REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większe przedsiębiorstwa bądź spółki często decydują się na zatrudnienie zarządcy, który będzie kierował bieżącymi sprawami firmy. Zawierają wówczas umowę o zarządzanie firmą, która stanowi rodzaj kontraktu. Przy zawieranie takiej umowy należy pamiętać o precyzyjnym określeniu wszystkich obowiązków stron umowy. Jakie jeszcze elementy powinna zawierać umowa o zarządzanie firmą?

Umowa o zarządzanie firmą stanowi rodzaj kontraktu menedżerskiego, w którym jedna ze stron zobowiązuje się do zarządzania przedsiębiorstwem, a druga do wypłaty stosownego wynagrodzenia za świadczone usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Strony umowy

W każdej umowie najważniejszy element stanowi określenie jej stron. Przy umowie o zarządzanie firmą jedną ze stron będzie przedsiębiorstwo. Należy zatem precyzyjnie określić nazwę i formę prawną firmy (np. spółka z o.o.). Dodatkowo należy uwzględnić wszystkie najważniejsze dane, jak adres siedziby firmy, osoby powołane do reprezentacji przy zawieraniu umowy oraz nr KRS.

Drugą ze stron będzie natomiast zarządca. Jeżeli będzie to osoba fizyczna to wówczas należy podać jej imię i nazwisko oraz najważniejsze dane osobowe, jak: adres zamieszkania, nr PESEL, nr dowodu osobistego. Nie ma również przeszkód, aby zarządcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. To samo dotyczy osób prawnych. Ważne jest, aby w takiej sytuacji podać wszystkie dane dotyczące przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Zobacz również: Wynagrodzenie ryczałtowe – jak zawrzeć w umowie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki zarządcy

Dla ważności kontraktu należy dokładnie wskazać rodzaj obowiązków zarządcy świadczonych na rzecz firmy. Najważniejszym zapisem w umowie będzie obowiązek zarządzania powierzoną firmą, w tym strategie rozwoju, analiza bieżącej działalności oraz prowadzenie negocjacji handlowych. Nie ma przeszkód, aby w kontrakcie określić inne szczególne obowiązki.

Firma zajmująca się produkcją i wytwórstwem może w umowie z menedżerem określić, że do jego obowiązków będzie należało wprowadzanie nowych innowacji technologicznych.

Obowiązki firmy

Ważne jest, aby w umowie o zarządzanie firmą określić również jej obowiązki wobec menedżera. Warto, aby znalazł się zapis dotyczący zasad współpracy zarządcy z innymi organami przedsiębiorstwa, np. czy dla ważności swoich działań zarządca będzie potrzebował zgody odpowiedniego organu, czy firma udziela w tej kwestii pełnej swobody itd.

Niezbędne jest, aby firma zapewniła zarządcy właściwe warunki do działania, w tym udostępniła niezbędne dokumenty bądź urządzenia. W umowie należy dookreślić również miejsce pracy, którym najczęściej jest siedziba firmy oraz czas pracy, który może być wyznaczony realizowanymi przez niego zadaniami.

Dla zarządcy najważniejsze będzie jednak doprecyzowanie wysokości wynagrodzenia oraz terminu jego wypłaty. Nie ma również przeszkód, aby w stosunku do menedżera ustalić wymiar urlopu. W tym przypadku można nawet zastosować regulacje dotyczące pracowników firmy, np. określając urlop w wymiarze 26 dni. Dodatkowo konieczne jest ustalenie okresu, na jaki umowa będzie zawarta, a w większości przypadków będzie to czas określony.

Zobacz: Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?

Jeżeli zarządca będzie korzystał z urządzeń firmowych, jak komputer bądź nawet samochód, to zapis o warunkach ich użytkowania również powinien znaleźć się w umowie.

Dla bezpieczeństwa informacji o firmie, w umowie można zawrzeć klauzulę o zachowanie poufności. Oznacza to, że treść umowy zobowiązuje zarządcę do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o firmie, jakich dowiedział się w trakcie pełnienia swoich obowiązków. Może przewidywać, że za naruszenie tego obowiązku zarządca będzie musiał zapłacić firmie odszkodowanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA