REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona prywatności w umowach z konsumentami

Michał Dankowski
Aplikant radcowski
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych.
Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie zakresu informacji gromadzonych o konsumentach przez różne instytucje publiczne i prywatne,zwiększyło zagrożenie tej sfery prywatności jednostki jaką stanowią jej dane osobowe. Skomplikowało to również sprawowanie przez konsumentów kontroli nad obiegiem i treścią dotyczących ich informacji.

Podstawową zasadą ochrony sfery prywatności jednostki wyrażoną w ustawie o ochronie danych osobowych jest prawo każdego do ochrony dotyczących go danych osobowych, za które uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań. Przetwarzanie danych osobowych może być przeprowadzone wyłącznie ze względu na dobro publiczne, dobro osoby, której dane dotyczą lub dobro osób trzecich w zakresie i trybie określonym powołaną ustawą.

REKLAMA

Zobacz: Odpowiedzialność deliktowa a odpowiedzialność kontraktowa

Podmiot przetwarzający dane osobowe zobowiązany jest poinformować osobę, której dane przetwarza m.in. o adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, celu zbierania danych, znanych mu odbiorcach niniejszych danych, prawie osoby do dostępu do treści danych oraz ich poprawianiu.

Jak chronić swoją prywatność?

Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych. Niniejsze prawo obejmuje w szczególności uzyskanie informacji o źródle pochodzenia gromadzonych informacji, celu, sposobie i zakresie wykorzystania danych. Ponadto każdy ma prawo żądania uzupełnienia, sprostowania, uaktualnienia danych oraz czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia. Jednakże osoba wysuwająca powyższe żądanie zobowiązana jest wykazać, że dane są niekompletne, nieprawdziwe, nieaktualne lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Zobacz: Zdolność kredytowa, a zawarcie i wypowiedzenie umowy kredytu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy administrator twierdzi, że przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania zadań realizowanych dla dobra publicznego lub jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionego celu administratora, tymczasem zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub przekazać je innemu administratorowi danych, osoba, której dane są przetwarzane może wnieść sprzeciw.

W wyniku sprzeciwu administrator zobowiązany jest zaprzestać wykorzystywania danych osobowych skarżącego. Prawo sprzeciwu nie przysługuje m.in. gdy podstawą wykorzystania danych jest zgoda osoby lub umowa łącząca osobę z administratorem.

Weryfikacja danych osobowych przetwarzanych przez biura informacji gospodarczej

REKLAMA

Najbardziej niepożądane przez konsumentów zbiory danych osobowych administrowane są przez biura informacji gospodarczej (zwane dalej „BIG”) działające na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych. BIG przyjmują, przechowują i udostępniają informacje dotyczące m.in. wiarygodności płatniczej konsumentów i przedsiębiorców. Informację o konsumentach mogą zostać przekazane do BIG wyłącznie przez przedsiębiorców określonych w ustawie, w sytuacji gdy konsument zalega wobec przedsiębiorcy ponad 60 dni z płatnością swoich zobowiązań na kwotę powyżej 200 zł oraz upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez przedsiębiorcę listem poleconym wezwania do zapłaty. Warunkiem niezbędnym jest aby powyższe zobowiązanie powstało z tytułu umowy o kredyt konsumencki lub umowy o przewóz osoby w regularnej komunikacji publicznej.

BIG ujawnia informacje gospodarcze o zobowiązaniach konsumentów wyłącznie przedsiębiorcom, którzy zawarli z biurem umowę, innym biurom informacji gospodarczej instytucjom utworzonym na podstawie art. 105 prawa bankowego (czyli Biurom Informacji Kredytowej) oraz innym podmiotom wymienionym w ustawie. Przedsiębiorca, który zawarł umowę z BIG może wystąpić do biura o ujawnienie informacji o zobowiązaniach konsumenta, jeżeli posiada upoważnienie od konsumenta (w terminie 30 dni od udzielenia upoważnienia).

W przypadku gdy konsument odmówi udzielenia przedsiębiorcy upoważnienia, przedsiębiorca może odmówić konsumentowi zawarcia umowy o kredyt konsumencki lub zawrzeć umowę na warunkach mniej korzystnych dla konsumenta, w szczególności poprzez żądanie zabezpieczenia wierzytelności wynikających z tej umowy. Przedsiębiorca, który otrzymał informacje od BIG, zobowiązany jest usunąć je w terminie 90 dni od ich otrzymania. W przypadku całkowitego lub częściowego zaspokojenia zobowiązania, jego wygaśnięcia, odroczenia, stwierdzenia faktu nieistnienia zobowiązania lub jeżeli informacje gospodarcze są nieprawdziwe, przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni zażądać od BIG ich usunięcia. Konsument ma prawo żądać od przedsiębiorcy przekazania do BIG informacji o wywiązaniu się ze zobowiązań z tytułu umowy o kredyt konsumencki, a przedsiębiorca zobowiązany jest takie żądanie spełnić w terminie 7 dni. Konsument ma także prawo wglądu do informacji przechowywanych przez BIG oraz prawo żądania od przedsiębiorcy, który przekazał informacje, ich usunięcia, sprostowania, uzupełnienia oraz uaktualnienia. Raz na 6 miesięcy wgląd ten jest bezpłatny.

Rola Biura Informacji Kredytowej w systemie przetwarzania danych osobowych

Dane na temat wiarygodności płatniczej konsumentów mogą być udostępniane i przechowywane także przez podmioty utworzone na podstawie art. 105 ust 4 prawa bankowego, czyli tzw. Biura Informacji Kredytowej (zwane dalej „BIK”). Banki uprawnione są do tworzenia wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi instytucji do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania bankom informacji stanowiących tajemnicę bankową, w zakresie w jakim informacje te są potrzebne w związku z wykonywaniem czynności bankowych.

BIK może przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową, w zakresie dotyczącym konsumentów, w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego. BIK upoważniony jest do przetwarzania danych konsumenta po wygaśnięciu zobowiązania tj. np. po spłacie kredytu, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody konsumenta (taka zgoda może być w każdym czasie odwołana przez konsumenta).

Zgoda nie jest wymagana gdy konsument nie wykonał zobowiązania lub dopuścił się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia i upłynęło 30 dni od poinformowania konsumenta o zamiarze przetwarzania dotyczących go informacji stanowiących tajemnicę bankową, bez jego zgody. W takim wypadku dane konsumenta mogą być przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.

Zobacz serwis: ABC umów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA