REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są wymogi sanitarne dla działalności gastronomicznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Gara
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.
Wymogi sanitarne w lokalach gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z dynamicznie rozwijających się branży rynkowych jest działalność gastronomiczna. W większości miast na bary, restauracje, kluby i kawiarnie adaptuje się staromiejskie kamienice – poczynając od parterów aż po poddasze. Jakie wymogi należy spełnić aby móc, zgodnie z prawem, otworzyć działalność gastronomiczną?

Problematykę tę reguluje ustawa „o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia „(Dz.U. z 2001 r. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.). Zgodnie z jej treścią za działalność gastronomiczną uznaje się produkcję i obrót środkami spożywczymi. Ustawa mówi, że środki spożywcze nie mogą być szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, zepsute ani sfałszowane. Reguluje ona również takie zagadnienia jak:

REKLAMA

REKLAMA

• stan techniczny budynków czy pomieszczeń, w których odbywa się produkcja lub obrót środkami spożywczymi oraz ich instalacji;
• jakość wody przeznaczona do celów spożywczych i gospodarczych;
• gromadzenie i przechowywanie odpadów z produkcji żywności;
• narzędzia, urządzenia i wyposażenie zakładu (baru, restauracji);
• osoby wykonujące pracę przy produkcji i w obrocie z żywnością.

Redakcja poleca: Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – PDF

Osoby, które biorą udział w procesie produkcji gastronomicznej muszą posiadać odpowiednie przygotowanie. Kończąc szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodzie związanym z produkcją i obrotem żywnością uznaje się za spełnienie tego wymogu. Gastronomią mogą zajmować się również osoby, które posiadają dyplom mistrza lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zasad higieny. Oprócz kwalifikacji w zakresie podstawowych zasad higieny pracownicy powinny posiadać potwierdzenie dobrego stanu zdrowia – najczęściej są to książeczki sanepidu wydawane na określony okres czasu.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyza w gastronomii

Co mówi rozporządzenie

Wymogi określające warunki sanitarne i zasady przestrzegania higieny przy produkcji i obrocie środkami spożywczymi określa, bardzo szczegółowo, rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji (Dz. U. nr 30, poz. 377 ze zm.). Opisują one takie zagadnienia jak: teren zakładu, budynek, instalacja, oświetlenie, wentylacja, rozmieszczenie funkcji, szatnie, toalety, woda pitna i na potrzeby gospodarcze.

Dokładnie opisane są wymogi dotyczące mycia brudnych naczyń. W zakładzie żywienia zbiorowego powinny być wydzielone odrębne pomieszczenia przeznaczone do mycia naczyń i sprzętu kuchennego. Szczególnie zwraca się uwagę na to, aby naczynia brudne nie krzyżowały się z czystymi, na których dania mają być dopiero podane.

Jeżeli w zakładzie jest obsługa kelnerska, to zmywalnia powinna łączyć się bezpośrednio z rozdzielnią kelnerską, a rozdzielnia - z kuchnią. Wymogi te nie dotyczą miejsc, gdzie jedzenie wydawane jest na naczyniach jednorazowego użytku. 

Wymogi sanitarne ściśle określają również sposób przechowywania noży, szufli, łyżek, szczypców , widelców, desek, naczyń. Jeśli zaś chodzi o stoły, zaznacza się, że powinny być wykonane z trwałego materiału, być gładkie i łatwe do utrzymania w czystości.

Najważniejsza – decyzja sanepidu

Aby rozpocząć działalność gastronomiczną potrzebna jest pozytywna decyzja Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Aby ją uzyskać należy:

  • uzyskać pozytywną opinię działu Nadzoru Zapobiegawczego, dotyczącą projektu zakładu, który przede wszystkim nie może służyć za miejsce zamieszkiwania lub noclegu ani prowadzenia działalności nie związanej z określonym zakresem produkcji i obrotu artykułami spożywczymi. Od 16.12.2002 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Min. Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r.; nr 75, poz. 696)
  • po wykonaniu projektu odbywa się odbiór budynku. Jeżeli protokół z wizji nie wnosi zastrzeżeń, wydawana jest decyzja pozwalająca na rozpoczęcie działalności.
  • Przedsiębiorca sam wykonujący pracę musi mieć aktualną książeczkę sanepidowską.
  • W przypadku zatrudnienia pracowników należy :

- wypisać skierowania imienne dla każdego z pracowników na badania wstępne do lekarza medycyny pracy,- podpisać na minimum rok umowę, najczęściej bezpłatną, z lekarzem prowadzącym gabinet medycyny pracy lub przychodnią świadczącą takie usługi;

- na podstawie tych dokumentów, po przeprowadzeniu badań, pracownik dostanie od lekarza zaświadczenie o dopuszczeniu go do pracy;

- dopilnować aby każdy z pracowników miał aktualną książeczkę sanepidowską.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA