REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia internetowa i inne wyzwania epoki cyfryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Moskowicz
zakupy przez internet
zakupy przez internet
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księgarnia internetowa, czyli sprzedaż książek w Internecie to nie tylko stosunkowo niedrogi, nowoczesny i wygodny sposób na biznes. Jest to również pomysł opłacalny.

Wstęp

 W 2012 roku prawie jedna trzecia wszystkich książek została zakupiona przez Internet. Wyraźny wzrost tego rodzaju zakupów wiąże się z coraz większą liczbą gospodarstw domowych z dostępem do sieci internetowej, a odsetek ten bez wątpienia wzrośnie. Rynek w Polsce wciąż nie uległ także zupełnej profesjonalizacji. Obecnie w Polsce funkcjonuje tylko około 600 księgarni internetowych. Stwarza to dogodną okazję dla pasjonatów i książkowych przedsiębiorców, którzy chcieliby spróbować swoich sił w przestrzeni wirtualnej.

REKLAMA

Niektórych jednak przed realizacją swojej wizji powstrzymuje brak doświadczenia.. Dlatego zebraliśmy w tym miejscu pomocne informacje i wskazówki, które mogą posłużyć jako wprowadzenie do założenia własnej księgarni internetowej i wskazać inne rodzaje działalności księgarskiej w Internecie.

Zobacz także: Biznes w Internecie.

Aukcje internetowe

Najpierw należy zdefiniować rodzaj internetowej działalności, którą się zajmiemy. Można zacząć od sprzedaży książek na popularnych serwisach aukcyjnych, jak np. Ebay lub Allegro. Pamiętaj jednak, że część funduszy trzeba będzie przeznaczyć na opłaty manipulacyjne za wystawianie przedmiotów.

Pisarz i księgarz w jednej osobie

REKLAMA

Inną możliwością przeznaczoną dla księgarzy, którzy są nie tylko odbiorcami literatury, ale też piszą jest założenie własnego wydawnictwa i sklepu internetowego. Napisane przez siebie utwory można sprzedawać wysyłkowo. Wpierw trzeba je poddać składowi – książki w formie e-booka lub pliku z tekstem wraz z okładką przesyła się do drukarni. Koszt wydrukowania kilku egzemplarzy papierowych nie wynosi więcej niż 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pisarz, do którego należy mini-księgarnia, po uzyskaniu popularności czytelników, może rozpocząć poszukiwania innych autorów, którzy zgodzą się na wydawanie pod jego szyldem. Należy podpisać z nimi umowy. Po zakończeniu formalności można zacząć sprzedaż ich publikacji za pośrednictwem własnej strony. Wydane własnym sumptem książki można następnie wysyłać do innych księgarni w Polsce, które zajmą się sprzedażą i promocją.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Umowa partnerska

Kolejnym sposobem na zaznajomienie się z rynkiem książek w sieci jest prowadzenie własnej strony internetowej lub bloga o literaturze. Gdy liczba odwiedzających nasz portal internautów będzie odpowiednio wysoka, można zacząć polecać odpowiednie książki użytkownikom. Jeśli wybrana przez nas forma reklamy  przyjmie się, warto się zastanowić nad podpisaniem umowy partnerskiej z firmą dostarczającą książki. Umożliwi nam to zarabianie bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej.

Sprawdź: Marketing w Internecie.

Umowa partnerska jest specyficznym rodzajem współpracy właściciela sklepu internetowego z partnerem,  czyli osobą, która za pomocą specjalnie wygenerowanych linków partnerskich promuje ów sklep na swojej stronie, blogu czy w newsletterze. Partner otrzymuje wynagrodzenie z tytułu prowizji od każdej transakcji, która została wykonana przez pośrednictwo jego linków partnerskich. Innymi słowy, partner otrzymuje prowizję od każdej sprzedanej dzięki jego pośrednictwu publikacji. Najlepiej jednak prowadzić własną księgarnie internetową, gdyż użytkownicy reagują często z nieufnością na przekierowywanie na nieznane im strony. Ogólnie rzecz biorąc, nie zarobimy dużo i tak wiele, korzystając z tej metody, jak gdybyśmy sprzedawali sami, ale pozwoli nam to sprawdzić nasze umiejętności na rynku książek.

Zobacz: Pomóż wypromować firmę w Internecie.

Księgarnia internetowa - wyzwania

REKLAMA

Nie lada wyzwaniem jest sprzedaż, gdy nie mamy towaru. Aby otworzyć prosperującą księgarnie  potrzebujemy dostawcy, na którego usługach możemy polegać. Wiele z największych sieci polskich księgarni i firm dostarczających cyfrowych zbiorów ma w swojej ofercie programy partnerskie. Znalezienie ich w sieci nie nastręcza trudności, wystarczy wyszukiwarka Google.

Określenie, co będzie naszym głównym źródłem dochodu: tradycyjne książki, e- i audiobooki, a może dowolna kombinacja wszystkich tych rodzajów. E-booki mają tę wyższość nad innymi typami literatury, iż nie trzeba ich składować w magazynie. Oczywiste jest, że najpierw powinniśmy zdecydować, kto będzie naszym odbiorcą i jaki asortyment mu zaoferujemy.

Formalności

Założenie własnej księgarni internetowej jest związane z szeregiem czynności mających na celu rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Najpierw należy złożyć podanie o wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej, czego dokonuje się w Urzędzie Miasta lub Gminy. Czas oczekiwania na potwierdzenie wpisu wynosi od 2 do 3 tygodni. Gdy już otrzymamy potwierdzenie wpisu, mamy 14 dni, aby udać się do oddziału wojewódzkiego Urzędu Statystycznego, w celu złożenia wniosku o numer REGON.

Kolejno powinniśmy założyć sobie konto firmy w banku, zanim jednak tego dokonamy konieczne jest wyrobienie także pieczątki firmowej, ponieważ bez niej nie załatwimy formalności w banku. W następnej kolejności skierujmy swoje kroki do Urzędu Skarbowego i złóżmy wniosek o nadaniu numeru NIP firmie (jeśli posiadamy własny numer NIP, to staje się on numerem firmowym, jeśli nie, firma otrzymuje nowy NIP). Ostatnim miejscem naszej obowiązkowej wizyty jest ZUS. Potem trzeba tylko znaleźć dostawców i założyć stronę internetową.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

Strona internetowa

Stworzenie strony internetowej nie musi być kosztowne ani wymagać specjalistycznej wiedzy. Wynajęcie informatyka czy biegła znajomość języka HTML nie jest konieczna, gdyż istnieją darmowe programy CMS, które umożliwiają kształtowanie treści strony za pomocą prostych i intuicyjnych interfejsów. Do najpopularniejszych CMSów należą : Drupal, Extreme Fusion, Sienn, eZ publish, Joomla! czy Mambo.

Spójrz: Strona internetowa z CMS.

Następnym zagadnieniem interesującym przedsiębiorcę zakładającego własną księgarnie powinien być hosting czyli usługa oferowana przez dostawców usług internetowych, polegająca na udostępnieniu nam zasobów serwerowni. Dostawcy udostępniają nam po prostu przestrzeń na dysku twardym serwera. Umieszczamy tam pliki, które tworzą stronę internetową. Do potrzebne nam jest konto hostingowe. Jeśli chcemy mieć dostęp do profesjonalnych usług, wybierzmy płatne konto (np. home.pl). Zagwarantuje to nam brak cudzych reklam. Założeni konta jest dziecinnie proste i trwa dosłownie chwilę, a przy tym prawie zawsze każdy dostawca hostingu zamieszcza instrukcje, która krok po kroku wyjaśni nam ten proces raz jeszcze.

Zobacz: Strona internetowa - czego unikać?

Po załatwieniu tej kwestii, trzeba wybrać domenę, czyli nazwę naszej strony i końcówkę pozycjonującą np. „.pl”. Podobnie jak w przypadku wyboru hostingu jest to proste i nie zajmuje dużo czasu. Należy pamiętać, jak ważny to wybór, gdyż od niego zależy pozycja strony w sieci i jej postrzeganie przez internautów. (np. o wiele lepiej wygląda www.nautilius.pl niż nautilius.edu.ue.pl).

Na koniec należy połączyć konto hostingowe z domeną. Czasem dogodnym rozwiązaniem jest wykupienie pakietu, dzięki czemu obydwa elementy zostaną spasowane automatycznie u jednego dostawcy. W pozostałych przypadkach najlepiej wysłać do dostawcy usługi odpowiednie zapytanie.

W zależności od twoich  wymagań będziesz potrzebował programów informatycznych będziesz potrzebował także bazy danych lub arkuszy kalkulacyjnych, aby móc zarządzać obrotem książkami w księgarni internetowej. Najczęściej używanymi programami są Access i Excel.

Pamiętaj, żeby reklamować swoją księgarnię internetową każdego dnia. Zdobądź rozgłos i renomę w sieci poprzez prowadzenie profilu księgarni na Facebooku, aktywne uczestnictwo na forach, czatach, grupach mailingowych, etc. Spędź przynajmniej kilka godzin dziennie,  by zaznaczyć obecność twojego biznesu w Internecie. Im więcej Internautów dowie się o twoje działalności, tym liczniejsza może stać się twoja grupa klientów.

Sprawdź: Strona internetowa a przepisy prawa.

Przyszłość

Gdy już pozycja twojego internetowego sklepu będzie ugruntowana rozważ niektóre z tych porad:

  • Nawiąż współpracę z VISA, Mastercard, Paypalem i innymi elektronicznymi dostawcami nowoczesnych usług przesyłania pieniędzy. Dzięki temu klienci uzyskają możliwość, aby szybko i wygodnie dokonywać płatności w twoim sklepie internetowym. Nie zapominaj również o tradycyjnych metodach płatności, akceptacja czeków i przelewów pocztowych bywa preferowanym rozwiązaniem dla osób starszych.
  • Napisz instrukcje dla użytkowników, aby zapoznać ich ze szczegółami wysyłki, zwrotów i kompletowania zamówień. Wysyłaj im też mailowe potwierdzenia złożonego zamówienia. Wykonując powyższe kroki unikniesz niepotrzebnego zamieszania wśród klientów.
  • Otwórz konto bankowe przeznaczone tylko do transakcji w twojej księgarni. Używanie do interesów konta osobistego prędzej czy później przestanie wystarczać.  
  • Jeśli zaś nie chcesz samemu pakować książek  i stać w kolejkach na poczcie, skorzystaj z usług profesjonalnych firm kurierskich i ich programów dla firm.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA