REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać?

Monika Pązik
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większe przedsiębiorstwa bądź spółki często decydują się na zatrudnienie zarządcy, który będzie kierował bieżącymi sprawami firmy. Zawierają wówczas umowę o zarządzanie firmą, która stanowi rodzaj kontraktu. Przy zawieranie takiej umowy należy pamiętać o precyzyjnym określeniu wszystkich obowiązków stron umowy. Jakie jeszcze elementy powinna zawierać umowa o zarządzanie firmą?

Umowa o zarządzanie firmą stanowi rodzaj kontraktu menedżerskiego, w którym jedna ze stron zobowiązuje się do zarządzania przedsiębiorstwem, a druga do wypłaty stosownego wynagrodzenia za świadczone usługi.

REKLAMA

Strony umowy

REKLAMA

W każdej umowie najważniejszy element stanowi określenie jej stron. Przy umowie o zarządzanie firmą jedną ze stron będzie przedsiębiorstwo. Należy zatem precyzyjnie określić nazwę i formę prawną firmy (np. spółka z o.o.). Dodatkowo należy uwzględnić wszystkie najważniejsze dane, jak adres siedziby firmy, osoby powołane do reprezentacji przy zawieraniu umowy oraz nr KRS.

Drugą ze stron będzie natomiast zarządca. Jeżeli będzie to osoba fizyczna to wówczas należy podać jej imię i nazwisko oraz najważniejsze dane osobowe, jak: adres zamieszkania, nr PESEL, nr dowodu osobistego. Nie ma również przeszkód, aby zarządcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. To samo dotyczy osób prawnych. Ważne jest, aby w takiej sytuacji podać wszystkie dane dotyczące przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Wynagrodzenie ryczałtowe – jak zawrzeć w umowie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki zarządcy

Dla ważności kontraktu należy dokładnie wskazać rodzaj obowiązków zarządcy świadczonych na rzecz firmy. Najważniejszym zapisem w umowie będzie obowiązek zarządzania powierzoną firmą, w tym strategie rozwoju, analiza bieżącej działalności oraz prowadzenie negocjacji handlowych. Nie ma przeszkód, aby w kontrakcie określić inne szczególne obowiązki.

Firma zajmująca się produkcją i wytwórstwem może w umowie z menedżerem określić, że do jego obowiązków będzie należało wprowadzanie nowych innowacji technologicznych.

Obowiązki firmy

REKLAMA

Ważne jest, aby w umowie o zarządzanie firmą określić również jej obowiązki wobec menedżera. Warto, aby znalazł się zapis dotyczący zasad współpracy zarządcy z innymi organami przedsiębiorstwa, np. czy dla ważności swoich działań zarządca będzie potrzebował zgody odpowiedniego organu, czy firma udziela w tej kwestii pełnej swobody itd.

Niezbędne jest, aby firma zapewniła zarządcy właściwe warunki do działania, w tym udostępniła niezbędne dokumenty bądź urządzenia. W umowie należy dookreślić również miejsce pracy, którym najczęściej jest siedziba firmy oraz czas pracy, który może być wyznaczony realizowanymi przez niego zadaniami.

Dla zarządcy najważniejsze będzie jednak doprecyzowanie wysokości wynagrodzenia oraz terminu jego wypłaty. Nie ma również przeszkód, aby w stosunku do menedżera ustalić wymiar urlopu. W tym przypadku można nawet zastosować regulacje dotyczące pracowników firmy, np. określając urlop w wymiarze 26 dni. Dodatkowo konieczne jest ustalenie okresu, na jaki umowa będzie zawarta, a w większości przypadków będzie to czas określony.

Zobacz: Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?

Jeżeli zarządca będzie korzystał z urządzeń firmowych, jak komputer bądź nawet samochód, to zapis o warunkach ich użytkowania również powinien znaleźć się w umowie.

Dla bezpieczeństwa informacji o firmie, w umowie można zawrzeć klauzulę o zachowanie poufności. Oznacza to, że treść umowy zobowiązuje zarządcę do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o firmie, jakich dowiedział się w trakcie pełnienia swoich obowiązków. Może przewidywać, że za naruszenie tego obowiązku zarządca będzie musiał zapłacić firmie odszkodowanie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA