REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Hiszpania
Hiszpania

REKLAMA

REKLAMA

Aby otworzyć biuro podróży, oprócz generalnych wymagań dotyczących podejmowania działalności gospodarczej (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz przekazania informacji do ZUS, urzędu skarbowego oraz wojewódzkiego urzędu statystycznego) wymagane jest uzyskanie wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Związane jest to z faktem, że turystyczna działalność gospodarcza ma charakter działalności regulowanej, czyli przedsiębiorca, który zamierza podjąć działalność regulowaną musi najpierw wystąpić o wpis w specjalnym rejestrze.

REKLAMA

REKLAMA

Regulowany charakter ma działalność gospodarcza, która polega na organizowaniu imprez turystycznych lub pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych. Natomiast nie jest regulowana działalność gospodarcza agentów turystycznych, która polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki, którzy posiadają wpis do rejestru lub na rzecz innych usługodawców, którzy posiadają siedzibę w kraju.

Prowadzenie działalności w branży turystycznej wymaga wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Rejestry takie prowadzą marszałkowie województw. Właściwy jest marszałek województwa, w którym przedsiębiorca ma siedzibę.
Należy podkreślić, że wszystkie istotne kwestie dotyczące omawianych zagadnień uregulowane zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych
(tekst jedn. Dz. U. Nr 223, poz. 2268)

We wniosku o wpis do rejestru powinny znaleźć się następujące dane:
- firma przedsiębiorcy, jego siedziba i adres,
- numer identyfikacji podatkowej NIP, jeżeli przedsiębiorca go ma,
- określenie przedmiotu działalności,
- określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (kraj, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie),
- główne miejsce wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów,
- imiona i nazwiska osób, które są upoważnione do kierowania działalnością przedsiębiorcy oraz działalnością jego oddziałów.

Należy pamiętać, że rejestr jest jawny i każdy ma prawo wglądu do niego i do informacji w nim zawartych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do wniosku przedsiębiorca musi dołączyć oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia. Zapewniają one klientom biura turystycznego powrót do kraju w sytuacji, gdy organizator imprezy nie będzie w stanie tego uczynić. Kolejnym dokumentem, który trzeba dołączyć do wniosku jest oświadczenie o spełnieniu warunków, które są wymagane do prowadzenia działalności turystycznej.

Jeżeli przedsiębiorca nie ma kwalifikacji do prowadzenia działalności turystycznej, wówczas oświadczenie może podpisać za niego ktoś, kto będzie biuro prowadził. W takim oświadczeniu muszą się znaleźć: firma przedsiębiorcy, jego siedziba i adres, treść oświadczenia, oznaczenie miejsca i daty jego złożenia oraz podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska i pełnionej funkcji.

Wniosek o wpis do rejestru składa się w urzędzie marszałkowskim lub nadaje na poczcie. Jednak przedsiębiorca może złożyć też wniosek razem z oświadczeniem we właściwym organie ewidencyjnym np. urzędzie gminy. W takim wniosku musi jednak zaznaczyć, który organ prowadzi rejestr działalności regulowanej.

Przedsiębiorca, który dopiero rozpoczyna działalność w branży turystycznej musi zapłacić za wpis do rejestru. Za wpis do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych wnosi się opłatę skarbową w wysokości 514 zł.

Od zmiany we wpisie do rejestru (jeżeli zmiana dotyczy rozszerzenia zakresu działalności) stawka opłaty skarbowej wynosi 275 zł.

Stawka opłaty skarbowej od decyzji o wykreśleniu wpisu w rejestrze wynosi 10 zł.

Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dołączyć do składanego wniosku o wpis do rejestru.

Wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych może uzyskać tylko taki przedsiębiorca, który spełnia warunki określone w ustawie o usługach turystycznych.

Pierwszym warunkiem jest zapewnienie kierowania działalnością przedsiębiorstwa przez osoby niekarane za przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu, wiarygodności dokumentów, mieniu oraz przeciwko obrotowi gospodarczemu oraz posiadające odpowiednie wykształcenie i praktykę określone w ustawie, to jest:
• rok praktyki w obsłudze turystów i ukończone studia wyższe z zakresu turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii lub zarządzania i marketingu,
• 2 lata praktyki w obsłudze turystów i ukończoną szkołę średnią z zakresu obsługi turystów lub ukończone inne studia wyższe,
• 4 lata praktyki w obsłudze turystów i ukończoną szkołę średnią inną niż wymieniona powyżej, albo
• 6 lat praktyki w obsłudze turystów, w pozostałych przypadkach.

Zgodnie z ustawą, za praktykę w obsłudze turystów uważa się samodzielne wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie organizowania imprez turystycznych lub pośrednictwa w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, kierowanie jednostkami organizującymi imprezy turystyczne, pracę na stanowiskach związanych z przygotowywaniem i zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych, samodzielne przygotowywanie programów imprez turystycznych, a także wykonywanie zadań przewodnika turystycznego i pilota wycieczek.

Przedsiębiorca, który chce założyć biuro podróży musi ponadto zawrzeć i posiadać przez cały okres prowadzenia działalności umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowę ubezpieczenia na rzecz klientów w zakresie pokrycia kosztów powrotu klienta do kraju, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także na pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych.

Minimalną wysokość gwarancji i ubezpieczenia, o których mowa powyżej określają: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 32, poz. 279) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 32, poz. 281).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA