REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna dyrektywa NIS2 ma zwiększyć poziom cyberbezpieczeństwa. Czy przedsiębiorcy są gotowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy przedsiębiorcy są gotowi na przepisy NIS2?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znaczny wzrost liczby incydentów naruszenia danych w ostatnich latach sprawił, że Unia Europejska wprowadziła zmiany w regulacjach dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji. Nowa dyrektywa, nazywana NIS2, ma zwiększać ogólny poziom cyberbezpieczeństwa i możliwości reagowania na incydenty w firmach z UE. 

Zdaniem ekspertów WithSecure wejście w życie nowych przepisów dla wielu przedsiębiorstw może być dobrą okazją do poprawy swoich systemów ochrony.

REKLAMA

Co to jest dyrektywa NIS2

Rozporządzenie NIS2 wprowadza nowe wymagania dla firm, dotyczące zabezpieczenia m.in. infrastruktury sieciowej urządzeń służbowych i danych w chmurze. Dyrektywą objęte zostaną przedsiębiorstwa z wielu branż, od energetyki po producentów preparatów farmaceutycznych. 

REKLAMA

Regulacje wynikające z dyrektywy NIS2 staną się częścią przepisów krajów członkowskich 17 października 2024 r. Największe zawarte w niej zmiany dotyczą zgłaszania incydentów naruszenia bezpieczeństwa oraz konieczności monitorowania sieci informatycznej. 

Nowa unijna dyrektywa zmusza firmy do opracowania bardziej kompleksowego podejścia do zarządzania ryzykiem. Wprowadzenie NIS2 może wydawać się dodatkowym obciążeniem, ale to milowy krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa zarówno firm, jak i ich klientów. Dlatego stworzyliśmy listę pytań dla dyrektorów, menadżerów i specjalistów ds. bezpieczeństwa, które pomogą określić czy ich przedsiębiorstwa spełniają nowe wymogi – mówi Leszek Tasiemski, wiceprezes firmy WithSecure.

Eksperci WithSecure opracowali listę pytań, które mogą pomóc przygotować przedsiębiorców do wymagań dyrektywy NIS2:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Czy firma posiada procedury zarządzania incydentami związane ze zgłaszaniem sygnałów ostrzegawczych właściwym organom w ciągu maksymalnie doby? 
  2. Czy przedsiębiorstwo jest w stanie powiadamiać o zdarzeniach w ciągu 72 godzin, na żądanie aktualizować status analizowanego incydentu i w ciągu miesiąca sporządzić raport na jego temat?
  3. Czy w firmie regularnie przeprowadzane są oceny ryzyka, obejmujące zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji oraz łańcucha dostaw?
  4. Czy firma zapewnia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników, w tym menadżerów, kadry zarządzającej i członków zarządu? 
  5. Czy firma ma wdrożony plan ciągłości działania na wypadek utraty danych wskutek awarii lub cyberataku – i czy regularnie go sprawdza?
  6. Czy firma opracowała plany odzyskiwania danych oraz procedury zarządzania kryzysowego? 
  7. Czy firma stosuje środki bezpieczeństwa informacji przy zawieraniu umów ze swoimi bezpośrednimi dostawcami i usługodawcami? 
  8. Czy firma spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa informacji w kwestiach wewnętrznych i zlecanych na zewnątrz funkcji IT? 
  9. Czy firma regularnie przeprowadza wewnętrzne audyty i testy penetracyjne aby ocenić stan bezpieczeństwa i poziom wykrywania luk w zabezpieczeniach?
  10. Czy firma może spełnić wymagania określone w NIS2 w przeciągu 21 miesięcy? 

Problemy z cyberbezpieczeństwem

REKLAMA

Z badania zrealizowanego przez Forrester Consulting na zlecenie firmy WithSecure wynika, że obecnie 6 na 10 firm reaguje na problemy z cyberbezpieczeństwem doraźnie. Zespoły IT podejmują działania dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy. NIS2 nałoży na firmy obowiązek stałego monitorowania sytuacji i zgłaszania incydentów. Wiele przedsiębiorstw stanie przed koniecznością modernizacji systemów ochronnych oraz powiększania zespołu zajmującego się cyberbezpieczeństwem. Nie wszystkie firmy będą w stanie realizować założenia dyrektywy na własną rękę – dotyczy to nawet największych organizacji.

Przedsiębiorcy już teraz powinni pomyśleć o skorzystaniu z usług dostawcy rozwiązań bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem. Mogą one pomóc w szacowaniu potencjalnych zagrożeń, sprawdzeniu gotowości firmy na incydenty oraz planowaniu ciągłości działania i odzyskiwania danych po awarii – dodaje Tasiemski.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA