REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozycjonowanie stron www to efektywny sposób promocji firmy

REKLAMA

Pozycjonowanie stron www w wyszukiwarkach to jeden z najbardziej efektywnych sposobów promocji firm, marek produktów oraz usług w Internecie. Poprzez pozycjonowanie możemy osiągnąć wiele celów, od zwiększenia liczby klientów po poprawienie wizerunku firmy w Internecie.

Każdemu z tych celów powinna być podporządkowana odpowiednia strategia działań. Jaki przyjąć kierunek działań SEO, aby osiągnąć wzrost sprzedaży, a jaki dla poprawienia prestiżu firmy w sieci, próbuje objaśnić niniejszy artykuł.

REKLAMA

Pozycjonowanie (SEO) - na czym polega?

Pozycjonowanie stron internetowych to usługa mająca na celu podniesienie pozycji strony firmowej w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, wpisywane w pole zapytania wyszukiwarki. Inaczej - pozycjonowanie strony w wyszukiwarce to szereg działań, mających doprowadzić do wypromowania danej firmy czy marki w Internecie. Skuteczność tych działań będzie mierzona pozycją strony internetowej w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe bezpośrednio związane z profilem działalności firmy. Ogólnie mówiąc, pozycjonowanie w głównej mierze polega na "przekonaniu" wyszukiwarki, że dana firma jest godna zaufania, a przez to warta uwzględnienia - jeśli nie na pierwszej, to na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Działania zmierzające do wypromowania strony w wyszukiwarce nie ograniczają się tylko zbudowania sieci linków prowadzących do strony. W zakres tych czynności wchodzi także optymalizacja kodu strony pod kątem wyszukiwarek, wyznaczenie optymalnych fraz kluczowych, korekta tekstów na stronie pod kątem SEO (SEO Copywriting), poprawne oznaczenie plików graficznych i video, poprawa funkcjonalności strony oraz wiele innych, pomniejszych czynności.

Jak zapewnić odpowiednią pozycję firmowej strony www >>

Strategia SEO - wzrost sprzedaży

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Poprzez zastosowanie wielu strategii SEO, firmy mogą osiągać różne cele biznesowe i marketingowe. Taki cel musi być każdorazowo przemyślany, dostosowany do wielkości firmy, fazy jej rozwoju, kanałów pozyskiwania klientów, prestiżu oraz pomniejszych celów marketingowych i PR stawianych sobie przez firmę w danym okresie czasu i wedle jej możliwości finansowych.

REKLAMA

Jednym z głównych celów pozycjonowania strony firmowej dla większości firm jest zwiększenie sprzedaży poprzez zdobycie nowej liczby klientów. W przypadku takiego celu postawionego przez firmę agencji interaktywnej, strategia SEO musi być od początku projektowana zgodnie z takim założeniem. W przypadku strategii SEO sprzedażowej, frazy kluczowe muszą być bardzo dokładnie przemyślane. Powinny wynikać nie tylko z profilu działalności firmy - profesjonalnego nazywania produktów i usług, ale także potocznego określania ich przez internautów. W przypadku strategii SEO sprzedażowej, małe firmy powinny się skupić na frazach mniej ogólnych. Nie warto doradzać nowo powstałej firmie w Poznaniu, świadczącej usługi z zakresu doradztwa kredytowego, aby podjęła pozycjonowanie na takie frazy ogólne jak „kredyty”. Wejście do TOP10 w tym wypadku kosztowałoby zapewnie więcej, niż wieloletni budżet reklamowy tej firmy. W wielu tego typu przypadkach, jeśli chodzi o strategię SEO, która ma na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży, warto zastosować pozycjonowanie szerokie tzw. long tail (o tym czytaj poniżej).

W przypadku pozycjonowania pod kątem zwiększenia sprzedaży, bardzo duże znaczenie ma właściwa prezentacja w wyszukiwarkach (metatagi oraz tytuł strony). To ze słowami zawartymi w tytule oraz tagu description, w pierwszej kolejności spotyka się potencjalny klient. W wielu przypadkach te kilka słów decyduje o tym, czy internauta wejdzie na naszą stronę, czy też stronę konkurencji. Wiele osób jest zdania, że klient w Internecie postępuje bardziej racjonalnie niż w klasycznym sklepie. Nic bardziej mylnego. Wydaje się, że ze względu na charakter Internetu (szybkość i dynamika), internauta jeszcze bardziej kieruje się emocjami niż tradycyjny klient. Toteż w metatagach w SEO sprzedażowym nie należy rezygnować z emocji. Emocje w SEO sprzedażowym to sine qua non skutecznego działania (zob. http://www.seomoz.org/ugc/seo-emotion). Optymalny tekst mający wywołać pozytywne emocje, powinien powstać przy współudziale psychologów społecznych, którzy najlepiej wiedzą jak zmotywować emocjonalnie człowieka do działania. W przypadku firm, które zaimplementowały profesjonalne SEO sprzedażowe, teksty w metatagach nie różnią się zbytnio od klasycznych sloganów reklamowych.

Podstawy promocji firm w Internecie >>

Istotą pozycjonowania zawsze jest liczba linków prowadzących do naszej strony. To główny argument brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarek podczas ustalania pozycji strony w rezultatach wyszukiwania. W przypadku sprzedażowego SEO, jakość tych linków nie ma aż takiego znaczenia jak w SEO wizerunkowym - bardziej liczy się ich ilość. Większa ilość linków warunkowana jest przede wszystkim arsenałem fraz pozycjonowanych. W SEO sprzedażowym tych fraz przeważnie jest o wiele więcej niż w SEO wizerunkowym. Choć oczywiście niedopuszczalne jest posiłkowanie się działaniami niezgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek.

Wariant strategii sprzedażowej SEO - pozycjonowanie long tail

Pozycjonowanie „long tail” to pozycjonowanie strony firmowej na frazy wielowyrazowe (np. „mechanik samochodowy Poznań Ławica”, „specyfiki kulturystyczne z dodatkami mikroelementów”). Optymalnym rozwiązaniem w przypadku pozycjonowania „long tail” jest pozycjonowanie na frazy będące kombinacjami słów bezpośrednio związanych z usługami i produktami firmy. Pozycjonowanie long tail jest bardzo efektywne w przypadku firm, dla którym Internet jest jedynym lub jednym z najważniejszych kanałów pozyskiwania nowych klientów. W przypadku sklepów internetowych i firm usługowych pozycjonowanie „long tail” przynosi najlepsze rezultaty.

Prowadząc, dajmy na to, sklep internetowy z telewizorami plazmowymi, przy małym asortymencie lepiej jest zastosować pozycjonowanie „long tail”. Na podstawie doświadczenia możemy stwierdzić, że pozycjonowanie łączne na dwie frazy „telewizor Panasonic” oraz „telewizor plazmowy Panasonic TX-P46G30E" przyniesie lepsze efekty sprzedażowe, niż pozycjonowanie na ogólną frazę „telewizor” czy „telewizory”. Obserwując zachowania internautów, można wywnioskować, że użytkownicy wpisujący ogólną frazę kluczową w wyszukiwarce, już po chwili doprecyzowują swoje poszukiwania (lub wybierają podpowiedź wyszukiwarki). Dzieje się tak dlatego, że przy wyszukiwaniu za pomocą fraz ogólnych, internauta otrzymuje zbyt wiele podobnych wyników wyszukiwania - a tym samym ogromną liczbę produktów. Ten chaos i szum informacyjny zmusza go do poszukiwania konkretnego modelu. Często internauci poszukują także konkretnych produktów (za pomocą opcji „kopiuj - wklej”).

Pozycjonowanie „long tail” przynosi także dobre efekty w przypadku firm usługowych. Można wskazać, że firmowa strona internetowa zakładu mechanicznego (np. z Wrocławia) ma sumarycznie więcej wejść z takich fraz jak „dobry mechanik we Wrocławiu”, „mechanik we Wrocławiu na Bielanach” niż z frazy ogólnej „mechanik Wrocław”.

Pozycjonowanie „long tail” to również znakomite rozwiązanie dla firm usługowych, których profesjonalna nazwa usługi jest słabo znana szerokiej grupie odbiorców. Na przykład: „pozycjonowanie”. Szerokie grono klientów nie zna tego fachowego terminu określającego działania mające na celu podwyższenie firmowej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Można przypuszczać, że część właścicieli małych i średnich firm będzie poszukiwało agencji reklamowej w tym celu posługując się takimi zwrotami jak "umieszczenie strony wysoko w wyszukiwarce", „podwyższenie pozycji strony w Google”, itp. Podobnie jak w przypadku specyfików i chemikaliów - mało który z internautów, poszukując firmy zwalczającej insekty i szkodniki za pomocą substancji chemicznych, będzie posługiwało się frazą „fumigacja”. Zapewne byłaby to jedynie wąska grupa fachowców.

Eksperci wskazują, że strategię SEO sprzedażową warto połączyć z kampanią linków sponsorowanych AdWords. Dobre zsynchronizowanie obu tych kampanii daje rewelacyjne efekty w zakresie wzrostu sprzedaży.

 

Strategia SEO - prestiż i poprawa wizerunku firmy w Internecie

Strategia SEO wizerunkowa ma za cel wywindowanie strony firmowej klienta do TOP5 na kilka ogólnych fraz kluczowych. Nie da się ukryć, że obecność strony w wynikach wyszukiwania obok największych potentatów w branży, skutecznie podnosi jej prestiż oraz buduje jej wizerunek jako solidnej i sprawdzonej firmy. Strategia SEO wizerunkowa w większości obszarów ogólnych fraz kluczowych zarezerwowana jest dla dużych firm. Wiąże się to z kosztami, jakie potrzebne są do osiągnięcia pozycji w TOP5 dla fraz ogólnych, bardzo konkurencyjnych. Eksperci szacują, że na przykład wejście do TOP3 w przypadku takich ogólnych fraz jak „kredyty” czy „ubezpieczenia”, wiąże się z inwestycją rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych oraz długim okresem wytężonej pracy.

Strategia SEO mająca za zadanie osiągnięcie celów bardziej związanych z PR, niż z klasycznym marketingiem, musi być od początku do końca zaplanowana i realizowana pod tym kątem. Taka strategia SEO musi się skoncentrować na kilku ogólnych frazach, najbardziej istotnych z punktu widzenia wizerunku firmy. Pod tym kątem musi być również zoptymalizowana strona www.

Tak jak w przypadku SEO sprzedażowego, istotą pozycjonowania jest zbudowanie bazy wartościowych linków związanych z frazami ogólnymi. W przypadku SEO wizerunkowego, warto pokusić się o pozyskanie linków bardziej wartościowych niż te w przypadku SEO sprzedażowego. Tutaj priorytetem jest jakość. W świetle działań popularnej wyszukiwarki Google, które dotyczą jakości wyników wyszukiwania (m.in. eliminowanie farm treści), już na wstępie całej kamapnii SEO warto czuwać nad każdym linkiem prowadzącym do naszej strony. Największą moc będą miały linki prowadzące z uznanych przez Internautów i wyszukiwarki portali branżowych. Jeśli linki z katalogów, to tylko z tych moderowanych, jeśli fora i blogi, to tylko te moderowane i tematycznie związane z profilem działalności firmy.

W przypadku strategii SEO wizerunkowej bardzo ważne znaczenie ma profesjonalny SEO copywriting. Teksty na stronie muszą być na wysokim poziomie, a jednocześnie spełniać wszystkie wymagania pod kątem pozycjonowania. Teksty muszą być napisane z subtelnym wyczuciem, profesjonalnie i z zachowaniem pewnych reguł e-marketingu. W innym przypadku pisanie tekstów ewidentnie pod SEO (czyli z dużą ilością powtórzeń fraz kluczowych) będzie psuło wizerunek firmy.

W przypadku SEO wizerunkowego należy także inaczej opisać tytuł strony oraz tag description. Większość międzynarodowych korporacji w description umieszcza tekst typu: „światowy lider w zakresie produkcji materiałów...”, „największy w branży zakład przetwórstwa...”. Teksty mają epatować potęgą i osiągnięciami firmy, określać jej zakres działania, technologie stosowane w produkcji, itp.

Łączenie strategii SEO

W większości przypadków łączenie tych obu strategii SEO jest dobrym rozwiązaniem, aczkolwiek pochłania znaczne nakłady finansowe. Warto pamiętać, że inwestowanie w kosztowne SEO wizerunkowe dla firm, które poprzez Internet chcą zdobyć nowym klientów, jest bezzasadne. Z kolei zaś prowadzenie SEO sprzedażowego dla firm, dla których Internet nie odgrywa dużej roli w sprzedaży, jest pozbawione sensu.

Z drugiej strony, istnieją branże, w których łączenie tych strategii jest konieczne. Dla wielu firm pozycjonowanie na frazy ogólne to nie tylko prestiż i pewien rodzaj internetowego PR, ale i konieczność. Pozycjonowanie na ogólne frazy ma sens w przypadku firm, kiedy jej znalezienie związane jest tylko z jedną lub dwoma frazami (na przykład producent schodów). Takie firmy będą musiały przystąpić do kosztownego „wyścigu zbrojeń”, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony firmowej w wyszukiwarce, pomimo olbrzymiej konkurencji w zakresie ogólnych fraz kluczowych, wciąż jest jedną z bardziej efektywnych form promocji firmy w Internecie. Stosunek poniesionych kosztów do wyników jest tutaj zaskakująco satysfakcjonujący. Dzięki dobrze opracowanej strategii SEO, firmy mogą osiągać różne cele. Właściwe określenie tych celów pomoże agencji przygotować optymalną strategię SEO, dostosowaną do możliwości finansowych firmy. Czasem lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na wzroście sprzedaży niż wdawanie się w prestiżowy, a przez to bardzo kosztowny wyścig o wysoką pozycję z międzynarodowymi koncernami o praktycznie nieograniczonych budżetach reklamowych.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od celów postawionych agencji interaktywnej w zakresie SEO, zastosowana strategia musi korespondować z ogólną strategią marketingową i PR firmy. Dobra współpraca pomiędzy działem marketingu, PR, a agencją jest tutaj podstawowym czynnikiem decydującym o odniesieniu sukcesu.

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA