REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie przedsiębiorstwa na kolejnych kryzysowych falach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Polskie firmy na kolejnych kryzysowych falach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2022 był długo wyczekiwany jako czas rekonwalescencji polskich firm po turbulencjach administracyjnych obostrzeń i chaotycznych regulacjach czasu pandemii. Jednak już na samym początku okazał się jeszcze bardziej nieprzewidywalny. Uruchomiona lawina zmian podatkowych wymagała sporej ekwilibrystyki. I to bardziej w odgadywaniu sensu nowych zasad, niż w ich implementowaniu - komentuje dr Anna Czarczyńska, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.

Czas głębokich i gwałtownych zmian dla firm

Tumany niepewności jeszcze nie opadły, a już z impetem uderzył w gospodarkę kolejny szok zewnętrzny w postaci wojny tuż za naszą granicą. Wzrost poziomu lęku, niepewność, poczucie zagrożenia i elementy paniki rynkowej bezpośrednio zaczęły oddziaływać na popyt. Gwałtownie zmieniły się potrzeby i obawy klientów. Do już i tak znacznych zakłóceń w łańcuchach dostaw zaczęły dochodzić bezpośrednie i pośrednie koszty zrywania kanałów dystrybucji dla produktów związanych z obszarem działań wojennych bądź też obejmowanych kolejnymi pakietami sankcji.

REKLAMA

REKLAMA

Gwałtownie rosnące notowania ropy i gazu na rynkach światowych podbiły już i tak wysoką postpandemiczna dynamikę wzrostu cen. Spóźnione reakcje Banku Centralnego i rządu nie zdołały nas uchronić przed osiągnięciem dwucyfrowej inflacji, podobnie jak nie udało się utrzymać relatywnie mocnej pozycji złotówki. W takiej sytuacji trudno jest robić plany na przyszłość, przynajmniej te średnioterminowe, bo perspektywa nawet jednego roku stała się nieprzewidywalna.

Bardziej stabilne co do oczekiwań plany długoterminowe z perspektywy przedsiębiorców zakładają dalszy wzrost gospodarczy. Ma on bazować nie tylko na popycie wewnętrznym, ale też na takich kotwicach jak członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym i perspektywa napływu środków z kolejnych programów finansowych UE.

Biznes wierzy, że znów się uda

Paradoksalnie w krótkim okresie planowanie też jest raczej zdeterminowane – należy przetrwać, wykorzystując wszystkie możliwe arsenały dostępnych polskim przedsiębiorcom obszarów zaradności, zwinności, kreatywności i nieskończonej wiary w to, że się uda, że damy radę i że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Latami ćwiczone zarządzanie kryzysowe po raz kolejny daje efekt w postaci wysokiego poziomu rezyliencji, co jest zaprzeczeniem postawy wyuczonej bezradności.

REKLAMA

Badane firmy działają na rynku od dłuższego czasu i mają skalę porównawczą. Respondenci zgodnie ocenili, że warunki prowadzenia firmy w Polsce są trudne i bardzo trudne. Co więcej, zdecydowana większość spodziewała się pogorszenia sytuacji finansowej w tym roku i to jeszcze przed wojną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego więc wciąż decydujemy się na taką formę zarobkowania? Bo to forma działalności ludzi wolnych, ceniących sobie niezależność i możliwość decydowania. Firma to zaangażowanie, często pasja, sposób życia, to także branie odpowiedzialności i wpływ społeczny. Ale jednocześnie też dużo większe niż potrzeba obciążenia wynikające z niestabilnego prawa i uciążliwych formalności.  Przede wszystkim z poziomem skomplikowania przepisów podatkowych i obciążeniami fiskalnymi takimi jak podatki i składki na ZUS, które de facto również są podatkiem.

Nowa rola księgowych

Małe i średnie firmy w coraz większym stopniu rezygnują z samodzielnego prowadzenia księgowości. Przepisy stały się zbyt skomplikowane, aby można było je na bieżąco śledzić i interpretować, a jednocześnie zajmować się podstawową działalnością.

Pandemia wzmocniła tendencję do outsourcowania usług księgowych i wszędzie, gdzie to tylko możliwe, stosowania on-linowych metod przepływu dokumentów. Zewnętrzna obsługa księgowa stała się wyspecjalizowanym i wysoce sprofesjonalizowanym obszarem otoczenia biznesu. Wymaga to od ekspertów ogromnej wiedzy interdyscyplinarnej, praktycznego wyczucia i szybkości reagowania. Obecnie jest to pion zarządzania wiedzą na styku instytucji państwa i podmiotów prywatnych. Wymagane jest od nich rozumienie, jak w praktyce działa firma i jak działają organy państwowe. Księgowy stał się powiernikiem podatkowym, instytucją zaufania publicznego i bypassem dla Polskiego Ładu.

Niezależnie od tego, jak coś jest źle przygotowane, wszystkim zależy, żeby system działał. Eksperci podatkowi wywierają presję i współtworzą praktykę działania systemu podatkowego z nadzieją, że regulator zaadaptuje rzeczywistość formalną do tego, co możliwe i w miarę zoptymalizowane. Z perspektywy firmy obsługa księgowa to koszt, który należy optymalizować, a więc decyduje o niej przede wszystkim jakość (bo jest to być albo nie być dla firmy), ale też łatwość współpracy, możliwość skorzystania z rozwiązań on-line i przede wszystkim zaufanie.

Postpandemiczne problemy firm

Polskie małe i mikro firmy wyszły z pandemii poobijane. Zdecydowana większość mierzyła się z redukcją kosztów działalności oraz wynagrodzeń. Tego typu podmioty gospodarcze są mistrzami improwizacji i tworzenia rozwiązań ad hoc, ale bynajmniej nie prowizorycznych, które co do zasady są dość trwałe. Co prawda korzystały z pomocy publicznej ale działania rządu w tym okresie oceniane są zdecydowanie krytycznie.

Także kryzys uchodźczy związany z nienotowanym w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownym napływem ludności, już przekraczającym skalą europejski kryzys z 2015 roku, stał się dla polskich firm okazją do zamanifestowania swojej sprawczości. Raz, poprzez włączanie się w wolontariat, akcje samopomocowe i organizacyjne, a dwa poprzez aktywną postawę na rynku pracy.

Fala uchodźców to także bezprecedensowy napływ pracowników. Może on w pewnym stopniu (choć nierównomiernie) zniwelować braki pracownicze, ale jednocześnie spowodować zmniejszenie się presji płacowej w konkurencyjnych sektorach. Z drugiej jednak strony generuje dodatkowe koszty adaptacyjne i szkoleniowe, a także przejściowe obniżenie wydajności dotychczasowych pracowników, często zaangażowanych na wielu frontach pozazawodowych.

Sytuacja na rynku pracy po raz kolejny jest dalece niestabilna. Przedsiębiorcy w większym stopniu niż instytucje publiczne są przewodnikami na wzburzonym morzu fal migracyjnych, znajdując praktyczne rozwiązania i wykorzystując swoje zdolności organizacyjne. Firmy zaczęły też dostrzegać w sposób szczególny swoich ukraińskich pracowników, organizować opiekę dla ich rodzin, wspierać wolontariat pracowniczy i akcje uruchamiane w środowisku pracy.

Pojawiają się także nowe oferty pracy absorbujące kapitał ludzki napływający do Polski z uwzględnieniem możliwości i wykształcenia tych osób, czyli głównie kobiet. Nie po raz pierwszy działalność prywatna zastąpiła niedziałające obszary działalności publicznej, zapobiegając w ten sposób katastrofie humanitarnej. Firmy po pierwsze zdają w ten sposób egzamin nie tylko z CSR, ale przede wszystkim z człowieczeństwa. Zdecydowanie zwiększają przy tym swój własny kapitał społeczny i poziom oddziaływania zewnętrznego. W praktyce zamanifestowały też wartości, którymi się kierują.

Inną sprawą jest, czy takie przekierowanie uwagi i drenowanie zasobów własnych zostanie zauważone i docenione przez państwo przynajmniej w postaci zaprzestania generowania dodatkowych obciążeń.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Kierownik Akademii Kompetencji Menedżera oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju ALK. Doktor nauk ekonomicznych, studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Sussex University. Konsultant i trener biznesu, lider projektów międzynarodowych. Radca ekonomiczny ambasady RP w Helsinkach. Ekspert, konsultant i facylitator kultury organizacji. Autorka publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania oraz zrównoważonego rozwoju.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA