Gospodarstwo agroturystyczne - pomysł
REKLAMA
REKLAMA
Co na początek?
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli podjąłeś decyzję o prowadzeniu gospodarstwa agroturystycznego znajdź koniecznie swój indywidualny pomysł na ten biznes. W dobie tak dużej konkurencji w tej dziedzinie to bardzo ważne. Niewątpliwie oryginalny pomysł pomoże Ci zdobyć klientów.
Wielkość Twojej inwestycji zależeć będzie niewątpliwie od tego, czy jesteś właścicielem właściwej działki i budynku, i musisz go „tylko przystosować”, czy też dopiero zamierzasz je kupić.
Niewątpliwie nakłady na przystosowanie budynku, który już jest w Twoim posiadaniu będą dużo niższe (może nawet uda Ci się zmieścić w granicach kilku tysięcy złotych), niż kiedy będziesz musiał nabyć gospodarstwo i przystosować je do odpowiednich standardów. Musisz się wtedy liczyć z wydatkami rzędu od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Najważniejszy będzie jednak pomysł na tego typu działalność. Dlatego też aby mieć konkurencyjną ofertę, warto zastanowić się na początku, w jaki sposób uatrakcyjnić przyjeżdżającym gościom pobyt.
Tym co niewątpliwie przyciąga ludzi do gospodarstw agroturystycznych jest możliwość delektowania się domowymi posiłkami, przygotowanymi ze zdrowych produktów pochodzących z gospodarstwa właścicieli. Dobrze jeśli produkty te można również kupić (np. miody, mleko, domowe sery, twarogi, wypieki, wędliny).
Inną atrakcją może być możliwość uczestniczenia w życiu gospodarzy, poznawanie wiejskich zwyczajów, kultury, specyfiki pracy na roli, hodowli zwierząt. Bardzo ciekawe może być danie możliwości spróbowania osobiście prac polowych.
Lokalizacja gospodarstwa
Lokalizacja gospodarstwa na terenie atrakcyjnym turystycznie (np. krajobraz naturalny, atmosfera samej okolicy, czyste środowisko, okolice zbiornika wodnego, lasu) jest dobrym punktem wyjścia dla przyszłego sukcesu przedsięwzięcia.
Ważna będzie infrastruktura ogólna w okolicy, czyli wodociąg, punkty handlowe i usługowe, infrastruktura turystyczna ─ wszystko to spełni swoją rolę przy złej pogodzie.
Dużą zaletą będą znajdujące się w pobliżu, ciekawe miejsca związane z historią regionu, jak skanseny, muzea, ciekawostki przyrodnicze i inne. Dużym atutem będą biegnące w okolicy szlaki turystyczne piesze bądź rowerowe.
Przystosowanie gospodarstwa
Przystosowując pokoje do agroturystyki pamiętaj, że goście oczekują od tego rodzaju wypoczynku kameralnego i przytulnego klimatu. Stąd też rodzi się naturalne ograniczenie, które odnosi się do maksymalnej liczby pokoi i łóżek w gospodarstwie.
Najlepszym sposobem na pozyskanie gości jest postawienie na wysoki standard świadczonych usług. Ważne jest, aby całość nawiązywała do tradycyjnej tematyki wiejskiej. Będą to akcenty właściwe dla danego regionu Polski.
Pamiętaj o meblach, takich jak wygodne łóżka, stoły, krzesła, szafy, szafki nocne z lampkami, jeżeli masz zamiar oferować wyższy poziom usług pomyśl o telewizorach w pokojach, małych lodówkach, dywanikach i innych szczegółach, które sprawią że atmosfera będzie miła i sprzyjająca wypoczynkowi.
Powoli standardem w obiektach hotelowych staje się bezprzewodowy dostęp do Internetu. Warto o tym pomyśleć i zainwestować, ponieważ jest to koszt niewielki, a wielu ludzi nawet wakacji bez dostępu do Internetu sobie nie wyobraża.
Ofertę gospodarstwa może uzupełnić np. pole namiotowe pozwalające za niewielkie pieniądze cieszyć się urokami polskiej wsi.
Planując przyjmowanie gości i przystosowując swoje gospodarstwo do ich potrzeb pamiętaj ponadto o takich kwestiach, jak:
- wygodne i czyste pokoje – dobrze jeśli będą z łazienkami,
- zieleń wokół domu przeznaczona do wypoczynku,
- ładne meble ogrodowe do wypoczynku (np. dostosowane do klimatu miejsca - drewniane),
- możliwość w miarę łatwego dojazdu, ogrodzony parking,
- różnorodne hodowle i uprawy w ramach gospodarstwa,
- oferta ekologicznej żywności,
- dodatkowe atuty: miejsce na ognisko/grilla, plac zabaw dla dzieci, rowery, wędki, łódki, bryczki itd.,
- atrakcje na deszczową pogodę np. bilard, sauna, dodatkowy pokój do zabawy dla dzieci itd.
REKLAMA
Ustalenie cen
Właściwie ustalone ceny w agroturystyce mają bardzo duże znaczenie dla powodzenia tego przedsięwzięcia. To one decydują o popycie na te usługi i o późniejszym zysku.
Zbyt wysokie ceny mogą zniechęcić potencjalnych turystów, zbyt niskie mogą przynieść stratę. Trzeba zatem znaleźć „złoty środek”, czyli optymalną cenę za oferowane usługi. Za wysoka cena powoduje, że goście będą oczekiwać naprawdę wysokiego standardu usług i dodatkowych atrakcji gospodarstwa agroturystycznego, ich brak niewątpliwie rozczaruje. Zbyt niskie ceny również mogą być zniechęcające i „podejrzane”.
Rynek turystyczny charakteryzuje się zróżnicowaniem cen, a mianowicie zależą one od takich czynników jak: sezon, jakość i standard oferowanych usług, rodzaj nabywców, czas pobytu turystów itp. Warto pamiętać przy ustalaniu cen o zastosowaniu różnego rodzaju zniżek, jest to dobra metoda na przyciągnięcie klientów i przedłużenie sezonu turystycznego, co pozwoli na lepsze wykorzystanie obiektu.
Dobrze jest ustalając ceny wykorzystać zasadę im dłuższy pobyt, tym taniej (w przeliczeniu na dzień pobytu). Zniżki przy dłuższym odpoczynku powinny być na tyle odczuwalne dla klienta, aby chciał pozostać w tym samym miejscu zamiast wybierać następne. Warto tez pamiętać, że z turystyki wiejskiej korzystają najczęściej rodziny z małymi dziećmi i emeryci. Zróżnicowanie cen dla tej grupy będzie miało ogromne znaczenie.
Anna Konarzewska-Żuczek
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.