REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy budowlanej wymaga rozliczania z fiskusem. Wiele pytań przedsiębiorców świadczących usługi budowlane dotyczy nie tylko stawki podatku VAT, ale i momentu powstania obowiązku podatkowego. Ekspert wyjaśnia jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną.

Rozliczanie dochodów uzyskiwanych przez firmę budowlaną wymaga zapoznania się zarówno z problematyką stawki VAT, jak i momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowa stawka podatku VAT na usługi budowlane wynosi od 1 stycznia 2011 r. 23%, jednak zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, do których należą: obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Istotnym jest, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

REKLAMA

Jedna stawka VAT na usługę?

Zdaniem urzędów skarbowych (Urząd Skarbowy w Lubartowie, Interpretacja Indywidualna z 16 listopada 2005, PP/443-15/05, Urząd Skarbowy w Opolu Lubelskim, Interpretacja Indywidualna z 26 października 2005r., PP/443-10/05, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie, Interpretacja Indywidualna 12 września 2005r., IIUS-II-443/46/2005) możliwe jest fakturowanie materiałów, robocizny i pracy sprzętu osobno, licząc od poszczególnych pozycji podatek VAT według właściwej stawki tylko wtedy, jeżeli pomiędzy stronami sporządzona jest umowa cywilnoprawna określająca odrębne rozliczenie zużytych materiałów. W przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej usługi wraz z materiałami stosuje się stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu. Oznacza to, że jeżeli rozliczenie następuje globalnie z tytułu usługi montażowej w budynkach mieszkalnych, bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych (np. materiał, transport, narzędzia itp.), to należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Tak więc podstawowe znaczenie w przedmiotowej sprawie ma zatem umowa zawarta pomiędzy odbiorcą i wykonawcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe rozwiązanie jest korzystne dla obu stron. Wykonawca wykazuje podatek należny wg niższej stawki VAT przy jednoczesnym zakupie materiałów ze stawką podstawową ma nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, natomiast odbiorcy usługi dzięki niższej stawce VAT płacą mniejszą cenę.

Jakie dokumenty są konieczne celem zastosowania stawki 8% do lokali mieszkalnych do 150 metrów i budynków mieszkalnych do 300 metrów?

Dokumentem właściwym może być projekt budowy, zaświadczenie z właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego albo oświadczenie właściciela (Interpretacja indywidualna, z dnia 7 czerwca 2011 r., ILPP2/443-498/11-4/MN).

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Jaka stawka VAT na montaż okien i rolet okiennych?

Czynności polegające na dostawie wraz z montażem (zainstalowaniem) rolet wewnętrznych lub zewnętrznych w budynkach i lokalach mieszkalnych (PKOB 11) nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy jak również nie stanowią usług, o których mowa w § 7 ww. rozporządzenia. Tym samym dla tych usług zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku.

Natomiast dla usług budowlanych polegających na wmurowaniu stolarki budowlanej (okna) oraz parapetu zewnętrznego lub wewnętrznego dokonywanych w budynkach i lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, Wnioskodawca będzie mógł zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku pod warunkiem wykonywania tych usług w ramach budowy, remontu lub modernizacji (Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2011r., IPTPP2/443-197/11-4/IR).

Jaka stawka VAT na usługi remontowo-montażowe dla wspólnoty mieszkaniowej?

Minister Finansów zajął stanowisko, że niezależnie od powierzchni poszczególnych lokali (do i powyżej 150 m2) wchodzących w skład wspólnoty mieszkaniowej, całość remontu części wspólnych można opodatkować stawką 8 % VAT-u. Preferencyjna stawka dotyczy tylko usług remontowych, których przedmiotem są części wspólne budynku mieszkalnego. Budynkiem mieszkalnym jest zaś każdy budynek, w którym co najmniej 50% powierzchni zajmują lokale mieszkalne.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 lit. d Ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano- montażowych. Przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór następuje na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych, co wynika wprost z art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT.

Za datę wykonania usługi przyjmuje się datę odbioru (końcowego lub częściowego) określonego etapu prac, na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Jeżeli kontrahent nie dokona płatności w ciągu 30 dni od daty wykonania usługi, to 30 dnia powstanie obowiązek podatkowy (Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2010 r., IPPP1-443-1024/10-2/EK, Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2011r., IPPP1-443-219/11-2/EK, Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2011 r., IPPP1-443-666/11-2/BS).

Polecamy: Własna firma czy etat - co się bardziej opłaca?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA