REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może domagać się od związku zawodowego opłat za korzystanie z pomieszczeń i sprzętu do wykonywania działalności związkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Czy pracodawca może domagać się od związku zawodowego opłat za korzystanie z pomieszczeń i sprzętu do wykonywania działalności związkowej /Fot. Fotolia
Czy pracodawca może domagać się od związku zawodowego opłat za korzystanie z pomieszczeń i sprzętu do wykonywania działalności związkowej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działająca od niedawna w naszym zakładzie pracy organizacja związkowa żąda nieodpłatnego udostępnienia jej pomieszczeń oraz sprzętu w celu wykonywania bieżącej działalności związkowej. Czy mamy obowiązek spełnić to żądanie, a jeśli tak, to czy możemy domagać się odpłatności z tego tytułu?

Mają Państwo obowiązek udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania przez nią działalności związkowej. Z tego tytułu mogą jednak Państwo żądać odpłatności od organizacji związkowej. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek udostępnienia zakładowej organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy na warunkach określonych w układzie zbiorowym pracy lub umowie (art. 33 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych). Celem tej regulacji jest zapewnienie prawidłowej realizacji konstytucyjnego prawa do zrzeszania się.

Zakres pomocy organizacyjnej udzielanej przez pracodawcę związkom zawodowym jest ograniczony do kwestii o której mowa wyżej oraz obowiązku pobierania na wniosek organizacji składek członkowskich z wynagrodzenia pracownika za jego pisemną zgodą (art. 331 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych).

Ustawa o związkach zawodowych nie przesądza, aby wykonywanie obowiązków nałożonych ustawowo na pracodawcę miało odbywać się nieodpłatnie czy odpłatnie. W szczególności pracodawca nie ma ustawowego obowiązku ponoszenia kosztów rachunków za media, telefon bądź dostęp do Internetu albo za materiały eksploatacyjne zużywane przez związki zawodowe przy prowadzeniu przez nią działalności.

Istnieją wręcz argumenty przemawiające za tym, że układ zbiorowy pracy lub umowa regulujące te kwestie powinny mieć charakter odpłatny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że żaden przepis prawa nie przewiduje, która ze stron, pracodawca czy organizacja związkowa, ma ponosić koszty związane ze wskazanymi świadczeniami (wyrok NSA z 28 sierpnia 2009 r., II FSK 517/08). W konsekwencji przyjmuje się, że koszty ponoszone przez pracodawcę z tytułu nieodpłatnych umów najmu lokalu nie są kosztami podatkowymi pracodawcy. Takie stanowisko wyrażano w wielu wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego czy wojewódzkich sądów administracyjnych (np. wyroki: NSA z 27 marca 2013 r., II FSK 1460/11; WSA w Łodzi z 12 grudnia 2007 r., I SA/Łd 812/07; WSA w Warszawie z 9 czerwca 2017 r., III SA/Wa 1547/16), gdzie wskazywano, że nie można wykazać istnienia choćby potencjalnego związku przyczynowo-skutkowego między wydatkiem w postaci udostępnienia nieruchomości a przychodem z tego tytułu.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy pracodawca może domagać się od związku zawodowego opłat za korzystanie z pomieszczeń i sprzętu do wykonywania działalności związkowej

W artykule omówiono również przykłady omawiające problematykę działalności związkowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA