REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie przedsiębiorstwa na kolejnych kryzysowych falach

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2022 był długo wyczekiwany jako czas rekonwalescencji polskich firm po turbulencjach administracyjnych obostrzeń i chaotycznych regulacjach czasu pandemii. Jednak już na samym początku okazał się jeszcze bardziej nieprzewidywalny. Uruchomiona lawina zmian podatkowych wymagała sporej ekwilibrystyki. I to bardziej w odgadywaniu sensu nowych zasad, niż w ich implementowaniu - komentuje dr Anna Czarczyńska, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.

Czas głębokich i gwałtownych zmian dla firm

REKLAMA

Tumany niepewności jeszcze nie opadły, a już z impetem uderzył w gospodarkę kolejny szok zewnętrzny w postaci wojny tuż za naszą granicą. Wzrost poziomu lęku, niepewność, poczucie zagrożenia i elementy paniki rynkowej bezpośrednio zaczęły oddziaływać na popyt. Gwałtownie zmieniły się potrzeby i obawy klientów. Do już i tak znacznych zakłóceń w łańcuchach dostaw zaczęły dochodzić bezpośrednie i pośrednie koszty zrywania kanałów dystrybucji dla produktów związanych z obszarem działań wojennych bądź też obejmowanych kolejnymi pakietami sankcji.

REKLAMA

Gwałtownie rosnące notowania ropy i gazu na rynkach światowych podbiły już i tak wysoką postpandemiczna dynamikę wzrostu cen. Spóźnione reakcje Banku Centralnego i rządu nie zdołały nas uchronić przed osiągnięciem dwucyfrowej inflacji, podobnie jak nie udało się utrzymać relatywnie mocnej pozycji złotówki. W takiej sytuacji trudno jest robić plany na przyszłość, przynajmniej te średnioterminowe, bo perspektywa nawet jednego roku stała się nieprzewidywalna.

Bardziej stabilne co do oczekiwań plany długoterminowe z perspektywy przedsiębiorców zakładają dalszy wzrost gospodarczy. Ma on bazować nie tylko na popycie wewnętrznym, ale też na takich kotwicach jak członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym i perspektywa napływu środków z kolejnych programów finansowych UE.

Biznes wierzy, że znów się uda

REKLAMA

Paradoksalnie w krótkim okresie planowanie też jest raczej zdeterminowane – należy przetrwać, wykorzystując wszystkie możliwe arsenały dostępnych polskim przedsiębiorcom obszarów zaradności, zwinności, kreatywności i nieskończonej wiary w to, że się uda, że damy radę i że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Latami ćwiczone zarządzanie kryzysowe po raz kolejny daje efekt w postaci wysokiego poziomu rezyliencji, co jest zaprzeczeniem postawy wyuczonej bezradności.

Badane firmy działają na rynku od dłuższego czasu i mają skalę porównawczą. Respondenci zgodnie ocenili, że warunki prowadzenia firmy w Polsce są trudne i bardzo trudne. Co więcej, zdecydowana większość spodziewała się pogorszenia sytuacji finansowej w tym roku i to jeszcze przed wojną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego więc wciąż decydujemy się na taką formę zarobkowania? Bo to forma działalności ludzi wolnych, ceniących sobie niezależność i możliwość decydowania. Firma to zaangażowanie, często pasja, sposób życia, to także branie odpowiedzialności i wpływ społeczny. Ale jednocześnie też dużo większe niż potrzeba obciążenia wynikające z niestabilnego prawa i uciążliwych formalności.  Przede wszystkim z poziomem skomplikowania przepisów podatkowych i obciążeniami fiskalnymi takimi jak podatki i składki na ZUS, które de facto również są podatkiem.

Nowa rola księgowych

Małe i średnie firmy w coraz większym stopniu rezygnują z samodzielnego prowadzenia księgowości. Przepisy stały się zbyt skomplikowane, aby można było je na bieżąco śledzić i interpretować, a jednocześnie zajmować się podstawową działalnością.

Pandemia wzmocniła tendencję do outsourcowania usług księgowych i wszędzie, gdzie to tylko możliwe, stosowania on-linowych metod przepływu dokumentów. Zewnętrzna obsługa księgowa stała się wyspecjalizowanym i wysoce sprofesjonalizowanym obszarem otoczenia biznesu. Wymaga to od ekspertów ogromnej wiedzy interdyscyplinarnej, praktycznego wyczucia i szybkości reagowania. Obecnie jest to pion zarządzania wiedzą na styku instytucji państwa i podmiotów prywatnych. Wymagane jest od nich rozumienie, jak w praktyce działa firma i jak działają organy państwowe. Księgowy stał się powiernikiem podatkowym, instytucją zaufania publicznego i bypassem dla Polskiego Ładu.

Niezależnie od tego, jak coś jest źle przygotowane, wszystkim zależy, żeby system działał. Eksperci podatkowi wywierają presję i współtworzą praktykę działania systemu podatkowego z nadzieją, że regulator zaadaptuje rzeczywistość formalną do tego, co możliwe i w miarę zoptymalizowane. Z perspektywy firmy obsługa księgowa to koszt, który należy optymalizować, a więc decyduje o niej przede wszystkim jakość (bo jest to być albo nie być dla firmy), ale też łatwość współpracy, możliwość skorzystania z rozwiązań on-line i przede wszystkim zaufanie.

Postpandemiczne problemy firm

Polskie małe i mikro firmy wyszły z pandemii poobijane. Zdecydowana większość mierzyła się z redukcją kosztów działalności oraz wynagrodzeń. Tego typu podmioty gospodarcze są mistrzami improwizacji i tworzenia rozwiązań ad hoc, ale bynajmniej nie prowizorycznych, które co do zasady są dość trwałe. Co prawda korzystały z pomocy publicznej ale działania rządu w tym okresie oceniane są zdecydowanie krytycznie.

Także kryzys uchodźczy związany z nienotowanym w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownym napływem ludności, już przekraczającym skalą europejski kryzys z 2015 roku, stał się dla polskich firm okazją do zamanifestowania swojej sprawczości. Raz, poprzez włączanie się w wolontariat, akcje samopomocowe i organizacyjne, a dwa poprzez aktywną postawę na rynku pracy.

Fala uchodźców to także bezprecedensowy napływ pracowników. Może on w pewnym stopniu (choć nierównomiernie) zniwelować braki pracownicze, ale jednocześnie spowodować zmniejszenie się presji płacowej w konkurencyjnych sektorach. Z drugiej jednak strony generuje dodatkowe koszty adaptacyjne i szkoleniowe, a także przejściowe obniżenie wydajności dotychczasowych pracowników, często zaangażowanych na wielu frontach pozazawodowych.

Sytuacja na rynku pracy po raz kolejny jest dalece niestabilna. Przedsiębiorcy w większym stopniu niż instytucje publiczne są przewodnikami na wzburzonym morzu fal migracyjnych, znajdując praktyczne rozwiązania i wykorzystując swoje zdolności organizacyjne. Firmy zaczęły też dostrzegać w sposób szczególny swoich ukraińskich pracowników, organizować opiekę dla ich rodzin, wspierać wolontariat pracowniczy i akcje uruchamiane w środowisku pracy.

Pojawiają się także nowe oferty pracy absorbujące kapitał ludzki napływający do Polski z uwzględnieniem możliwości i wykształcenia tych osób, czyli głównie kobiet. Nie po raz pierwszy działalność prywatna zastąpiła niedziałające obszary działalności publicznej, zapobiegając w ten sposób katastrofie humanitarnej. Firmy po pierwsze zdają w ten sposób egzamin nie tylko z CSR, ale przede wszystkim z człowieczeństwa. Zdecydowanie zwiększają przy tym swój własny kapitał społeczny i poziom oddziaływania zewnętrznego. W praktyce zamanifestowały też wartości, którymi się kierują.

Inną sprawą jest, czy takie przekierowanie uwagi i drenowanie zasobów własnych zostanie zauważone i docenione przez państwo przynajmniej w postaci zaprzestania generowania dodatkowych obciążeń.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Kierownik Akademii Kompetencji Menedżera oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju ALK. Doktor nauk ekonomicznych, studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Sussex University. Konsultant i trener biznesu, lider projektów międzynarodowych. Radca ekonomiczny ambasady RP w Helsinkach. Ekspert, konsultant i facylitator kultury organizacji. Autorka publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania oraz zrównoważonego rozwoju.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA