REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę w jednym okienku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pasiński
Radca prawny
Marek Kaczyński
Zakładanie firmy w jednym okienku.
Zakładanie firmy w jednym okienku.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby zakładające firmę, muszą złożyć w urzędzie gminy jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek ten o symbolu EDG-1 jest jednocześnie: wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (NIP), zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników (ZUS lub KRUS).

W dniu 31 marca 2009 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 4 lutego 2009 r.) nowelizujące przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z późn. zm.).

Zmiany mają na celu między innymi uproszczenie procedury zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, co ma doprowadzić do urzeczywistnienia koncepcji tzw. „jednego okienka

REKLAMA

REKLAMA

Do tej pory osoba fizyczna chcąca założyć jednoosobową działalność gospodarczą zmuszona była do przebycia bardzo czasochłonnej i uciążliwej ścieżki rejestracyjnej. Wiązało się to w szczególności z koniecznością złożenia stosownych wniosków m.in. we właściwym urzędzie gminy, urzędzie skarbowym, urzędzie statystycznym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ww. ustaw dotychczasowa skomplikowana procedura rejestracyjna ma ulec znacznemu uproszczeniu i skróceniu.

Zobacz: Jesteś niepełnosprawny? Załóż własną firmę

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że osoba fizyczna chcąca rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą jest od 31 marca 2009 r. zobowiązana do wypełnienia tylko jednego wniosku i złożenia go w urzędzie gminy właściwym dla jej miejsca zamieszkania.

REKLAMA

Wniosek ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacją NIP oraz zgłoszeniem płatnika składek do systemu ubezpieczeń społecznych.

Tym samym nie jest już konieczne składanie wielu wniosków w kilku urzędach. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w których wniosek będzie miał na celu zmianę danych nieobjętych wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.

Przykładowo, jeśli przedsiębiorca chce dokonać zmiany informacji, które znajdują się w bazie danych urzędu skarbowego, a nie było potrzeby zamieszczania ich w ewidencji działalności gospodarczej, to nie ma on możliwości złożenia stosownego wniosku za pośrednictwem urzędu gminy i w związku z tym musi kontaktować się bezpośrednio z urzędem skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami wniosek powinien zawierać:

1. oznaczenie przedsiębiorcy (tzn. firma przedsiębiorcy, a więc jego imię i nazwisko oraz ewentualnie inne dowolnie wybrane określenie, np. Przedsiębiorstwo Handlowe Stokrotka, Jan Kowalski);

2. numer ewidencyjny PESEL oraz NIP przedsiębiorcy (o ile takowe posiada);

3. oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału;

4. określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

5. wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (co do zasady dzień złożenia wniosku lub późniejszy);

6. numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy (o ile takowe posiada).

Stosowny wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej ma zostać do końca marca tego roku określony przez Radę Ministrów.

Wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG-1) został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z 24 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 399).

Instrukcja wypełniania wniosku EDG-1.

Wniosek można złożyć w formie pisemnej we właściwym urzędzie lub przesłać listem poleconym. W przypadku wysłania wniosku za pośrednictwem poczty podpis osoby składającej będzie musiał być poświadczony przez notariusza.

Nowe przepisy wprowadzają również możliwość złożenia wniosku w wersji elektronicznej za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu gminy. Jednakże w takim wypadku, jeśli wniosek nie zostanie opatrzony podpisem elektronicznym, przedsiębiorca i tak będzie musiał udać się do urzędu gminy celem złożenia stosownego podpisu.

W takim przypadku organ gminy zawiadomi osobę zainteresowaną o terminie i miejscu podpisania wniosku, nie później jednak niż w terminie trzech dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub wskazanej w nim daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Organ gminy będzie zobowiązany do dokonania stosownego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku oraz do doręczenia zainteresowanej osobie zaświadczenia o wpisie bez konieczności składania dodatkowego wniosku.

Ponadto, organ gminy do trzech dni od dnia dokonania wpisu zobowiązany jest do przesłania danych z wniosku o wpis do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.

Zauważyć jednak należy, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca w momencie złożenia wniosku o wpis nie będzie miał nadanego numeru NIP, organ gminy zobowiązany jest do przesłania stosownych danych do właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego dopiero po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego nadanego numeru NIP.

Kolejną ważną zmianą jest zniesienie opłat za złożenie wniosku zarówno o wpis, jak i o zmianę danych w ewidencji działalności gospodarczej. Co więcej, przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

W świetle założeń znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej taki sposób rejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne ma jednak mieć charakter przejściowy.

Od lipca 2011 roku ma bowiem zacząć działać Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), mająca urzeczywistnić tzw. koncepcję „zero okienka”. System ten ma umożliwić spełnienie wszelkich wymogów formalnych związanych z rejestracją działalności gospodarczej za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, a więc bez konieczności udania się do właściwego urzędu.
Co więcej, CEIDG będzie pełniła również funkcję ogólnopolskiej bazy danych, z której bezpłatnie będzie można uzyskać podstawowe informacje o przedsiębiorcach.

Czas pokaże, czy wprowadzone zmiany spełnią pokładane w nich nadzieje i czy w praktyce przyczynią się do znacznego ułatwienia, a przede wszystkim przyspieszenia procedury rejestracyjnej. Już dziś można ocenić, że podstawowym problemem będzie obieg dokumentów między poszczególnymi urzędami, bowiem proces rejestracji danych w każdym z nich nie będzie mógł przebiegać jednocześnie.

Dla przykładu można tylko wskazać, że aby uzyskać numer NIP potrzebny jest numer REGON, a więc zanim stosowne dokumenty zostaną przesłane do właściwego urzędu skarbowego, najpierw konieczne stanie się uzyskanie numeru REGON. Biorąc chociażby pod uwagę fakt, że dokumenty między poszczególnymi urzędami, co do zasady, wysyłane są za pośrednictwem przesyłek poleconych, procedury te mogą w skrajnych wypadkach trwać przez stosunkowo długi okres czasu.

Ponadto, mogą się pojawić problemy związane z założeniem rachunku bankowego, do czego w większości banków konieczne jest posiadanie przynajmniej numeru REGON oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji. Tak więc osoba chcąca bardzo szybko rozpocząć działalność gospodarczą nie będzie mogła w praktyce uczynić tego w momencie złożenia wniosku o wpis do ewidencji.

Zobacz: Pomysł na biznes

Z całą pewnością jednak, poczynione zmiany w przepisach dotyczących rejestracji działalności gospodarczej należy ocenić jako idące w dobrym kierunku.

"Jedno okienko" Poradnik Ministerstwa Gospodarki dla gmin
Dodatkowe wyjaśnienia Ministerstwa Gospodarki

Wyjaśnienia GUS w zakresie "jednego okienka"
Wyjaśnienia ZUS w zakresie "jednego okienka"
Wyjaśnienia KRUS w zakresie "jednego okienka"

Marek Pasiński
Radca Prawny

Marek Kaczyński
Prawnik

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA