REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Social SEO - prognozy na indeksację Google

Mariusz Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Social SEO to najgorętszy temat w branży. O wpływie serwisów społecznościowych, a dokładniej aktywności internautów i firm w tych serwisach na pozycję stron w wynikach wyszukiwania mówi się od dawna. Eksperci SEO powszechnie wskazują, że rok 2013 będzie stał pod znakiem Social SEO. Jeśli nawet tak nie będzie, to problem ten musi być w końcu jakoś rozwiązany. Nie sposób dalej ignorować ogromnego obszaru Internetu, jakim są serwisy społecznościowe przy ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Serwisy społecznościowe to obecnie sól Internetu


Boom na serwisy społecznościowe wciąż trwa. Powstają nowe (np. Pinterest), a liczba ich użytkowników wciąż rośnie. Internauci coraz więcej czasu spędzają w serwisach społecznościowych. Obecnie trudno już wskazać dużą firmę, która nie wykorzystuje serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej. W wielu przypadkach profile firmowe są o wiele bardziej rozbudowane niż macierzyste strony internetowe. Czy to się komuś podoba czy nie, serwisy społecznościowe stanowią ogromny obszar Internetu. W dużej mierze aktywność internautów związana jest z serwisami społecznościowymi. W chwili obecnej ten obszar Internetu pozostaje bez znaczącego wpływu na pozycje stron firmowych w wynikach wyszukiwania. To musi się zmienić.

REKLAMA

 
Dlaczego serwisy społecznościowe należy uwzględnić w Social SEO?


Jednym z ważniejszych czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania, są tzw. backlinki. Znaczenie ma nie tylko liczba backlinków, ale także ich jakość. Te pochodzące ze stron zbliżonych tematycznie do profilu działalności firmy oraz stron o wysokiej reputacji są najbardziej cenne w SEO. Przez algorytm wyszukiwarki traktowane są jako pewnego rodzaju propozycje - rekomendacje. Jeżeli link do naszej strony firmowej zostaje opublikowany na popularnym portalu, to znaczy, że ten portal proponuje i rekomenduje naszą stronę jako wartą zaufania i obejrzenia. Tak też interpretuje to algorytm Google. Czym więcej takich rekomendacji, tym wyżej w rankingu stawia naszą stronę wyszukiwarka. Wydaje się, że linki prowadzące z serwisów społecznościowych, a także wszelkiego rodzaju oznaki sympatii wyrażone wobec konkretnej firmy w serwisach społecznościowych (np. Like na Facebooku czy Pin na Pinterest) należy także traktować, jako pewnego rodzaju rekomendacje. Google cały czas podkreśla, że celem modyfikacji algorytmu jest poprawa jakości wyników wyszukiwania. Ostatnia zmiana dość skutecznie wyeliminowała tzw. presell pages, które były marnej jakości stronami do zamieszczania tekstów z linkami. To mobilizuje firmy do zdobywania backlinków ze stron wartościowych. Takimi niewątpliwie są strony serwisów społecznościowych.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 

 
Problemy Social SEO


Poza argumentami czysto biznesowymi (Facebook to przecież główny konkurent Google), istnieje wiele realnych problemów na drodze do sprawiedliwego i przejrzystego wyliczania wpływu serwisów społecznościowych na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Najprościej byłoby uwzględniać w algorytmie Google liczbę fanów danej firmy w serwisach społecznościowych. Jednak wskaźnikiem tym można łatwo manipulować. Farm fanów na samym Facebooku jest wiele. Handel fanami to rzecz na porządku dziennym. Wydaje się, że musi zostać opracowany bardziej wymierny wskaźnik realnie oddający popularność firm wśród użytkowników serwisów społecznościowych (uwzględniający nie tylko liczbę fanów, ale także charakter aktywności fanów, liczbę oraz jakość linków prowadzących do strony z serwisów społecznościowych - na jakim profilu zostały umieszczone i kto je zamieścił). Jednak tutaj pojawia się problem dostępności do dokładnych danych. Trudno przypuszczać, aby Facebook dobrowolnie zaczął się tymi danymi dzielić z wyszukiwarką Google. Tym bardziej, że uruchomił własną wyszukiwarkę społecznościową Graph Search.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

 
Google Plus - pierwszy w kolejce do algorytmu            


Jeśli rzeczywiście rok 2013 będzie stał pod znakiem Social SEO, to zapewne pierwszym serwisem społecznościowym istotnie traktowanym przez algorytm Google, przy uwzględnianiu pozycji stromy w wynikach wyszukiwania, będzie Google Plus. W branży trwa nawet dyskusja, czy impulsy z tego serwisu już dzisiaj nie są uwzględniane w algorytmie. Dopóki nie pojawi się oficjalny komunikat ze strony Google, można tylko dywagować. W przypadku siostrzanego serwisu, jakim jest Google Plus wobec wyszukiwarki Google, nie ma problemu z dostępem do danych. Oczywiście, gdy algorytm Google będzie uwzględniał tylko aktywność firm z serwisu Google Plus, pojawią się głosy, że to niesprawiedliwe. Wydaje się jednak, że do tego rodzaju zarzutów firma Google jest już przyzwyczajona.     


Zobacz: Promocja firmy i marki - interaktywne video

 

 
Podsumowanie

 
Czytelnikowi rozczarowanemu lekturą artykułu, który miał nadzieję znaleźć w nim konkretne sposoby wykorzystania serwisów społecznościowych w SEO, pragnę wyjaśnić, że obecnie nikt takich sposobów nie zna (zresztą tytuł artykułu chyba nie pozostawia żadnych wątpliwości). Nawet, jeśliby znał, to zapewne ich by nie wyjawił. Z lakonicznych komunikatów Google wynika, że firma myśli o wykorzystaniu sygnałów z serwisów społecznościowych w algorytmie wyszukiwarki. Jednak pomimo niejasnych komunikatów w tym względzie, Google stanowczo zachęca do aktywności firm w serwisach społecznościowych (szczególnie na Google Plus). Jedno jest pewne, wyszukiwarka Google wobec nacisków firm i internautów, będzie musiała w tym względzie zrobić jakiś krok. Zapewne jednym ze wskaźników będzie staż firmy w serwisach społecznościowych, dlatego już teraz warto pomyśleć o założeniu profili firmowych na największych serwisach społecznościowych. O ile jeszcze dzisiaj ta obecność bezpośrednio nie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, to pozwoli przynajmniej wygenerować większy ruch na stronie - a to pośrednio wpłynie na pozycję strony.

 
Zobacz: Facebook - być tam czy nie być?

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA