REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BIG-i są biczem na nieuczciwych klientów

Roman Grzyb
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie kupisz telefonu komórkowego, nie dostaniesz kredytu, a jeśli jesteś przedsiębiorcą, nie będzie chętnych do współpracy z tobą - to sankcje za zaleganie z opłatami i wpis do rejestru Biura Informacji Gospodarczej.

W Polsce działają trzy biura informacji gospodarczej (nie mylić z Biurem Informacji Kredytowej, które gromadzi dane jedynie o kredytobiorcach). BIG-i zbierają informacje o wszystkich nierzetelnych dłużnikach zgłoszonych do ich baz danych. Trafiają tam informacje o osobach zalegających z opłatami za telefon, prąd, czynsz, ale też o firmach, które nie płacą lub zwlekają z zapłatą za dostarczony towar lub usługę.

REKLAMA

Według najnowszego raportu InfoDług, w lutym 2008 r. łączna kwota zaległych płatności klientów podwyższonego ryzyka wzrosła do 6,16 mld zł. W sumie w Polsce jest prawie 1,2 mln osób, które zalegają z płatnościami powyżej 60 dni. Najwięcej nierzetelnych klientów mieszka w Warszawie oraz Katowicach. Średnie zadłużenie osoby niewywiązującej się z zobowiązań wynosi 5180 zł. W przypadku firm kwota zaległości jest wielokrotnie większa.

Jak trafić na listę nierzetelnych klientów

Lista nierzetelnych płatników powstaje na podstawie informacji zgłaszanych przez przedsiębiorców.

- Z Biurem Informacji Gospodarczej firmy podpisują umowę i na tej podstawie przedsiębiorca przekazuje informacje o swoich dłużnikach - mówi Lidia Roman z InfoMonitor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dłużników-przedsiębiorców do BIG mogą zgłaszać firmy. Osoby fizyczne na listy dłużników BIG zgłaszają tylko banki, firmy leasingowe, pośrednicy kredytowi, ubezpieczyciele, operatorzy telekomunikacyjni, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Osoba fizyczna nie ma możliwości zgłosić do BIG-u przedsiębiorcy, który np. zalega z wypłatą pensji. Osoba fizyczna nie może też umieścić w bazie BIG danych innej osoby fizycznej - swojego dłużnika. Może jednak sprawdzić w BIG-u firmę, z której usług chce skorzystać (nie może sprawdzić innej osoby fizycznej).

Przedsiębiorca, który podpisze umowę z jednym z biur informacji, może mieć prawo tylko do zgłaszania nierzetelnych klientów lub również uzyska dostęp do bazy danych wszystkich nierzetelnych klientów zgłaszanych przez innych przedsiębiorców. Mając takie informacje, można uniknąć wpadki w biznesie. Nie przypadkiem z niektórymi osobami telekomy nie podpisują umów. Powód: figurują na liście dłużników BIG. Zgodnie z ustawą, dane o dłużniku można wykorzystywać tylko na własny użytek i należy je chronić przed ujawnieniem.

- Po 90 dniach od otrzymania informacji z BIG, należy je usunąć z własnej bazy danych - mówi Anna Tłuściak, prezes Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej.

Kiedy znika się z listy nierzetelnych klientów

- Sprawę tę precyzyjnie reguluje ustawa. Przedsiębiorca zgłasza firmę do rejestru i on ma też możliwość i obowiązek poinformowania biura, że dług został uregulowany i klient wywiązał się z zobowiązań - mówi Lidia Roman. Wierzyciel ma obowiązek usunięcia danych dłużnika, gdy ten spłaci całkowicie zadłużenie. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu nawet 30 tys. zł kary.

- Do takich sytuacji dochodzi sporadycznie - dodaje Andrzej Kulig z Krajowego Rejestru Długów.

- Jeśli wierzytelność jest sporna (np. sprawa jest w sądzie), wierzyciel także ma obowiązek poinformować o tym BIG.

W takich sytuacjach klient BIG otrzymuje informację, że osoba X figuruje w bazie, ale sprawa jest sporna.

Ile trzeba zapłacić za informacje z BIG

REKLAMA

W InfoMonitorze za możliwość przekazywania do bazy własnych informacji o nierzetelnych klientach trzeba zapłacić 100 zł miesięcznie. Jeśli chcemy mieć dostęp do bazy danych, by sprawdzić swoich klientów (zależnie od ilości potrzebnych informacji i czasu trwania umowy), za abonament zapłacimy od 150 do 580 zł. W Krajowym Rejestrze Długów usługa ta kosztuje od 185 do 600 zł, a w Europejskim Rejestrze Informacji Finansowej - od 115 do 625 zł.

Największe różnice dotyczą wielkości baz danych. Największe ma Krajowy Rejestr Długów - 428 tys. dłużników (65,8 proc. to przedsiębiorcy, a 34,2 proc. to konsumenci). W bazie Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej znajdują się informacje o niemal 150 tys. dłużników, a InfoMonitor ma dane o 72 tys. nierzetelnych konsumentów i o prawie 27 tys. firm.

BIG W POLSCE

1. Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej

51-214 Wrocław, ul. Armii Ludowej 21, tel. 071 78 50 120

www.krd.pl

2. InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej

00-099 Warszawa, ul. Canaletta 4, tel. 022 486 56 00

www.infomonitor.pl

3. Europejski Rejestr Informacji Finansowej Biuro Informacji Gospodarczej

00-406 Warszawa, ul. Ludna 2, tel. 022 59 42 530

www.erif.pl

KIEDY DANE O NIERZETELNYM KLIENCIE MOGĄ TRAFIĆ DO BIURA INFORMACJI GOSPODARCZEJ

1. Gdy wierzyciel ma podpisaną umowę z BIG.

2. Dług wynosi co najmniej 200 zł (w przypadku osób fizycznych) lub 500 zł (w przypadku firm).

3. Dług jest wymagalny co najmniej od 60 dni.

4. Upłynęło 30 dni od wysłania przez wierzyciela do dłużnika informacji o zamiarze umieszczenia jego danych w BIG.

ROMAN GRZYB

roman.grzyb@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz.U. z 2003 r. nr 50, poz 424).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA