REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2020 r. mniej nowych jednoosobowych działalności gospodarczych

W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r.
W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r. Dlaczego powstaje mniej firm? Jakie są prognozy na 2021 r.?

Ile zarejestrowano jednoosobowych działalności gospodarczych w 2020 roku?

Jednoosobowe działalności gospodarcze zarejestrowało 263,6 tys. osób, przed rokiem zaś 305,9 tys. - wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG).

REKLAMA

Według szacunków COIG w 2020 r. mniejsza o prawie 14 proc. liczba nowych zarejestrowanych jednoosobowych działalności gospodarczych to skutki pandemii koronawirusa, która zdominowała ubiegłoroczny krajobraz gospodarczy. Ubiegłoroczna liczba nowych firm tego rodzaju to również spadek o 18,4 proc. w stosunku do roku 2018, kiedy jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowało 323,1 tys. osób. To zdaniem analityków najniższy wskaźnik indywidualnej formy działalności od ponad dekady.

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021

Co oznacza spadek liczby nowych firm?

REKLAMA

Spadek rejestracji nowych jednoosobowych działalności gospodarczych oznacza braki w sektorze specjalistów często pracujących w modelu B2B, którzy nie podejmują zatrudnienia w oparciu o inne formy umów. To właśnie oni najczęściej w ubiegłym roku decydowali się na założenie jednoosobowej firmy.

Z danych Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wynika, że w 2020 r. zarejestrowano 47,2 tys. spółek, czyli niewiele mniej niż w roku 2019 (48,1 tys.). Liczba firm zarejestrowanych w ubiegłym roku przewyższa wskaźnik z roku 2018 (45,1 tys.) oraz z roku 2017 (46,5 tys.). Dużym zainteresowaniem według analityków w ubiegłym roku cieszyły się tzw. spółki specjalnego przeznaczenia, czyli spółki celowe, ukierunkowane głównie na usługi doradcze i profesjonalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich sektorach powstawały nowe firmy?

Młode firmy powstały przede wszystkim w sektorach działalności profesjonalnych, naukowych oraz technicznych. Z tego segmentu zarejestrowano łącznie 7,7 tys. nowych podmiotów. W okresie pandemii koronawirusa handel znalazł się na drugim miejscu z wynikiem 7,6 tys. nowych firm, a na trzecim - budownictwo, w ramach którego powstało 6,7 tys. nowych działalności.

W branży hotelarstwa i gastronomii mimo dominujących w roku 2020 obostrzeń sanitarnych powstało blisko 2 tys. nowych podmiotów.

Miastem, w którym powstało najwięcej nowych firm była Warszawa (12,1 tys. zarejestrowanych spółek). Na drugim miejscu uplasował się Wrocław (2,7 tys. nowych podmiotów), a na trzecim - Kraków. W stolicy Małopolski powstało 2,6 nowych firm.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA