REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenia pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę 18 marca 2020 roku premier wraz z prezydentem zaprezentowali założenia pakietu osłonowego dla przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa. Wartość pomocy państwa ma wynieść ok. 212 mld zł. Czekając na pojawienie się projektu ustawy poniżej omówiono tzw. 5 filarów pomocowych.

1. Ochrona pracowników

Pomoc państwa ma zostać skierowana na ochronę miejsc pracy. Przedsiębiorcy, którzy spełnią kryteria, będą mogli otrzymać dopłaty państwa do wynagrodzenia w wysokości 40 % średniej płacy. Pomoc ta ma zniwelować zwolnienia, które niewątpliwie staną się chlebem powszednim w trakcie trwania kryzysu wywołanego epidemią. Jakie to kryteria? To jeszcze do końca nie jest jasne. Ochronie mają podlegać również osoby zatrudnione na tzw. umowach śmieciowych (dopłata do wynagrodzenia nawet do 80 % minimalnego wynagrodzenia). Przewidziane zostało dla nich również jednorazowe świadczenie w wysokości ok. 2 tyś. zł.

REKLAMA

W przypadku zamknięcia placówek oświatowych na okres dłuższy niż pierwotne dwa tygodnie, zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do lat 8 będzie nadal wypłacany. Wciąż jednak nie ma odpowiedzi co z opieką nad dziećmi starszymi, co było podnoszone od momentu wejścia w życie specustawy dot. koronawirusa.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

2. Pomoc dla przedsiębiorców

Ten filar ma obejmować uruchomić m.in. tanie pożyczki, gwarancje kredytowe oraz leasing operacyjny dla przedsiębiorców z sektora transportowego. Przedsiębiorcy będą mogli otrzymać również zwrot CIT poprzez korektę podatku za rok 2019 o stratę, którą ponieśli w 2020 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców ma zostać zapewnione przedłużenie kredytów obrotowych oraz gwarancje spłaty kredytu udzielane w ramach pomocy de minimis przez Bank Gospodarstwa Krajowego do 80%. W tym zakresie poczynione zostały już działania legislacyjne. Od 17 marca 2020 roku obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów podnoszące łączną wartość pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcy oraz podnoszące z 60 do 80 % maksymalną kwotę kredytu objętego gwarancją.

3. Zapewnienia bezpieczeństwa finansowego

REKLAMA

Należy przez to rozumieć zabezpieczenie środków depozytowych, w tym bezpieczeństwo lokat, niezaburzonych wpłat i wypłat oraz stabilne funkcjonowanie systemu finansowego, poprzez skoordynowane działania NBP, KNF i Ministerstwa Finansów. NBP uruchomił tzw. operacje repo polegające na sprzedaży papierów wartościowych dla banków z gwarancją ich odkupu w przyszłości, co ma zwiększyć bezpieczeństwo sektora bankowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, iż Rada Polityki Pieniężnej, pierwszy raz od 5 lat obniżyła stopy procentowe, co ma bezpośrednio przełożyć się na obniżenie oprocentowania kredytów, a tym samym na obniżenie rat kredytowych o kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

4. Inwestycje publiczne

Rząd planuje zwiększenie nakładu środków publicznych na inwestycje w infrastrukturę o ok. 30 mld zł., co ma być impulsem dla gospodarki, a środki te mają być niezależne od funduszy unijnych. Głównymi sektorami inwestycji ma być cyfryzacja, ochrona środowiska oraz budownictwo drogowe.

5. Służba zdrowia

REKLAMA

Dodatkowe środki mają popłynąć również w stronę służby zdrowia, szczególnie obciążonej w dzisiejszej sytuacji. By nie dopuścić do zapaści systemu, dodatkowe ok. 7,5 mld zł ma zostać przeznaczone na zakup sprzętu, modernizację placówek, środki ochrony zdrowia, rozwój infolinii dla pacjentów i lekarza, informatyzację, rozwój programu Domów Opieki Medycznej dla osób starszych.

Na marginesie wskazuje, iż rząd zapowiedział walkę z mającymi w ostatnim czasie drastycznymi i gwałtownymi podwyżkami artykułów spożywczych i higienicznych. W tym celu UOKiK oraz inne instytucje mają kontrolować poziom cen. W ramach tych instytucji powstają już zespoły do monitorowania cen produktów.

Wygląda jednak na to, że opisane wyżej rozwiązania nie spełniają oczekiwań i postulatów przedsiębiorców i pracodawców, którzy spodziewali się bardziej namacalnej i rzeczywistej pomocy. Warto zwrócić uwagę, iż 5 filarów nie odnosi się do zmniejszenia obciążenia podatkowego i składkowego przedsiębiorców. Wygląda na to, że jeśli nic się nie zmieni, to będą mogli korzystać jedynie z instrumentów pomocowych już przewidzianych w przepisach, a zatem odroczenie płatności składek i podatków lub rozłożenie ich na raty. Właściciele firm spodziewali się np. całkowitego zawieszenia obowiązku odprowadzania składek do ZUS. Zwracają oni uwagę również na brak reakcji na postulowane odłożenie w czasie wejścia w życie obowiązkowego prowadzenia PPK dla pracodawców zatrudniających do 50 pracowników oraz zawieszenia opłacania składek na PPK w firmach średnich i dużych. Brak odzewu dotyczy także kwestii kar za nieterminowe złożenie deklaracji podatkowych, w związku z utrudnieniami i brakiem dostępu do usług księgowych oraz odroczenia spłat rat kredytów inwestycyjnych. Organizacje przedsiębiorców i pracodawców wskazują na niezrealizowany postulat przedłużenia rozliczeń projektów realizowanych ze środków unijnych, brak decyzji odnośnie czasowego zniesienia obowiązku przedstawienia przy zamówieniach publicznych zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami podatkowymi i składkami, czy utrzymanie 60 dniowego terminu na zwrot VAT przez urzędy skarbowe zamiast skrócenia do postulowanych 15 dni.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA