REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większe przedsiębiorstwa bądź spółki często decydują się na zatrudnienie zarządcy, który będzie kierował bieżącymi sprawami firmy. Zawierają wówczas umowę o zarządzanie firmą, która stanowi rodzaj kontraktu. Przy zawieranie takiej umowy należy pamiętać o precyzyjnym określeniu wszystkich obowiązków stron umowy. Jakie jeszcze elementy powinna zawierać umowa o zarządzanie firmą?

Umowa o zarządzanie firmą stanowi rodzaj kontraktu menedżerskiego, w którym jedna ze stron zobowiązuje się do zarządzania przedsiębiorstwem, a druga do wypłaty stosownego wynagrodzenia za świadczone usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Strony umowy

W każdej umowie najważniejszy element stanowi określenie jej stron. Przy umowie o zarządzanie firmą jedną ze stron będzie przedsiębiorstwo. Należy zatem precyzyjnie określić nazwę i formę prawną firmy (np. spółka z o.o.). Dodatkowo należy uwzględnić wszystkie najważniejsze dane, jak adres siedziby firmy, osoby powołane do reprezentacji przy zawieraniu umowy oraz nr KRS.

Drugą ze stron będzie natomiast zarządca. Jeżeli będzie to osoba fizyczna to wówczas należy podać jej imię i nazwisko oraz najważniejsze dane osobowe, jak: adres zamieszkania, nr PESEL, nr dowodu osobistego. Nie ma również przeszkód, aby zarządcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. To samo dotyczy osób prawnych. Ważne jest, aby w takiej sytuacji podać wszystkie dane dotyczące przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Zobacz również: Wynagrodzenie ryczałtowe – jak zawrzeć w umowie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki zarządcy

Dla ważności kontraktu należy dokładnie wskazać rodzaj obowiązków zarządcy świadczonych na rzecz firmy. Najważniejszym zapisem w umowie będzie obowiązek zarządzania powierzoną firmą, w tym strategie rozwoju, analiza bieżącej działalności oraz prowadzenie negocjacji handlowych. Nie ma przeszkód, aby w kontrakcie określić inne szczególne obowiązki.

Firma zajmująca się produkcją i wytwórstwem może w umowie z menedżerem określić, że do jego obowiązków będzie należało wprowadzanie nowych innowacji technologicznych.

Obowiązki firmy

Ważne jest, aby w umowie o zarządzanie firmą określić również jej obowiązki wobec menedżera. Warto, aby znalazł się zapis dotyczący zasad współpracy zarządcy z innymi organami przedsiębiorstwa, np. czy dla ważności swoich działań zarządca będzie potrzebował zgody odpowiedniego organu, czy firma udziela w tej kwestii pełnej swobody itd.

Niezbędne jest, aby firma zapewniła zarządcy właściwe warunki do działania, w tym udostępniła niezbędne dokumenty bądź urządzenia. W umowie należy dookreślić również miejsce pracy, którym najczęściej jest siedziba firmy oraz czas pracy, który może być wyznaczony realizowanymi przez niego zadaniami.

Dla zarządcy najważniejsze będzie jednak doprecyzowanie wysokości wynagrodzenia oraz terminu jego wypłaty. Nie ma również przeszkód, aby w stosunku do menedżera ustalić wymiar urlopu. W tym przypadku można nawet zastosować regulacje dotyczące pracowników firmy, np. określając urlop w wymiarze 26 dni. Dodatkowo konieczne jest ustalenie okresu, na jaki umowa będzie zawarta, a w większości przypadków będzie to czas określony.

Zobacz: Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?

Jeżeli zarządca będzie korzystał z urządzeń firmowych, jak komputer bądź nawet samochód, to zapis o warunkach ich użytkowania również powinien znaleźć się w umowie.

Dla bezpieczeństwa informacji o firmie, w umowie można zawrzeć klauzulę o zachowanie poufności. Oznacza to, że treść umowy zobowiązuje zarządcę do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o firmie, jakich dowiedział się w trakcie pełnienia swoich obowiązków. Może przewidywać, że za naruszenie tego obowiązku zarządca będzie musiał zapłacić firmie odszkodowanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA