REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zajęcie wynagrodzenia przez komornika - co robić?

Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
zajęcie wynagrodzenia
zajęcie wynagrodzenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zajęcie wynagrodzenia za pracę przez komornika jest jednym z popularnych sposobów windykacji długu. Zdarza się jednak, że komornik może się pomylić i zająć wynagrodzenie przypadkowej osoby. W jaki sposób bronić się przed zajęciem wynagrodzenia przez komornika?

Na poniedziałkowy dyżur prawnika przychodzi 56-letnia Pani Elżbieta. Jest bardzo zdenerwowana. W rękach nerwowo ściska niewielki plik dokumentów. Wchodzi niepewnie do pokoju prawnika, siada i wybucha płaczem. Skonsternowany mecenas przejmuje powoli dokumenty, podając chusteczkę higieniczną. Okazało się, że do pracodawcy Pani Elżbiety przyszło pismo z pieczęcią komornika zatytułowane „Zajęcie wynagrodzenia za pracę i wezwanie do dokonywania potrąceń”. Konsumentka powoli uspokaja się. Wyjaśnia, że nie wie w ogóle, o co chodzi. Jej umowa z operatorem wskazanym w piśmie komornika została wypowiedziana blisko 10 lat temu. Co prawda towarzyszyły temu niezbyt przyjemne okoliczności, ale już od dawna nie było żadnej korespondencji od operatora, a teraz czeka ją taki wstyd. Wszyscy w pracy pomyślą, że jest dłużnikiem, a przecież ona nawet sprzętu kuchennego na raty nie bierze, a co dopiero kredyty.

REKLAMA

Sytuacja ta - choć brzmi jak wstęp do kiepskiej powieści - może przydarzyć się każdemu z nas.

W związku z tym zajmijmy się zagadnieniami dotyczącymi przedawnienia roszczeń telekomunikacyjnych, a także tym, jakie kroki należy niezwłocznie podjąć po uzyskaniu informacji, że komornik zajmuje nasze konto lub wynagrodzenie albo emeryturę bądź rentę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Gdy tylko otrzymamy od komornika zawiadomienie o wszczęciu egzekucji na podstawie prawomocnego nakazu zapłaty, najczęściej z Sądu w Lublinie, tzw. e-sądu, opatrzonego klauzulą wykonalności, o którym pierwszy raz słyszymy, należy jak najszybciej udać się np. do oddziału Federacji Konsumentów, w celu sporządzenia przez prawnika odpowiednich pism do sądu. Pismo do sądu, zatytułowane wniosek o przywrócenie terminu do złożenia sprzeciwu wraz ze sprzeciwem oraz wnioskiem o uchylenie postanowienia o nadaniu klauzuli wykonalności, należy nadać listem poleconym w terminie 7 dni od dnia uzyskania informacji o toczącym się postępowaniu egzekucyjnym. Wymagane dokumenty możemy wypełnić sami, korzystając z formularzy dostępnych w Internecie, ale możemy również liczyć na pomoc prawnika lub doradcy konsumenckiego np. w oddziale FK. Niezależnie od tego, kto sporządzi pisma, to my musimy zebrać i przedstawić wiarygodne dowody, które będą świadczyć o tym, że nie z naszej winy nakaz zapłaty nigdy do nas nie dotarł, i opisać je w uzasadnieniu wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie do wykonania umowy

Naganną praktyką stało się wysyłanie nakazów przez e-sąd na nieaktualne adresy konsumentów. Listy polecone przesłane przez sąd i nieodebrane po dwukrotnym awizowaniu sąd uważa za doręczone, tzw. doręczenie zastępcze. W ten właśnie sposób nakaz się uprawomocnia. Sąd nadaje mu klauzulę wykonalności, a wierzyciel, najczęściej firma windykacyjna, udaje się do komornika w celu wyegzekwowania długu. W takim wypadku w uzasadnieniu wniosku o przywrócenie terminu do złożenia sprzeciwu i pozostałych pismach należy wskazać nowy adres i dokumenty to potwierdzające. Każda okoliczność, która pozwoli nam uprawdopodobnić, że nie byliśmy w stanie odebrać pisma z placówki pocztowej jest bardzo istotna, np. zaświadczenie potwierdzające zameldowanie pod innym adresem, umowa najmu czy zakupu mieszkania, rachunki za prąd, gaz itp. wystawione na nasze nazwisko i związane z obecnym adresem zamieszkania.

Kiedy sprzedawca może odmówić sprzedaży?

REKLAMA

Jeśli sąd da wiarę naszemu wnioskowi, sprzeciw od nakazu zapłaty zostanie uznany za wniesiony w terminie. Nasza sprawa trafi do sądu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania i będziemy mieli szansę przedstawienia okoliczności, dla których pieniądze nie należą się operatorowi telekomunikacyjnemu.

Jednym z takich argumentów jest zarzut przedawnienia. Sąd nie bada tego z urzędu. Oznacza to, że musimy sami zgłosić tę kwestię w sprzeciwie. W przypadku spraw telekomunikacyjnych przedawnienie wynosi 3 lata od daty wymagalności faktury.

Niestety, Pani Elżbieta będzie musiała podjąć wiele działań, by odwrócić sytuację, choć w ogóle cała sprawa nie powinna jej dotyczyć, bardzo dawno uległa przedawnieniu.

Kim jest interwenient uboczny?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA