REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona prywatności w umowach z konsumentami

Michał Dankowski
Aplikant radcowski
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych.
Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie zakresu informacji gromadzonych o konsumentach przez różne instytucje publiczne i prywatne,zwiększyło zagrożenie tej sfery prywatności jednostki jaką stanowią jej dane osobowe. Skomplikowało to również sprawowanie przez konsumentów kontroli nad obiegiem i treścią dotyczących ich informacji.

Podstawową zasadą ochrony sfery prywatności jednostki wyrażoną w ustawie o ochronie danych osobowych jest prawo każdego do ochrony dotyczących go danych osobowych, za które uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań. Przetwarzanie danych osobowych może być przeprowadzone wyłącznie ze względu na dobro publiczne, dobro osoby, której dane dotyczą lub dobro osób trzecich w zakresie i trybie określonym powołaną ustawą.

REKLAMA

Zobacz: Odpowiedzialność deliktowa a odpowiedzialność kontraktowa

Podmiot przetwarzający dane osobowe zobowiązany jest poinformować osobę, której dane przetwarza m.in. o adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, celu zbierania danych, znanych mu odbiorcach niniejszych danych, prawie osoby do dostępu do treści danych oraz ich poprawianiu.

Jak chronić swoją prywatność?

Każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo nie częściej niż raz na 6 miesięcy zwrócić się do administratora o wyczerpującą informację na temat dotyczących jej danych. Niniejsze prawo obejmuje w szczególności uzyskanie informacji o źródle pochodzenia gromadzonych informacji, celu, sposobie i zakresie wykorzystania danych. Ponadto każdy ma prawo żądania uzupełnienia, sprostowania, uaktualnienia danych oraz czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia. Jednakże osoba wysuwająca powyższe żądanie zobowiązana jest wykazać, że dane są niekompletne, nieprawdziwe, nieaktualne lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane.

Zobacz: Zdolność kredytowa, a zawarcie i wypowiedzenie umowy kredytu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Gdy administrator twierdzi, że przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania zadań realizowanych dla dobra publicznego lub jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionego celu administratora, tymczasem zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub przekazać je innemu administratorowi danych, osoba, której dane są przetwarzane może wnieść sprzeciw.

W wyniku sprzeciwu administrator zobowiązany jest zaprzestać wykorzystywania danych osobowych skarżącego. Prawo sprzeciwu nie przysługuje m.in. gdy podstawą wykorzystania danych jest zgoda osoby lub umowa łącząca osobę z administratorem.

Weryfikacja danych osobowych przetwarzanych przez biura informacji gospodarczej

REKLAMA

Najbardziej niepożądane przez konsumentów zbiory danych osobowych administrowane są przez biura informacji gospodarczej (zwane dalej „BIG”) działające na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych. BIG przyjmują, przechowują i udostępniają informacje dotyczące m.in. wiarygodności płatniczej konsumentów i przedsiębiorców. Informację o konsumentach mogą zostać przekazane do BIG wyłącznie przez przedsiębiorców określonych w ustawie, w sytuacji gdy konsument zalega wobec przedsiębiorcy ponad 60 dni z płatnością swoich zobowiązań na kwotę powyżej 200 zł oraz upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez przedsiębiorcę listem poleconym wezwania do zapłaty. Warunkiem niezbędnym jest aby powyższe zobowiązanie powstało z tytułu umowy o kredyt konsumencki lub umowy o przewóz osoby w regularnej komunikacji publicznej.

BIG ujawnia informacje gospodarcze o zobowiązaniach konsumentów wyłącznie przedsiębiorcom, którzy zawarli z biurem umowę, innym biurom informacji gospodarczej instytucjom utworzonym na podstawie art. 105 prawa bankowego (czyli Biurom Informacji Kredytowej) oraz innym podmiotom wymienionym w ustawie. Przedsiębiorca, który zawarł umowę z BIG może wystąpić do biura o ujawnienie informacji o zobowiązaniach konsumenta, jeżeli posiada upoważnienie od konsumenta (w terminie 30 dni od udzielenia upoważnienia).

W przypadku gdy konsument odmówi udzielenia przedsiębiorcy upoważnienia, przedsiębiorca może odmówić konsumentowi zawarcia umowy o kredyt konsumencki lub zawrzeć umowę na warunkach mniej korzystnych dla konsumenta, w szczególności poprzez żądanie zabezpieczenia wierzytelności wynikających z tej umowy. Przedsiębiorca, który otrzymał informacje od BIG, zobowiązany jest usunąć je w terminie 90 dni od ich otrzymania. W przypadku całkowitego lub częściowego zaspokojenia zobowiązania, jego wygaśnięcia, odroczenia, stwierdzenia faktu nieistnienia zobowiązania lub jeżeli informacje gospodarcze są nieprawdziwe, przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni zażądać od BIG ich usunięcia. Konsument ma prawo żądać od przedsiębiorcy przekazania do BIG informacji o wywiązaniu się ze zobowiązań z tytułu umowy o kredyt konsumencki, a przedsiębiorca zobowiązany jest takie żądanie spełnić w terminie 7 dni. Konsument ma także prawo wglądu do informacji przechowywanych przez BIG oraz prawo żądania od przedsiębiorcy, który przekazał informacje, ich usunięcia, sprostowania, uzupełnienia oraz uaktualnienia. Raz na 6 miesięcy wgląd ten jest bezpłatny.

Rola Biura Informacji Kredytowej w systemie przetwarzania danych osobowych

Dane na temat wiarygodności płatniczej konsumentów mogą być udostępniane i przechowywane także przez podmioty utworzone na podstawie art. 105 ust 4 prawa bankowego, czyli tzw. Biura Informacji Kredytowej (zwane dalej „BIK”). Banki uprawnione są do tworzenia wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi instytucji do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania bankom informacji stanowiących tajemnicę bankową, w zakresie w jakim informacje te są potrzebne w związku z wykonywaniem czynności bankowych.

BIK może przetwarzać informacje stanowiące tajemnicę bankową, w zakresie dotyczącym konsumentów, w celu oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego. BIK upoważniony jest do przetwarzania danych konsumenta po wygaśnięciu zobowiązania tj. np. po spłacie kredytu, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody konsumenta (taka zgoda może być w każdym czasie odwołana przez konsumenta).

Zgoda nie jest wymagana gdy konsument nie wykonał zobowiązania lub dopuścił się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia i upłynęło 30 dni od poinformowania konsumenta o zamiarze przetwarzania dotyczących go informacji stanowiących tajemnicę bankową, bez jego zgody. W takim wypadku dane konsumenta mogą być przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania.

Zobacz serwis: ABC umów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA