REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Agent wyłączny poza prawem do wynagrodzenie określonego w umowie, ma także prawo do prowizji od umów zawartych bez jego udziału.
Agent wyłączny poza prawem do wynagrodzenie określonego w umowie, ma także prawo do prowizji od umów zawartych bez jego udziału.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks cywilny w przepisach normujących umowę agencji przewiduje specjalną instytucję tzw. agencji wyłącznej. Dawniej agentem wyłącznym określało się agenta rejonowego ustanowionego dla "pewnego okręgu lub pewnego koła odbiorców". Agent taki mógł żądać dodatkowej prowizji nawet od umów, które zostały zawarte bez jego udziału, jeżeli klienci z którymi umowy zostały zawarte pochodzili o obszaru na którym agent miał wyłączność. Kogo dziś przepisy określają agentem wyłącznym?

O agencie wyłącznym mowa jest w art. 761 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem agentem wyłączny to ten, któremu przyznano prawo wyłączności w odniesieniu do oznaczonej grupy klientów lub obszaru geograficznego. Określenie czy agent jest agentem wyłącznym powinno znaleźć się w treści umowy agencyjnej.

REKLAMA

Samo powierzenie agentowi w umowie oznaczonego obszaru geograficznego lub grupy klientów nie jest jednoznaczne z przyznaniem agentowi także prawa wyłączności w odniesieniu do tego obszaru lub grupy klientów, pomimo, iż strony zawarły umowę na piśmie pod rygorem nieważności. Dlatego warto w celu uniknięcia ewentualnych sporów na tym tle jasno sprecyzować w umowie, że agentowi w stosunku do określonego obszaru lub grupy klientów (lub kombinacji tych dwóch opcji) przysługuje prawo wyłączności.

Przeczytaj: Faktoring a forfaiting

Dlaczego warto być agentem wyłącznym?

Agent wyłączny poza prawem do wynagrodzenie określonego w umowie, ma także prawo do prowizji od umów zawartych bez jego udziału.

Kiedy agent wyłączny może żądać wynagrodzenia od umów zawartych bez jego udziału?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jeżeli do zawarcia umowy z klientem doszło bez udziału agenta w czasie trwania umowy agencyjnej oraz gdy;
  • jeżeli umowa została zawarta z klientem z przydzielonego mu obszaru geograficznego lub grupy klientów.

REKLAMA

Agent wyłączny może żądać prowizji od umów zawartych bez jego udziału w czasie trwania umowy agencyjnej z klientem z przydzielonego mu obszaru geograficznego nawet gdy strony w umowie wyłączyły prawo agenta wyłącznego do prowizji, wynika z to z bezwzględnie wiążącego charakteru przepisu przyznającego agentowi wyłącznemu prawo do prowizji tego tytułu.

Strony zawarły umowę agencyjną przyznając agentowi prawo wyłączności do określonego obszaru geograficznego w zakresie określonej grupy klientów. W umowie postanowiono jednak, że agentowi nie przysługuje wynagrodzenie od umów z tego obszaru zawartych w czasie trwania umowy agencyjnej bez udziału agenta. Czy postanowienie takie jest skuteczne? Nie. Prawo agenta wyłącznego do prowizji od umów zawartych bez jego udziału, ale w czasie trwania umowy agencyjnej z klientami z przydzielonego mu obszaru geograficznego lub grupy klientów, nie może zostać wyłączne w drodze umowy.

Porównaj: Zlecenie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA