Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa o zarządzanie firmą stanowi rodzaj kontraktu menedżerskiego, w którym jedna ze stron zobowiązuje się do zarządzania przedsiębiorstwem, a druga do wypłaty stosownego wynagrodzenia za świadczone usługi.
REKLAMA
Strony umowy
REKLAMA
W każdej umowie najważniejszy element stanowi określenie jej stron. Przy umowie o zarządzanie firmą jedną ze stron będzie przedsiębiorstwo. Należy zatem precyzyjnie określić nazwę i formę prawną firmy (np. spółka z o.o.). Dodatkowo należy uwzględnić wszystkie najważniejsze dane, jak adres siedziby firmy, osoby powołane do reprezentacji przy zawieraniu umowy oraz nr KRS.
Drugą ze stron będzie natomiast zarządca. Jeżeli będzie to osoba fizyczna to wówczas należy podać jej imię i nazwisko oraz najważniejsze dane osobowe, jak: adres zamieszkania, nr PESEL, nr dowodu osobistego. Nie ma również przeszkód, aby zarządcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. To samo dotyczy osób prawnych. Ważne jest, aby w takiej sytuacji podać wszystkie dane dotyczące przedsiębiorcy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zobacz również: Wynagrodzenie ryczałtowe – jak zawrzeć w umowie?
Obowiązki zarządcy
Dla ważności kontraktu należy dokładnie wskazać rodzaj obowiązków zarządcy świadczonych na rzecz firmy. Najważniejszym zapisem w umowie będzie obowiązek zarządzania powierzoną firmą, w tym strategie rozwoju, analiza bieżącej działalności oraz prowadzenie negocjacji handlowych. Nie ma przeszkód, aby w kontrakcie określić inne szczególne obowiązki.
Firma zajmująca się produkcją i wytwórstwem może w umowie z menedżerem określić, że do jego obowiązków będzie należało wprowadzanie nowych innowacji technologicznych.
Obowiązki firmy
REKLAMA
Ważne jest, aby w umowie o zarządzanie firmą określić również jej obowiązki wobec menedżera. Warto, aby znalazł się zapis dotyczący zasad współpracy zarządcy z innymi organami przedsiębiorstwa, np. czy dla ważności swoich działań zarządca będzie potrzebował zgody odpowiedniego organu, czy firma udziela w tej kwestii pełnej swobody itd.
Niezbędne jest, aby firma zapewniła zarządcy właściwe warunki do działania, w tym udostępniła niezbędne dokumenty bądź urządzenia. W umowie należy dookreślić również miejsce pracy, którym najczęściej jest siedziba firmy oraz czas pracy, który może być wyznaczony realizowanymi przez niego zadaniami.
Dla zarządcy najważniejsze będzie jednak doprecyzowanie wysokości wynagrodzenia oraz terminu jego wypłaty. Nie ma również przeszkód, aby w stosunku do menedżera ustalić wymiar urlopu. W tym przypadku można nawet zastosować regulacje dotyczące pracowników firmy, np. określając urlop w wymiarze 26 dni. Dodatkowo konieczne jest ustalenie okresu, na jaki umowa będzie zawarta, a w większości przypadków będzie to czas określony.
Zobacz: Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?
Jeżeli zarządca będzie korzystał z urządzeń firmowych, jak komputer bądź nawet samochód, to zapis o warunkach ich użytkowania również powinien znaleźć się w umowie.
Dla bezpieczeństwa informacji o firmie, w umowie można zawrzeć klauzulę o zachowanie poufności. Oznacza to, że treść umowy zobowiązuje zarządcę do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o firmie, jakich dowiedział się w trakcie pełnienia swoich obowiązków. Może przewidywać, że za naruszenie tego obowiązku zarządca będzie musiał zapłacić firmie odszkodowanie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.