REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie przedsiębiorstwa na kolejnych kryzysowych falach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2022 był długo wyczekiwany jako czas rekonwalescencji polskich firm po turbulencjach administracyjnych obostrzeń i chaotycznych regulacjach czasu pandemii. Jednak już na samym początku okazał się jeszcze bardziej nieprzewidywalny. Uruchomiona lawina zmian podatkowych wymagała sporej ekwilibrystyki. I to bardziej w odgadywaniu sensu nowych zasad, niż w ich implementowaniu - komentuje dr Anna Czarczyńska, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.

Czas głębokich i gwałtownych zmian dla firm

Tumany niepewności jeszcze nie opadły, a już z impetem uderzył w gospodarkę kolejny szok zewnętrzny w postaci wojny tuż za naszą granicą. Wzrost poziomu lęku, niepewność, poczucie zagrożenia i elementy paniki rynkowej bezpośrednio zaczęły oddziaływać na popyt. Gwałtownie zmieniły się potrzeby i obawy klientów. Do już i tak znacznych zakłóceń w łańcuchach dostaw zaczęły dochodzić bezpośrednie i pośrednie koszty zrywania kanałów dystrybucji dla produktów związanych z obszarem działań wojennych bądź też obejmowanych kolejnymi pakietami sankcji.

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtownie rosnące notowania ropy i gazu na rynkach światowych podbiły już i tak wysoką postpandemiczna dynamikę wzrostu cen. Spóźnione reakcje Banku Centralnego i rządu nie zdołały nas uchronić przed osiągnięciem dwucyfrowej inflacji, podobnie jak nie udało się utrzymać relatywnie mocnej pozycji złotówki. W takiej sytuacji trudno jest robić plany na przyszłość, przynajmniej te średnioterminowe, bo perspektywa nawet jednego roku stała się nieprzewidywalna.

Bardziej stabilne co do oczekiwań plany długoterminowe z perspektywy przedsiębiorców zakładają dalszy wzrost gospodarczy. Ma on bazować nie tylko na popycie wewnętrznym, ale też na takich kotwicach jak członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym i perspektywa napływu środków z kolejnych programów finansowych UE.

Biznes wierzy, że znów się uda

REKLAMA

Paradoksalnie w krótkim okresie planowanie też jest raczej zdeterminowane – należy przetrwać, wykorzystując wszystkie możliwe arsenały dostępnych polskim przedsiębiorcom obszarów zaradności, zwinności, kreatywności i nieskończonej wiary w to, że się uda, że damy radę i że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Latami ćwiczone zarządzanie kryzysowe po raz kolejny daje efekt w postaci wysokiego poziomu rezyliencji, co jest zaprzeczeniem postawy wyuczonej bezradności.

Badane firmy działają na rynku od dłuższego czasu i mają skalę porównawczą. Respondenci zgodnie ocenili, że warunki prowadzenia firmy w Polsce są trudne i bardzo trudne. Co więcej, zdecydowana większość spodziewała się pogorszenia sytuacji finansowej w tym roku i to jeszcze przed wojną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego więc wciąż decydujemy się na taką formę zarobkowania? Bo to forma działalności ludzi wolnych, ceniących sobie niezależność i możliwość decydowania. Firma to zaangażowanie, często pasja, sposób życia, to także branie odpowiedzialności i wpływ społeczny. Ale jednocześnie też dużo większe niż potrzeba obciążenia wynikające z niestabilnego prawa i uciążliwych formalności.  Przede wszystkim z poziomem skomplikowania przepisów podatkowych i obciążeniami fiskalnymi takimi jak podatki i składki na ZUS, które de facto również są podatkiem.

Nowa rola księgowych

Małe i średnie firmy w coraz większym stopniu rezygnują z samodzielnego prowadzenia księgowości. Przepisy stały się zbyt skomplikowane, aby można było je na bieżąco śledzić i interpretować, a jednocześnie zajmować się podstawową działalnością.

Pandemia wzmocniła tendencję do outsourcowania usług księgowych i wszędzie, gdzie to tylko możliwe, stosowania on-linowych metod przepływu dokumentów. Zewnętrzna obsługa księgowa stała się wyspecjalizowanym i wysoce sprofesjonalizowanym obszarem otoczenia biznesu. Wymaga to od ekspertów ogromnej wiedzy interdyscyplinarnej, praktycznego wyczucia i szybkości reagowania. Obecnie jest to pion zarządzania wiedzą na styku instytucji państwa i podmiotów prywatnych. Wymagane jest od nich rozumienie, jak w praktyce działa firma i jak działają organy państwowe. Księgowy stał się powiernikiem podatkowym, instytucją zaufania publicznego i bypassem dla Polskiego Ładu.

Niezależnie od tego, jak coś jest źle przygotowane, wszystkim zależy, żeby system działał. Eksperci podatkowi wywierają presję i współtworzą praktykę działania systemu podatkowego z nadzieją, że regulator zaadaptuje rzeczywistość formalną do tego, co możliwe i w miarę zoptymalizowane. Z perspektywy firmy obsługa księgowa to koszt, który należy optymalizować, a więc decyduje o niej przede wszystkim jakość (bo jest to być albo nie być dla firmy), ale też łatwość współpracy, możliwość skorzystania z rozwiązań on-line i przede wszystkim zaufanie.

Postpandemiczne problemy firm

Polskie małe i mikro firmy wyszły z pandemii poobijane. Zdecydowana większość mierzyła się z redukcją kosztów działalności oraz wynagrodzeń. Tego typu podmioty gospodarcze są mistrzami improwizacji i tworzenia rozwiązań ad hoc, ale bynajmniej nie prowizorycznych, które co do zasady są dość trwałe. Co prawda korzystały z pomocy publicznej ale działania rządu w tym okresie oceniane są zdecydowanie krytycznie.

Także kryzys uchodźczy związany z nienotowanym w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownym napływem ludności, już przekraczającym skalą europejski kryzys z 2015 roku, stał się dla polskich firm okazją do zamanifestowania swojej sprawczości. Raz, poprzez włączanie się w wolontariat, akcje samopomocowe i organizacyjne, a dwa poprzez aktywną postawę na rynku pracy.

Fala uchodźców to także bezprecedensowy napływ pracowników. Może on w pewnym stopniu (choć nierównomiernie) zniwelować braki pracownicze, ale jednocześnie spowodować zmniejszenie się presji płacowej w konkurencyjnych sektorach. Z drugiej jednak strony generuje dodatkowe koszty adaptacyjne i szkoleniowe, a także przejściowe obniżenie wydajności dotychczasowych pracowników, często zaangażowanych na wielu frontach pozazawodowych.

Sytuacja na rynku pracy po raz kolejny jest dalece niestabilna. Przedsiębiorcy w większym stopniu niż instytucje publiczne są przewodnikami na wzburzonym morzu fal migracyjnych, znajdując praktyczne rozwiązania i wykorzystując swoje zdolności organizacyjne. Firmy zaczęły też dostrzegać w sposób szczególny swoich ukraińskich pracowników, organizować opiekę dla ich rodzin, wspierać wolontariat pracowniczy i akcje uruchamiane w środowisku pracy.

Pojawiają się także nowe oferty pracy absorbujące kapitał ludzki napływający do Polski z uwzględnieniem możliwości i wykształcenia tych osób, czyli głównie kobiet. Nie po raz pierwszy działalność prywatna zastąpiła niedziałające obszary działalności publicznej, zapobiegając w ten sposób katastrofie humanitarnej. Firmy po pierwsze zdają w ten sposób egzamin nie tylko z CSR, ale przede wszystkim z człowieczeństwa. Zdecydowanie zwiększają przy tym swój własny kapitał społeczny i poziom oddziaływania zewnętrznego. W praktyce zamanifestowały też wartości, którymi się kierują.

Inną sprawą jest, czy takie przekierowanie uwagi i drenowanie zasobów własnych zostanie zauważone i docenione przez państwo przynajmniej w postaci zaprzestania generowania dodatkowych obciążeń.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Kierownik Akademii Kompetencji Menedżera oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju ALK. Doktor nauk ekonomicznych, studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Sussex University. Konsultant i trener biznesu, lider projektów międzynarodowych. Radca ekonomiczny ambasady RP w Helsinkach. Ekspert, konsultant i facylitator kultury organizacji. Autorka publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania oraz zrównoważonego rozwoju.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA