REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BIG-i są biczem na nieuczciwych klientów

Roman Grzyb
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie kupisz telefonu komórkowego, nie dostaniesz kredytu, a jeśli jesteś przedsiębiorcą, nie będzie chętnych do współpracy z tobą - to sankcje za zaleganie z opłatami i wpis do rejestru Biura Informacji Gospodarczej.

W Polsce działają trzy biura informacji gospodarczej (nie mylić z Biurem Informacji Kredytowej, które gromadzi dane jedynie o kredytobiorcach). BIG-i zbierają informacje o wszystkich nierzetelnych dłużnikach zgłoszonych do ich baz danych. Trafiają tam informacje o osobach zalegających z opłatami za telefon, prąd, czynsz, ale też o firmach, które nie płacą lub zwlekają z zapłatą za dostarczony towar lub usługę.

REKLAMA

Według najnowszego raportu InfoDług, w lutym 2008 r. łączna kwota zaległych płatności klientów podwyższonego ryzyka wzrosła do 6,16 mld zł. W sumie w Polsce jest prawie 1,2 mln osób, które zalegają z płatnościami powyżej 60 dni. Najwięcej nierzetelnych klientów mieszka w Warszawie oraz Katowicach. Średnie zadłużenie osoby niewywiązującej się z zobowiązań wynosi 5180 zł. W przypadku firm kwota zaległości jest wielokrotnie większa.

Jak trafić na listę nierzetelnych klientów

Lista nierzetelnych płatników powstaje na podstawie informacji zgłaszanych przez przedsiębiorców.

- Z Biurem Informacji Gospodarczej firmy podpisują umowę i na tej podstawie przedsiębiorca przekazuje informacje o swoich dłużnikach - mówi Lidia Roman z InfoMonitor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dłużników-przedsiębiorców do BIG mogą zgłaszać firmy. Osoby fizyczne na listy dłużników BIG zgłaszają tylko banki, firmy leasingowe, pośrednicy kredytowi, ubezpieczyciele, operatorzy telekomunikacyjni, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Osoba fizyczna nie ma możliwości zgłosić do BIG-u przedsiębiorcy, który np. zalega z wypłatą pensji. Osoba fizyczna nie może też umieścić w bazie BIG danych innej osoby fizycznej - swojego dłużnika. Może jednak sprawdzić w BIG-u firmę, z której usług chce skorzystać (nie może sprawdzić innej osoby fizycznej).

Przedsiębiorca, który podpisze umowę z jednym z biur informacji, może mieć prawo tylko do zgłaszania nierzetelnych klientów lub również uzyska dostęp do bazy danych wszystkich nierzetelnych klientów zgłaszanych przez innych przedsiębiorców. Mając takie informacje, można uniknąć wpadki w biznesie. Nie przypadkiem z niektórymi osobami telekomy nie podpisują umów. Powód: figurują na liście dłużników BIG. Zgodnie z ustawą, dane o dłużniku można wykorzystywać tylko na własny użytek i należy je chronić przed ujawnieniem.

- Po 90 dniach od otrzymania informacji z BIG, należy je usunąć z własnej bazy danych - mówi Anna Tłuściak, prezes Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej.

Kiedy znika się z listy nierzetelnych klientów

- Sprawę tę precyzyjnie reguluje ustawa. Przedsiębiorca zgłasza firmę do rejestru i on ma też możliwość i obowiązek poinformowania biura, że dług został uregulowany i klient wywiązał się z zobowiązań - mówi Lidia Roman. Wierzyciel ma obowiązek usunięcia danych dłużnika, gdy ten spłaci całkowicie zadłużenie. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu nawet 30 tys. zł kary.

- Do takich sytuacji dochodzi sporadycznie - dodaje Andrzej Kulig z Krajowego Rejestru Długów.

- Jeśli wierzytelność jest sporna (np. sprawa jest w sądzie), wierzyciel także ma obowiązek poinformować o tym BIG.

W takich sytuacjach klient BIG otrzymuje informację, że osoba X figuruje w bazie, ale sprawa jest sporna.

Ile trzeba zapłacić za informacje z BIG

REKLAMA

W InfoMonitorze za możliwość przekazywania do bazy własnych informacji o nierzetelnych klientach trzeba zapłacić 100 zł miesięcznie. Jeśli chcemy mieć dostęp do bazy danych, by sprawdzić swoich klientów (zależnie od ilości potrzebnych informacji i czasu trwania umowy), za abonament zapłacimy od 150 do 580 zł. W Krajowym Rejestrze Długów usługa ta kosztuje od 185 do 600 zł, a w Europejskim Rejestrze Informacji Finansowej - od 115 do 625 zł.

Największe różnice dotyczą wielkości baz danych. Największe ma Krajowy Rejestr Długów - 428 tys. dłużników (65,8 proc. to przedsiębiorcy, a 34,2 proc. to konsumenci). W bazie Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej znajdują się informacje o niemal 150 tys. dłużników, a InfoMonitor ma dane o 72 tys. nierzetelnych konsumentów i o prawie 27 tys. firm.

BIG W POLSCE

1. Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej

51-214 Wrocław, ul. Armii Ludowej 21, tel. 071 78 50 120

www.krd.pl

2. InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej

00-099 Warszawa, ul. Canaletta 4, tel. 022 486 56 00

www.infomonitor.pl

3. Europejski Rejestr Informacji Finansowej Biuro Informacji Gospodarczej

00-406 Warszawa, ul. Ludna 2, tel. 022 59 42 530

www.erif.pl

KIEDY DANE O NIERZETELNYM KLIENCIE MOGĄ TRAFIĆ DO BIURA INFORMACJI GOSPODARCZEJ

1. Gdy wierzyciel ma podpisaną umowę z BIG.

2. Dług wynosi co najmniej 200 zł (w przypadku osób fizycznych) lub 500 zł (w przypadku firm).

3. Dług jest wymagalny co najmniej od 60 dni.

4. Upłynęło 30 dni od wysłania przez wierzyciela do dłużnika informacji o zamiarze umieszczenia jego danych w BIG.

ROMAN GRZYB

roman.grzyb@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz.U. z 2003 r. nr 50, poz 424).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA