REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie rozwiązania wprowadzono dla firm w 2020? Podsumowanie

Najważniejsze działania i rozwiązania MRPiT – podsumowanie 2020 roku
Najważniejsze działania i rozwiązania MRPiT – podsumowanie 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza Antykryzysowa, Tarcza Branżowa, Polski Bon Turystyczny, ochrona miejsc pracy, Mały ZUS Plus dla przedsiębiorców – to m.in. właśnie tu koncentrowały się prace MRPiT w 2020 roku. Głównym celem w dobie pandemii Covid-19 i związanym z nią kryzysem, było konieczne wsparcie udzielane pracownikom i pracodawcom.

Tarcza Antykryzysowa

Od marca 2020 r., czyli od początku pandemii Covid-19 w Polsce przygotowano szereg instrumentów wsparcia. Pakiet rozwiązań ogłoszony przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa, przyjął formę i nazwę Tarczy Antykryzysowej. Dzięki niej dotychczas do przedsiębiorców trafiło już ponad 172 mld zł.

REKLAMA

W tym:
· 33% środków trafiło do branży związanej z handlem,
· 24% do branży przemysłowej,
· 15% do branży budowlanej.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Tarcza Finansowa PFR

REKLAMA

We współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju resort przygotował Tarczę Finansową, która jest jednym z najważniejszych elementów walki ze skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19 w Polsce. Spośród wielu dostępnych rozwiązań to właśnie bezpośrednie wsparcie finansowe dla przedsiębiorców stanowi fundament programów pomocowych rządu.

Wartość programu to ok. 100 mld zł pozyskanych na warunkach rynkowych poprzez emisję obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Już w kwietniu br. pierwsze wypłaty w ramach Tarczy PFR trafiły do przedsiębiorców dotkniętych negatywnymi skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do dzisiaj z pomocy skorzystało blisko 347 tys. przedsiębiorców zatrudniających ok. 3,2 mln pracowników. Najważniejszy cel działań osłonowych - ochrona miejsc pracy, został osiągnięty dzięki współpracy PFR i MRPiT (wówczas MR). Potwierdza to stosunkowo niski poziom bezrobocia i wyższa aktywność zawodowa (niż w 2019 r.). System obsługujący ten program realizował wypłaty niemal natychmiast po złożeniu wniosku, przekazując do polskich przedsiębiorców pomoc o wartości prawie 61 mld zł. Obecnie przygotowywane są kolejne wypłaty oraz następna odsłona programu - wsparcie dla przedsiębiorców ze szczególnie poszkodowanych branż, czyli Tarcza Finansowa PFR 2.0.

Tarcza Branżowa

REKLAMA

Uchwalona przez parlament 9 grudnia br. tzw. Tarcza Branżowa to pakiet pomocowy dla blisko 40 branż najbardziej obecnie poszkodowanych skutkami pandemii koronawirusa. Jeśli będzie to konieczne, rząd będzie mógł podjąć decyzję o przedłużeniu wsparcia dla przedsiębiorców. Możliwe będzie też poszerzenie pomocy o kolejne branże.

Główne rozwiązania pomocowe z Tarczy Branżowej to:
· zwolnienie z ZUS – zwolnienie z obowiązku opłacania należnych składek za okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 30 listopada 2020 r., z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
· jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe – dla osób, które na dzień 30 września 2020 r. prowadziły jeden z określonych rodzajów działalności, z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
· dotacja dla mikro i małych przedsiębiorstw – wysokość wsparcia wyniesie do 5 tys. zł,
· dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w kwocie 2 tys. zł przez 3 miesiące,
· zawieszenie opłaty targowej w 2021 r. – przedsiębiorcy na tym rozwiązaniu zaoszczędzą łącznie kwotę 139 mln zł; ustawa przewiduje dla gmin rekompensatę, ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r.

Od 19 grudnia, czyli od momentu kiedy zaczęły obowiązywać przepisy zawarte w Tarczy Branżowej, do końca grudnia 2020 r.:
· wnioski o dotację do 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej złożyło 40 tys. 141 przedsiębiorców,
· wnioski w sprawie otrzymania 2 tys. zł dopłaty do wynagrodzeń złożyło 5 tys. 534 przedsiębiorców.

Ochrona miejsc pracy

Przygotowano pakiet specjalnych rozwiązań prawnych adresowanych do przedsiębiorców i pracowników, którzy odczuwają negatywne skutki ekonomiczne spowodowane pandemią Covid-19. Wojewódzkie urzędy pracy przyznały już dofinansowanie na kwotę 11,9 mld zł, a powiatowe urzędy pracy przekazały wsparcie na kwotę 15,5 mld zł. To daje w sumie 27,4 mld zł, które zostały przeznaczone na ochronę ok. 6,5 mln miejsc pracy.

W ramach instrumentów Tarczy Antykryzysowej do połowy grudnia br.:

- 1,7 mln miejsc pracy objętych przestojem ekonomicznym i obniżonym wymiarem czasu pracy wsparto dofinansowaniem ze środków FGŚP na kwotę 6,8 mld zł;

- 1,2 mln miejsc pracy ochroniono dzięki wsparciu z FGŚP w ramach świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy na kwotę ponad 5,1 mld zł;

- 1,9 mln mikroprzedsiębiorcom przyznano pożyczki na kwotę 9,3 mld zł;

- 1,4 mln pracowników otrzymało pomoc w ramach dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników na kwotę 4,5 mld zł;

- 0,3 mln samozatrudnionych otrzymało dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej na kwotę 1,7 mld zł.

 

Polski Bon Turystyczny

Program ruszył 1 sierpnia 2020 r. i będzie trwał do 31 marca 2022 r. Spodziewane wsparcie dla branży turystycznej dzięki temu narzędziu wyniesie ponad 3,5 mld zł. Ma z niego skorzystać ok. 6,5 mln dzieci w całej Polsce. Do 31 grudnia br. przyznano już 1,1 mln bonów o łącznej wartości 971 mln zł. Zarejestrowano 324 tys. płatności przy użyciu bonu na łączną wartość 238 mln zł, a także ponad 18 tys. podmiotów gospodarczych, u których można ich dokonywać.

Bon Turystyczny to pomoc skierowana zarówno do polskich rodzin, jak i do polskiej turystyki, która szczególnie mocno odczuła skutki pandemii. Na wprowadzeniu Bonu korzystają przedsiębiorstwa turystyczne, które mają w swojej ofercie produkty (usługi, pakiety usług), adresowane do tej grupy odbiorców. Bon ma zwiększyć poziom aktywności turystycznej społeczeństwa, a także wpłynąć na zmianę sposobu spędzania wolnego czasu.

Mały ZUS Plus

Mały ZUS Plus to bardzo korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla najmniejszych firm, nieosiągających dużych przychodów. Z ulgi mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przez co najmniej 60 dni w roku (w sytuacji gdy działalność nie była prowadzona przez cały rok, limit przychodów jest proporcjonalny do czasu jej prowadzenia).

To dobrowolne rozwiązanie umożliwiające opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, uzależnionych od wysokości uzyskanego rok wcześniej dochodu. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, których przychód za 2020 r. nie przekroczy 120 tys. zł, będą mogli jeszcze przez cały styczeń 2021 r. składać deklaracje w sprawie opłacania Małego ZUS-u Plus.

W 2020 r. z tego rozwiązania skorzystało już ponad 280 tys. firm. Szacuje się, że w ten sposób w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli zaoszczędzić ponad 1 mld zł.

Pakiet mieszkaniowy

Komplet rozwiązań wspierających rozwój mieszkalnictwa. Obejmuje także zmiany z zakresu Prawa budowlanego, które umożliwią cyfryzację wielu procedur. Impuls rozwojowy dla gospodarki, w którą uderzyła pandemia COVID-19.
Udogodnienia, jakie zostaną wprowadzone w ramach Pakietu mieszkaniowego, to m.in.:

· Dodatki do dodatków mieszkaniowych:

- dopłaty będą mogli otrzymać najemcy i podnajemcy lokali mieszkalnych

- dopłaty wyniosą maksymalnie 1.500 zł miesięcznie (75% czynszu) i będą wypłacane przez 6 miesięcy

- wnioski będzie można składać nie później niż do 31 marca 2021 r. finansowane ze środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

· Społeczne Budownictwo Czynszowe:

- wyższe granty z Funduszu Dopłat dla gmin na partycypację w budowie z SIM/TBS z 20% na 35%

- premie remontowe na budynki SIM/TBS starsze niż 20 lat

- wsparcie gmin w zakładaniu SIM/TBS; nowy Rządowy Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa

· Budownictwo Komunalne:

- podwyższenie wysokości finansowego wsparcia (kz 35%-55% do 50%-80%)

- zwiększenie nakładów na remonty istniejącego zasobu budynków komunalnych, które ze względu na stan techniczny nie są użytkowane

- finansowanie powierzchni wspólnych dla seniorów

· Książeczki mieszkaniowe:

- dodanie nowych tytułów wydatkowych umożliwiających uzyskanie premii gwarancyjnej (np. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, opłatę za użytkowanie wieczyste)

- wprowadzenie mechanizmu zarejestrowania książeczki mieszkaniowej w banku prowadzącym obsługę rachunku w celu dalszych działań pozwalających w przyszłości określić zamknięte ramy czasowe ponoszenia wydatków budżetowych z tytułu refundacji premii gwarancyjnych

· Możliwość załatwienia niektórych kategorii spraw z zakresu prawa budowlanego przez internet wniosku o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, zgłoszenia robót budowlanych (niewymagających dołączenia projektów), wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, zgłoszenia rozbiórki.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA