REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie rozwiązania wprowadzono dla firm w 2020? Podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Najważniejsze działania i rozwiązania MRPiT – podsumowanie 2020 roku
Najważniejsze działania i rozwiązania MRPiT – podsumowanie 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza Antykryzysowa, Tarcza Branżowa, Polski Bon Turystyczny, ochrona miejsc pracy, Mały ZUS Plus dla przedsiębiorców – to m.in. właśnie tu koncentrowały się prace MRPiT w 2020 roku. Głównym celem w dobie pandemii Covid-19 i związanym z nią kryzysem, było konieczne wsparcie udzielane pracownikom i pracodawcom.

Tarcza Antykryzysowa

Od marca 2020 r., czyli od początku pandemii Covid-19 w Polsce przygotowano szereg instrumentów wsparcia. Pakiet rozwiązań ogłoszony przez rząd, który ma ochronić polskie państwo i obywateli przed kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa, przyjął formę i nazwę Tarczy Antykryzysowej. Dzięki niej dotychczas do przedsiębiorców trafiło już ponad 172 mld zł.

REKLAMA

W tym:
· 33% środków trafiło do branży związanej z handlem,
· 24% do branży przemysłowej,
· 15% do branży budowlanej.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Tarcza Finansowa PFR

REKLAMA

We współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju resort przygotował Tarczę Finansową, która jest jednym z najważniejszych elementów walki ze skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19 w Polsce. Spośród wielu dostępnych rozwiązań to właśnie bezpośrednie wsparcie finansowe dla przedsiębiorców stanowi fundament programów pomocowych rządu.

Wartość programu to ok. 100 mld zł pozyskanych na warunkach rynkowych poprzez emisję obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Już w kwietniu br. pierwsze wypłaty w ramach Tarczy PFR trafiły do przedsiębiorców dotkniętych negatywnymi skutkami gospodarczymi pandemii COVID-19.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do dzisiaj z pomocy skorzystało blisko 347 tys. przedsiębiorców zatrudniających ok. 3,2 mln pracowników. Najważniejszy cel działań osłonowych - ochrona miejsc pracy, został osiągnięty dzięki współpracy PFR i MRPiT (wówczas MR). Potwierdza to stosunkowo niski poziom bezrobocia i wyższa aktywność zawodowa (niż w 2019 r.). System obsługujący ten program realizował wypłaty niemal natychmiast po złożeniu wniosku, przekazując do polskich przedsiębiorców pomoc o wartości prawie 61 mld zł. Obecnie przygotowywane są kolejne wypłaty oraz następna odsłona programu - wsparcie dla przedsiębiorców ze szczególnie poszkodowanych branż, czyli Tarcza Finansowa PFR 2.0.

Tarcza Branżowa

REKLAMA

Uchwalona przez parlament 9 grudnia br. tzw. Tarcza Branżowa to pakiet pomocowy dla blisko 40 branż najbardziej obecnie poszkodowanych skutkami pandemii koronawirusa. Jeśli będzie to konieczne, rząd będzie mógł podjąć decyzję o przedłużeniu wsparcia dla przedsiębiorców. Możliwe będzie też poszerzenie pomocy o kolejne branże.

Główne rozwiązania pomocowe z Tarczy Branżowej to:
· zwolnienie z ZUS – zwolnienie z obowiązku opłacania należnych składek za okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 30 listopada 2020 r., z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
· jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe – dla osób, które na dzień 30 września 2020 r. prowadziły jeden z określonych rodzajów działalności, z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże,
· dotacja dla mikro i małych przedsiębiorstw – wysokość wsparcia wyniesie do 5 tys. zł,
· dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w kwocie 2 tys. zł przez 3 miesiące,
· zawieszenie opłaty targowej w 2021 r. – przedsiębiorcy na tym rozwiązaniu zaoszczędzą łącznie kwotę 139 mln zł; ustawa przewiduje dla gmin rekompensatę, ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r.

Od 19 grudnia, czyli od momentu kiedy zaczęły obowiązywać przepisy zawarte w Tarczy Branżowej, do końca grudnia 2020 r.:
· wnioski o dotację do 5 tys. zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej złożyło 40 tys. 141 przedsiębiorców,
· wnioski w sprawie otrzymania 2 tys. zł dopłaty do wynagrodzeń złożyło 5 tys. 534 przedsiębiorców.

Ochrona miejsc pracy

Przygotowano pakiet specjalnych rozwiązań prawnych adresowanych do przedsiębiorców i pracowników, którzy odczuwają negatywne skutki ekonomiczne spowodowane pandemią Covid-19. Wojewódzkie urzędy pracy przyznały już dofinansowanie na kwotę 11,9 mld zł, a powiatowe urzędy pracy przekazały wsparcie na kwotę 15,5 mld zł. To daje w sumie 27,4 mld zł, które zostały przeznaczone na ochronę ok. 6,5 mln miejsc pracy.

W ramach instrumentów Tarczy Antykryzysowej do połowy grudnia br.:

- 1,7 mln miejsc pracy objętych przestojem ekonomicznym i obniżonym wymiarem czasu pracy wsparto dofinansowaniem ze środków FGŚP na kwotę 6,8 mld zł;

- 1,2 mln miejsc pracy ochroniono dzięki wsparciu z FGŚP w ramach świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy na kwotę ponad 5,1 mld zł;

- 1,9 mln mikroprzedsiębiorcom przyznano pożyczki na kwotę 9,3 mld zł;

- 1,4 mln pracowników otrzymało pomoc w ramach dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników na kwotę 4,5 mld zł;

- 0,3 mln samozatrudnionych otrzymało dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej na kwotę 1,7 mld zł.

 

Polski Bon Turystyczny

Program ruszył 1 sierpnia 2020 r. i będzie trwał do 31 marca 2022 r. Spodziewane wsparcie dla branży turystycznej dzięki temu narzędziu wyniesie ponad 3,5 mld zł. Ma z niego skorzystać ok. 6,5 mln dzieci w całej Polsce. Do 31 grudnia br. przyznano już 1,1 mln bonów o łącznej wartości 971 mln zł. Zarejestrowano 324 tys. płatności przy użyciu bonu na łączną wartość 238 mln zł, a także ponad 18 tys. podmiotów gospodarczych, u których można ich dokonywać.

Bon Turystyczny to pomoc skierowana zarówno do polskich rodzin, jak i do polskiej turystyki, która szczególnie mocno odczuła skutki pandemii. Na wprowadzeniu Bonu korzystają przedsiębiorstwa turystyczne, które mają w swojej ofercie produkty (usługi, pakiety usług), adresowane do tej grupy odbiorców. Bon ma zwiększyć poziom aktywności turystycznej społeczeństwa, a także wpłynąć na zmianę sposobu spędzania wolnego czasu.

Mały ZUS Plus

Mały ZUS Plus to bardzo korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla najmniejszych firm, nieosiągających dużych przychodów. Z ulgi mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przez co najmniej 60 dni w roku (w sytuacji gdy działalność nie była prowadzona przez cały rok, limit przychodów jest proporcjonalny do czasu jej prowadzenia).

To dobrowolne rozwiązanie umożliwiające opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, uzależnionych od wysokości uzyskanego rok wcześniej dochodu. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, których przychód za 2020 r. nie przekroczy 120 tys. zł, będą mogli jeszcze przez cały styczeń 2021 r. składać deklaracje w sprawie opłacania Małego ZUS-u Plus.

W 2020 r. z tego rozwiązania skorzystało już ponad 280 tys. firm. Szacuje się, że w ten sposób w przyszłym roku przedsiębiorcy będą mogli zaoszczędzić ponad 1 mld zł.

Pakiet mieszkaniowy

Komplet rozwiązań wspierających rozwój mieszkalnictwa. Obejmuje także zmiany z zakresu Prawa budowlanego, które umożliwią cyfryzację wielu procedur. Impuls rozwojowy dla gospodarki, w którą uderzyła pandemia COVID-19.
Udogodnienia, jakie zostaną wprowadzone w ramach Pakietu mieszkaniowego, to m.in.:

· Dodatki do dodatków mieszkaniowych:

- dopłaty będą mogli otrzymać najemcy i podnajemcy lokali mieszkalnych

- dopłaty wyniosą maksymalnie 1.500 zł miesięcznie (75% czynszu) i będą wypłacane przez 6 miesięcy

- wnioski będzie można składać nie później niż do 31 marca 2021 r. finansowane ze środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

· Społeczne Budownictwo Czynszowe:

- wyższe granty z Funduszu Dopłat dla gmin na partycypację w budowie z SIM/TBS z 20% na 35%

- premie remontowe na budynki SIM/TBS starsze niż 20 lat

- wsparcie gmin w zakładaniu SIM/TBS; nowy Rządowy Fundusz Rozwoju Mieszkalnictwa

· Budownictwo Komunalne:

- podwyższenie wysokości finansowego wsparcia (kz 35%-55% do 50%-80%)

- zwiększenie nakładów na remonty istniejącego zasobu budynków komunalnych, które ze względu na stan techniczny nie są użytkowane

- finansowanie powierzchni wspólnych dla seniorów

· Książeczki mieszkaniowe:

- dodanie nowych tytułów wydatkowych umożliwiających uzyskanie premii gwarancyjnej (np. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, opłatę za użytkowanie wieczyste)

- wprowadzenie mechanizmu zarejestrowania książeczki mieszkaniowej w banku prowadzącym obsługę rachunku w celu dalszych działań pozwalających w przyszłości określić zamknięte ramy czasowe ponoszenia wydatków budżetowych z tytułu refundacji premii gwarancyjnych

· Możliwość załatwienia niektórych kategorii spraw z zakresu prawa budowlanego przez internet wniosku o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, zgłoszenia robót budowlanych (niewymagających dołączenia projektów), wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, zgłoszenia rozbiórki.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA