REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cash Lajf Balans - ruszyła kampania dla przyszłych młodych przedsiębiorców

Cash Lajf Balans - wyzwanie dla młodych przedsiębiorców
Cash Lajf Balans - wyzwanie dla młodych przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Jasińska: część młodych ludzi dopiero szuka pomysłu na życie, a osoby myślące o własnej działalności często chcą dzięki pracy na etacie, najpierw zdobyć doświadczenie na rynku i zrozumieć rządzące nim zasady. Nierzadko też młodzi ludzie obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem firmy. Cash Lajf Balans ma zachęcić młodzież do rozwoju swoich pasji i przekuwania ich w biznes.

Cash Lajf Balans

Wystartowała edukacyjna kampania Cash Lajf Balans Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Celem działań jest zachęcenie młodzieży z Polski Wschodniej do rozwoju swoich pasji i zakładania firm.

REKLAMA

Województwa Polski Wschodniej: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie, mają najniższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród młodzieży. Większość osób w wieku 15-19 lat, które mieszkają w tych województwach, nie jest zainteresowana założeniem własnej działalności gospodarczej. To właśnie do nich, ich rodziców i nauczycieli jest skierowana kampania.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Przedsiębiorczość wśród młodych - wywiad

REKLAMA

Założenie własnej firmy to przede wszystkim wyzwanie, ale też nieustanny rozwój. Bycie własnym szefem oznacza umiejętne radzenie sobie nie tylko z formalnościami, lecz także ze zmieniającym się rynkiem. To również szansa na zmianę osobistą. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej chce zainteresować kampanią młodych ludzi, którzy mogą być taką zmianą zainteresowani.

O tym jak wygląda przedsiębiorczość wśród młodych mówi Magdalena Jasińska, Zastępca Dyrektora Departamentu, Departament Programów Ponadregionalnych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wynika z opracowania „Wybrane aspekty systemu podatkowo-składkowego” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, tylko 5% osób w wieku 20-25 lat prowadzi własną działalność gospodarczą. W przedziale wiekowym 25-30 lat to niespełna 10% osób. Najwięcej właścicieli firm jest po czterdziestce.

Powodów jest wiele. Część młodych ludzi dopiero szuka pomysłu na życie, a osoby myślące o własnej działalności często chcą dzięki pracy na etacie najpierw zdobyć doświadczenie na rynku i zrozumieć rządzące nim zasady. Nierzadko też młodzi ludzie obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem firmy. Choć wskaźnik przeżywalności firm z roku na rok wzrasta, to wciąż jedna na trzy firmy utrzymuje się na rynku krócej niż rok. Bywa, że przeszkodą są obawy o formalności  związane z zakładaniem działalności gospodarczej, ale sądzę, że ten powód stopniowo zanika, bo wiele procesów zostało uproszczonych. Młodzi obawiają się też, że nie mają wystarczającego kapitału finansowego. Dlatego kształtowanie postaw przedsiębiorczych jest bardzo potrzebne, podobnie jak upowszechnianie informacji o dostępnym wsparciu. Możliwości jest naprawdę wiele.

Które branże cieszą się największym zainteresowaniem?

W 2019 roku, podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej firm powstało w branży budowlanej (20,9%) i w handlu (16%), natomiast wśród wszystkich działających firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw dominuje branża usługowa (52,1%). Te dane dotyczą ogółu przedsiębiorców, jednak – obserwując rynek – można powiedzieć, że znajdują odzwierciedlenie także wśród najmłodszych przedsiębiorców.


Czego młodzi ludzie oczekują od rynku?

Priorytety się zmieniają. Badania pokazują, że praca i życie zawodowe dla pokolenia milenialsów znaczą mniej niż dla ich rodziców czy dziadków. Jak wynika z raportu CBOS „Młodzież 2018”, dla młodych osób najważniejsze są miłość, przyjaźń i życie rodzinne. Dopiero w dalszej kolejności wymieniają pracę, która zresztą powinna być zgodna z ich zainteresowaniami.

Mimo że kariera nie znajduje się na szczycie hierarchii wartości młodych ludzi, zależy im na odniesieniu sukcesu zawodowego. Ale sukces nie może być zdobywany kosztem życia prywatnego. Dziś młodzi kierują się zasadą work-life balance. Chcą czuć, że ich praca jest ważna, móc się stale rozwijać i realizować swoje pomysły. To wszystko może zapewnić prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Czy młodzi ludzie są gotowi podjąć ryzyko wejścia na rynek?

Jak wynika z tego samego raportu CBOS, co trzeci uczeń nie potrafi ocenić, czy kiedykolwiek byłby w stanie założyć własna firmę, a zaledwie co ósmy myśli o własnym biznesie. Nie bez znaczenia jest notowany w ostatnich latach systematyczny spadek bezrobocia w Polsce. Wpływa on na zmianę postawy młodzieży wobec rynku pracy i oceny własnych szans na nim. W latach 2013-2018 o ponad połowę (z 63% do 30%) zmniejszył się odsetek uczniów, którzy obawiają się, że nie znajdą pracy, jednocześnie niemal podwoiła się (z 36% do 70%) liczba tych, którzy przypuszczają, że zostaną zatrudnieni lub mają w tej kwestii pewność.

Nie ma jeszcze aktualnych badań pokazujących, jak te statystyki zmieniły się w czasach pandemii, jednak można podejrzewać, że dziś o założeniu własnej firmy myśli mniej młodych osób niż w 2018 roku. Dlatego ważne są inicjatywy kształcące postawy przedsiębiorcze, takie jak kampania edukacyjna Cash Lajf Balans realizowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jakie są dostępne formy wsparcia młodych przedsiębiorców?

Możliwości wsparcia dla początkującego przedsiębiorcy jest bardzo wiele – są na to fundusze krajowe i europejskie, są też obowiązujące już kilka lat ułatwienia jak na przykład tak zwany mały ZUS. Jeśli chodzi to środki unijne to na przykład w Programie Polska Wschodnia od kilku lat finansujemy Platformy Startowe dla nowych pomysłów. To pomoc dla popularnych dziś start-upów. Wystarczy mieć pomysł na innowacyjny biznes, który z pomocą ekspertów z platformy można zmienić w rentowny model biznesowy. Podczas kilkumiesięcznej inkubacji start-upowcy mogą dopracować swój pomysł, przetestować produkt, a także skorzystać z pomocy marketingowej czy księgowej. Co więcej, po zakończonej inkubacji najlepsze start-upy mogą dostać nawet milion złotych dotacji na wejście na rynek. Dodatkowo możliwości zakładania nowych firm pojawiają się w Programie Wiedza Edukacja Rozwój jako wsparcie młodych osób w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej przez udzielenie dotacji na utworzenie przedsiębiorstwa oraz niezbędne szkolenia.

Fundusze Europejskie są więc jedną z najlepszych możliwości wsparcia w rozpoczęciu działalności gospodarczej. Dzięki nim brak kapitału, którym często martwią się początkujący przedsiębiorcy, nie musi być problemem. Jak pokazują historie przedsiębiorców przedstawione w filmach kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans, w procesie zakładania własnej firmy to nie kapitał jest kluczowy, lecz dobry pomysł.

Skąd młodzi mogą czerpać wiedzę dotyczącą prowadzenia biznesu?

Tak naprawdę pierwszym źródłem informacji powinien być nauczyciel przedsiębiorczości. To w ramach tego przedmiotu młodzież poznaje podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej. Aby ułatwić nauczycielom przekazywanie wiedzy, przygotowaliśmy w ramach kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans gotowe scenariusze lekcji, w których w ciekawy interaktywny sposób prezentujemy kluczowe zagadnienia z tego przedmiotu. Scenariusze lekcji można pobrać bezpłatnie na stronie: https://cashlajfbalans.pl/dla-szkol/#sekcja-scenariusze.

Tym, którzy chcą poznać szczegóły, polecam również stronę www.biznes.gov.pl, z której dowiedzą się krok po kroku, jak założyć własną działalność gospodarczą. Bardzo wiele rzetelnych informacji można znaleźć też w internecie, jednak warto porozmawiać z praktykami, czy zwrócić się do inkubatora przedsiębiorczości. Wiedza praktyczna jest bezcenna. Dlatego znów odsyłam do filmów kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans, które pokazują młodych przedsiębiorców z różnych branż i ich drogę do sukcesu.

Z Magdaleną Jasińską, Zastępcą Dyrektora Departamentu, Departament Programów Ponadregionalnych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozmawiała Agnieszka Gorczyca, redaktor Infor.pl Moja Firma

Szukasz informacji, jak założyć i prowadzić firmę? Polecamy serwis MOJA FIRMA   

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

Czy własny bank pozytywnych zasobów pomaga w pracy?

Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.

REKLAMA

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

Czy wkrótce już nie będzie nas stać na czekoladę?

Cena tony kakao w połowie kwietnia wynosiła na giełdach ponad 11 tys. dolarów. Eksperci są zdania, że to nie jest koniec podwyżek. Czy wkrótce nie będziemy mogli sobie pozwolić na czekoladę? 

Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

REKLAMA

Polacy już nie oglądają telewizji?

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

REKLAMA