REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gospodarstwo agroturystyczne - pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pomysł na gospodarstwo agroturystyczne
Pomysł na gospodarstwo agroturystyczne
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarstwo agroturystyczne to doskonały pomysł na dodatkowy dochód dla każdego rolnika, ale również dla każdego, kto chce zainwestować w wypoczynek na wsi.
Agroturystyka jest coraz popularniejszą formą wypoczynku, szczególnie dla rodzin z dziećmi, ludzi zapracowanych, zmęczonych hałasem wielkich miast i chcących wypocząć w ciszy, spokoju, na łonie natury. Wszystko to powoduje że, gospodarstw agroturystycznych przybywa. Dla klientów/turystów coraz ważniejszy staje się wysoki standard bazy noclegowej oraz wysoka jakość oferowanych usług. Nie wystarczy już łóżko i wspólna łazienka na korytarzu. Oczekiwania są o wiele wyższe.

Co na początek?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podjąłeś decyzję o prowadzeniu gospodarstwa agroturystycznego znajdź koniecznie swój indywidualny pomysł na ten biznes. W dobie tak dużej konkurencji w tej dziedzinie to bardzo ważne. Niewątpliwie oryginalny pomysł pomoże Ci zdobyć klientów.

Wielkość Twojej inwestycji zależeć będzie niewątpliwie od tego, czy jesteś właścicielem właściwej działki i budynku, i musisz go „tylko przystosować”, czy też dopiero zamierzasz je kupić.

Niewątpliwie nakłady na przystosowanie budynku, który już jest w Twoim posiadaniu będą dużo niższe (może nawet uda Ci się zmieścić w granicach kilku tysięcy złotych), niż kiedy będziesz musiał nabyć gospodarstwo i przystosować je do odpowiednich standardów. Musisz się wtedy liczyć z wydatkami rzędu od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Najważniejszy będzie jednak pomysł na tego typu działalność. Dlatego też aby mieć konkurencyjną ofertę, warto zastanowić się na początku, w jaki sposób uatrakcyjnić przyjeżdżającym gościom pobyt.

Tym co niewątpliwie przyciąga ludzi do gospodarstw agroturystycznych jest możliwość delektowania się domowymi posiłkami, przygotowanymi ze zdrowych produktów pochodzących z gospodarstwa właścicieli. Dobrze jeśli produkty te można również kupić (np. miody, mleko, domowe sery, twarogi, wypieki, wędliny).

Inną atrakcją może być możliwość uczestniczenia w życiu gospodarzy, poznawanie wiejskich zwyczajów, kultury, specyfiki pracy na roli, hodowli zwierząt. Bardzo ciekawe może być danie możliwości spróbowania osobiście prac polowych.

Lokalizacja gospodarstwa

Lokalizacja gospodarstwa na terenie atrakcyjnym turystycznie (np. krajobraz naturalny, atmosfera samej okolicy, czyste środowisko, okolice zbiornika wodnego, lasu) jest dobrym punktem wyjścia dla przyszłego sukcesu przedsięwzięcia.

Ważna będzie infrastruktura ogólna w okolicy, czyli wodociąg, punkty handlowe i usługowe, infrastruktura turystyczna ─ wszystko to spełni swoją rolę przy złej pogodzie.

Dużą zaletą będą znajdujące się w pobliżu, ciekawe miejsca związane z historią regionu, jak skanseny, muzea, ciekawostki przyrodnicze i inne. Dużym atutem będą biegnące w okolicy szlaki turystyczne piesze bądź rowerowe.

Przystosowanie gospodarstwa

Przystosowując pokoje do agroturystyki pamiętaj, że goście oczekują od tego rodzaju wypoczynku kameralnego i przytulnego klimatu. Stąd też rodzi się naturalne ograniczenie, które odnosi się do maksymalnej liczby pokoi i łóżek w gospodarstwie.

Najlepszym sposobem na pozyskanie gości jest postawienie na wysoki standard świadczonych usług. Ważne jest, aby całość nawiązywała do tradycyjnej tematyki wiejskiej. Będą to akcenty właściwe dla danego regionu Polski.

Pamiętaj o meblach, takich jak wygodne łóżka, stoły, krzesła, szafy, szafki nocne z lampkami, jeżeli masz zamiar oferować wyższy poziom usług pomyśl o telewizorach w pokojach, małych lodówkach, dywanikach i innych szczegółach, które sprawią że atmosfera będzie miła i sprzyjająca wypoczynkowi.

Powoli standardem w obiektach hotelowych staje się bezprzewodowy dostęp do Internetu. Warto o tym pomyśleć i zainwestować, ponieważ jest to koszt niewielki, a wielu ludzi nawet wakacji bez dostępu do Internetu sobie nie wyobraża.

Ofertę gospodarstwa może uzupełnić np. pole namiotowe pozwalające za niewielkie pieniądze cieszyć się urokami polskiej wsi.

Planując przyjmowanie gości i przystosowując swoje gospodarstwo do ich potrzeb pamiętaj ponadto o takich kwestiach, jak:

  • wygodne i czyste pokoje – dobrze jeśli będą z łazienkami,
  • zieleń wokół domu przeznaczona do wypoczynku,
  • ładne meble ogrodowe do wypoczynku (np. dostosowane do klimatu miejsca - drewniane),
  • możliwość w miarę łatwego dojazdu, ogrodzony parking,
  • różnorodne hodowle i uprawy w ramach gospodarstwa,
  • oferta ekologicznej żywności,
  • dodatkowe atuty: miejsce na ognisko/grilla, plac zabaw dla dzieci, rowery, wędki, łódki, bryczki itd.,
  • atrakcje na deszczową pogodę np. bilard, sauna, dodatkowy pokój do zabawy dla dzieci itd.

REKLAMA

Ustalenie cen

Właściwie ustalone ceny w agroturystyce mają bardzo duże znaczenie dla powodzenia tego przedsięwzięcia. To one decydują o popycie na te usługi i o późniejszym zysku.

Zbyt wysokie ceny mogą zniechęcić potencjalnych turystów, zbyt niskie mogą przynieść stratę. Trzeba zatem znaleźć „złoty środek”, czyli optymalną cenę za oferowane usługi. Za wysoka cena powoduje, że goście będą oczekiwać naprawdę wysokiego standardu usług i dodatkowych atrakcji gospodarstwa agroturystycznego, ich brak niewątpliwie rozczaruje. Zbyt niskie ceny również mogą być zniechęcające i „podejrzane”.

Rynek turystyczny charakteryzuje się zróżnicowaniem cen, a mianowicie zależą one od takich czynników jak: sezon, jakość i standard oferowanych usług, rodzaj nabywców, czas pobytu turystów itp. Warto pamiętać przy ustalaniu cen o zastosowaniu różnego rodzaju zniżek, jest to dobra metoda na przyciągnięcie klientów i przedłużenie sezonu turystycznego, co pozwoli na lepsze wykorzystanie obiektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrze jest ustalając ceny wykorzystać zasadę im dłuższy pobyt, tym taniej (w przeliczeniu na dzień pobytu). Zniżki przy dłuższym odpoczynku powinny być na tyle odczuwalne dla klienta, aby chciał pozostać w tym samym miejscu zamiast wybierać następne. Warto tez pamiętać, że z turystyki wiejskiej korzystają najczęściej rodziny z małymi dziećmi i emeryci. Zróżnicowanie cen dla tej grupy będzie miało ogromne znaczenie. 

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA