REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzorce w umowach między przedsiębiorcami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata.
Treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata.

REKLAMA

REKLAMA

Wzorzec umowny to ustawowe określenie jednostronnie przygotowanych przed zawarciem umowy, gotowych klauzul, redagowanych najczęściej w postaci formularzy określających treść umowy wraz z miejscami pustymi w zakresie zmiennych elementów umowy (jak oznaczenie strony, podpisy) do wypełnienia przez strony (wzorce te są przygotowane „z góry”).

Wzorzec umowny jest stosowany przez jedną ze stron, choć niekoniecznie musi być przez nią przygotowany (mógł być już wcześniej stosowany przez kogoś innego). Cechą wzorca umownego jest także to, że jest on przeznaczony do wielokrotnego wykorzystania w umowach zawieranych przez stronę, która się nim posługuje. Wzorce umowne to nie tylko często stosowane wzory umów, czy umowy typowe, ale do wzorców umownych zaliczamy także: ogólne warunki umów, regulamin, taryfy, formularze umów.

REKLAMA

Co odróżnia wzorzec umowny od umowy?

  • umowa zazwyczaj zawierana jest na skutek indywidualnych uzgodnień stron, do których strony doszły negocjując warunki umowy;
  • cechą wzorców umownych jest ich powtarzalność, i zastosowanie ich szablonowego charakteru do stale prowadzonej działalności.

Porównaj: Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej?

Jaki należy postępować z wzorcem umownym?

  • o wzorcu umownym należy drugą stronę poinformować (co do zasady więc, wzorzec umowny musi być drugiej stronie doręczony, bowiem wiąże on drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przy zawarciu umowy);
  • doręczenie wzorca powinno nastąpić w taki sposób, aby druga strona miała możliwość zapoznać się z jego treścią przed zawarciem umowy;
  • także co do zasady wzorzec powinien być doręczony w całości;
  • treść wzorca powinna być sformułowana w sposób jednoznaczny i zrozumiały, bowiem ryzyko związane z nieścisłych wyrażeń ponosi podmiot, który zastosował wzorzec;
  • jeżeli obie strony posługują się swoimi, różnymi wzorcami, uznaje się, że wiążą strony tylko te postanowienia, które nie są ze sobą sprzeczne;
  • jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, a druga strona mogła z łatwością dowiedzieć się o jego treści, nie jest konieczne doręczenie (nie dotyczy to wzorców stosowanych w relacjach z konsumentami).

Strony zawierając umowę posłużyły się wzorcami umownymi. Przedstawiony przez stronę A wzorzec sporządzony został częściowo w języku angielskim i nie był przez to przez drugą stronę umowy w pełni zrozumiały. Czy niezrozumiałe postanowienia wzorca określone w obcym języku wiążą drugą stronę? Nie, treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata. Jeżeli dla typowego adresata takiego wzorca, treść wzorca nie jest zrozumiała, uznaje się, że wzorzec nie wiąże drugiej strony umowy. (358 par 2 w zw. z 58)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA