REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cash Lajf Balans - ruszyła kampania dla przyszłych młodych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Cash Lajf Balans - wyzwanie dla młodych przedsiębiorców
Cash Lajf Balans - wyzwanie dla młodych przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Magdalena Jasińska: część młodych ludzi dopiero szuka pomysłu na życie, a osoby myślące o własnej działalności często chcą dzięki pracy na etacie, najpierw zdobyć doświadczenie na rynku i zrozumieć rządzące nim zasady. Nierzadko też młodzi ludzie obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem firmy. Cash Lajf Balans ma zachęcić młodzież do rozwoju swoich pasji i przekuwania ich w biznes.

Cash Lajf Balans

Wystartowała edukacyjna kampania Cash Lajf Balans Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Celem działań jest zachęcenie młodzieży z Polski Wschodniej do rozwoju swoich pasji i zakładania firm.

REKLAMA

Województwa Polski Wschodniej: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie, mają najniższy wskaźnik przedsiębiorczości wśród młodzieży. Większość osób w wieku 15-19 lat, które mieszkają w tych województwach, nie jest zainteresowana założeniem własnej działalności gospodarczej. To właśnie do nich, ich rodziców i nauczycieli jest skierowana kampania.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Przedsiębiorczość wśród młodych - wywiad

REKLAMA

Założenie własnej firmy to przede wszystkim wyzwanie, ale też nieustanny rozwój. Bycie własnym szefem oznacza umiejętne radzenie sobie nie tylko z formalnościami, lecz także ze zmieniającym się rynkiem. To również szansa na zmianę osobistą. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej chce zainteresować kampanią młodych ludzi, którzy mogą być taką zmianą zainteresowani.

O tym jak wygląda przedsiębiorczość wśród młodych mówi Magdalena Jasińska, Zastępca Dyrektora Departamentu, Departament Programów Ponadregionalnych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak wynika z opracowania „Wybrane aspekty systemu podatkowo-składkowego” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, tylko 5% osób w wieku 20-25 lat prowadzi własną działalność gospodarczą. W przedziale wiekowym 25-30 lat to niespełna 10% osób. Najwięcej właścicieli firm jest po czterdziestce.

Powodów jest wiele. Część młodych ludzi dopiero szuka pomysłu na życie, a osoby myślące o własnej działalności często chcą dzięki pracy na etacie najpierw zdobyć doświadczenie na rynku i zrozumieć rządzące nim zasady. Nierzadko też młodzi ludzie obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem firmy. Choć wskaźnik przeżywalności firm z roku na rok wzrasta, to wciąż jedna na trzy firmy utrzymuje się na rynku krócej niż rok. Bywa, że przeszkodą są obawy o formalności  związane z zakładaniem działalności gospodarczej, ale sądzę, że ten powód stopniowo zanika, bo wiele procesów zostało uproszczonych. Młodzi obawiają się też, że nie mają wystarczającego kapitału finansowego. Dlatego kształtowanie postaw przedsiębiorczych jest bardzo potrzebne, podobnie jak upowszechnianie informacji o dostępnym wsparciu. Możliwości jest naprawdę wiele.

Które branże cieszą się największym zainteresowaniem?

W 2019 roku, podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej firm powstało w branży budowlanej (20,9%) i w handlu (16%), natomiast wśród wszystkich działających firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw dominuje branża usługowa (52,1%). Te dane dotyczą ogółu przedsiębiorców, jednak – obserwując rynek – można powiedzieć, że znajdują odzwierciedlenie także wśród najmłodszych przedsiębiorców.


Czego młodzi ludzie oczekują od rynku?

Priorytety się zmieniają. Badania pokazują, że praca i życie zawodowe dla pokolenia milenialsów znaczą mniej niż dla ich rodziców czy dziadków. Jak wynika z raportu CBOS „Młodzież 2018”, dla młodych osób najważniejsze są miłość, przyjaźń i życie rodzinne. Dopiero w dalszej kolejności wymieniają pracę, która zresztą powinna być zgodna z ich zainteresowaniami.

Mimo że kariera nie znajduje się na szczycie hierarchii wartości młodych ludzi, zależy im na odniesieniu sukcesu zawodowego. Ale sukces nie może być zdobywany kosztem życia prywatnego. Dziś młodzi kierują się zasadą work-life balance. Chcą czuć, że ich praca jest ważna, móc się stale rozwijać i realizować swoje pomysły. To wszystko może zapewnić prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Czy młodzi ludzie są gotowi podjąć ryzyko wejścia na rynek?

Jak wynika z tego samego raportu CBOS, co trzeci uczeń nie potrafi ocenić, czy kiedykolwiek byłby w stanie założyć własna firmę, a zaledwie co ósmy myśli o własnym biznesie. Nie bez znaczenia jest notowany w ostatnich latach systematyczny spadek bezrobocia w Polsce. Wpływa on na zmianę postawy młodzieży wobec rynku pracy i oceny własnych szans na nim. W latach 2013-2018 o ponad połowę (z 63% do 30%) zmniejszył się odsetek uczniów, którzy obawiają się, że nie znajdą pracy, jednocześnie niemal podwoiła się (z 36% do 70%) liczba tych, którzy przypuszczają, że zostaną zatrudnieni lub mają w tej kwestii pewność.

Nie ma jeszcze aktualnych badań pokazujących, jak te statystyki zmieniły się w czasach pandemii, jednak można podejrzewać, że dziś o założeniu własnej firmy myśli mniej młodych osób niż w 2018 roku. Dlatego ważne są inicjatywy kształcące postawy przedsiębiorcze, takie jak kampania edukacyjna Cash Lajf Balans realizowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jakie są dostępne formy wsparcia młodych przedsiębiorców?

Możliwości wsparcia dla początkującego przedsiębiorcy jest bardzo wiele – są na to fundusze krajowe i europejskie, są też obowiązujące już kilka lat ułatwienia jak na przykład tak zwany mały ZUS. Jeśli chodzi to środki unijne to na przykład w Programie Polska Wschodnia od kilku lat finansujemy Platformy Startowe dla nowych pomysłów. To pomoc dla popularnych dziś start-upów. Wystarczy mieć pomysł na innowacyjny biznes, który z pomocą ekspertów z platformy można zmienić w rentowny model biznesowy. Podczas kilkumiesięcznej inkubacji start-upowcy mogą dopracować swój pomysł, przetestować produkt, a także skorzystać z pomocy marketingowej czy księgowej. Co więcej, po zakończonej inkubacji najlepsze start-upy mogą dostać nawet milion złotych dotacji na wejście na rynek. Dodatkowo możliwości zakładania nowych firm pojawiają się w Programie Wiedza Edukacja Rozwój jako wsparcie młodych osób w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej przez udzielenie dotacji na utworzenie przedsiębiorstwa oraz niezbędne szkolenia.

Fundusze Europejskie są więc jedną z najlepszych możliwości wsparcia w rozpoczęciu działalności gospodarczej. Dzięki nim brak kapitału, którym często martwią się początkujący przedsiębiorcy, nie musi być problemem. Jak pokazują historie przedsiębiorców przedstawione w filmach kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans, w procesie zakładania własnej firmy to nie kapitał jest kluczowy, lecz dobry pomysł.

Skąd młodzi mogą czerpać wiedzę dotyczącą prowadzenia biznesu?

Tak naprawdę pierwszym źródłem informacji powinien być nauczyciel przedsiębiorczości. To w ramach tego przedmiotu młodzież poznaje podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej. Aby ułatwić nauczycielom przekazywanie wiedzy, przygotowaliśmy w ramach kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans gotowe scenariusze lekcji, w których w ciekawy interaktywny sposób prezentujemy kluczowe zagadnienia z tego przedmiotu. Scenariusze lekcji można pobrać bezpłatnie na stronie: https://cashlajfbalans.pl/dla-szkol/#sekcja-scenariusze.

Tym, którzy chcą poznać szczegóły, polecam również stronę www.biznes.gov.pl, z której dowiedzą się krok po kroku, jak założyć własną działalność gospodarczą. Bardzo wiele rzetelnych informacji można znaleźć też w internecie, jednak warto porozmawiać z praktykami, czy zwrócić się do inkubatora przedsiębiorczości. Wiedza praktyczna jest bezcenna. Dlatego znów odsyłam do filmów kampanii edukacyjnej Cash Lajf Balans, które pokazują młodych przedsiębiorców z różnych branż i ich drogę do sukcesu.

Z Magdaleną Jasińską, Zastępcą Dyrektora Departamentu, Departament Programów Ponadregionalnych Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej rozmawiała Agnieszka Gorczyca, redaktor Infor.pl Moja Firma

Szukasz informacji, jak założyć i prowadzić firmę? Polecamy serwis MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA