REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2020 r. mniej nowych jednoosobowych działalności gospodarczych

W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r.
W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 r. założono o niemal 14 proc. mniej jednoosobowych działalności gospodarczych w stosunku do 2019 r. Dlaczego powstaje mniej firm? Jakie są prognozy na 2021 r.?

Ile zarejestrowano jednoosobowych działalności gospodarczych w 2020 roku?

Jednoosobowe działalności gospodarcze zarejestrowało 263,6 tys. osób, przed rokiem zaś 305,9 tys. - wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG).

REKLAMA

REKLAMA

Według szacunków COIG w 2020 r. mniejsza o prawie 14 proc. liczba nowych zarejestrowanych jednoosobowych działalności gospodarczych to skutki pandemii koronawirusa, która zdominowała ubiegłoroczny krajobraz gospodarczy. Ubiegłoroczna liczba nowych firm tego rodzaju to również spadek o 18,4 proc. w stosunku do roku 2018, kiedy jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowało 323,1 tys. osób. To zdaniem analityków najniższy wskaźnik indywidualnej formy działalności od ponad dekady.

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021

Co oznacza spadek liczby nowych firm?

Spadek rejestracji nowych jednoosobowych działalności gospodarczych oznacza braki w sektorze specjalistów często pracujących w modelu B2B, którzy nie podejmują zatrudnienia w oparciu o inne formy umów. To właśnie oni najczęściej w ubiegłym roku decydowali się na założenie jednoosobowej firmy.

REKLAMA

Z danych Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wynika, że w 2020 r. zarejestrowano 47,2 tys. spółek, czyli niewiele mniej niż w roku 2019 (48,1 tys.). Liczba firm zarejestrowanych w ubiegłym roku przewyższa wskaźnik z roku 2018 (45,1 tys.) oraz z roku 2017 (46,5 tys.). Dużym zainteresowaniem według analityków w ubiegłym roku cieszyły się tzw. spółki specjalnego przeznaczenia, czyli spółki celowe, ukierunkowane głównie na usługi doradcze i profesjonalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich sektorach powstawały nowe firmy?

Młode firmy powstały przede wszystkim w sektorach działalności profesjonalnych, naukowych oraz technicznych. Z tego segmentu zarejestrowano łącznie 7,7 tys. nowych podmiotów. W okresie pandemii koronawirusa handel znalazł się na drugim miejscu z wynikiem 7,6 tys. nowych firm, a na trzecim - budownictwo, w ramach którego powstało 6,7 tys. nowych działalności.

W branży hotelarstwa i gastronomii mimo dominujących w roku 2020 obostrzeń sanitarnych powstało blisko 2 tys. nowych podmiotów.

Miastem, w którym powstało najwięcej nowych firm była Warszawa (12,1 tys. zarejestrowanych spółek). Na drugim miejscu uplasował się Wrocław (2,7 tys. nowych podmiotów), a na trzecim - Kraków. W stolicy Małopolski powstało 2,6 nowych firm.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA