REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja pre-pack, czyli przygotowana likwidacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Mateusz Latosiński
Przygotowana likwidacja/ Fot. Shutterstock
Przygotowana likwidacja/ Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack) to nowość w prawie upadłościowym. Czy nowe rozwiązania przyczynią się do skrócenia postępowania? Kto na nich skorzysta?

Czym jest likwidacja pre-pack? Czyli kilka słów o przygotowanej likwidacji przedsiębiorstwa

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. prawo restrukturyzacyjne wprowadziła do polskiego porządku prawnego instytucję tzw. przygotowanej likwidacji. W ramach tejże instytucji istnieje możliwość dołączenia do wniosku o ogłoszenie upadłości wniosku w przedmiocie zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa – w praktyce zatem wraz z ogłoszeniem upadłości dłużnika dochodzi do jednoczesnego zatwierdzenia przez sąd rozpatrujący wniosek warunków sprzedaży, które powinny określać co najmniej cenę oraz nabywcę mienia będącego przedmiotem sprzedaży. Istotną jest zarazem uwaga, iż wniosek o ogłoszenie upadłości pre-pack może zostać złożony zarówno przez wierzyciela jak i przez dłużnika.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to instytucja nieznana dotychczas w prawie upadłościowym w kształcie w jakim obowiązywało ono przed 2016 r., zaś szczególnie użyteczna może okazać się ona w przypadkach tam gdzie to nie tyle same składniki majątkowe, co know-how, wypracowana pozycja na rynku jak i ewentualna organizacja przedsiębiorstwa dłużnika stanowią o jego wartości i to właśnie te czynniki decydują o możliwości zaspokojenia wierzycieli w jak najwyższym stopniu.1

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Zasadniczym założeniem przyświecającym wprowadzeniu likwidacji pre-pack było szybsze i pełniejsze zaspokojenie wierzycieli oraz znaczne skrócenie czasu trwania postepowania upadłościowego.2 Teoretycznie możliwym jest bowiem skrócenie w omawianym przypadku czasu postępowania upadłościowego do zaledwie 4 miesięcy (wynika to z faktu, iż sąd upadłościowy powinien rozpoznać wniosek o ogłoszenie upadłości w instrukcyjnym terminie dwóch miesięcy, zaś syndyk masy upadłości winien zawrzeć umowę sprzedaży na warunkach określonych w postanowieniu sądu w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu).

REKLAMA

Do wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży winien zostać załączony opis i oszacowanie składnika objętego wnioskiem, sporządzone przez osobę wpisaną na listę biegłych sądowych, z kolei do minimalnej wymaganej ustawą zawartości wniosku zalicza się wskazanie co najmniej ceny sprzedaży oraz nabywcy (przy czym warunki sprzedaży mogą być również określone w złożonym projekcie umowy, która ma być zawarta przez syndyka) – cena oszacowania jest ustalana na podstawie opinii biegłego, która to opinia stanowi załącznik do wniosku o otwarcie postępowania o ogłoszenie przygotowanej likwidacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży może przewidywać wydanie przedsiębiorstwa nabywcy z dniem ogłoszenia upadłości dłużnika, jednak, aby do tego doszło konieczne jest uprzednie wpłacenie przez nabywcę ceny nabycia na rachunek depozytowy sądu. Wydanie nabywcy przedsiębiorstwa dłużnika już z chwilą wydania przez sąd postanowienia (a zatem nawet przed jego uprawomocnieniem się) z pewnością sprzyja zapewnieniu ciągłej działalności przedsiębiorstwa dłużnika, co jest nie bez znaczenia w kontekście utrzymania jego rynkowej pozycji, a w konsekwencji jego wartości. Również nie bez znaczenia w tym przedmiocie pozostaje fakt, iż na nabywcę przedsiębiorstwa upadłego przechodzą w zasadzie wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi, które zostały udzielone upadłemu – ponadto nabywca ma możliwość używania oznaczenia przedsiębiorstwa upadłego (jednakże jeżeli w oznaczeniu tym mieści się jego nazwisko upadłego, to konieczna jest jego zgoda, aby w dalszym ciągu korzystać z takiego oznaczenia przedsiębiorstwa).

Aby doszło do zatwierdzenia przez sąd warunków sprzedaży wskazanych we wniosku załączanym do wniosku o ogłoszenie upadłości konieczne jest spełnienie wymogu, aby cena sprzedaży była wyższa niż kwota możliwa do uzyskania w postępowaniu upadłościowym przy likwidacji na zasadach ogólnych (z oczywistych względów kwota ulega pomniejszeniu o koszty postępowania, które naturalnie byłyby zaspokojone z masy upadłości w przypadku prowadzenia standardowego postępowania upadłościowego, przy czym warto zauważyć, iż w przypadku przygotowanej likwidacji, w której dochodzi do nabycia całego przedsiębiorstwa istnieje możliwość uniknięcia kosztów postępowania upadłościowego, a wynikających chociażby z konieczności wypłacenia odpraw na rzecz pracowników zatrudnionych u upadłego3). Sąd ma również możliwość uwzględnienia wniosku, jeżeli cena sprzedaży jest co najmniej zbliżona do kwoty możliwej do uzyskania w ,,standardowym’’ postępowaniu likwidacyjnym (przy uwzględnieniu korekt wynikających z kosztów postepowania) jeżeli przemawia za tym ważny interes publiczny lub też możliwość zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. Regulacja ta stanowi jaskrawą emanację jednej z zasad postępowania upadłościowego, którą jest dążenie do zachowania przedsiębiorstwa upadłego jeżeli pozwolą na to racjonalne względy oraz cel nadrzędny jakim jest zaspokojenia wierzycieli w jak najwyższym stopniu.

Jak zostało to wspomniane w jednym z poprzedzających akapitów, syndyk zawiera umowę sprzedaży na warunkach określonych w postanowieniu sądu w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu, przy czym zawarcie tej umowy może nastąpić dopiero po wpłaceniu przez nabywcę całkowitej ceny sprzedaży lub też po wydaniu syndykowi ceny złożonej do depozytu. Niezmiernie istotnym dla nabywcy jest okoliczność, iż sprzedaż dokonana w ramach postępowania upadłościowego wywołuje takie same skutki jak sprzedaż dokonana w postępowaniu egzekucyjnym, a tym samym nabycie następuje w zasadzie bez obciążeń.

Co prawda, stosownie do powyżej poczynionych uwag wraz z ogłoszeniem upadłości dłużnika może dojść do jednoczesnego wydania przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy, to jednak do czasu uprawomocnienia się postanowienia zatwierdzającego warunki sprzedaży i zawarcia umowy sprzedaży, nabywca zarządza nabytym majątkiem w granicach zwykłego zarządu na własne ryzyko i odpowiedzialność. Oznacza to, iż ma on prawo prowadzić przedsiębiorstwo dłużnika, byle tylko jego czynności mieściły się w ramach czynności nieprzekraczających zwykłego zarządu, co oznacza kategoryczny zakaz np. dokonania obciążenia znaczących składników majątku przedsiębiorstwa.

Gwoli zupełności zasygnalizować wypada także, iż w terminie przewidzianym na zawarcie umowy sprzedaży syndyk może złożyć wniosek do sądu o uchylenie lub zmianę postanowienia zatwierdzającego warunki sprzedaży, jeżeli po wydaniu postanowienia zmieniły się lub zostały ujawnione okoliczności mające istotny wpływ na wartość składnika majątkowego będącego przedmiotem sprzedaży – regulacja ta niewątpliwie służy ochronie wierzycieli upadłego, acz z pewnością może okazać się niedogodna dla nabywcy.

Ostatecznie wydaje się, iż należy docenić możliwości przeprowadzenia sprawnego procesu upadłości przygotowanej, która może prowadzić do szybkiego zaspokojenia wierzycieli oraz do zachowania przedsiębiorstwa upadłego poprzez jego nabycie, w szczególności przez podmiot zainteresowany kontynuowaniem dotychczasowej działalności prowadzonej przez upadłego lub też działalności przy wykorzystaniu znacznej części przedsiębiorstwa upadłego. W tym kontekście nieocenione zdają się być sprawne negocjacje prowadzone jeszcze na etapie przez zgłoszeniem wniosku o otwarcie upadłości typu pre-pack pomiędzy upadłym, a potencjalnym nabywcą. Nie sposób bowiem nie zauważyć, iż w odniesieniu do omawianego wariantu przeprowadzenia postępowania upadłościowego wiele zależy od aktywności samego dłużnika – niewątpliwie warto by aktywność ta była wspierana przez efektywne doradztwo prawne jak i ekonomiczne.

apl. adw. Mateusz Latosiński

W kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy zajmuje się przede wszystkim stałą obsługą prawną jednostek samorządowych ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki lokalowej i zarządzania nieruchomościami. Prowadzi także bieżącą obsługę prawną przedsiębiorców, w tym posiadających status instytutów badawczych.

W kręgu jego ścisłych zainteresowań pozostaje prawo spółek handlowych, prawo cywilne (ze szczególnym naciskiem na prawo zobowiązań) oraz prawem samorządu terytorialnego.

1 Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz. Art. 56a.; red. P. Zimmerman; wyd. 2016 C.H. Beck; s. 120.

2 Uzasadnienie do projektu ustawy - Prawo restrukturyzacyjne; s. 38; źródło: ms.gov.pl; https:// www.ms.gov.pl/pl/restrukturyzacja- i.../download,2585,5.html.

3 Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz. Art. 56c.; red. P. Zimmerman; wyd. 2016 C.H. Beck; s. 127.

Polecamy serwis: Upadłość

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA