reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

Jeśli zatrudniasz do 50 pracowników możesz obniżyć koszty swojej działalności i nie zatrudniać specjalisty ds. spraw BHP, tylko sam pełnić zadania służby BHP. Nie musisz również (niezależnie od ilości zatrudnionych osób) zapewniać okresowych szkoleń z BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Pamiętaj tylko, że te udogodnienia dotyczyć będą jeśli twoje przedsiębiorstwo jest zakwalifikowane do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka, w rozumieniu przepisów o ZUS.

e-Akta i skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej do 10 lat

Od 2019 akta pracownicze możesz przechowywać również w formie elektronicznej (dotychczas obowiązkowa była forma papierowa). Skrócony został -  z 50 do 10 lat - okres przechowywania dokumentacji pracowniczej (skrócenie wymaga przekazania do ZUS odpowiednich dokumentów – oświadczenia i raportów informacyjnych).

Zmiana zasad wypłaty wynagrodzeń

Od 2019 roku podstawową formą jest wypłata na konto bankowe pracownika.

Zmiany dotyczące informacji o pobranych zaliczkach na PIT

Jeśli zatrudniasz pracowników, jesteś zobowiązany do przesyłania do administracji skarbowej formularzy informujących o dochodach pracowników i pobranych  zaliczkach na podatek dochodowy (w szczególności formularz PIT11,PIT-R). Począwszy od rozliczenia podatku za 2018 r. jesteś zobowiązany do sporządzania w/w formularzy i ich przesyłania do właściwego urzędu skarbowego do końca stycznia danego roku (przesyłanie wyłącznie drogą elektroniczną!), a nie jak dotychczas do końca lutego. Bez zmian natomiast pozostanie termin ich przesyłania pracownikowi, czyli do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Ułatwienia w prowadzeniu spółek

Zmiany w spółkach partnerskich

Wprowadzony został przepis do kodeksu spółek handlowych stanowiący, że członkiem zarządu spółki partnerskiej nie musi być tylko i wyłącznie partner ale i osoba trzecia. Umożliwi to zwiększenie efektywności spółki partnerskiej, poprzez możliwość powierzenia prowadzenia spraw bieżących i reprezentacji menedżerom, zaś partnerom umożliwi to skoncentrowanie się na prowadzeniu działalności zawodowej.

Podejmowanie uchwał na odległość

Możliwe jest podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym.

Jednoznaczne określenie skutków prawnych czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Rödl & Partner

Doradztwo podatkowe, prawne, biznesowe, audyt, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama