REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?
Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach prowadzonej działalności związanej ze świadczeniem usług turystycznych podlega kontroli zgodnie z przepisami zarówno ogólnymi obowiązującymi wszystkie podmioty gospodarcze, jak i specjalistycznymi w ramach gospodarki regulowanej.

REKLAMA

W ramach pierwszej grupy przepisów podstawę stanowi znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 19 grudnia 2008 r. (Dz.U. nr 18 z 2009 r., poz. 97), która w zasadniczy sposób ograniczyła liczbę i czas trwania prowadzonych kontroli. Zgodnie z treścią art. 82 ust. 1 wymienionej ustawy wdrożono zakaz prowadzenia więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie u tego samego przedsiębiorcy (w tym zajmującego się szeroko rozumianą turystyką).

REKLAMA

Przytoczony zakaz kontroli nie dotyczy jednak sytuacji, gdy:
• ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
• przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
• odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
• przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;
• przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej.

Oprócz ograniczeń liczby kontroli ustawa wprowadza również ograniczenia czasu jej trwania. W jednym roku kalendarzowym kontrola przedsiębiorcy nie może przekraczać (art. 83 ust. 1):
• mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,
• średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,
• pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Obecne przepisy pozwalają na sumowanie czasu trwania wszystkich kontroli przez inspektorów w danym roku kalendarzowym z uwzględnieniem wielkości przedsiębiorstwa turystycznego. Istotną nowością w sferze kontroli jest wcześniejsze powiadomienie przedsiębiorcy o planowanej kontroli na minimum 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, a nie później niż 30 dni.

Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie, które doręcza się przedsiębiorcy oraz wpisuje do książki kontroli przed
podjęciem dalszych czynności kontrolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj koniecznie Biuro podróży - biznes plan

Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym.

REKLAMA

Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli po okazaniu legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy. Upoważnienie jest istotne, ponieważ musi określać zakres kontroli, datę jej rozpoczęcia i przewidywanego terminu jej zakończenia, a także zawierać pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy. Zakres kontroli nie może wykraczać poza ten, który został wskazany w upoważnieniu. Ponadto nie może się zmieniać osoba upoważniona do kontroli oraz czas samej kontroli.

Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, w szczególności w czasie jego nieobecności. Końcowym stadium przeprowadzonej kontroli jest sporządzenie protokołu kontroli wraz z zaleceniami pokontrolnymi do wykonania przez przedsiębiorcę w określonym czasie. Dokumenty te stanowią integralną część prowadzonej książki kontroli przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorstwo turystyczne może być poddane kontroli przez różnorodne instytucje, które posiadają określone uprawnienia do jej przeprowadzania:
• hotele, restauracje, turystyka, rekreacja: Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Inspekcja Pracy, Nadzór budowlany, Kontrola skarbowa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Urząd Dozoru Technicznego, Państwowa Straż Pożarna, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kontrola legalności zatrudnienia,
• tylko hotele i restauracje: Państwowa Inspekcja Handlowa,
• nie kontrolują żadnego z tych typów firm: Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna, Państwowa Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Celna, Inspekcja Jakości Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcja Transportowa, Wyższy Urząd Górniczy.

Ważnym rodzajem kontroli jest kontrola podatkowa realizowana przez urzędy skarbowe, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej. Można skontrolować podatnika (podatnika VAT), płatnika (pracodawca wyliczający, pobierający i wpłacający zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych), inkasenta i następcę prawnego. Zasadniczo kontrolę podatkową powinien wszcząć i prowadzić organ podatkowy właściwy dla danego podatnika, a jeśli kontrolę przeprowadził inny terytorialnie urząd, powinien on przekazać wnioski z przeprowadzonej kontroli właściwemu terytorialnie organowi podatkowemu.

Polecamy serwis Fundusze unijne

Właściwe instytucje ubezpieczeniowe i finansowe danego biura podróży mają prawo żądać od przedsiębiorców turystycznych dokumentów potwierdzających ich sytuację finansową. W szczególności dotyczy to rocznych przychodów, które są wskaźnikiem określającym minimalną wysokość sum gwarancyjnych gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej ustalonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych na dany rok. Ubezpieczyciele i gwaranci jako strona ponosząca ryzyko swojej działalności związanej z udzielaniem zabezpieczeń finansowych są bezpośrednio zainteresowani weryfikacją kondycji finansowej przedsiębiorców turystycznych, którzy ubiegają się o uzyskanie takiego zabezpieczenia.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym” Władysława Biczysko (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA