REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie nie sprawia, że dług znika!

Subskrybuj nas na Youtube
Przedawnienie
Przedawnienie

REKLAMA

REKLAMA

Termin „przedawnienie” często utożsamiany jest z unieważnieniem. W odniesieniu do zadłużenia daje często poczucie końca tego problemu. Tymczasem jest to złudne wrażenie i nie pozwala na oczyszczenie swojej historii kredytowej.

Czym jest przedawnienie

Zdarza się, że część osób zadłużonych bagatelizuje starsze niespłacone zobowiązania. Powodem jest poczucie, że taki dług już się przedawnił. Jest to jednak błędne myślenie, ponieważ zgodnie z prawem przedawnione zadłużenie nadal istnieje. Może nam też utrudnić, a wręcz uniemożliwić, podpisanie kolejnych umów kredytowych, korzystanie z usług abonamentowych czy dokonanie  zakupu na raty.

REKLAMA

REKLAMA

Czym tak naprawdę jest przedawnienie? Jest to jedna z instytucji prawa cywilnego, której działanie polega na zmianie stosunków prawnych ze względu na upływ czasu. Oznacza to, że po upływie terminu przedawnienia wierzyciel ma ograniczone możliwości korzystania z pomocy sądów przy wyegzekwowaniu należnej mu kwoty. Dzieje się tak, gdy dłużnik skutecznie podniesie zarzut przedawnienia przed sądem, a ten uzna jego zasadność. Przedawnieniu ulegają wyłącznie cywilnoprawne roszczenia majątkowe.

Skuteczna windykacja - wpisz dłużnika do rejestru

Zadłużenie istnieje nadal

Przedawnienie nie oznacza jednak, że dług znika. Wierzyciel wciąż może dochodzić go na drodze polubownej (pozasądowej). Ma prawo również dopisać zadłużoną osobę lub firmę do biura informacji gospodarczej, zwanego rejestrem dłużników. Taki wpis sprawia, że widniejemy w rejestrze jako nierzetelni płatnicy. Taka negatywna historia płatnicza może np. utrudnić zaciągnięcie kredytu, pożyczki, zakup na  raty lub podpisanie umowy abonamentowej.

REKLAMA

W interesie nas wszystkich

Unikając spłaty zobowiązania, postępujemy też wbrew ogólnie panującym zasadom społecznym. Zakładają one, że jeśli pożyczamy pieniądze, to powinniśmy je oddać, a jeśli korzystamy z jakichś usług (np. telefonii komórkowej), to powinniśmy za nie zapłacić. Dotrzymywanie umów jest fundamentem życia społecznego i gwarantuje nam wszystkim bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Wyobraźmy sobie, co by się działo, gdyby mnóstwo osób jednocześnie odmówiło spłaty zaciągniętych zobowiązań. Nastąpiłby prawdziwy krach na rynku. Działa on bowiem jedynie w oparciu o wzajemne zaufanie stron i dotrzymywanie danego słowa czy zawartych umów.      

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Łatwo zrozumieć to na prostym przykładzie z życia wziętym: jeśli pożyczamy pieniądze znajomym czy sąsiadom, to oczekujemy, że dostaniemy je z powrotem. Denerwujemy się, jeśli pożyczkobiorca zwleka z oddaniem lub czeka, aż zapomnimy o należnej nam kwocie. Jak się czujemy, gdy osoba, która jest  nam winna pieniądze, maksymalnie przeciąga moment spłaty i na końcu oznajmia, że już nam nie musi oddawać pieniędzy bo ten dług się przedawnił… Czy nie czujemy się wtedy oszukani? Podobnie sytuacja wygląda w świecie finansów – mówi Karolina Barańska z Grupy KRUK. Dlatego też w interesie nas wszystkich prawo stanowi, że taki dług nie znika, tylko przekształca się w zobowiązanie naturalne. Jego spłaty można domagać się także po upływie okresu przedawnienia, jedyna różnica polega na tym, że nie istnieje możliwość skorzystania z pomocy sądu i komornika.  

Jak usunąć swoje dane z rejestru dłużników?

Dlatego zawsze warto porozumieć się z wierzycielem i ustalić możliwe warunki spłaty zadłużenia, np. w ratach. Będzie to z korzyścią dla obu stron – my z czasem uregulujemy nasze zaległości
i „wyczyścimy” naszą historię i reputację płatniczą, a wierzyciel odzyska należne mu środki.

Źródło: Kruk S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA