REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna dyrektywa NIS2 ma zwiększyć poziom cyberbezpieczeństwa. Czy przedsiębiorcy są gotowi?

Czy przedsiębiorcy są gotowi na przepisy NIS2?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znaczny wzrost liczby incydentów naruszenia danych w ostatnich latach sprawił, że Unia Europejska wprowadziła zmiany w regulacjach dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji. Nowa dyrektywa, nazywana NIS2, ma zwiększać ogólny poziom cyberbezpieczeństwa i możliwości reagowania na incydenty w firmach z UE. 

Zdaniem ekspertów WithSecure wejście w życie nowych przepisów dla wielu przedsiębiorstw może być dobrą okazją do poprawy swoich systemów ochrony.

REKLAMA

Co to jest dyrektywa NIS2

Rozporządzenie NIS2 wprowadza nowe wymagania dla firm, dotyczące zabezpieczenia m.in. infrastruktury sieciowej urządzeń służbowych i danych w chmurze. Dyrektywą objęte zostaną przedsiębiorstwa z wielu branż, od energetyki po producentów preparatów farmaceutycznych. 

REKLAMA

Regulacje wynikające z dyrektywy NIS2 staną się częścią przepisów krajów członkowskich 17 października 2024 r. Największe zawarte w niej zmiany dotyczą zgłaszania incydentów naruszenia bezpieczeństwa oraz konieczności monitorowania sieci informatycznej. 

Nowa unijna dyrektywa zmusza firmy do opracowania bardziej kompleksowego podejścia do zarządzania ryzykiem. Wprowadzenie NIS2 może wydawać się dodatkowym obciążeniem, ale to milowy krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa zarówno firm, jak i ich klientów. Dlatego stworzyliśmy listę pytań dla dyrektorów, menadżerów i specjalistów ds. bezpieczeństwa, które pomogą określić czy ich przedsiębiorstwa spełniają nowe wymogi – mówi Leszek Tasiemski, wiceprezes firmy WithSecure.

Eksperci WithSecure opracowali listę pytań, które mogą pomóc przygotować przedsiębiorców do wymagań dyrektywy NIS2:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Czy firma posiada procedury zarządzania incydentami związane ze zgłaszaniem sygnałów ostrzegawczych właściwym organom w ciągu maksymalnie doby? 
  2. Czy przedsiębiorstwo jest w stanie powiadamiać o zdarzeniach w ciągu 72 godzin, na żądanie aktualizować status analizowanego incydentu i w ciągu miesiąca sporządzić raport na jego temat?
  3. Czy w firmie regularnie przeprowadzane są oceny ryzyka, obejmujące zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji oraz łańcucha dostaw?
  4. Czy firma zapewnia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników, w tym menadżerów, kadry zarządzającej i członków zarządu? 
  5. Czy firma ma wdrożony plan ciągłości działania na wypadek utraty danych wskutek awarii lub cyberataku – i czy regularnie go sprawdza?
  6. Czy firma opracowała plany odzyskiwania danych oraz procedury zarządzania kryzysowego? 
  7. Czy firma stosuje środki bezpieczeństwa informacji przy zawieraniu umów ze swoimi bezpośrednimi dostawcami i usługodawcami? 
  8. Czy firma spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa informacji w kwestiach wewnętrznych i zlecanych na zewnątrz funkcji IT? 
  9. Czy firma regularnie przeprowadza wewnętrzne audyty i testy penetracyjne aby ocenić stan bezpieczeństwa i poziom wykrywania luk w zabezpieczeniach?
  10. Czy firma może spełnić wymagania określone w NIS2 w przeciągu 21 miesięcy? 

Problemy z cyberbezpieczeństwem

REKLAMA

Z badania zrealizowanego przez Forrester Consulting na zlecenie firmy WithSecure wynika, że obecnie 6 na 10 firm reaguje na problemy z cyberbezpieczeństwem doraźnie. Zespoły IT podejmują działania dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy. NIS2 nałoży na firmy obowiązek stałego monitorowania sytuacji i zgłaszania incydentów. Wiele przedsiębiorstw stanie przed koniecznością modernizacji systemów ochronnych oraz powiększania zespołu zajmującego się cyberbezpieczeństwem. Nie wszystkie firmy będą w stanie realizować założenia dyrektywy na własną rękę – dotyczy to nawet największych organizacji.

Przedsiębiorcy już teraz powinni pomyśleć o skorzystaniu z usług dostawcy rozwiązań bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem. Mogą one pomóc w szacowaniu potencjalnych zagrożeń, sprawdzeniu gotowości firmy na incydenty oraz planowaniu ciągłości działania i odzyskiwania danych po awarii – dodaje Tasiemski.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA