REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzorce w umowach między przedsiębiorcami

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata.
Treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata.

REKLAMA

REKLAMA

Wzorzec umowny to ustawowe określenie jednostronnie przygotowanych przed zawarciem umowy, gotowych klauzul, redagowanych najczęściej w postaci formularzy określających treść umowy wraz z miejscami pustymi w zakresie zmiennych elementów umowy (jak oznaczenie strony, podpisy) do wypełnienia przez strony (wzorce te są przygotowane „z góry”).

Wzorzec umowny jest stosowany przez jedną ze stron, choć niekoniecznie musi być przez nią przygotowany (mógł być już wcześniej stosowany przez kogoś innego). Cechą wzorca umownego jest także to, że jest on przeznaczony do wielokrotnego wykorzystania w umowach zawieranych przez stronę, która się nim posługuje. Wzorce umowne to nie tylko często stosowane wzory umów, czy umowy typowe, ale do wzorców umownych zaliczamy także: ogólne warunki umów, regulamin, taryfy, formularze umów.

REKLAMA

Co odróżnia wzorzec umowny od umowy?

  • umowa zazwyczaj zawierana jest na skutek indywidualnych uzgodnień stron, do których strony doszły negocjując warunki umowy;
  • cechą wzorców umownych jest ich powtarzalność, i zastosowanie ich szablonowego charakteru do stale prowadzonej działalności.

Porównaj: Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej?

Jaki należy postępować z wzorcem umownym?

  • o wzorcu umownym należy drugą stronę poinformować (co do zasady więc, wzorzec umowny musi być drugiej stronie doręczony, bowiem wiąże on drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przy zawarciu umowy);
  • doręczenie wzorca powinno nastąpić w taki sposób, aby druga strona miała możliwość zapoznać się z jego treścią przed zawarciem umowy;
  • także co do zasady wzorzec powinien być doręczony w całości;
  • treść wzorca powinna być sformułowana w sposób jednoznaczny i zrozumiały, bowiem ryzyko związane z nieścisłych wyrażeń ponosi podmiot, który zastosował wzorzec;
  • jeżeli obie strony posługują się swoimi, różnymi wzorcami, uznaje się, że wiążą strony tylko te postanowienia, które nie są ze sobą sprzeczne;
  • jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, a druga strona mogła z łatwością dowiedzieć się o jego treści, nie jest konieczne doręczenie (nie dotyczy to wzorców stosowanych w relacjach z konsumentami).

Strony zawierając umowę posłużyły się wzorcami umownymi. Przedstawiony przez stronę A wzorzec sporządzony został częściowo w języku angielskim i nie był przez to przez drugą stronę umowy w pełni zrozumiały. Czy niezrozumiałe postanowienia wzorca określone w obcym języku wiążą drugą stronę? Nie, treść wzorca należy oceniać z punktu widzenia jego typowego adresata. Jeżeli dla typowego adresata takiego wzorca, treść wzorca nie jest zrozumiała, uznaje się, że wzorzec nie wiąże drugiej strony umowy. (358 par 2 w zw. z 58)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Mała firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA