REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach do 1 marca 2012

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach 2012. 1 marca 2012 r. upływa termin przekazywania rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych. Dowiedz się w jaki sposób złożyć sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.

Jakie usługi można zlecić Poczcie Polskiej z wolnej ręki

Ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki na usługi, dostawy lub roboty budowlane m.in. wówczas gdy na rynku funkcjonuje tylko jeden podmiot, który może wykonać przedmiot zamówienia, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.

Błędna stawka VAT w ofercie

Błędna stawka VAT w ofercie to nieprawidłowość w obliczaniu ceny, jeżeli nie zaistniały ustawowe przesłanki omyłki.

Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych

Ekspert opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Warunki udziału wykonawcy w postępowaniu prowadzonym w celu udzielenia zamówienia publicznego

Ustawodawca określił warunki udziału wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w art. 22 ust. 1 oraz 24 ust. 1 uPZP. Spełnienie warunków określonych w niniejszych artykułach jest obowiązkiem wykonawcy, gdyż w innym wypadku podlega on wykluczeniu.

Przelicznik euro do zamówień publicznych 2012

Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nowy przelicznik z euro na złote do zamówień publicznych. Ile wynosi nowy średni kurs złotego w zamówieniach publicznych?

Progi unijne w zamówieniach publicznych 2012

Progi unijne dla zamawiających mają nowe wartości. Zmianie uległ również przelicznik z euro na złote. Publikujemy zestawienie progów unijnych obowiązujących w 2012 roku.

Co powinien zrobić zamawiający, gdy złożono dwie tak samo korzystne oferty?

Zasadą jest, że zamawiający po otwarciu ofert dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryterium oceny ofert może być albo tylko cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. W szczególności chodzi tu o jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Jak jednak powinien zachować się zamawiający gdy oferty są równie korzystne?

REKLAMA

Wpis od odwołania

Wpis od odwołania wnoszony jest w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Wysokość wpisu od odwołania jest uzależniona od rodzaju zamówienia oraz jego wartości.

Wynagrodzenie pełnomocnika w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą

Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej jest podstawowym środkiem ochrony prawnej w sprawach zamówień publicznych. Warto jednak pamiętać, że zasady rozliczenia koszów postępowania wywołanego wniesieniem odwołania znacząco różnią się od zasad rozliczania kosztów w postępowaniu przed sadem cywilnym, w szczególności w odniesieniu do kosztów wynagrodzenia pełnomocników.

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane - wymogi

Przedmiot zamówienia w sprawie robót budowlanych jest opisywany z wykorzystaniem złożonej dokumentacji. Ekspert wyjaśnia w jakie są wymogi opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.

Kto może być wezwany do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust.3. pzp?

Źle uzupełnione dokumenty w przetargach publicznych mogą znacznie przedłużyć postępowanie, a w skrajnych przypadkach nawet je unieważnić. Dlatego też istnieje możliwość wezwania do uzupełnienia oferty przetargu. Jakie ma prawa zamawiający, a jakie wykonawca?

Jakie są zadania Urzędu Zamówień Publicznych?

Urząd Zamówień Publicznych jest jednostką budżetową zapewniającą obsługę Prezesa Urzędu, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. Jakie są jego zadania?

Na czym polega udzielanie zamówienia publicznego w częściach?

Zamówienie publiczne może być udzielone w częściach. Na czym polega ten sposób współpracy zamawiającego z wykonawcą?

Do jakich usług nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nie znajduje zastosowania do wszystkich rodzajów usług. Jakie z nich podlegają wyłączeniu? Przeczytaj.

Czym są usługi według Prawa zamówień publicznych?

„Duża” nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych dokonała zmian w legalnej definicji usług. Zarówno w prawie polskim, jak i w prawie unijnym zamówienia na usługi są definiowane negatywnie. Jak należy rozumieć je obecnie?

Na czym polega niedopuszczalność subiektywnej oceny ofert?

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji i istotnych warunków zamówienia. W specyfikacji istotnych warunków należy obowiązkowo zamieścić opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, a także podanie znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert. Jakie mechanizmy jeszcze zapobiegają subiektywnej ocenie ofert?

Czy usługi badawczo-rozwojowe można wyłączyć spod przepisów o zamówieniach publicznych?

Dotychczasowe przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych ograniczały możliwość wyłączenia zamówień na usługi badawczo-rozwojowe spod regulacji ustawowych. Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja?

Kryterium serwisu w ocenie ofert w zamówieniach publicznych?

Jednym z kryteriów służących ocenie ofert w zamówieniach publicznych jest powiązanie z serwisem. Jak należy je stosować podczas, aby zapewnić uczciwą konkurencję wykonawców?

Kiedy oferta w zamówieniu może zostać odrzucona?

Jeżeli treść złożonej oferty nie spełnia wymogów treści specyfikacji i istotnych warunków zamówienia, zostanie odrzucona przez zamawiającego na podstawie przesłanek ustawowych. Musi on jednak podczas oceny zgodności uwzględnić całą treść oferty.

Czy warunkiem udziału w zamówieniu może być posiadanie doświadczenia?

Zamawiający nie może utrudniać uczciwej konkurencji, w szczególności poprzez ustalanie szczególnych warunków udziału w postępowaniu. Jednak może on określać je w sposób odpowiadający jego potrzebom. Czy wobec tego doświadczenie może być jednym z kryteriów dopuszczalności do postępowania?

Planowanie i szacowanie wartości zamówienia publicznego - porada

Zarówno szacowanie i sporządzanie planu zamówienia spoczywa na barkach zamawiającego. Jak oceniać wartość zamówienia i na co należy zwrócić szczególną uwagę? Przeczytaj.

Kiedy tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki?

Zamawiający, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, może w określonych okolicznościach sięgnąć po tryb negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolej ręki. Kiedy jest do tego uprawniony?

Jakie są kryteria oceny ofert w umowie ramowej?

W przypadku umów ramowych najistotniejsze są kryteria jakościowe.  Czy wybierać więc ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie? Jak interpretować regulacje unijne? Przeczytaj.

Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z odrębnymi zamówieniami?

Do ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem czy też z odrębnymi zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. Na co szczególnie zwracać uwagę?

Jak ustalić wartość przedmiotu zamówienia?

W ramach czynności przygotowawczych na zamawiającym spoczywa obowiązek ustalenia wartości zamówienia. W jaki sposób powinien tego dokonać?

Czy należy udostępnieniać wykonawcy osoby zdolne do wykonania zamówienia?

Czy istnieje zobowiązanie do udostępnienia wykonawcy osób zdolnych do wykonania zamówienia? Od jakiego podmiotu może pochodzić takie zobowiązanie i jakie rodzi to skutki?

Jak brzmi definicja legalna postępowania o udzielenie zamówienia?

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła do polskiego systemu zamówień publicznych legalną definicję postępowania o udzielenie zamówienia. Co należy rozumieć przez pojęcie zamówienia publicznego i co głównie uwzględnia nowa definicja legalna?

Przesłanki nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Prawo zamówień publicznych zawiera katalog okoliczności, których zaistnienie powodować może stwierdzenie nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Jakie to okoliczności? Przeczytaj.

Od kiedy umowa o udzielenia zamówienia zostaje uznana za nieważną?


Sankcją wadliwości umowy w sprawie udzielenia zamówienia jest tzw. nieważność względna (unieważnialność). Możliwe jest wyznaczenie konkretnego momentu, w którym umowa ta staje się nieważna i tym samym nie wywołuje skutków prawnych. Jaki to moment? Przeczytaj.

Względna nieważność umowy o udzielenie zamówienia - porada


Tak zwana "duża nowelizacja" ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła charakter nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia. Początkowo bezwzględna, obecnie względna. Jakie znaczenie ma zmiana dla przedsiębiorców?

Kiedy można odrzucić ofertę w zamówieniach publicznych?

Prawna dopuszczalność odrzucenia oferty przez zamawiającego uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. O jakich przesłankach mowa? Przeczytaj. 

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Spełnienie warunków umożliwiających wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w razie potrzeby udowodnić musi wykonawca. Jakie reguły rządzą ciężarem dowodu w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Jakie są skutki ogłoszenia orzeczenia KIO w procesie udzielania zamówienia?

Dotychczas Krajowa Izba Odwoławcza podczas ogłaszania orzeczenia odczytywała zarówno sentencję, także uzasadnienie. Nowelizacja z dnia 2 grudnia 2009r. wprowadziła jednak zmiany w procedurze. Jak orzekanie przebiega obecnie?

Jakie są zasady nakładania kary finansowej w procesie udzielania zamówień publicznych?

Ustawą nowelizującą Prawo zamówień publicznych wprowadzono nową instytucję prawną w postaci kary finansowej nakładanej przez Krajową Izbę Odwoławczą (sąd okręgowy). Kara finansowa nakładana jest w dwóch wysokościach – do 10% i do 5% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie.

Jak rozpoznawane jest odwołanie w procesie udzielenia zamówienia?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dokonana ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła liczne zmiany w systemie środków ochrony prawnej. Modyfikacje wynikały przede wszystkim z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych. Jakie zmiany dotyczyły zasad rządzących rozpoznawaniem odwołania?

Jak poprawnie wnieść odwołanie?

Wykonawca, który ma zamiar wnieść odwołanie musi się mieć na baczności. Niedopatrzenie może skutkować nieuwzględnieniem odwołania. Jakich czynności formalnych należy dokonać? Poniżej przytaczamy poradę Urzędu Zamówień Publicznych.

Jakie są wymogi formalne odwołania od wadliwej czynności zamawiającego?


Aby odwołanie od wadliwej czynności zamawiającego zostało uwzględnione powinno być nie tylko właściwie uzasadnione, ale także spełniać określone przez Pzp wymogi formalne. Jakie są zasady poprawnego formułowania odwołań?

Prawo do odwołania w zamówieniach publicznych - porada


Prawo zamówień publicznych zawiera obszerną regulację postępowania o udzielenie zamówienia. Czynności zamawiającego powinny być dokonywane zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Od wadliwej czynności przysługuje odwołanie. Kiedy można je wnieść? Poniżej przytaczamy treść wyjaśnienia udzielonego przez Urząd Zamówień Publicznych.

Kiedy wykonawca może skorzystać ze środków ochrony, przystąpienia lub opozycji?


Ustawa Prawo zamówień publicznych szczegółowo reguluje kwestię uprawnienia do korzystania ze środków ochrony. Odpowiedź na pytanie czy w danej sytuacji można posłużyć się określonymi prawnie środkami może nie być prosta.

Dlaczego wykonawca nie wniesie protestu?


Dnia 29 stycznia 2010 r. zmieniły się przepisy dotyczące procedur odwoławczych w zamówieniach publicznych. Od chwili wejścia w życie nowelizacji wykonawcy w praktyce utracili możliwość korzystania z instytucji protestu. Czy na tym stracili? Przeczytaj.

Zasada ochrony uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych - porada

Jedną z naczelnych zasad polskiego oraz wspólnotowego systemu zamówień publicznych jest zasada chroniąca uczciwą konkurencję oraz gwarantująca równe traktowanie wykonawców. Na czym polega? Przeczytaj.

Kiedy zamawiający musi unieważnić postępowanie o prowadzenie zamówienia publicznego?

Z art. 93 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, iż zamawiający w toku prowadzonego postępowania jest zobligowany do unieważnienia prowadzonego postępowania w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń enumeratywnie wymienionych w ww. przepisie. Co to oznacza dla zamawiającego?

Czy zamawiający może zmienić ogłoszenie o zamówieniu?

Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Na jakich zasadach? Przeczytaj.

Jak precyzyjne powinno być ogłoszenie o zamówieniu?

Ogłoszenie o zamówieniu powinno precyzować wymienione elementy, tak aby wykonawca na ich podstawie mógł podjąć decyzję o uczestnictwie w postępowaniu, a następnie przygotować ofertę. W jaki sposób? Radzi ekspert.

Czy zamawiający musi zamieścić ogłoszenie w Internecie?

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

REKLAMA