REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powołanie ABI po 25 maja 2018 r.

Powołanie ABI po 25 maja 2018 r./ fot. Fotolia
Powołanie ABI po 25 maja 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

GIODO opublikował informator ABI. Kto może go powołać? Kto decyduje o  celach oraz środkach przetwarzania danych osobowych? Kto może być powołany na ABI?

Kto może powołać ABI?

Powołanie administratora bezpieczeństwa informacjizwanego dalej również „ABI”, jest uprawnieniem administratora danych, czyli podmiotu, o którym mowa w art. 7 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych, zwanej dalej również „u.o.d.o.”.

REKLAMA

Administrator danych, zwany dalej również „ADO”, to organ, jednostka organizacyjna, podmiot lub osoba, o których mowa w art. 3 u.o.d.o., decydujące o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. Art. 3 u.o.d.o. wskazuje, że zakresem stosowania ustawy objęte są wszelkie podmioty dokonujące przetwarzania danych, które mają siedzibę albo miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo w państwie trzecim, o ile przetwarzają dane osobowe przy wykorzystaniu środków technicznych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podmioty te zostały wymienione w 2 grupach:

  1. Podmioty publiczne (organy państwowe, organy samorządu terytorialnego, państwowe i komunalne jednostki organizacyjne), które mogą decydować o celu przetwarzania danych osobowych w ramach zadań, które wykonują zgodnie z przepisami prawa i które tymi przepisami zostały wyznaczone,
  2. Podmioty prywatne, w tym podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne, osoby fizyczne i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, przetwarzające dane osobowe w związku z działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych.

Administratorem danych może być zatem podmiot publiczny, taki jak np. NIK, Minister Zdrowia, powiat, gmina, szkoła, miejskie zakłady komunikacji, jak również podmiot prywatny, taki jak np. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, stowarzyszenie, spółdzielnia, fundacja, spółka prawa handlowego.

Zobacz: Spółki

REKLAMA

Podejmując decyzję o powołaniu ABI na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych, administrator danych pozyskuje dla swojej organizacji osobę, która ze względu na posiadaną wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych będzie mogła zadbać nie tylko o należyte zabezpieczenie danych osobowych, ale także o kompleksowe zapewnianie u danego administratora danych przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych. Powołanie ABI jest uzasadnione, zarówno w przypadku administratorów, którzy przetwarzają dane w systemach informatycznych, jak i administratorów przetwarzających dane jedynie w tradycyjnych (manualnych/papierowych) zbiorach danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku niepowołania ABI, jego zadania wykonuje sam administrator danych, z wyłączeniem obowiązku sporządzania sprawozdania i obowiązku prowadzenia wewnętrznego rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych (art. 36b u.o.d.o.). Warto wziąć pod uwagę, że powołanie ABI zgodnie z ustawowymi wymogami, jego zarejestrowanie w ogólnopolskim rejestrze prowadzonym przez organ nadzorczy oraz sprawowanie przez ABI wewnętrznej kontroli procesów przetwarzania danych osobowych na ustawowych zasadach może przyczynić się do wzmocnienia zaufania do administratorów danych ze strony osób, których dane dotyczą, a także innych administratorów danych. Podjęcie takiej decyzji jest również istotnym krokiem na drodze do należytego przygotowania się do stosowania unormowań zapowiadanych w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych.

Kto może być powołany na ABI?

Zgodnie z art. 36a ust. 5 u.o.d.o., funkcję ABI może pełnić osoba, która:

  1. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  2. posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
  3. nie była karana za umyślne przestępstwo.

REKLAMA

Dokonując wyboru ABI pamiętać należy ponadto, że zgodnie z art. 36a ust. 7 u.o.d.o., osoba pełniąca funkcję ABI musi podlegać bezpośrednio administratorowi danych (kierownikowi jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych). Ponadto ABI musi mieć zapewnione środki i organizacyjną odrębnośćniezbędne do niezależnego wykonywania przez niego zadań (art. 36a ust. 8 u.o.d.o).

Przesłanka posiadania przez ABI odpowiedniej wiedzy w zakresie ochrony danych osobowych (art. 36a ust. 5 pkt 2 u.o.d.o.) jest oceniana przez samego administratora danych. Działając we własnym interesie, powinien on zatem powołać osobę, która rzeczywiście ma taką wiedzę. Znowelizowane przepisy u.o.d.o. nie wprowadzają wymogu posiadania przez ABI jakichkolwiek certyfikatów, poświadczeń ukończenia odpowiednich szkoleń itp., jednak tego typu dokumenty mogą być pomocne administratorowi danych w dokonaniu oceny spełniania przez kandydata na ABI tego wymogu.

Oceny wiedzy administratora bezpieczeństwa informacji warto dokonywać również w kontekście konkretnych potrzeb administratora danych, w tym rodzaju i stopnia zagrożeń, jakie określona działalność może nieść dla praw i wolności podmiotów danych.

Przy podejmowaniu decyzji o powołaniu ABI i doborze odpowiedniej osoby na to stanowisko administrator danych osobowych musi brać pod uwagę, że administratora bezpieczeństwa informacji należy wyposażyć w odpowiednie środki i zapewnić mu organizacyjną odrębność niezbędną do niezależnego wykonywania przez niego zadań. Skoro do zadań ABI należy bieżące i efektywne zapewnianie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, musi on mieć realną możliwość swobodnego informowania administratora danych o stwierdzonych nieprawidłowościach i podejmowania koniecznych działań w zakresie sprawowania wewnętrznej kontroli.

Wymóg niezależności i organizacyjnej odrębności osoby sprawującej wewnętrzną kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych wyklucza w praktyce sprawowanie funkcji ABI przez osoby kierujące podmiotem będącym administratorem danych. Niedopuszczalne jest powołanie na ABI osób będących kierownikami jednostki organizacyjnej (lub osób zarządzających podmiotami posiadającymi status ADO), takich jak np. dyrektorów szkół, wójtów, członków zarządu spółki, członków zarządu stowarzyszenia. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do sytuacji, w których ABI nadzoruje i kontroluje samego siebie.

Administrator danych może powołać tylko jednego administratora bezpieczeństwa informacji. Art. 36a ust. 1 u.o.d.o. zawiera określenie „administratora bezpieczeństwa informacji” w liczbie pojedynczej rzeczownika, inaczej niż ma to miejsce w przypadku zastępców ABI –art. 36a ust. 6 u.o.d.o. Ustawodawca przewidział zatem możliwość powołania jednego ABI oraz jednego lub kilku zastępców ABI. Należy założyć, że zamysłem ustawodawcy było nie tylko wzmocnienie pozycji i odpowiedzialności ABI, ale także umiejscowienie ośrodka koordynacji kontroli i nadzoru procesów przetwarzania danych osobowych w jednej osobie. Nawet w przypadku administratorów danych o złożonej, rozczłonkowanej strukturze, zarówno dla samych administratorów danych, jak i podmiotów danych jasne powinno być, kto u danego administratora danych jest osobą odpowiedzialną za realizację zadań określonych w art. 36a ust. 2 u.o.d.o., w tym zarówno za kompleksowe zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, jak i wykonanie wszystkich pozostałych obowiązków wymienionych w tym przepisie i służących osiągnięciu tego celu. Przyjęcie powyższego stanowiska służy ponadto podniesieniu jakości procesu przetwarzania danych, wzmocnieniu ochrony praw jednostki i bezpieczeństwa danych, a tym samym wzmocnieniu zaufania do administratorów danych ze strony podmiotów danych.

Zgodnie z art. 36a ust. 6 u.o.d.o., administrator danych może natomiast powołać kilku zastępców ABI, którzy spełniają warunki określone w art. 36a ust. 5 ustawy.

Nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych wprowadziła wzmocnienie pozycji i władztwa ABI przez formalnie wysokie umiejscowienie ABI w strukturze organizacyjnej ADO (bezpośrednia podległość ADO), zapewnienie tej osobie niezależnego wykonywania swoich zadań oraz organizacyjnej odrębności. Warto pamiętać, że pozycja ABI wyznaczona została m.in. art. 18 ust. 2 Dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, w którym to przepisie mowa jest o uprawnieniu administratora danych do powołania „urzędnika do spraw ochrony danych osobowych odpowiedzialnego w szczególności za zapewnienie w niezależny sposób wewnętrznego stosowania przepisów prawa krajowego”.

Źródło: GIODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

REKLAMA

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

REKLAMA