REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG. / fot. Fotolia
Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzić zmiany w rejestrze CEIDG. Jest to spowodowane zbyt długim okresem rozpatrywania wniosków o dokonanie zmian w CEIDG. Jakie zmiany są planowane?

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, to rejestr firm prowadzonych przez osoby fizyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Jej uruchomienie miało pozwolić mikroprzedsiębiorcom na bezpłatną rejestrację, dokonywanie zmian, aktualizację danych online - bez składania jakichkolwiek papierowych dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak, jak zauważa samo ministerstwo, tylko ok. 3 proc. przedsiębiorców, którzy dokonali rejestracji w CEIDG, zrobiło to przez internet i korzysta z jego funkcji online. Pozostałe 97 proc. wybiera "formę papierową za pośrednictwem wniosków składanych w organach gmin".

"Założenie, które przyświecało idei stworzenia rejestru online z dostępem do tego rejestru bez pośrednictwa organów administracji, mimo że zostało zrealizowane, nie jest przez przedsiębiorców wykorzystywane" - przyznał resort w propozycji zmian w ustawie, które mają nieco poprawić funkcjonowanie Ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Czy można świadczyć usługi bez wpisu do CEIDG?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowe przepisy stanowią, że wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru lub dokonanie w nim poprawek dokonuje się w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez ministra gospodarki. A w związku z dużą liczbą wniosków wydłuża się czas ich realizacji. Od momentu przejęcia obowiązków organu rejestrowego dla przedsiębiorców w 2012 roku, resort został dosłownie zalany wnioskami. Jak podaje samo MG, do połowy 2014 r. do ministra gospodarki wpłynęło łącznie ponad 210 tys. wniosków wymagających wydania decyzji związanej z rejestrem CEIDG, z czego udało się załatwić niecałe 140 tys. Na rozpatrzenie czekało ponad 70 tys. wniosków. Jednak po wprowadzeniu usprawnień technicznych w ostatnim czasie, liczba oczekujących wniosków spadła o połowę. Co miesiąc wpływa prawie 7 tys. kolejnych.

Resort proponuje więc zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej regulującej działalność CEIDG, które pozwolą mu ograniczyć napływ wniosków. Chodzi przede wszystkim o uproszczenie procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG zawierających błędy. Drugą najistotniejszą zmianą ma być umożliwienie "rezygnacji" z wpisu, jeżeli dana osoba nie podjęła działalności w wyznaczonym terminie, oraz automatycznego ich wykreślania po okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

"Decyzja administracyjna jest potrzebna wtedy, gdy trzeba dokonać jakichś rozstrzygnięć, tymczasem prawie 70 proc. spraw, które do nas wypływają, w ogóle nie powinno się prowadzić, bo są one oczywiste: związane np. ze zgonem przedsiębiorcy albo wydaniem sądowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. To powinna być czynność czysto techniczna” - powiedział PAP Jerzy Molak z Ministerstwa Gospodarki.

"Nowelizacja ma też wprowadzić zasadę +każdy poprawia swoje błędy+. Dziś, gdy gminny urzędnik pomyli się, przepisując papierowy wniosek do rejestru, sprostowania musi dokonać Ministerstwo. Chcemy, by urzędnik robił to sam” - dodał. Jego zdaniem wbrew pozorom nie oznacza to zwiększenia obowiązków urzędników samorządowych, bo złożenie wniosku do resortu o sprostowanie jest bardziej pracochłonne niż jego poprawienie. Nowela ma też rozwiązać pewne problemy interpretacyjne.

Poza odciążeniem resortu gospodarki, zmiany mają przyspieszyć aktualizowanie danych, poprawić ich jakość, a przez to zwiększyć wiarygodność CEIDG i zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Nie wpłyną one jednak na wzrost zainteresowania przedsiębiorców korzystaniem z informatycznych funkcji rejestru.

"Barierą w korzystaniu przez przedsiębiorców z CEIDG zgodnie z jego założeniami, czyli tylko online, bez papierów, jest kwestia uwiarygodnienia poprzez bezpieczny podpis elektroniczny albo profil zaufany na platformie ePUAP" - ocenił Molak. Jak podkreślił, resort nie może jednak jej usunąć. "Zakładanie działalności gospodarczej wiąże się z zaufaniem i dużą odpowiedzialnością, nie możemy więc zrezygnować z procedury weryfikacyjnej" - wskazał.

Postulowana przez resort "samorejestracja" i późniejsze dokonywanie zmian przez mikroprzedsiębiorców tylko online rozpowszechni się, gdy bardziej popularne stanie się korzystanie z bezpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP. Konto na platformie założył sobie jednak, jak do tej pory, zaledwie jeden procent dorosłych Polaków, bo bezpieczny podpis elektroniczny jest płatny.

Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA