REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenia pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę 18 marca 2020 roku premier wraz z prezydentem zaprezentowali założenia pakietu osłonowego dla przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa. Wartość pomocy państwa ma wynieść ok. 212 mld zł. Czekając na pojawienie się projektu ustawy poniżej omówiono tzw. 5 filarów pomocowych.

1. Ochrona pracowników

Pomoc państwa ma zostać skierowana na ochronę miejsc pracy. Przedsiębiorcy, którzy spełnią kryteria, będą mogli otrzymać dopłaty państwa do wynagrodzenia w wysokości 40 % średniej płacy. Pomoc ta ma zniwelować zwolnienia, które niewątpliwie staną się chlebem powszednim w trakcie trwania kryzysu wywołanego epidemią. Jakie to kryteria? To jeszcze do końca nie jest jasne. Ochronie mają podlegać również osoby zatrudnione na tzw. umowach śmieciowych (dopłata do wynagrodzenia nawet do 80 % minimalnego wynagrodzenia). Przewidziane zostało dla nich również jednorazowe świadczenie w wysokości ok. 2 tyś. zł.

REKLAMA

W przypadku zamknięcia placówek oświatowych na okres dłuższy niż pierwotne dwa tygodnie, zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do lat 8 będzie nadal wypłacany. Wciąż jednak nie ma odpowiedzi co z opieką nad dziećmi starszymi, co było podnoszone od momentu wejścia w życie specustawy dot. koronawirusa.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

2. Pomoc dla przedsiębiorców

Ten filar ma obejmować uruchomić m.in. tanie pożyczki, gwarancje kredytowe oraz leasing operacyjny dla przedsiębiorców z sektora transportowego. Przedsiębiorcy będą mogli otrzymać również zwrot CIT poprzez korektę podatku za rok 2019 o stratę, którą ponieśli w 2020 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców ma zostać zapewnione przedłużenie kredytów obrotowych oraz gwarancje spłaty kredytu udzielane w ramach pomocy de minimis przez Bank Gospodarstwa Krajowego do 80%. W tym zakresie poczynione zostały już działania legislacyjne. Od 17 marca 2020 roku obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów podnoszące łączną wartość pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcy oraz podnoszące z 60 do 80 % maksymalną kwotę kredytu objętego gwarancją.

3. Zapewnienia bezpieczeństwa finansowego

REKLAMA

Należy przez to rozumieć zabezpieczenie środków depozytowych, w tym bezpieczeństwo lokat, niezaburzonych wpłat i wypłat oraz stabilne funkcjonowanie systemu finansowego, poprzez skoordynowane działania NBP, KNF i Ministerstwa Finansów. NBP uruchomił tzw. operacje repo polegające na sprzedaży papierów wartościowych dla banków z gwarancją ich odkupu w przyszłości, co ma zwiększyć bezpieczeństwo sektora bankowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, iż Rada Polityki Pieniężnej, pierwszy raz od 5 lat obniżyła stopy procentowe, co ma bezpośrednio przełożyć się na obniżenie oprocentowania kredytów, a tym samym na obniżenie rat kredytowych o kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

4. Inwestycje publiczne

Rząd planuje zwiększenie nakładu środków publicznych na inwestycje w infrastrukturę o ok. 30 mld zł., co ma być impulsem dla gospodarki, a środki te mają być niezależne od funduszy unijnych. Głównymi sektorami inwestycji ma być cyfryzacja, ochrona środowiska oraz budownictwo drogowe.

5. Służba zdrowia

REKLAMA

Dodatkowe środki mają popłynąć również w stronę służby zdrowia, szczególnie obciążonej w dzisiejszej sytuacji. By nie dopuścić do zapaści systemu, dodatkowe ok. 7,5 mld zł ma zostać przeznaczone na zakup sprzętu, modernizację placówek, środki ochrony zdrowia, rozwój infolinii dla pacjentów i lekarza, informatyzację, rozwój programu Domów Opieki Medycznej dla osób starszych.

Na marginesie wskazuje, iż rząd zapowiedział walkę z mającymi w ostatnim czasie drastycznymi i gwałtownymi podwyżkami artykułów spożywczych i higienicznych. W tym celu UOKiK oraz inne instytucje mają kontrolować poziom cen. W ramach tych instytucji powstają już zespoły do monitorowania cen produktów.

Wygląda jednak na to, że opisane wyżej rozwiązania nie spełniają oczekiwań i postulatów przedsiębiorców i pracodawców, którzy spodziewali się bardziej namacalnej i rzeczywistej pomocy. Warto zwrócić uwagę, iż 5 filarów nie odnosi się do zmniejszenia obciążenia podatkowego i składkowego przedsiębiorców. Wygląda na to, że jeśli nic się nie zmieni, to będą mogli korzystać jedynie z instrumentów pomocowych już przewidzianych w przepisach, a zatem odroczenie płatności składek i podatków lub rozłożenie ich na raty. Właściciele firm spodziewali się np. całkowitego zawieszenia obowiązku odprowadzania składek do ZUS. Zwracają oni uwagę również na brak reakcji na postulowane odłożenie w czasie wejścia w życie obowiązkowego prowadzenia PPK dla pracodawców zatrudniających do 50 pracowników oraz zawieszenia opłacania składek na PPK w firmach średnich i dużych. Brak odzewu dotyczy także kwestii kar za nieterminowe złożenie deklaracji podatkowych, w związku z utrudnieniami i brakiem dostępu do usług księgowych oraz odroczenia spłat rat kredytów inwestycyjnych. Organizacje przedsiębiorców i pracodawców wskazują na niezrealizowany postulat przedłużenia rozliczeń projektów realizowanych ze środków unijnych, brak decyzji odnośnie czasowego zniesienia obowiązku przedstawienia przy zamówieniach publicznych zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami podatkowymi i składkami, czy utrzymanie 60 dniowego terminu na zwrot VAT przez urzędy skarbowe zamiast skrócenia do postulowanych 15 dni.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA