REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor odzieżowy walczy z koronawirusem

Subskrybuj nas na Youtube
Koronakryzys w sektorze mody
Koronakryzys w sektorze mody

REKLAMA

REKLAMA

COVID-19 zmienił podejście do zakupów ubrań. Konsumenci, w znacznej mierze przyzwyczaili się do zakupów online. Sektor modowy, napędzany głównie konsumenckimi pragnieniami, stanął więc przed nowymi wyzwaniami. A koronawirus mu tego nie ułatwia.

Koronawirus a ubrania

COVID-19 zatrzymał światową gospodarkę, wymuszając reorganizację działań firm różnych sektorów i dostosowanie się do nowych zasad. Sytuacja nie ominęła również branży modowej, która w dobie pandemii, toczy walkę o przetrwanie w zakresie skali produkcji, zatrudnienia, płynności finansowej, zachowania praw własności intelektualnej czy adaptacji do świata e-commerce.

REKLAMA

Poruszone zagadnienia stały się kanwą do stworzenia kompendium wiedzy przedstawiające problemy prawne, techniczne i społeczne sektora mody w czasach koronawirusa. W publikacji Moda i Design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej pod redakcją dr hab. Marleny Jankowskiej oraz dr. hab. Mirosława Pawełczyka analizy tej sytuacji podjęło się prawie 60 autorów, w tym m.in. prawników, technologów, projektantów i artystów. Studium powstało dzięki zaangażowaniu kancelarii prawniczych w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Jersey, Niemiec oraz Włoch. Premiera studium prawnego już 15 października.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Koronakryzys w sektorze mody

Społeczny lockdown sprzed kilku miesięcy spowodowany światową pandemią, w którym wszyscy uczestniczyliśmy, zmienił postrzeganie własnych potrzeb i oczekiwań związanych z nabywaniem dóbr. Konsumenci, w znacznej mierze pozostali w murach swoich domów
i zostali ograniczeni głównie do zakupów online. Sektor modowy, napędzany głównie konsumenckimi pragnieniami, stanął więc przed nowymi wyzwaniami. Branża odzieżowa w Polsce, która wykazywała tendencję wzrostową, stawiając nasz kraj na 8. miejscu w Europie pod względem wielkości sektora odzieżowego w 2017 r., musiała zmienić mechanizmy działań i dostosować się do nowej sytuacji. Warto zwrócić uwagę, że rodzimych przedsiębiorców produkujących odzież w 2017 r. było 12,7 tys., co dawało Polsce 3. miejsce w Europie. Z kolei, gdyby uwzględnić kwestie zatrudnienia, w tym samym roku w Polsce w sektorze odzieżowym zatrudniano 85 tys., co stanowiło 5. miejsce w rankingu europejskim. Pandemia nie tylko wpłynęła więc na rozwój tej branży, ale wręcz wirus jakby wypowiedział wojnę sektorowi modowemu, przy nierównym rozkładzie sił.

Sytuacja branży modowej w pandemii z perspektywy ekspertów

REKLAMA

Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy Uniwersytetu Śląskiego zainicjowało interdyscyplinarne badania, mające ustalić, jak radzi sobie sektor odzieżowy w Polsce i jak wygląda otoczenie prawne w nowej, covidowej sytuacji. W rezultacie przygotowano studium naukowe, podejmujące różnorodne problemy prawne i technologiczne sektora mody. Wyniki analiz i rozważania na temat sektora mody w obliczu pandemii zaprezentowano w publikacji „Moda i Design w świecie COVID-19. Koronakryzys przyczynkiem do refleksji prawniczej, technologicznej i socjologicznej”, stanowiącej piąty tom Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy wydawanej przez Instytut Prawa Gospodarczego sp. z o.o. (nr 254 na liście ministerialnej). Publikacja ukaże się także w formie online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe problemy prawne w sektorze mody były identyfikowane i szczegółowo analizowane przez zespół prawie 60 autorów, w tym 30 prawników z 20 znanych  kancelarii prawnych nie tylko w Polsce, ale i za granicą (USA, Wielka Brytania i Jersey, Niemcy oraz Włochy). Autorzy, pod redakcją dr hab. Marleny Jankowskiej oraz dr. hab. Mirosława Pawełczyka, a także polscy projektanci, jak: Mariola Turbiarz, Justyna Ołtarzewska i Ewa Stepaniuk, dokonali rozważań uzupełnionych o opis otoczenia społecznego, kulturowego oraz odniesień psychologicznych. Omówiono wsparcie rządowe dla sektora odzieżowego w Polsce na przykładzie innych państw, skoncentrowano się na prawie własności intelektualnej - w tym użycia i ochrony określenia COVID oraz poruszono kwestie e-commerce.

- Sklepy internetowe, co prawda, okazały się istotne w utrzymaniu sprzedaży oraz zysków w branży odzieżowej, z drugiej strony jednak e-commerce przysporzył wiele trudności związanych np. z ochroną danych osobowych klientów czy nieuczciwymi praktykami konsumenckimi – zdradza dr hab. Mirosław Pawełczyk, dodając, że w książce poruszono także tematy pracownicze i sprawę odmrożenia sektora modowego. Ten już w marcu dostosował się do nowych obostrzeń związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom w czasie pandemii. Pochylono się również nad kwestiami zrównoważonej mody, która stała się bardziej aktualna ze względu na zmianę tempa naszego życia.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA