REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG

Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG. / fot. Fotolia
Ministerstwo Gospodarki chce wprowadzenia zmian w CEIDG. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzić zmiany w rejestrze CEIDG. Jest to spowodowane zbyt długim okresem rozpatrywania wniosków o dokonanie zmian w CEIDG. Jakie zmiany są planowane?

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, to rejestr firm prowadzonych przez osoby fizyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Jej uruchomienie miało pozwolić mikroprzedsiębiorcom na bezpłatną rejestrację, dokonywanie zmian, aktualizację danych online - bez składania jakichkolwiek papierowych dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak, jak zauważa samo ministerstwo, tylko ok. 3 proc. przedsiębiorców, którzy dokonali rejestracji w CEIDG, zrobiło to przez internet i korzysta z jego funkcji online. Pozostałe 97 proc. wybiera "formę papierową za pośrednictwem wniosków składanych w organach gmin".

"Założenie, które przyświecało idei stworzenia rejestru online z dostępem do tego rejestru bez pośrednictwa organów administracji, mimo że zostało zrealizowane, nie jest przez przedsiębiorców wykorzystywane" - przyznał resort w propozycji zmian w ustawie, które mają nieco poprawić funkcjonowanie Ewidencji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Czy można świadczyć usługi bez wpisu do CEIDG?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowe przepisy stanowią, że wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru lub dokonanie w nim poprawek dokonuje się w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez ministra gospodarki. A w związku z dużą liczbą wniosków wydłuża się czas ich realizacji. Od momentu przejęcia obowiązków organu rejestrowego dla przedsiębiorców w 2012 roku, resort został dosłownie zalany wnioskami. Jak podaje samo MG, do połowy 2014 r. do ministra gospodarki wpłynęło łącznie ponad 210 tys. wniosków wymagających wydania decyzji związanej z rejestrem CEIDG, z czego udało się załatwić niecałe 140 tys. Na rozpatrzenie czekało ponad 70 tys. wniosków. Jednak po wprowadzeniu usprawnień technicznych w ostatnim czasie, liczba oczekujących wniosków spadła o połowę. Co miesiąc wpływa prawie 7 tys. kolejnych.

Resort proponuje więc zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej regulującej działalność CEIDG, które pozwolą mu ograniczyć napływ wniosków. Chodzi przede wszystkim o uproszczenie procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG zawierających błędy. Drugą najistotniejszą zmianą ma być umożliwienie "rezygnacji" z wpisu, jeżeli dana osoba nie podjęła działalności w wyznaczonym terminie, oraz automatycznego ich wykreślania po okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

"Decyzja administracyjna jest potrzebna wtedy, gdy trzeba dokonać jakichś rozstrzygnięć, tymczasem prawie 70 proc. spraw, które do nas wypływają, w ogóle nie powinno się prowadzić, bo są one oczywiste: związane np. ze zgonem przedsiębiorcy albo wydaniem sądowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. To powinna być czynność czysto techniczna” - powiedział PAP Jerzy Molak z Ministerstwa Gospodarki.

"Nowelizacja ma też wprowadzić zasadę +każdy poprawia swoje błędy+. Dziś, gdy gminny urzędnik pomyli się, przepisując papierowy wniosek do rejestru, sprostowania musi dokonać Ministerstwo. Chcemy, by urzędnik robił to sam” - dodał. Jego zdaniem wbrew pozorom nie oznacza to zwiększenia obowiązków urzędników samorządowych, bo złożenie wniosku do resortu o sprostowanie jest bardziej pracochłonne niż jego poprawienie. Nowela ma też rozwiązać pewne problemy interpretacyjne.

Poza odciążeniem resortu gospodarki, zmiany mają przyspieszyć aktualizowanie danych, poprawić ich jakość, a przez to zwiększyć wiarygodność CEIDG i zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Nie wpłyną one jednak na wzrost zainteresowania przedsiębiorców korzystaniem z informatycznych funkcji rejestru.

"Barierą w korzystaniu przez przedsiębiorców z CEIDG zgodnie z jego założeniami, czyli tylko online, bez papierów, jest kwestia uwiarygodnienia poprzez bezpieczny podpis elektroniczny albo profil zaufany na platformie ePUAP" - ocenił Molak. Jak podkreślił, resort nie może jednak jej usunąć. "Zakładanie działalności gospodarczej wiąże się z zaufaniem i dużą odpowiedzialnością, nie możemy więc zrezygnować z procedury weryfikacyjnej" - wskazał.

Postulowana przez resort "samorejestracja" i późniejsze dokonywanie zmian przez mikroprzedsiębiorców tylko online rozpowszechni się, gdy bardziej popularne stanie się korzystanie z bezpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP. Konto na platformie założył sobie jednak, jak do tej pory, zaledwie jeden procent dorosłych Polaków, bo bezpieczny podpis elektroniczny jest płatny.

Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA