REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać rzeczoznawcą samochodowym?

rzeczoznawca samochodowy
rzeczoznawca samochodowy

REKLAMA

REKLAMA

Rzeczoznawca samochodowy jest zawodem dla osób lubiących i interesujących się motoryzacją. Aby zostać rzeczoznawcą samochodowym trzeba spełnić szereg warunków. W jaki sposób można zostać rzeczoznawcą samochodowym?

Jak stać się rzeczoznawcą samochodowym?

Wpis na listę rzeczoznawców samochodowych, dokonywany jest przez ministra właściwego do spraw transportu, na podstawie dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań, o których mowa w art. 79a Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Obsługę powyższego prowadzi Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

REKLAMA

Stosownie do ww. art. 79a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

  • dokumentem potwierdzającym posiadanie wyższego wykształcenia (wymaganym w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych po raz pierwszy) jest kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych,
  • dokumentem potwierdzającym posiadanie 5-letniej praktyki zawodowej w dziedzinie związanej z motoryzacją (wymaganym w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych po raz pierwszy), w ocenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, powinna być jedna z form umów zawartych pomiędzy pracodawcą a pracownikiem wynikających z Kodeksu pracy, świadectwo pracy potwierdzające praktykę zawodową w określonym czasie albo dokument potwierdzający wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W ostatnim przypadku dla osób (przedsiębiorców będących osobami fizycznymi) wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Ministerstwo dopuszcza możliwość uznania wymaganej praktyki zawodowej w dziedzinie związanej z motoryzacją na podstawie pisemnego oświadczenia zawierającego informację o:
  • nazwie oraz adresie wykonywania działalności gospodarczej;
  • numerze identyfikacji podatkowej (NIP) i numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
  • określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej;
  • dacie rozpoczęcia i okresie wykonywania działalności gospodarczej;

o ile te informacje są zawarte w CEIDG i mogą być potwierdzone przez Ministerstwo w tej ewidencji.

Jak kształtuje się odpowiedzialność cywilna rzeczoznawców majątkowych?

Natomiast w przypadku osób wykonujących opinie i ekspertyzy na podstawie umów o dzieło lub zlecenia, wnioskujący powinien przedstawić po jednym egzemplarzu umowy zawartej z firmą na rzecz której wykonywał opinie, z każdego roku wliczanego do okresu praktyki wraz z kopią opinii, na wykonanie której zawarta została umowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kopia prawa jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
  • zaświadczenie o niekaralności lub kopia tego zaświadczenia – ministerstwo nie uznaje zaświadczeń, od wystawienia których upłynęło 6 miesięcy,
  • kopia certyfikatu w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 pkt. 6 ww. ustawy, oraz
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty w wysokości 100 PLN, stosownie do art. 79a ust. 3 ww. ustawy – na konto:

    Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
    ul. Wspólna 2/4
    00-926 Warszawa
    nr: 91-1010-1010-0051-7722-3100-0000

Stosownie do art. 63 § 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2013 r. poz. 267) ww. dokumenty powinny być załączone do podania (wniosku) osoby wnioskującej o wpis, które powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie.

Składki ZUS przy działalności gospodarczej


REKLAMA

Na podstawie art. 98 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) istnieje również możliwość załączenia pełnomocnictwa do dokonania czynności związanych ze złożeniem wniosku o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych. Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282, z późn. zm.) złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – w sprawie z zakresu administracji publicznej podlega opłacie, określonej w części IV załącznika do wyżej wymienionej ustawy, w kwocie: 17 zł.

Dla osób ubiegających się o ponowny wpis należy załączyć do wniosku także zaświadczenie, potwierdzające dotychczasowy wpis na listę rzeczoznawców samochodowych. Zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2002 r. w sprawie opłaty za wpis na listę rzeczoznawców samochodowych oraz dokumentów z tym związanych (Dz. U. z 2002 r., Nr 5, poz. 52, z późn. zm.) na drugiej stronie zaświadczenia znajdują się rubryki umożliwiające zamieszczenie, czterokrotnie, odpowiedniej adnotacji urzędowej, zawierającej datę ważności wpisu na listę rzeczoznawców samochodowych, podpis i pieczęć osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia.

Składki na ubezpieczenia rolnika prowadzącego działalność gospodarczą

Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnia, że prawdziwość dokumentów powinna być urzędowo potwierdzona przez kompetentne do tego organy, którymi w tym przypadku będą organy wydające dany dokument. Ministerstwo uznaje również kopie dokumentów potwierdzone notarialnie lub przez jednostki certyfikujące w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego. Istnieje również możliwość przedłożenia oryginałów wskazanych dokumentów w Ministerstwie Infrastruktury u Rozwoju i, w szczególnych sytuacjach, potwierdzenia ich kopii za zgodność z oryginałem, przez wyznaczonego do wyżej wymienionego zadania, pracownika Departamentu Transportu Drogowego.

W jaki sposób dokonać zmian w CEIDG?

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA