REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest wiele źródeł informacji o kontrahentach

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorcy bardzo ważne jest poznanie historii płatniczej kontrahenta. I to jeszcze przed zawarciem umowy. Teraz istnieje możliwość pozyskania pewnej, rzetelnej i, co ważne, obszernej informacji o wiarygodności płatniczej podmiotów.

W celu zminimalizowania ryzyka zawarcia umowy z niewypłacalnym partnerem trzeba w jakiś sposób zdobyć informację o tym, jak reguluje on swoje zobowiązania kredytowe i płatnicze wobec innych kontrahentów.

REKLAMA

Priorytetowe spłaty

REKLAMA

Przy zadłużeniach kredytowych część instytucji finansowych posiłkuje się danymi Biura Informacji Kredytowej. BIK gromadzi informacje o tym, jak klienci instytucji finansowych (banków i SKOK) regulują zobowiązania wynikające z umów o dokonywanie czynności bankowych. Czy jednak informacja pozyskana tylko z jednego branżowego źródła jest kompletna, dająca pełny obraz kondycji płatniczej klienta? Z informacji, jakie pojawiają się od czasu do czasu w mediach i badaniach statystycznych, wynika, że zobowiązania wobec banków traktowane są priorytetowo. Oznacza to, że konsument lub przedsiębiorca, który popadł w finansowe tarapaty, najpierw przestaje płacić za usługi (telefon, telewizję, internet), później za media (gaz, prąd, wodę), a dopiero w ostatniej kolejności rezygnuje ze spłacania rat kredytu. Wynika z tego, że o ewentualnych problemach potencjalnego kredytobiorcy bank dowiaduje się stosunkowo późno. Zdecydowanie korzystniejsze jest weryfikowanie klientów w biurach informacji gospodarczej.

- Gromadzą one dane od znacznie bardziej zróżnicowanej grupy przedsiębiorstw: dostawców usług, ubezpieczycieli, firm leasingowych, ale również od banków i pośredników kredytowych. Co więcej, w BIG znajdują się także informacje o transakcjach zawieranych między firmami, a więc o niezapłaconych fakturach - mówi Anna Tłuściak, prezes Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej BIG.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych praktycznie każdy przedsiębiorca będzie mógł wpisać swojego dłużnika do biura informacji gospodarczej

Miliony danych

Wielość źródeł informacji to nie jedyna zaleta BIG. Na ich korzyść przemawia także liczba potencjalnych danych, które znajdują się w obszarze przetwarzania biur informacji gospodarczej. Teoretycznie w BIK mogą znaleźć się informacje o około 20 mln posiadaczy rachunków bankowych i członków SKOK. Jednak na rynku danych o różnorodnych płatnościach jest wielokrotnie więcej. Rynek informacyjny BIG szacowany jest na około 50 mln polis ubezpieczeniowych, 30 mln abonentów telefonii komórkowej i stacjonarnej, 15 mln odbiorców usług komunalnych czy niemal 8 mln abonentów telewizji kablowych i satelitarnych.

- Po nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych praktycznie każdy przedsiębiorca będzie mógł wpisać swojego dłużnika do BIG - tłumaczy Anna Tłuściak.

Co więcej, jeśli ustawodawca uwzględni postulaty organizacji biznesowych oraz branży finansowej i zezwoli na umieszczanie danych wierzycielom wtórnym, w BIG znajdą się dane o kolejnych milionach dłużników i dziesiątkach milionów ich zobowiązań.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA