REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co należy wiedzieć o umowie agencyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Umowa agencyjna powinna określać wynagrodzenie należne agentowi, zwyczajowo określa się je jako prowizję.
Umowa agencyjna powinna określać wynagrodzenie należne agentowi, zwyczajowo określa się je jako prowizję.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa agencyjna jest umową uregulowaną w Kodeksie cywilnym,a jej stronami są przedsiębiorcy: agent (przyjmujący zlecenie) i dający zlecenie. To, co pozwala odróżnić umowę nazwaną agencją od innych podobnych lub podobnie brzmiących umów jest to, że zobowiązanie agenta polega na stałym pośrednictwie przy zawieraniu umów z klientami na rzecz drugiej strony (jest to tzw. pośrednictwo sensu stricto) lub na zawieraniu umów w imieniu drugiej strony umowy tj. w imieniu i na rzecz dającego zlecenie.

Obie strony umowy tj. zarówno agent jak i dający zlecenie muszą być przedsiębiorcami czyli: osobami fizycznymi, prawnymi lub jednostkami niebędącymi osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, które we własnym imieniu prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową

REKLAMA

REKLAMA

Umowy zawierane z agencjami pośrednictwa obrotu nieruchomościami (zarówno przy sprzedaży jak i dotyczące najmu) są w przeważającej większości umowami o pośrednictwo jednorazowe, co oznacza, że nie są one zawierane w ramach umowy agencyjnej unormowanej w przepisach Kodeksu cywilnego.

Niektóre przepisy regulujące umowę agencyjną będą jednak miały zastosowanie gdy dającym agentowi zlecenie nie będzie przedsiębiorcą, jednak należy pamiętać, że definicja umowy agencyjnej tego typu umów nie obejmuje.

Porównaj: Agent na wyłączność

REKLAMA

Co musi zawierać umowa agencyjna?

Umowa agencyjna powinna określać wynagrodzenie należne agentowi, zwyczajowo określa się je jako prowizję, której wysokość zależy od liczby albo od wartości zawartych przez agenta umów. Jeśli jednak strony nie określą w umowie sposobu określania wynagrodzenia agenta, agentowi należy się prowizja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy nie ustanawiają dla tej umowy jakiejś szczególnej formy, ale każda ze stron może żądać od drugiej strony pisemnego potwierdzenia treści zawartej umowy, a także jej zmian i dodatkowych uzupełnień. Tego uprawnienia nie można się zrzec. W jednym przypadku umowa agencyjna musi być zawarta na piśmie. Dotyczy to sytuacji, gdy agent za zapłatą dodatkowego wynagrodzenia przyjął na siebie odpowiedzialność za wykonanie zobowiązania klienta (wynagrodzenie należne z tego tytułu agentowi określa się jako prowizję del credere) Niezachowanie formy pisemnej w tym przypadku nie powoduje jednak negatywnych skutków dla całej umowy, umowę agencyjną uznaje się za ważną jednak zawartą bez klauzuli o zobowiązaniu agenta do odpowiedzialność za wykonanie umowy przez pozyskanego klienta.

Agent musi mieć pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy. W przypadku, gdy agent działa bez pełnomocnictwa, albo gdy przekroczy jego zakres, umowę w ten sposób zawartą uznaje się za ważną w braku niezwłocznego sprzeciwu dającego zlecenie.

Przeczytaj koniecznie: Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Agent działając bez pełnomocnictwa zawarł umowę z klientem w imieniu i na rzecz dającego zlecenie, o czym osobiście poinformował dającego zlecenie w dniu następnym. Po upływie miesiąca od tego czasu dający zlecenie oświadczył, że nie zgadza się na zawartą przez agenta umowę. Czy umowa, którą zawarł agent z klientem jest nieważna? Nie, umowa zawarta przez agenta działającego bez pełnomocnictwa jest w tym przypadku ważna, bowiem dający zlecenie nie oświadczył klientowi niezwłocznie po dowiedzeniu się o zawarciu umowy, że umowy tej nie potwierdza.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA