REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać rzeczoznawcą samochodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
rzeczoznawca samochodowy
rzeczoznawca samochodowy

REKLAMA

REKLAMA

Rzeczoznawca samochodowy jest zawodem dla osób lubiących i interesujących się motoryzacją. Aby zostać rzeczoznawcą samochodowym trzeba spełnić szereg warunków. W jaki sposób można zostać rzeczoznawcą samochodowym?

Jak stać się rzeczoznawcą samochodowym?

Wpis na listę rzeczoznawców samochodowych, dokonywany jest przez ministra właściwego do spraw transportu, na podstawie dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań, o których mowa w art. 79a Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Obsługę powyższego prowadzi Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do ww. art. 79a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

  • dokumentem potwierdzającym posiadanie wyższego wykształcenia (wymaganym w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych po raz pierwszy) jest kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych,
  • dokumentem potwierdzającym posiadanie 5-letniej praktyki zawodowej w dziedzinie związanej z motoryzacją (wymaganym w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych po raz pierwszy), w ocenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, powinna być jedna z form umów zawartych pomiędzy pracodawcą a pracownikiem wynikających z Kodeksu pracy, świadectwo pracy potwierdzające praktykę zawodową w określonym czasie albo dokument potwierdzający wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W ostatnim przypadku dla osób (przedsiębiorców będących osobami fizycznymi) wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Ministerstwo dopuszcza możliwość uznania wymaganej praktyki zawodowej w dziedzinie związanej z motoryzacją na podstawie pisemnego oświadczenia zawierającego informację o:
  • nazwie oraz adresie wykonywania działalności gospodarczej;
  • numerze identyfikacji podatkowej (NIP) i numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
  • określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej;
  • dacie rozpoczęcia i okresie wykonywania działalności gospodarczej;

o ile te informacje są zawarte w CEIDG i mogą być potwierdzone przez Ministerstwo w tej ewidencji.

Jak kształtuje się odpowiedzialność cywilna rzeczoznawców majątkowych?

REKLAMA

Natomiast w przypadku osób wykonujących opinie i ekspertyzy na podstawie umów o dzieło lub zlecenia, wnioskujący powinien przedstawić po jednym egzemplarzu umowy zawartej z firmą na rzecz której wykonywał opinie, z każdego roku wliczanego do okresu praktyki wraz z kopią opinii, na wykonanie której zawarta została umowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kopia prawa jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
  • zaświadczenie o niekaralności lub kopia tego zaświadczenia – ministerstwo nie uznaje zaświadczeń, od wystawienia których upłynęło 6 miesięcy,
  • kopia certyfikatu w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, o którym mowa w art. 79a ust. 1 pkt. 6 ww. ustawy, oraz
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty w wysokości 100 PLN, stosownie do art. 79a ust. 3 ww. ustawy – na konto:

    Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
    ul. Wspólna 2/4
    00-926 Warszawa
    nr: 91-1010-1010-0051-7722-3100-0000

Stosownie do art. 63 § 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2013 r. poz. 267) ww. dokumenty powinny być załączone do podania (wniosku) osoby wnioskującej o wpis, które powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie.

Składki ZUS przy działalności gospodarczej


Na podstawie art. 98 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) istnieje również możliwość załączenia pełnomocnictwa do dokonania czynności związanych ze złożeniem wniosku o wpis na listę rzeczoznawców samochodowych. Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282, z późn. zm.) złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – w sprawie z zakresu administracji publicznej podlega opłacie, określonej w części IV załącznika do wyżej wymienionej ustawy, w kwocie: 17 zł.

Dla osób ubiegających się o ponowny wpis należy załączyć do wniosku także zaświadczenie, potwierdzające dotychczasowy wpis na listę rzeczoznawców samochodowych. Zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2002 r. w sprawie opłaty za wpis na listę rzeczoznawców samochodowych oraz dokumentów z tym związanych (Dz. U. z 2002 r., Nr 5, poz. 52, z późn. zm.) na drugiej stronie zaświadczenia znajdują się rubryki umożliwiające zamieszczenie, czterokrotnie, odpowiedniej adnotacji urzędowej, zawierającej datę ważności wpisu na listę rzeczoznawców samochodowych, podpis i pieczęć osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia.

Składki na ubezpieczenia rolnika prowadzącego działalność gospodarczą

Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnia, że prawdziwość dokumentów powinna być urzędowo potwierdzona przez kompetentne do tego organy, którymi w tym przypadku będą organy wydające dany dokument. Ministerstwo uznaje również kopie dokumentów potwierdzone notarialnie lub przez jednostki certyfikujące w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego. Istnieje również możliwość przedłożenia oryginałów wskazanych dokumentów w Ministerstwie Infrastruktury u Rozwoju i, w szczególnych sytuacjach, potwierdzenia ich kopii za zgodność z oryginałem, przez wyznaczonego do wyżej wymienionego zadania, pracownika Departamentu Transportu Drogowego.

W jaki sposób dokonać zmian w CEIDG?

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA