REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kwiaciarnia - Biznes plan
Kwiaciarnia - Biznes plan
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Układ
Swój biznes plan możesz przygotować korzystając z następujących punktów:
1) Krótki opis biznesu;
2) Ocena rynku, na którym chcesz funkcjonować;
3) Twoje umiejętności, doświadczenie i własne środki;
4) Potencjalne korzyści dla klientów;
5) Sposób rozpoczęcia działalności;
6) Perspektywy;
7) Cele finansowe (oczekiwany obrót za pierwszy rok działalności, prognozowany zysk netto, proponowany przez Ciebie termin spłaty kredytu)
8) Kwota kredytu o jaką się ubiegasz i sposób w jaki planujesz ją wykorzystać;
9) Dla poparcia wcześniejszych planów, załącz prognozy finansowe (wstępny rachunek przepływów pieniężnych, kalkulacje kosztów i zysków).

Przygotowując biznes plan staniesz przed bardzo ważnym pytaniem o skalę działalności, czy ma to być mała firma, czy też chcesz zaryzykować i od razu wejść w prowadzenie dużego przedsięwzięcia? Udzielenie sobie odpowiedzi na to pytanie ukierunkuje całkowicie Twoje dalsze działania.

Ważne pytania

Przygotowując biznes plan, planując założenie własnej działalności gospodarczej czy też spółki będziesz musiał odpowiedzieć sobie również na następujące pytania:
1. Co wiesz o rynku na który chcesz wejść?
2. Kto ma być Twoim klientem? (Jakich klientów chcesz przyjmować?)
3. Jakiej ilości klientów spodziewasz się?
4. Jak chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoją ofertą?

Ocena rynku

Rozpoczynają przygotowania do otwarcia własnej firmy, niewątpliwie ułatwisz je sobie robiąc na własną rękę, małe badanie rynku.

Badanie rynku polega właśnie na tym, że zdobywamy możliwie najwięcej informacji o planowanym przedsięwzięciu, jeszcze zanim poniesiemy koszty!

Tak więc postaw sobie poniższe pytania, udaj się w okolicę którą wybrałeś i szukaj odpowiedzi:
1. Jakie są potrzeby klientów?
2. Kim są klienci docelowi
3. Kim są konkurenci i gdzie są zlokalizowani?
4. Czy na danym rynku są jakieś wolne nisze?
5. Jak rynek zareaguje na Twoje wejście?

W napisaniu dobrego biznes planu pomoże Ci gotowy wzór, bez problemu znajdziesz go w Internecie na przykład na stronie:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Przykładowy biznes plan
1. Imię i nazwisko
2. Nr telefonu kontaktowego, adres
3. Nazwa przedsiębiorstwa lub projektu


I. STRESZCZENIE BIZNES PLANU (na początku powinno znaleźć się krótkie, nie dłuższe niż na jedną stronę streszczenie przygotowanego biznes planu, ale pamiętać należy że, przygotowujemy go dopiero po sporządzeniu całego biznesplanu).

1. Cel Biznes planu
(w tym punkcie należy napisać do kogo jest on skierowany, w jakim celu został przygotowany)

REKLAMA

2. Opis koncepcji biznesowej/krótka charakterystyka biznesu (w tym punkcie należy opisać: wybraną branżę, lokalizację (miasto, region), zasięg działania, etap/y rozwoju - przed założeniem firmy, w trakcie zakładania, firma istnieje – ile lat))

3. Okazja biznesowa i strategia jej wykorzystania (tu odpowiedz na pytanie czy jest jakaś nisza na rynku, którą zamierzasz wykorzystać, a jeśli nie to dlaczego wchodzisz w tę właśnie branżę, jakie są szanse powodzenia)

4. Rynek docelowy i planowane wzrosty (w tym punkcie należy rozwinąć temat kto będzie odbiorcą produktu/ usługi, czy ta grupa jest stała, jakie nowe grupy docelowe w przyszłości mogą być zainteresowane produktem/usługą)

5. Rentowność i potencjalny zwrot nakładów (jakie prognozuje się przychody i koszty w ciągu najbliższych 2 lat od momentu założenia firmy)


II. BRANŻA, OPIS FIRMY, PRODUKTU LUB USŁUGI

1. Branża
2. Produkt(y) lub usługa(i) (dokładny opis)
3. Wykorzystywana technologia (np. programy komputerowe, wykorzystywane maszyny, jeśli to konieczne, nie w każdej firmie ten punkt będzie potrzebny np. przy kwiaciarni ten punkt nie będzie konieczny)
4. Biznes i koncepcja biznesowa (jak będzie wyglądało wejście na rynek, kto będzie się tym zajmował, w jaki sposób produkt będzie sprzedawany, jak chcemy zarabiać na produkcie (np. strona internetowa – reklamy, czy płatne logowanie)

Polecamy: Jaki lokal najlepszy na kwiaciarnię?

III. ANALIZA OTOCZENIA

1. Analiza makrootoczenia (jaki jest planowany zasięg działania firmy, opis rynku, na którym będzie działać firma)
2. Opis grupy docelowej, z której będą pochodzić klienci (wiek, wykształcenie, wielkość miasta, dochody, itp.)
3. Charakterystyka konkurencji (czy istnieją produkty, usługi zaspokajające te same potrzeby, ilu masz potencjalnych konkurentów, jaki jest ich udział w rynku, jaką strategię konkurencyjną masz zamiar zastosować, jaka jest siła przetargowa nabywców, zagrożenie ze strony konkurencji i innych produktów podobnych)
4. Opis dostawców (z kim będziesz współpracować, ilu ewentualnych dostawców potrzebujesz, jakie mogą wystąpić z nimi problemy)
5. Alternatywne możliwości wykorzystania produktu /usługi (w jakich innych branżach, obszarach może być użyty twój produkt/usługa; jakie masz ewentualne inne pomysły wykorzystania swojego biznesu, np. przy kwiaciarni poszukiwanie stałych klientów do obsługi ich imprez, bądź stałego wystroju)


IV. ANALIZA MARKETINGOWA

1. Produkt/usługa - porównanie z konkurencją (jaką cenę oferują konkurenci, wartości dodane, wszystkie przewagi produktu jeśli chcę sprzedawać drożej niż oni – jakie są dodatkowe korzyści dla klienta etc.)
2. Dotychczasowa klientela, jeśli dotyczy (na co zwracają uwagę klienci przy dokonywaniu zakupu mojej usługi, produktu, jak trudno do nich dotrzeć)
3. Dystrybucja (jak będzie wyglądała sprzedaż, kto będzie sprzedawać, jakimi kanałami – Internet, tradycyjnie)
4. Promocja/ techniki i kanały marketingowe (promocja w Internecie, marketing szeptany, reklama w mediach, mailingi, promocja w miejscu sprzedaży)


V. ANALIZA MOCNYCH I SŁABYCH STRON (tzw. analiza SWOT) (na podstawie punktów III i IV)
1. Mocne strony wewnętrzne przedsięwzięcia (np. w czym jest mój projekt lepszy od konkurencyjnych – ceną, jakością, innowacyjnością)
2. Słabe strony wewnętrzne (np. co trzeba ulepszyć w produkcie/usłudze)
3. Szanse w otoczeniu (jakie nowe możliwości mogą się pojawić, jakie nowe grupy klientów mogą być zainteresowane produktem, usługą, jakie zjawiska zachodzące w gospodarce mogą okazać się korzystne – np. wzrost płac)
4. Zagrożenia mogące pojawić się w otoczeniu

VI. Pracownicy
(Informacje o właścicielach, kierownictwie, doświadczenie zawodowe, kompetencje zespołu, planowany rozwój zespołu)

VII. Plan finansowy
Do przygotowanego Biznes planu należy dołączyć plan finansowy, który stawić będzie prognozę kosztów, inwestycji, przychodów powstającej firmy.

Polecamy: Jak sfinansować założenie kwiaciarni?

Anna Konarzewska-Żuczek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA