REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor odzieżowy walczy z koronawirusem

Koronakryzys w sektorze mody
Koronakryzys w sektorze mody

REKLAMA

REKLAMA

COVID-19 zmienił podejście do zakupów ubrań. Konsumenci, w znacznej mierze przyzwyczaili się do zakupów online. Sektor modowy, napędzany głównie konsumenckimi pragnieniami, stanął więc przed nowymi wyzwaniami. A koronawirus mu tego nie ułatwia.

Koronawirus a ubrania

REKLAMA

COVID-19 zatrzymał światową gospodarkę, wymuszając reorganizację działań firm różnych sektorów i dostosowanie się do nowych zasad. Sytuacja nie ominęła również branży modowej, która w dobie pandemii, toczy walkę o przetrwanie w zakresie skali produkcji, zatrudnienia, płynności finansowej, zachowania praw własności intelektualnej czy adaptacji do świata e-commerce.

REKLAMA

Poruszone zagadnienia stały się kanwą do stworzenia kompendium wiedzy przedstawiające problemy prawne, techniczne i społeczne sektora mody w czasach koronawirusa. W publikacji Moda i Design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej pod redakcją dr hab. Marleny Jankowskiej oraz dr. hab. Mirosława Pawełczyka analizy tej sytuacji podjęło się prawie 60 autorów, w tym m.in. prawników, technologów, projektantów i artystów. Studium powstało dzięki zaangażowaniu kancelarii prawniczych w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Jersey, Niemiec oraz Włoch. Premiera studium prawnego już 15 października.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Koronakryzys w sektorze mody

Społeczny lockdown sprzed kilku miesięcy spowodowany światową pandemią, w którym wszyscy uczestniczyliśmy, zmienił postrzeganie własnych potrzeb i oczekiwań związanych z nabywaniem dóbr. Konsumenci, w znacznej mierze pozostali w murach swoich domów
i zostali ograniczeni głównie do zakupów online. Sektor modowy, napędzany głównie konsumenckimi pragnieniami, stanął więc przed nowymi wyzwaniami. Branża odzieżowa w Polsce, która wykazywała tendencję wzrostową, stawiając nasz kraj na 8. miejscu w Europie pod względem wielkości sektora odzieżowego w 2017 r., musiała zmienić mechanizmy działań i dostosować się do nowej sytuacji. Warto zwrócić uwagę, że rodzimych przedsiębiorców produkujących odzież w 2017 r. było 12,7 tys., co dawało Polsce 3. miejsce w Europie. Z kolei, gdyby uwzględnić kwestie zatrudnienia, w tym samym roku w Polsce w sektorze odzieżowym zatrudniano 85 tys., co stanowiło 5. miejsce w rankingu europejskim. Pandemia nie tylko wpłynęła więc na rozwój tej branży, ale wręcz wirus jakby wypowiedział wojnę sektorowi modowemu, przy nierównym rozkładzie sił.

Sytuacja branży modowej w pandemii z perspektywy ekspertów

REKLAMA

Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy Uniwersytetu Śląskiego zainicjowało interdyscyplinarne badania, mające ustalić, jak radzi sobie sektor odzieżowy w Polsce i jak wygląda otoczenie prawne w nowej, covidowej sytuacji. W rezultacie przygotowano studium naukowe, podejmujące różnorodne problemy prawne i technologiczne sektora mody. Wyniki analiz i rozważania na temat sektora mody w obliczu pandemii zaprezentowano w publikacji „Moda i Design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej”, stanowiącej piąty tom Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy wydawanej przez Instytut Prawa Gospodarczego sp. z o.o. (nr 254 na liście ministerialnej). Publikacja ukaże się także w formie online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe problemy prawne w sektorze mody były identyfikowane i szczegółowo analizowane przez zespół prawie 60 autorów, w tym 30 prawników z 20 znanych  kancelarii prawnych nie tylko w Polsce, ale i za granicą (USA, Wielka Brytania i Jersey, Niemcy oraz Włochy). Autorzy, pod redakcją dr hab. Marleny Jankowskiej oraz dr. hab. Mirosława Pawełczyka, a także polscy projektanci, jak: Mariola Turbiarz, Justyna Ołtarzewska i Ewa Stepaniuk, dokonali rozważań uzupełnionych o opis otoczenia społecznego, kulturowego oraz odniesień psychologicznych. Omówiono wsparcie rządowe dla sektora odzieżowego w Polsce na przykładzie innych państw, skoncentrowano się na prawie własności intelektualnej - w tym użycia i ochrony określenia COVID oraz poruszono kwestie e-commerce.

- Sklepy internetowe, co prawda, okazały się istotne w utrzymaniu sprzedaży oraz zysków w branży odzieżowej, z drugiej strony jednak e-commerce przysporzył wiele trudności związanych np. z ochroną danych osobowych klientów czy nieuczciwymi praktykami konsumenckimi – zdradza dr hab. Mirosław Pawełczyk, dodając, że w książce poruszono także tematy pracownicze i sprawę odmrożenia sektora modowego. Ten już w marcu dostosował się do nowych obostrzeń związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom w czasie pandemii. Pochylono się również nad kwestiami zrównoważonej mody, która stała się bardziej aktualna ze względu na zmianę tempa naszego życia.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

REKLAMA

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

REKLAMA

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA