REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę w Rosji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irina Nowochatko
Zakładanie firmy i prowadzenie działalności w Rosji.
Zakładanie firmy i prowadzenie działalności w Rosji.

REKLAMA

REKLAMA

Choć największymi inwestorami w Rosji od lat pozostają Cypr, Holandia, Luksemburg i Wielka Brytania, Polacy też już doceniają ten rynek. W 2008 roku suma polskich inwestycji w tym kraju wyniosła 596 mln dol. Rynek jest tam ogromny, a formalności przy zakładaniu firmy nie bardziej uciążliwe niż w Polsce.

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Moskwie, podaje, że najwięcej przedsiębiorstw z Polski decyduje się na założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak uruchomić taką spółkę?

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentem regulującym państwową rejestrację osób prawnych jest ustawa z 1 lipca 2002 roku o państwowej rejestracji osób prawnych, która reguluje kwestie rejestracji, reorganizacji i likwidacji firmy. W Rosji kontrolą i rejestracją osób prawnych zajmuje się Ministerstwo Podatków i Opłat (odpowiednik polskiego Ministerstwa Finansów). W praktyce rejestracją osób prawnych zajmują się właśnie terenowe urzędy skarbowe. Rejestracja nie zajmuje więcej niż pięć dni roboczych.
Wniosek i inne dokumenty rejestracyjne można również nadać pocztą. W tym przypadku rejestracja spółki będzie dłuższa - oczekiwanie na wprowadzenie spółki do rejestru może się przedłużyć nawet do czterech tygodni.

Zobacz: Jak rozpocząć czasowe transgraniczne świadczenie usług?

Formalności

Przed zarejestrowaniem osoby prawnej trzeba wnieść połowę kapitału zakładowego. W tym celu musimy otworzyć tymczasowy rachunek bankowy. Rachunek ten służy tylko do zdeponowania kapitału zakładowego (lub jego części) i nie mogą być prowadzone na nim żadne operacje rozliczeniowe. Zostaje on zamknięty po uzyskaniu pieczęci, która jest podstawowym wymogiem przy otwieraniu bankowego rachunku rozliczeniowego.

REKLAMA

Idziemy rejestrować firmę. W tym celu musimy złożyć następujące dokumenty:

  • podanie o rejestracji na oficjalnym formularzu,
  • decyzja o utworzeniu osoby prawnej w formie protokołu z zebrania założycielskiego, umowy lub innego dokumentu,
  • statut i umowa spółki (oryginały lub kopie poświadczone notarialnie),
  • wypis z rejestru zagranicznych osób prawnych z kraju pochodzenia,
  • potwierdzenie wpłaty rejestracyjnej,
  • wniosek o wprowadzenie do rejestru podatkowego.

Informacja o spółce zarejestrowana zostaje w państwowym rejestrze na podstawie złożonego przez podmiot wniosku. Data wpisu spółki do rejestru oznacza datę jej państwowej rejestracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz możemy już wystąpić z wnioskiem o zatwierdzenie wzoru pieczęci. Składamy go w odpowiednim dla siedziby spółki rejestrze pieczęci.

Statystyka i fundusze socjalne

Każda osoba prawna w Rosji musi uzyskać numery kodów statystycznych. Tę formalność załatwiamy, podobnie jak rejestrację w urzędach podatkowych. Tam też zarejestrujemy się jako płatnik jednolitego podatku socjalnego, odprowadzającego środki do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Emerytalnego i Funduszu Obowiązkowego Ubezpieczenia Medycznego.

Na koniec otwieramy rachunek bankowy i informujemy o tym urząd podatkowy nie później niż po 10 dniach.

Zobacz: Jakie obowiązki wiążą się z prowadzeniem firmy w domu?

Trzeba też pamiętać, że w Rosji bardzo trudno zarejestrować firmę, w której dyrektorem będzie obcokrajowiec, jeśli nie ma on zalegalizowanego czasowego pobytu z pozwoleniem na pracę w tym kraju. Najpierw trzeba więc zadbać o legalizację pobytu.

Więcej informacji na temat rozpoczęcia działalności gospodarczej w Rosji znajduje się na stronie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA