca korzystanie z wiedzy doświadczonych ekspertów od lat związanych z biznesem, których startupy mają właściwie na wyciągnięcie ręki.

Trudno jest krótko przedstawić, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni dobierać fundusze, którym złożą ofertę zainwestowania w swój pomysł. Warto jednak pamiętać o tym, że venture capital to inwestycje średnio- i długoterminowe. Świadome dobranie partnera biznesowego, który rozumie nasz pomysł i branżę, a w swoim zespole posiada zaplecze specjalistów, gotowych uzupełnić niektóre braki kompetencyjne, może mieć wymierną wartość dla tej współpracy.

REKLAMA

W Polsce branża venture capital dopiero tworzy standardy takiego partnerstwa, jednak w perspektywie wszystkich trudność związanych z pandemią, które dotykają przedsiębiorców, potrzeba współpracy na takich zasadach jest coraz bardziej zauważalna i oczekiwana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy krok do startupowego ekosystemu

Programy akceleracyjne w teorii mają na celu przyspieszenie rozwoju młodych firm poprzez mentoring, sesje warsztatowe czy wymianę doświadczeń w zrzeszonej społeczności.
W praktyce jednak, co do ich realnej wartości dla biznesu zdania są podzielone. Warto zaznaczyć, że program programowi nierówny. Na polskim rynku istnieje wiele tego typu inicjatyw, niemal w każdym obszarze venture capital. Decydując o zaangażowaniu, warto zacząć od dokładnej weryfikacji tego, w czym program ma nam pomóc, a następnie poszczególnych ofert.

Kilka kwestii, które podczas analizy warto wziąć pod uwagę:

  • doradcy i mentorzy: kim są, jakie jest ich doświadczenie biznesowe, czy w danej dziedzinie mają potwierdzone osiągnięcia, ile czasu będą w stanie nam poświęcić
    i na jakich zasadach,
  • społeczność: do jakich sieci kontaktów w czasie udziału w programie będziemy mieli dostęp i czy, z punktu widzenia naszych planów biznesowych, są one dla nas kluczowe; czy partnerujący programowi inwestorzy prowadzą aktywną działalność inwestycyjną, która może zakończyć się współpracą,
  • startupowi absolwenci poprzednich edycji: jak potoczyły się ich losy po ukończeniu programu, w jaki sposób ich biznesy się rozwijają, czy w trakcie lub po udziale uzyskali finansowanie (i czy faktycznie, ich sukcesy można przypisać uczestnictwu
    w danym programie),
  • grande finale programu: czyli czym zakończy się program i jakie będzie to miało znaczenie dla naszego biznesu; na jakich zasadach odbywa się finał i czy zasady te nie wymuszają ewentualnych zmian w naszej strategii (przykładowo, jeśli wdrożenie produktu u klienta pociągnie za sobą zakaz konkurencji, a jako przedsiębiorcy planujemy skupić się wyłącznie na jednej branży – należy rozważyć sensowność takiego działania).

Wykonując analizę oferty, warto nie tylko zajrzeć do oficjalnych materiałów programu, ale także poświęcić czas na samodzielne zebranie informacji, nie dając nabrać się na znane zabiegi marketingowe.

W społeczności siła, wiedza i... pierwszy feedback

Sieć kontaktów ma kluczowe znaczenie w rozwoju wielu obszarów przedsiębiorstwa. Począwszy od kwestii zatrudniania specjalistów, poprzez rozwiązywanie biznesowych trudności, na przedstawieniu potencjalnym inwestorom kończąc. Przykładów sytuacji,
w których relacje mają ogromną wartość jest w biznesie wiele, zatem nie należy ich deprecjonować. Polegając na doświadczeniu i zaufaniu do innych często jesteśmy w stanie zredukować ryzyko negatywnego zaskoczenia, szczególnie jeśli podejmujemy decyzję
w kwestiach, na których jeszcze nie do końca się znamy. W przypadku młodych firm, sieć zaufanych kontaktów może też z powodzeniem służyć do weryfikacji pierwszych pomysłów biznesowych i testów produktów.

Wejście do bardziej lub mniej oficjalnych grup młodych przedsiębiorców nie jest trudne, lecz wymaga aktywnego zaangażowania. Wystarczy rozglądnąć się w mediach społecznościowych, zadbać o własny personal branding i zainteresować tym, co akurat dzieje się na polskiej scenie startupowej.

Szymon Janiak, Managing Director Czysta3.vc

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA