REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kwiaciarnia - Biznes plan
Kwiaciarnia - Biznes plan
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W planowaniu każdej działalności gospodarczej niezbędne będzie przygotowanie dobrego biznes planu. Bezwzględnie pomoże Ci to w dalszych działaniach, a jeśli masz zamiar ubiegać się o kredyt, biznes plan będzie od Ciebie wymagany, jako jeden z niezbędnych do przedstawienia bankowi dokumentów.

Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.

Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).

Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.

REKLAMA

Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ
Swój biznes plan możesz przygotować korzystając z następujących punktów:
1) Krótki opis biznesu;
2) Ocena rynku, na którym chcesz funkcjonować;
3) Twoje umiejętności, doświadczenie i własne środki;
4) Potencjalne korzyści dla klientów;
5) Sposób rozpoczęcia działalności;
6) Perspektywy;
7) Cele finansowe (oczekiwany obrót za pierwszy rok działalności, prognozowany zysk netto, proponowany przez Ciebie termin spłaty kredytu)
8) Kwota kredytu o jaką się ubiegasz i sposób w jaki planujesz ją wykorzystać;
9) Dla poparcia wcześniejszych planów, załącz prognozy finansowe (wstępny rachunek przepływów pieniężnych, kalkulacje kosztów i zysków).

Przygotowując biznes plan staniesz przed bardzo ważnym pytaniem o skalę działalności, czy ma to być mała firma, czy też chcesz zaryzykować i od razu wejść w prowadzenie dużego przedsięwzięcia? Udzielenie sobie odpowiedzi na to pytanie ukierunkuje całkowicie Twoje dalsze działania.

Ważne pytania

Przygotowując biznes plan, planując założenie własnej działalności gospodarczej czy też spółki będziesz musiał odpowiedzieć sobie również na następujące pytania:
1. Co wiesz o rynku na który chcesz wejść?
2. Kto ma być Twoim klientem? (Jakich klientów chcesz przyjmować?)
3. Jakiej ilości klientów spodziewasz się?
4. Jak chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów ze swoją ofertą?

Ocena rynku

Rozpoczynają przygotowania do otwarcia własnej firmy, niewątpliwie ułatwisz je sobie robiąc na własną rękę, małe badanie rynku.

Badanie rynku polega właśnie na tym, że zdobywamy możliwie najwięcej informacji o planowanym przedsięwzięciu, jeszcze zanim poniesiemy koszty!

Tak więc postaw sobie poniższe pytania, udaj się w okolicę którą wybrałeś i szukaj odpowiedzi:
1. Jakie są potrzeby klientów?
2. Kim są klienci docelowi
3. Kim są konkurenci i gdzie są zlokalizowani?
4. Czy na danym rynku są jakieś wolne nisze?
5. Jak rynek zareaguje na Twoje wejście?

W napisaniu dobrego biznes planu pomoże Ci gotowy wzór, bez problemu znajdziesz go w Internecie na przykład na stronie:
www.biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl
www.biznes-plan.org

Przykładowy biznes plan
1. Imię i nazwisko
2. Nr telefonu kontaktowego, adres
3. Nazwa przedsiębiorstwa lub projektu


I. STRESZCZENIE BIZNES PLANU (na początku powinno znaleźć się krótkie, nie dłuższe niż na jedną stronę streszczenie przygotowanego biznes planu, ale pamiętać należy że, przygotowujemy go dopiero po sporządzeniu całego biznesplanu).

1. Cel Biznes planu
(w tym punkcie należy napisać do kogo jest on skierowany, w jakim celu został przygotowany)

2. Opis koncepcji biznesowej/krótka charakterystyka biznesu (w tym punkcie należy opisać: wybraną branżę, lokalizację (miasto, region), zasięg działania, etap/y rozwoju - przed założeniem firmy, w trakcie zakładania, firma istnieje – ile lat))

3. Okazja biznesowa i strategia jej wykorzystania (tu odpowiedz na pytanie czy jest jakaś nisza na rynku, którą zamierzasz wykorzystać, a jeśli nie to dlaczego wchodzisz w tę właśnie branżę, jakie są szanse powodzenia)

4. Rynek docelowy i planowane wzrosty (w tym punkcie należy rozwinąć temat kto będzie odbiorcą produktu/ usługi, czy ta grupa jest stała, jakie nowe grupy docelowe w przyszłości mogą być zainteresowane produktem/usługą)

5. Rentowność i potencjalny zwrot nakładów (jakie prognozuje się przychody i koszty w ciągu najbliższych 2 lat od momentu założenia firmy)


II. BRANŻA, OPIS FIRMY, PRODUKTU LUB USŁUGI

1. Branża
2. Produkt(y) lub usługa(i) (dokładny opis)
3. Wykorzystywana technologia (np. programy komputerowe, wykorzystywane maszyny, jeśli to konieczne, nie w każdej firmie ten punkt będzie potrzebny np. przy kwiaciarni ten punkt nie będzie konieczny)
4. Biznes i koncepcja biznesowa (jak będzie wyglądało wejście na rynek, kto będzie się tym zajmował, w jaki sposób produkt będzie sprzedawany, jak chcemy zarabiać na produkcie (np. strona internetowa – reklamy, czy płatne logowanie)

Polecamy: Jaki lokal najlepszy na kwiaciarnię?

III. ANALIZA OTOCZENIA

1. Analiza makrootoczenia (jaki jest planowany zasięg działania firmy, opis rynku, na którym będzie działać firma)
2. Opis grupy docelowej, z której będą pochodzić klienci (wiek, wykształcenie, wielkość miasta, dochody, itp.)
3. Charakterystyka konkurencji (czy istnieją produkty, usługi zaspokajające te same potrzeby, ilu masz potencjalnych konkurentów, jaki jest ich udział w rynku, jaką strategię konkurencyjną masz zamiar zastosować, jaka jest siła przetargowa nabywców, zagrożenie ze strony konkurencji i innych produktów podobnych)
4. Opis dostawców (z kim będziesz współpracować, ilu ewentualnych dostawców potrzebujesz, jakie mogą wystąpić z nimi problemy)
5. Alternatywne możliwości wykorzystania produktu /usługi (w jakich innych branżach, obszarach może być użyty twój produkt/usługa; jakie masz ewentualne inne pomysły wykorzystania swojego biznesu, np. przy kwiaciarni poszukiwanie stałych klientów do obsługi ich imprez, bądź stałego wystroju)


IV. ANALIZA MARKETINGOWA

1. Produkt/usługa - porównanie z konkurencją (jaką cenę oferują konkurenci, wartości dodane, wszystkie przewagi produktu jeśli chcę sprzedawać drożej niż oni – jakie są dodatkowe korzyści dla klienta etc.)
2. Dotychczasowa klientela, jeśli dotyczy (na co zwracają uwagę klienci przy dokonywaniu zakupu mojej usługi, produktu, jak trudno do nich dotrzeć)
3. Dystrybucja (jak będzie wyglądała sprzedaż, kto będzie sprzedawać, jakimi kanałami – Internet, tradycyjnie)
4. Promocja/ techniki i kanały marketingowe (promocja w Internecie, marketing szeptany, reklama w mediach, mailingi, promocja w miejscu sprzedaży)


V. ANALIZA MOCNYCH I SŁABYCH STRON (tzw. analiza SWOT) (na podstawie punktów III i IV)
1. Mocne strony wewnętrzne przedsięwzięcia (np. w czym jest mój projekt lepszy od konkurencyjnych – ceną, jakością, innowacyjnością)
2. Słabe strony wewnętrzne (np. co trzeba ulepszyć w produkcie/usłudze)
3. Szanse w otoczeniu (jakie nowe możliwości mogą się pojawić, jakie nowe grupy klientów mogą być zainteresowane produktem, usługą, jakie zjawiska zachodzące w gospodarce mogą okazać się korzystne – np. wzrost płac)
4. Zagrożenia mogące pojawić się w otoczeniu

VI. Pracownicy
(Informacje o właścicielach, kierownictwie, doświadczenie zawodowe, kompetencje zespołu, planowany rozwój zespołu)

VII. Plan finansowy
Do przygotowanego Biznes planu należy dołączyć plan finansowy, który stawić będzie prognozę kosztów, inwestycji, przychodów powstającej firmy.

Polecamy: Jak sfinansować założenie kwiaciarni?

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA