REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgarnia internetowa i inne wyzwania epoki cyfryzacji

Piotr Moskowicz
zakupy przez internet
zakupy przez internet
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księgarnia internetowa, czyli sprzedaż książek w Internecie to nie tylko stosunkowo niedrogi, nowoczesny i wygodny sposób na biznes. Jest to również pomysł opłacalny.

Wstęp

 W 2012 roku prawie jedna trzecia wszystkich książek została zakupiona przez Internet. Wyraźny wzrost tego rodzaju zakupów wiąże się z coraz większą liczbą gospodarstw domowych z dostępem do sieci internetowej, a odsetek ten bez wątpienia wzrośnie. Rynek w Polsce wciąż nie uległ także zupełnej profesjonalizacji. Obecnie w Polsce funkcjonuje tylko około 600 księgarni internetowych. Stwarza to dogodną okazję dla pasjonatów i książkowych przedsiębiorców, którzy chcieliby spróbować swoich sił w przestrzeni wirtualnej.

REKLAMA

REKLAMA

Niektórych jednak przed realizacją swojej wizji powstrzymuje brak doświadczenia.. Dlatego zebraliśmy w tym miejscu pomocne informacje i wskazówki, które mogą posłużyć jako wprowadzenie do założenia własnej księgarni internetowej i wskazać inne rodzaje działalności księgarskiej w Internecie.

Zobacz także: Biznes w Internecie.

Aukcje internetowe

Najpierw należy zdefiniować rodzaj internetowej działalności, którą się zajmiemy. Można zacząć od sprzedaży książek na popularnych serwisach aukcyjnych, jak np. Ebay lub Allegro. Pamiętaj jednak, że część funduszy trzeba będzie przeznaczyć na opłaty manipulacyjne za wystawianie przedmiotów.

REKLAMA

Pisarz i księgarz w jednej osobie

Inną możliwością przeznaczoną dla księgarzy, którzy są nie tylko odbiorcami literatury, ale też piszą jest założenie własnego wydawnictwa i sklepu internetowego. Napisane przez siebie utwory można sprzedawać wysyłkowo. Wpierw trzeba je poddać składowi – książki w formie e-booka lub pliku z tekstem wraz z okładką przesyła się do drukarni. Koszt wydrukowania kilku egzemplarzy papierowych nie wynosi więcej niż 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pisarz, do którego należy mini-księgarnia, po uzyskaniu popularności czytelników, może rozpocząć poszukiwania innych autorów, którzy zgodzą się na wydawanie pod jego szyldem. Należy podpisać z nimi umowy. Po zakończeniu formalności można zacząć sprzedaż ich publikacji za pośrednictwem własnej strony. Wydane własnym sumptem książki można następnie wysyłać do innych księgarni w Polsce, które zajmą się sprzedażą i promocją.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Umowa partnerska

Kolejnym sposobem na zaznajomienie się z rynkiem książek w sieci jest prowadzenie własnej strony internetowej lub bloga o literaturze. Gdy liczba odwiedzających nasz portal internautów będzie odpowiednio wysoka, można zacząć polecać odpowiednie książki użytkownikom. Jeśli wybrana przez nas forma reklamy  przyjmie się, warto się zastanowić nad podpisaniem umowy partnerskiej z firmą dostarczającą książki. Umożliwi nam to zarabianie bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej.

Sprawdź: Marketing w Internecie.

Umowa partnerska jest specyficznym rodzajem współpracy właściciela sklepu internetowego z partnerem,  czyli osobą, która za pomocą specjalnie wygenerowanych linków partnerskich promuje ów sklep na swojej stronie, blogu czy w newsletterze. Partner otrzymuje wynagrodzenie z tytułu prowizji od każdej transakcji, która została wykonana przez pośrednictwo jego linków partnerskich. Innymi słowy, partner otrzymuje prowizję od każdej sprzedanej dzięki jego pośrednictwu publikacji. Najlepiej jednak prowadzić własną księgarnie internetową, gdyż użytkownicy reagują często z nieufnością na przekierowywanie na nieznane im strony. Ogólnie rzecz biorąc, nie zarobimy dużo i tak wiele, korzystając z tej metody, jak gdybyśmy sprzedawali sami, ale pozwoli nam to sprawdzić nasze umiejętności na rynku książek.

Zobacz: Pomóż wypromować firmę w Internecie.

Księgarnia internetowa - wyzwania

Nie lada wyzwaniem jest sprzedaż, gdy nie mamy towaru. Aby otworzyć prosperującą księgarnie  potrzebujemy dostawcy, na którego usługach możemy polegać. Wiele z największych sieci polskich księgarni i firm dostarczających cyfrowych zbiorów ma w swojej ofercie programy partnerskie. Znalezienie ich w sieci nie nastręcza trudności, wystarczy wyszukiwarka Google.

Określenie, co będzie naszym głównym źródłem dochodu: tradycyjne książki, e- i audiobooki, a może dowolna kombinacja wszystkich tych rodzajów. E-booki mają tę wyższość nad innymi typami literatury, iż nie trzeba ich składować w magazynie. Oczywiste jest, że najpierw powinniśmy zdecydować, kto będzie naszym odbiorcą i jaki asortyment mu zaoferujemy.

Formalności

Założenie własnej księgarni internetowej jest związane z szeregiem czynności mających na celu rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Najpierw należy złożyć podanie o wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej, czego dokonuje się w Urzędzie Miasta lub Gminy. Czas oczekiwania na potwierdzenie wpisu wynosi od 2 do 3 tygodni. Gdy już otrzymamy potwierdzenie wpisu, mamy 14 dni, aby udać się do oddziału wojewódzkiego Urzędu Statystycznego, w celu złożenia wniosku o numer REGON.

Kolejno powinniśmy założyć sobie konto firmy w banku, zanim jednak tego dokonamy konieczne jest wyrobienie także pieczątki firmowej, ponieważ bez niej nie załatwimy formalności w banku. W następnej kolejności skierujmy swoje kroki do Urzędu Skarbowego i złóżmy wniosek o nadaniu numeru NIP firmie (jeśli posiadamy własny numer NIP, to staje się on numerem firmowym, jeśli nie, firma otrzymuje nowy NIP). Ostatnim miejscem naszej obowiązkowej wizyty jest ZUS. Potem trzeba tylko znaleźć dostawców i założyć stronę internetową.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

Strona internetowa

Stworzenie strony internetowej nie musi być kosztowne ani wymagać specjalistycznej wiedzy. Wynajęcie informatyka czy biegła znajomość języka HTML nie jest konieczna, gdyż istnieją darmowe programy CMS, które umożliwiają kształtowanie treści strony za pomocą prostych i intuicyjnych interfejsów. Do najpopularniejszych CMSów należą : Drupal, Extreme Fusion, Sienn, eZ publish, Joomla! czy Mambo.

Spójrz: Strona internetowa z CMS.

Następnym zagadnieniem interesującym przedsiębiorcę zakładającego własną księgarnie powinien być hosting czyli usługa oferowana przez dostawców usług internetowych, polegająca na udostępnieniu nam zasobów serwerowni. Dostawcy udostępniają nam po prostu przestrzeń na dysku twardym serwera. Umieszczamy tam pliki, które tworzą stronę internetową. Do potrzebne nam jest konto hostingowe. Jeśli chcemy mieć dostęp do profesjonalnych usług, wybierzmy płatne konto (np. home.pl). Zagwarantuje to nam brak cudzych reklam. Założeni konta jest dziecinnie proste i trwa dosłownie chwilę, a przy tym prawie zawsze każdy dostawca hostingu zamieszcza instrukcje, która krok po kroku wyjaśni nam ten proces raz jeszcze.

Zobacz: Strona internetowa - czego unikać?

Po załatwieniu tej kwestii, trzeba wybrać domenę, czyli nazwę naszej strony i końcówkę pozycjonującą np. „.pl”. Podobnie jak w przypadku wyboru hostingu jest to proste i nie zajmuje dużo czasu. Należy pamiętać, jak ważny to wybór, gdyż od niego zależy pozycja strony w sieci i jej postrzeganie przez internautów. (np. o wiele lepiej wygląda www.nautilius.pl niż nautilius.edu.ue.pl).

Na koniec należy połączyć konto hostingowe z domeną. Czasem dogodnym rozwiązaniem jest wykupienie pakietu, dzięki czemu obydwa elementy zostaną spasowane automatycznie u jednego dostawcy. W pozostałych przypadkach najlepiej wysłać do dostawcy usługi odpowiednie zapytanie.

W zależności od twoich  wymagań będziesz potrzebował programów informatycznych będziesz potrzebował także bazy danych lub arkuszy kalkulacyjnych, aby móc zarządzać obrotem książkami w księgarni internetowej. Najczęściej używanymi programami są Access i Excel.

Pamiętaj, żeby reklamować swoją księgarnię internetową każdego dnia. Zdobądź rozgłos i renomę w sieci poprzez prowadzenie profilu księgarni na Facebooku, aktywne uczestnictwo na forach, czatach, grupach mailingowych, etc. Spędź przynajmniej kilka godzin dziennie,  by zaznaczyć obecność twojego biznesu w Internecie. Im więcej Internautów dowie się o twoje działalności, tym liczniejsza może stać się twoja grupa klientów.

Sprawdź: Strona internetowa a przepisy prawa.

Przyszłość

Gdy już pozycja twojego internetowego sklepu będzie ugruntowana rozważ niektóre z tych porad:

  • Nawiąż współpracę z VISA, Mastercard, Paypalem i innymi elektronicznymi dostawcami nowoczesnych usług przesyłania pieniędzy. Dzięki temu klienci uzyskają możliwość, aby szybko i wygodnie dokonywać płatności w twoim sklepie internetowym. Nie zapominaj również o tradycyjnych metodach płatności, akceptacja czeków i przelewów pocztowych bywa preferowanym rozwiązaniem dla osób starszych.
  • Napisz instrukcje dla użytkowników, aby zapoznać ich ze szczegółami wysyłki, zwrotów i kompletowania zamówień. Wysyłaj im też mailowe potwierdzenia złożonego zamówienia. Wykonując powyższe kroki unikniesz niepotrzebnego zamieszania wśród klientów.
  • Otwórz konto bankowe przeznaczone tylko do transakcji w twojej księgarni. Używanie do interesów konta osobistego prędzej czy później przestanie wystarczać.  
  • Jeśli zaś nie chcesz samemu pakować książek  i stać w kolejkach na poczcie, skorzystaj z usług profesjonalnych firm kurierskich i ich programów dla firm.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA