REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłeś firmę – odpowiadasz za zobowiązania zbywcy przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność taka dotyczy nabycia przedsiębiorstwa zarówno w drodze sprzedaży, jak i darowizny czy również zamiany, do której zastosowanie mają odpowiednie przepisy o sprzedaży (umowa taka powinna wymieniać poszczególne składniki przedsiębiorstwa).

Jednak umowa zbycia przedsiębiorstwa w każdym przypadku powinna mieć za przedmiot całość przedsiębiorstwa (całość przedsiębiorstwa rozpatrywana jest w aspekcie organizacyjnym i funkcjonalnym), dlatego omawiany w miejscu tym problem odpowiedzialności nabywcy, nie dotyczy sprzedaży poszczególnych elementów przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność nabywcy za długi zbywcy nie powstanie natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nabyte zostało w drodze egzekucji.

REKLAMA

Porównaj: Rozliczenie straty podatkowej po przejęciu spółki

Jak odpowiada nabywca przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ma charakter odpowiedzialności solidarnej ze zbywcą i stanowi przypadek przystąpienia do długu z mocy ustawy. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie (od zbywcy i nabywcy), od jednego z nich (np. tylko od nabywcy) lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Jednak aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy (nabywca i zbywca) pozostają zobowiązani.

Zatem uznać można, że w praktyce wierzyciel sprzedanego przedsiębiorstwa ma już nie jednego, a dwóch dłużników (zbywcę i nabywcę). Jak szczegółowo kształtuje się zakres ich odpowiedzialności:

  • zbywca odpowiada osobiście bez ograniczenia,
  • nabywcą odpowiada również osobiście, ale w sposób ograniczony, tylko do wartości nabytego przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa. Jednak uwaga!, wartość tego przedsiębiorstwa może mieć inną wartość niż cena nabycia przedsiębiorstwa przez nabywcę. Przepisy ustalają dla celu określenia zakresu odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa specjalne reguły zasady według, których określa się wartość przedsiębiorstwa. Zgodnie z tymi zasadami wartość przedsiębiorstwa ocenia się według stanu w chwili nabycia. Jednak cenę ustala się według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela.

Jedyną okolicznością, która wyłącza odpowiedzialność nabywcy jest to, w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności, przy czym przez należytą staranność należy rozumieć działanie nabywcy cechujące się: pilnością, sumiennością, ostrożnością, zapobiegliwością, przezornością, rozwagą, uwagą, a także zdrowym rozsądkiem. Zatem w celu uniknięcia odpowiedzialności nabywcy należy szczegółowo wykazać, że działania nabywcy podjęte z zachowaniem należytej staranności nie pozwalały przypuszczać, aby zbywca miał jakiekolwiek zobowiązania.

Możliwość wyłączenie odpowiedzialności nabywcy

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA