Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane - wymogi
REKLAMA
REKLAMA
Przedmiot zamówienia na roboty budowlane polegające jedynie na ich wykonaniu opisuje się, zgodnie z art. 31 ust. 1 Pzp, za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeżeli natomiast przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, przedmiot zamówienia opisuje się, zgodnie z art. 31 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Bez względu na wartość zamówienia, jeżeli przekracza ono równowartość 14 tys. euro zamawiający opisuje przedmiot zamówienia zgodnie z wymogami ustawy.
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa Prawo zamówień publicznych definiuje roboty budowlane jako wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, a także realizację obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
Zgodnie z art. 3 pkt 7 Prawa budowlanego, roboty budowlane to: budowa, przebudowa, montaż, remont lub rozbiórka obiektu budowlanego. Z kolei stosownie do kolejnych definicji zawartych w ustawie Prawo budowlane:
- budowa to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa oraz nadbudowa obiektu budowlanego - art. 3 pkt 6;
- przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji;
- remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8).
Szczegółowy zakres i formę dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno- użytkowego.
Przeczytaj także: Jak ustalić wartość przedmiotu zamówienia?
REKLAMA
Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 31 ust. 4 Pzp Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. 2004 r. Nr 202, poz. 2072, ze zm.). Rozporządzenie to kompleksowo reguluje sprawy związane z zakresem i formą dokumentów opisujących przedmiot zamówienia na roboty budowlane. Wprowadza szereg nowych pojęć w tej tematyce i jest najważniejszym aktem prawnym dotyczącym wykonywania dokumentacji projektowych w budownictwie o znacznie szerszym zasięgu niż rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1133 ). Nie dotyczy ono podmiotów nieobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie musi być również stosowane w zamówieniach realizowanych na podstawie art. 4 pkt 8 Pzp, a więc w zamówieniach udzielanych bez stosowania ustawy.
W §2 omawianego rozporządzenia określa się, że dokumentacja projektowa, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych oraz program funkcjonalno-użytkowy są odrębnymi opracowaniami, w których wydziela się tomy zgodnie z przyjętą systematyką podziału robót budowlanych. W każdym tomie wszystkie strony powinny być trwale spięte i opatrzone numeracją.
Przeczytaj także: Na czym polega udzielanie zamówienia publicznego w częściach?
Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia zakres dokumentacji projektowej ustala zamawiający, biorąc pod uwagę tryb udzielania zamówienia publicznego oraz wymagania dotyczące postępowania poprzedzającego rozpoczęcie robót budowlanych wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Rozporządzenie, podobnie jak ustawa Prawo budowlane dzieli roboty budowlane na te, które wymagają przed ich rozpoczęciem uzyskania pozwolenia na budowę, oraz na te, które nie wymagają pozwolenia na budowę.
Podstawa prawna:
- Art. 4 pkt 8, art. 11 ust. 8, art. 31 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych ( Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759);
- Rozporządzenie. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego,( Dz. U. 2004 r. Nr 202, poz. 2072, ze zm.);
- Art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.