REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Subskrybuj nas na Youtube
Urzędy coraz bardziej cyfrowe /fot. Fotolia
Urzędy coraz bardziej cyfrowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą załatwić coraz więcej spraw przez Internet. Pomocny jest m.in. rządowy portal biznes.gov.

Ponad 7 milionów użytkowników skorzystało w 2018 roku z portalu Biznes.gov.pl, na którym można załatwić online ponad 300 różnych procedur dotyczących zakładania i prowadzenia firmy. To cyfrowe wrota do przedsiębiorczości dostępne dla każdego, kto prowadzi lub dopiero myśli o własnej firmie. Portal Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii to także kompleksowe źródło informacji dla przedsiębiorców na każdym etapie rozwoju ich działalności. Z portalu korzystają również pracownicy administracji państwowej i samorządowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii podsumowało 3-letni etap prac nad projektem.W spotkaniu udział wzięli m.in. wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński, przedstawiciele zespołu projektowego Biznes.gov.pl, przedstawiciele sektora finansowego oraz przedsiębiorcy.

Prace nad portalem Biznes.gov.pl prowadzone były przez 150 osób o różnych specjalizacjach. Nie są to wyłącznie informatycy, prawnicy ale także eksperci w zakresie prowadzenia biznesu. W tworzeniu rozwiązań udostępnianych na portalu uczestniczyli między innymi specjaliści z MPIT, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Biznes.gov.pl jest nie tylko coraz bardziej funkcjonalny, ale i cieszy się coraz większą popularnością. W ciągu ostatniego roku liczba odsłon portalu wzrosła o 86,6 proc., z nieco ponad 8 mln w 2017 roku do ponad 15 mln. O niemal tysiąc proc. wzrosła w ciągu trzech lat działalności Biznes.gov.pl liczba uruchomionych usług (w 2018 roku było ich ponad 200 tys.). Dziś portal oferuje przedsiębiorcom już ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu lub biura można uzyskać kwalifikacje w danych zawodach i zezwolenia w poszczególnych branżach. Na portalu dostępnych jest ponad 200 na bieżąco aktualizowanych poradników dla przedsiębiorców, 1000 opisów procedur oraz 500 artykułów o tym jak prowadzić biznes (w 2018 roku skorzystało z nich ponad 600 tys. osób – to wzrost o ponad 30 proc. rok do roku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Symbol zmian w relacjach między biznesem a administracją

REKLAMA

Biznes.gov.pl rozwijany jest przy współudziale użytkowników. Dla przykładu w ramach akcji #GłosPrzedsiębiorcy zebrano dotychczas ponad 240 pomysłów. Regularnie prowadzone są badania użyteczności i sprawdzane potrzeby użytkowników. Portal będzie w najbliższych latach intensywnie rozwijany, a usługi cyfrowe dla firm będą gromadzone w jednym miejscu. Głównym celem jest większa integracja z rejestrem CEIDG, stworzenie Konta przedsiębiorcy z dostępem do wszystkich usług dotyczących zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.

- Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy, zarówno początkujący jak i prowadzący działalność od kilku lat, mieli w sieci jedno miejsca, w którym będą mogli nie tylko dowiedzieć się o wszystkich uwarunkowaniach związanych z prowadzeniem biznesu, ale także załatwić wszystkie sprawy przez internet. Elektronizacja przełoży się na szybkość i efektywność działania naszych firm, a tym samym pozwoli na stabilny rozwój polskiej gospodarki – mówi wiceszef MPiT.

- Ostatnie lata to, dzięki działaniom Ministerstwa Cyfryzacji, dynamiczny rozwój usług e-administracji publicznej. Polacy przekonali się, że cyfryzacja ułatwia życie, a sprawy urzędowe można załatwiać z domu, bez wizyt w urzędach – mówi Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński. - Obecnie ze strony gov.pl można się już zalogować i przejść do panelu użytkownika Jest tam m.in. informacja o dowodzie osobistym, zestawienie informacji o posiadanych samochodach. Do tego wkrótce pojawią się informacje z ksiąg wieczystych i wiele innych. Intensywnie pracujemy nad kolejnym e-usługami – dodaje wiceminister cyfryzacji.

Zobacz: Prawo dla firm

O popularności przygotowanych przez MC e-usług najlepiej świadczą liczby. Oto tylko kilka z nich

Coraz więcej Polaków ma Profil Zaufany – obecnie to przeszło 2,6 miliona osób. To ponad osiem razy więcej niż trzy lata temu. W 2018 r. około 2,5 miliona wniosków w programach 500+ i 300+ złożono przez Internet. Do urzędów tą samą drogą trafiło 170 tysięcy wniosków o wydanie dowodu osobistego. Od 1 czerwca 2018 r. - czyli od dnia uruchomienia e-usługi - do dziś rodzice zgłosili online narodziny ponad 27 tysięcy maluchów. Niemal 40 tysięcy osób bez wychodzenia z domu zameldowało się w nowym miejscu zamieszkania. Polacy złożyli też prawie 35 tysięcy wniosków o odpis aktów stanu cywilnego.

Jednymi z najbardziej popularnych e-usług są możliwość sprawdzenia online historii pojazdu oraz liczby punktów karnych. Polacy skorzystali z nich niemal 60 milionów razy!

Polska cyfryzuje się szybciej niż Europa

Raport międzynarodowej firmy doradczej McKinsey&Company „Polska jako cyfrowy challenger 2018” wskazuje, że nasz kraj cyfryzuje się dwukrotnie szybciej niż największe kraje Europy. Proces ten rozwija się w tempie 7 proc. rocznie. Wartość usług cyfrowych w 2016 roku stanowiła 6,2 proc. naszego PKB – czyli około 112 mld zł. A do 2025 roku może osiągnąć wartość nawet 275 mld.

Ponadto według badań Uniwersytetu Warszawskiego, 90% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z e-administracji – to znaczy uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji, pobrało lub złożyło formularz, bądź też odprowadziło składki i podatek VAT . To potwierdza fakt, że przedsiębiorcy coraz bardziej są gotowi na to, żeby kontakt z administracją przebiegał jedynie cyfrowo.

Strona Biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA