REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kwiaciarnia - Biznes plan
Kwiaciarnia - Biznes plan
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Układ
Swój biznes plan możesz przygotować korzystając z następujących punktów:
1) Krótki opis biznesu;
2) Ocena rynku, na którym chcesz funkcjonować;
3) Twoje umiejętności, doświadczenie i własne środki;
4) Potencjalne korzyści dla klientów;
5) Sposób rozpoczęcia działalności;
6) Perspektywy;
7) Cele finansowe (oczekiwany obrót za pierwszy rok działalności, prognozowany zysk netto, proponowany przez Ciebie termin spłaty kredytu)
8) Kwota kredytu o jaką się ubiegasz i sposób w jaki planujesz ją wykorzystać;
9) Dla poparcia wcześniejszych planów, załącz prognozy finansowe (wstępny rachunek przepływów pieniężnych, kalkulacje kosztów i zysków).

Przygotowując biznes plan staniesz przed bardzo ważnym pytaniem o skalę działalności, czy ma to być mała firma, czy też chcesz zaryzykować i od razu wejść w prowadzenie dużego przedsięwzięcia? Udzielenie sobie odpowiedzi na to pytanie ukierunkuje całkowicie Twoje dalsze działania.

Ważne pytania

Przygotowując biznes plan, planując założenie własnej działalności gospodarczej czy też spółki będziesz musiał odpowiedzieć sobie również na następujące pytania:
1. Co wiesz o rynku na który chcesz wejść?
2. Kto ma być Twoim klientem? (Jakich klientów chcesz przyjmować?)
3. Jakiej ilości klientów spodziewasz się?
4. Jak chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoją ofertą?

Ocena rynku

Rozpoczynają przygotowania do otwarcia własnej firmy, niewątpliwie ułatwisz je sobie robiąc na własną rękę, małe badanie rynku.

Badanie rynku polega właśnie na tym, że zdobywamy możliwie najwięcej informacji o planowanym przedsięwzięciu, jeszcze zanim poniesiemy koszty!

Tak więc postaw sobie poniższe pytania, udaj się w okolicę którą wybrałeś i szukaj odpowiedzi:
1. Jakie są potrzeby klientów?
2. Kim są klienci docelowi
3. Kim są konkurenci i gdzie są zlokalizowani?
4. Czy na danym rynku są jakieś wolne nisze?
5. Jak rynek zareaguje na Twoje wejście?

W napisaniu dobrego biznes planu pomoże Ci gotowy wzór, bez problemu znajdziesz go w Internecie na przykład na stronie:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Przykładowy biznes plan
1. Imię i nazwisko
2. Nr telefonu kontaktowego, adres
3. Nazwa przedsiębiorstwa lub projektu


I. STRESZCZENIE BIZNES PLANU (na początku powinno znaleźć się krótkie, nie dłuższe niż na jedną stronę streszczenie przygotowanego biznes planu, ale pamiętać należy że, przygotowujemy go dopiero po sporządzeniu całego biznesplanu).

1. Cel Biznes planu
(w tym punkcie należy napisać do kogo jest on skierowany, w jakim celu został przygotowany)

REKLAMA

2. Opis koncepcji biznesowej/krótka charakterystyka biznesu (w tym punkcie należy opisać: wybraną branżę, lokalizację (miasto, region), zasięg działania, etap/y rozwoju - przed założeniem firmy, w trakcie zakładania, firma istnieje – ile lat))

3. Okazja biznesowa i strategia jej wykorzystania (tu odpowiedz na pytanie czy jest jakaś nisza na rynku, którą zamierzasz wykorzystać, a jeśli nie to dlaczego wchodzisz w tę właśnie branżę, jakie są szanse powodzenia)

4. Rynek docelowy i planowane wzrosty (w tym punkcie należy rozwinąć temat kto będzie odbiorcą produktu/ usługi, czy ta grupa jest stała, jakie nowe grupy docelowe w przyszłości mogą być zainteresowane produktem/usługą)

5. Rentowność i potencjalny zwrot nakładów (jakie prognozuje się przychody i koszty w ciągu najbliższych 2 lat od momentu założenia firmy)


II. BRANŻA, OPIS FIRMY, PRODUKTU LUB USŁUGI

1. Branża
2. Produkt(y) lub usługa(i) (dokładny opis)
3. Wykorzystywana technologia (np. programy komputerowe, wykorzystywane maszyny, jeśli to konieczne, nie w każdej firmie ten punkt będzie potrzebny np. przy kwiaciarni ten punkt nie będzie konieczny)
4. Biznes i koncepcja biznesowa (jak będzie wyglądało wejście na rynek, kto będzie się tym zajmował, w jaki sposób produkt będzie sprzedawany, jak chcemy zarabiać na produkcie (np. strona internetowa – reklamy, czy płatne logowanie)

Polecamy: Jaki lokal najlepszy na kwiaciarnię?

III. ANALIZA OTOCZENIA

1. Analiza makrootoczenia (jaki jest planowany zasięg działania firmy, opis rynku, na którym będzie działać firma)
2. Opis grupy docelowej, z której będą pochodzić klienci (wiek, wykształcenie, wielkość miasta, dochody, itp.)
3. Charakterystyka konkurencji (czy istnieją produkty, usługi zaspokajające te same potrzeby, ilu masz potencjalnych konkurentów, jaki jest ich udział w rynku, jaką strategię konkurencyjną masz zamiar zastosować, jaka jest siła przetargowa nabywców, zagrożenie ze strony konkurencji i innych produktów podobnych)
4. Opis dostawców (z kim będziesz współpracować, ilu ewentualnych dostawców potrzebujesz, jakie mogą wystąpić z nimi problemy)
5. Alternatywne możliwości wykorzystania produktu /usługi (w jakich innych branżach, obszarach może być użyty twój produkt/usługa; jakie masz ewentualne inne pomysły wykorzystania swojego biznesu, np. przy kwiaciarni poszukiwanie stałych klientów do obsługi ich imprez, bądź stałego wystroju)


IV. ANALIZA MARKETINGOWA

1. Produkt/usługa - porównanie z konkurencją (jaką cenę oferują konkurenci, wartości dodane, wszystkie przewagi produktu jeśli chcę sprzedawać drożej niż oni – jakie są dodatkowe korzyści dla klienta etc.)
2. Dotychczasowa klientela, jeśli dotyczy (na co zwracają uwagę klienci przy dokonywaniu zakupu mojej usługi, produktu, jak trudno do nich dotrzeć)
3. Dystrybucja (jak będzie wyglądała sprzedaż, kto będzie sprzedawać, jakimi kanałami – Internet, tradycyjnie)
4. Promocja/ techniki i kanały marketingowe (promocja w Internecie, marketing szeptany, reklama w mediach, mailingi, promocja w miejscu sprzedaży)


V. ANALIZA MOCNYCH I SŁABYCH STRON (tzw. analiza SWOT) (na podstawie punktów III i IV)
1. Mocne strony wewnętrzne przedsięwzięcia (np. w czym jest mój projekt lepszy od konkurencyjnych – ceną, jakością, innowacyjnością)
2. Słabe strony wewnętrzne (np. co trzeba ulepszyć w produkcie/usłudze)
3. Szanse w otoczeniu (jakie nowe możliwości mogą się pojawić, jakie nowe grupy klientów mogą być zainteresowane produktem, usługą, jakie zjawiska zachodzące w gospodarce mogą okazać się korzystne – np. wzrost płac)
4. Zagrożenia mogące pojawić się w otoczeniu

VI. Pracownicy
(Informacje o właścicielach, kierownictwie, doświadczenie zawodowe, kompetencje zespołu, planowany rozwój zespołu)

VII. Plan finansowy
Do przygotowanego Biznes planu należy dołączyć plan finansowy, który stawić będzie prognozę kosztów, inwestycji, przychodów powstającej firmy.

Polecamy: Jak sfinansować założenie kwiaciarni?

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA