REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do wykonania umowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
wezwanie do wykonania umowy
wezwanie do wykonania umowy

REKLAMA

REKLAMA

Wezwanie do wykonania umowy powinno zawierać termin oraz sposób realizacji umowy. W jaki sposób domagać się wykonania umowy sprzedaży pokazujemy na przykładzie zakupu mebli.

Państwo K., młode małżeństwo, zgłosiło się do Federacji Konsumentów z problemem. Czuli się oszukani, ale nie bardzo wierzyli w powodzenie jakichkolwiek działań. Poprzedniego dnia w salonie meblowym kupili kanapę i dwa fotele. Decyzję podjęli bardzo szybko, bo meble były wyjątkowo ładne, funkcjonalne i właśnie takich szukali. Ponadto cena była niezwykle atrakcyjna. Kosztowały 50% ich pierwotnej ceny. Meble wcześniej były wystawiane na targach, teraz stały w salonie jako ekspozycja, stąd obniżka ceny. Ale w ocenie Państwa K. „nic im nie dolegało”. Pracownik sklepu wypełnił dokładnie Zamówienie sprzedaży, które zawierało opis mebli, sposób i termin ich odbioru, dane sprzedającego i kupującego, cenę oraz sumę zaliczki, która została przelana na konto sklepu następnego dnia, zgodnie z ustaleniami. Jakie było zdziwienie konsumentów, gdy odebrali telefon z salonu. Poinformowano ich, że meble zostały sprzedane poprzedniego dnia komu innemu za gotówkę i już ich nie ma. Mogą odebrać zaliczkę lub poczekać na nową dostawę i kupić te same meble, ale już za 100% ceny, co nie wchodziło w przypadku państwa K. w grę. Na tak drogie meble nie było ich po prostu stać. Czy mają jakąkolwiek szansę, bo mebli już „fizycznie” nie ma?

REKLAMA

Tak, zawarli przecież umowę, która wyraźnie określała zobowiązania obu stron, z których powinny się wywiązać, a sklep jednostronnie próbował ją zerwać. Opierając się na zapisach zawartych w Zamówieniu sprzedaży do przedsiębiorcy wystosowane zostało Wezwanie do wykonania umowy. W piśmie przywołano wszystkie dane stron, przedmiot i numer zamówienia, cenę, terminy, jak i fakt, że konsumenci, zgodnie z postanowieniami zawartej umowy sprzedaży, dokonali w terminie określonym przez sprzedawcę wpłaty na jego rachunek zaliczki za zakupiony towar.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Biorąc pod uwagę fakt, że nie zaszły żadne okoliczności, które mogłyby usprawiedliwiać niewykonanie umowy przez sprzedawcę, został on wezwany do wykonania umowy w sposób, w terminie i na warunkach określonych pomiędzy stronami. Sprzedawca tłumaczył się, że inny pracownik nie wiedział o tym, że meble zostały sprzedane i sprzedał je drugi raz komu innemu. Było to o tyle dziwne, że wszystko zostało odnotowane w systemie komputerowym… Ale jedyne, co można zasugerować przedsiębiorcy, to poprawienie organizacji pracy.

Dodatkowo, gdyby sprzedawca nie wykonał jednak umowy, został on poinformowany, że konsumenci zażądają zwrotu zaliczki, a także odszkodowania w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy ceną towaru bez 50% upustu, a ceną towaru ustaloną pomiędzy stronami w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy sprzedawca może odmówić sprzedaży?

W odpowiedzi na pismo sprzedawca zaoferował zakup takich samych mebli za ustaloną w umowie cenę – czyli z 50% bonifikatą. Zawsze może zdarzyć się przedsiębiorcy „wpadka”, ale ważne, jak z niej wybrnie. W tym przypadku ważny okazał się nie tylko zysk, ale również wizerunek firmy i ostatecznie pozytywna opinia konsumentów o sklepie, co jest bezcenne.

Ukryte zagrożenia w bankowości mobilnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA