REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest wiele źródeł informacji o kontrahentach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorcy bardzo ważne jest poznanie historii płatniczej kontrahenta. I to jeszcze przed zawarciem umowy. Teraz istnieje możliwość pozyskania pewnej, rzetelnej i, co ważne, obszernej informacji o wiarygodności płatniczej podmiotów.

W celu zminimalizowania ryzyka zawarcia umowy z niewypłacalnym partnerem trzeba w jakiś sposób zdobyć informację o tym, jak reguluje on swoje zobowiązania kredytowe i płatnicze wobec innych kontrahentów.

REKLAMA

Priorytetowe spłaty

REKLAMA

Przy zadłużeniach kredytowych część instytucji finansowych posiłkuje się danymi Biura Informacji Kredytowej. BIK gromadzi informacje o tym, jak klienci instytucji finansowych (banków i SKOK) regulują zobowiązania wynikające z umów o dokonywanie czynności bankowych. Czy jednak informacja pozyskana tylko z jednego branżowego źródła jest kompletna, dająca pełny obraz kondycji płatniczej klienta? Z informacji, jakie pojawiają się od czasu do czasu w mediach i badaniach statystycznych, wynika, że zobowiązania wobec banków traktowane są priorytetowo. Oznacza to, że konsument lub przedsiębiorca, który popadł w finansowe tarapaty, najpierw przestaje płacić za usługi (telefon, telewizję, internet), później za media (gaz, prąd, wodę), a dopiero w ostatniej kolejności rezygnuje ze spłacania rat kredytu. Wynika z tego, że o ewentualnych problemach potencjalnego kredytobiorcy bank dowiaduje się stosunkowo późno. Zdecydowanie korzystniejsze jest weryfikowanie klientów w biurach informacji gospodarczej.

- Gromadzą one dane od znacznie bardziej zróżnicowanej grupy przedsiębiorstw: dostawców usług, ubezpieczycieli, firm leasingowych, ale również od banków i pośredników kredytowych. Co więcej, w BIG znajdują się także informacje o transakcjach zawieranych między firmami, a więc o niezapłaconych fakturach - mówi Anna Tłuściak, prezes Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej BIG.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych praktycznie każdy przedsiębiorca będzie mógł wpisać swojego dłużnika do biura informacji gospodarczej

Miliony danych

Wielość źródeł informacji to nie jedyna zaleta BIG. Na ich korzyść przemawia także liczba potencjalnych danych, które znajdują się w obszarze przetwarzania biur informacji gospodarczej. Teoretycznie w BIK mogą znaleźć się informacje o około 20 mln posiadaczy rachunków bankowych i członków SKOK. Jednak na rynku danych o różnorodnych płatnościach jest wielokrotnie więcej. Rynek informacyjny BIG szacowany jest na około 50 mln polis ubezpieczeniowych, 30 mln abonentów telefonii komórkowej i stacjonarnej, 15 mln odbiorców usług komunalnych czy niemal 8 mln abonentów telewizji kablowych i satelitarnych.

- Po nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych praktycznie każdy przedsiębiorca będzie mógł wpisać swojego dłużnika do BIG - tłumaczy Anna Tłuściak.

Co więcej, jeśli ustawodawca uwzględni postulaty organizacji biznesowych oraz branży finansowej i zezwoli na umieszczanie danych wierzycielom wtórnym, w BIG znajdą się dane o kolejnych milionach dłużników i dziesiątkach milionów ich zobowiązań.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA