REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Własna firma z funduszy UE
Własna firma z funduszy UE

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego opłaca się wnioskować o dotacje unijne, na przykładzie własnej firmy, przedstawię Państwu w cyklu artykułów - cz. I - kalkulacja.

Pracowałam sobie spokojnie w Ministerstwie Środowiska i zajmowałam się funduszami unijnymi i ewaluacją. Po jakimś czasie poczułam się wypalona jako urzędnik i postanowiłam odejść. Przeszłam do sektora prywatnego. Pracowałam w firmie działającej w sektorze Odnawialnych Źródeł Energii, gdzie zajmowałam się funduszami unijnymi a przede wszystkim kompleksowo procedurą środowiskową. Pracując w sektorze prywatnym byłam zadowolona.

REKLAMA

REKLAMA

Praca w której można się wykazać, samodzielne stanowisko i możliwość podejmowania decyzji, młody ambitny zespół, szef, z którym można się bez przeszkód dogadać. Niby same plusy a jednak i ta praca nie dawała mi pełnej 100-stu procentowej satysfakcji i zaczynała mi się marzyć całkowita niezależność i powoli dojrzewała we mnie myśl o tym czy nie zaryzykować i nie założyć własnej firmy.

Dodatkowo znajomi często pytali mnie o rady ws. funduszy unijnych czy procedur środowiskowych. Zaczęto mnie zapraszać na konferencje nie jako uczestnika a jako prelegenta. Przemyślałam sprawę bardzo dokładnie i podjęłam decyzję o założeniu własnej firmy. Postępowałam dokładnie tak jak opisałam to w poprzednim artykule. Wiedziałam co potrafię i co daje mi satysfakcję. Pracując w firmie prywatnej zobaczyłam, że prowadząc własną firmę mogłabym zarabiać więcej niż na etacie a przede wszystkim być bardziej niezależna. Sporządziłam listę potencjalnych klientów, zrobiłam listę niezbędnych wydatków oraz analizę SWOT i zaczęłam szukać możliwości dofinansowania. 

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji

REKLAMA

Wstępnie w arkuszu excel zrobiłam sobie małe obliczenia. Wypisałam wszystkie niezbędne wydatki jakie muszę ponieść aby rozpocząć działalność gospodarczą. Podzieliłam te wydatki na dwie kategorie. Pierwsza to co mogę sama kupić oraz to co jest poza moim zasięgiem finansowym czyli to na co będę musiała pozyskać pieniądze. Dodatkowo zrobiłam sobie tabelkę w której wpisałam miesięczne wydatki jakie muszę ponosić aby firma mogła funkcjonować. Tutaj znalazły się takie wydatki jak ZUS, abonament telefoniczny, abonament internetowy, bilety na komunikację miejską, papier do drukarki, tusz do drukarki itp. Później byłam mile zaskoczona jak bardzo się ta tabelka przydała przy wypełnianiu wniosku, ale o tym później. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zajrzałam na stronę Urzędu Pracy, na stronę Regionalnego Programu Operacyjnego a także na stronę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz na kilka innych stron związanych z funduszami unijnymi. Przygodę z aplikowaniem trzeba zacząć jednak od tak żmudnych rzeczy jak dokładne przeczytanie stron internetowych, poszukanie informacji o konkursach oraz o tym kto ogłasza konkursy i na jakich zasadach a przede wszystkim kiedy. Okazało się, że środki na założenie firmy są w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego w działaniu 1.5 oraz w Urzędzie Pracy Miasta Stołecznego Warszawy.

Środki są także w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej oraz w Programie Operacyjnym Rozwój Obszarów Wiejskich. Jednak są to środki na działalność gospodarczą pozarolniczą tych którzy do tej pory byli rolnikami. Nie kwalifikowałam się, więc poprzestałam na Mazowieckim RPO i Urzędzie Pracy. Okazało się, że pół roku wcześniej był nabór wniosków do Mazowieckiego RPO.

Dowiedziałam się też, że na ten pierwszy konkurs rozdysponowano 90% alokacji na to działanie. To oznacza, że w następnym konkursie będzie tylko 10% i środki przeznaczone na działanie 1.5 zostaną wyczerpane. A kiedy będzie następny konkurs? – tego nikt w tej chwili nie wie. Zatem drogą eliminacji odpadła mi jedna z dwóch możliwości starania się o dotacje na założenie firmy. Zajrzałam więc na stronę Urzędu Pracy.

W zasadzie to nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. Co prawda w Mazowieckim RPO mogłam się ubiegać aż o 40 000 zł a w Urzędzie Pracy „tylko” o sześciokrotność średniej krajowej – obecnie to ok. 19 000 zł. Ale wniosek do UP jest prostszy do wypełnienia, mniej załączników jest potrzebnych, procedura jest prostsza i krótsza. Poza tym w Urzędzie Pracy aplikują tylko przyszli potencjalni przedsiębiorcy. Natomiast do Mazowieckiego RPO aplikują wszyscy przedsiębiorcy z sektora MSP – zarówno ci którzy chcą założyć firmę jak i ci co już ją mają i chcą pozyskać dotację na zmodernizowanie swojej firmy, wiec konkurencja jest zdecydowanie większa. 

Zatem uświadomiona w pozytywnych stronach mniejszej ale „pewniejszej” dotacji przeczytałam warunki które muszę spełnić aby móc aplikować. Okazało się, że powinnam się zarejestrować jako osoba bezrobotna, że nie mogłam wcześniej prowadzić działalności gospodarczej ani nie mogłam korzystać ze środków publicznych na taką działalność. Będą na stronie internetowej UP i chcąc ściągnąć na swój komputer potrzebne informacje okazało się, że mogę też dokonać wyboru czy chcę założyć działalność gospodarczą tylko składając wniosek o dotację czy też po szkoleniu ABC działalności gospodarczej.

Zobacz: Finanse na start

Jest to szkolenie bezpłatne oferowane przez Urząd Pracy wszystkim chętnym potencjalnym przedsiębiorcom. Ja akurat z takiego szkolenia nie korzystałam ponieważ uznałam że jest mi ono niepotrzebne, poza tym podobny kurs przeszłam na zasadzie e-lerningowej poprzez stronę internetową PARP. Uznałam, że jest to dla mnie wygodniejsze, ponieważ szkolenie odbywam w czasie dla mnie dogodnym i nie muszę nawet z domu wychodzić.

Skoro spełniam wszystkie warunki to mogę zabrać się za pisanie wniosku…

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA