| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

Jeśli zatrudniasz do 50 pracowników możesz obniżyć koszty swojej działalności i nie zatrudniać specjalisty ds. spraw BHP, tylko sam pełnić zadania służby BHP. Nie musisz również (niezależnie od ilości zatrudnionych osób) zapewniać okresowych szkoleń z BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Pamiętaj tylko, że te udogodnienia dotyczyć będą jeśli twoje przedsiębiorstwo jest zakwalifikowane do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, w rozumieniu przepisów o ZUS.

e-Akta i skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej do 10 lat

Od 2019 akta pracownicze możesz przechowywać również w formie elektronicznej (dotychczas obowiązkowa była forma papierowa). Skrócony został -  z 50 do 10 lat - okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (skrócenie wymaga przekazania do ZUS odpowiednich dokumentów – oświadczenia i raportów informacyjnych).

Zmiana zasad wypłaty wynagrodzeń

Od 2019 roku podstawową formą jest wypłata na konto bankowe pracownika.

Zmiany dotyczące informacji o pobranych zaliczkach na PIT

Jeśli zatrudniasz pracowników, jesteś zobowiązany do przesyłania do administracji skarbowej formularzy informujących o dochodach pracowników i pobranych  zaliczkach na podatek dochodowy (w szczególności formularz PIT11,PIT-R). Począwszy od rozliczenia podatku za 2018 r. jesteś zobowiązany do sporządzania w/w formularzy i ich przesyłania do właściwego urzędu skarbowego do końca stycznia danego roku (przesyłanie wyłącznie drogą elektroniczną!), a nie jak dotychczas do końca lutego. Bez zmian natomiast pozostanie termin ich przesyłania pracownikowi, czyli do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Ułatwienia w prowadzeniu spółek

Zmiany w spółkach partnerskich

Wprowadzony został przepis do kodeksu spółek handlowych stanowiący, że członkiem zarządu spółki partnerskiej nie musi być tylko i wyłącznie partner ale i osoba trzecia. Umożliwi to zwiększenie efektywności spółki partnerskiej, poprzez możliwość powierzenia prowadzenia spraw bieżących i reprezentacji menedżerom, zaś partnerom umożliwi to skoncentrowanie się na prowadzeniu działalności zawodowej.

Podejmowanie uchwał na odległość

Możliwe jest podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym.

Jednoznaczne określenie skutków prawnych czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Posyniak

Notariusz Szczecin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »