REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłeś firmę – odpowiadasz za zobowiązania zbywcy przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność taka dotyczy nabycia przedsiębiorstwa zarówno w drodze sprzedaży, jak i darowizny czy również zamiany, do której zastosowanie mają odpowiednie przepisy o sprzedaży (umowa taka powinna wymieniać poszczególne składniki przedsiębiorstwa).

Jednak umowa zbycia przedsiębiorstwa w każdym przypadku powinna mieć za przedmiot całość przedsiębiorstwa (całość przedsiębiorstwa rozpatrywana jest w aspekcie organizacyjnym i funkcjonalnym), dlatego omawiany w miejscu tym problem odpowiedzialności nabywcy, nie dotyczy sprzedaży poszczególnych elementów przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność nabywcy za długi zbywcy nie powstanie natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nabyte zostało w drodze egzekucji.

REKLAMA

Porównaj: Rozliczenie straty podatkowej po przejęciu spółki

Jak odpowiada nabywca przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ma charakter odpowiedzialności solidarnej ze zbywcą i stanowi przypadek przystąpienia do długu z mocy ustawy. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie (od zbywcy i nabywcy), od jednego z nich (np. tylko od nabywcy) lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Jednak aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy (nabywca i zbywca) pozostają zobowiązani.

Zatem uznać można, że w praktyce wierzyciel sprzedanego przedsiębiorstwa ma już nie jednego, a dwóch dłużników (zbywcę i nabywcę). Jak szczegółowo kształtuje się zakres ich odpowiedzialności:

  • zbywca odpowiada osobiście bez ograniczenia,
  • nabywcą odpowiada również osobiście, ale w sposób ograniczony, tylko do wartości nabytego przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa. Jednak uwaga!, wartość tego przedsiębiorstwa może mieć inną wartość niż cena nabycia przedsiębiorstwa przez nabywcę. Przepisy ustalają dla celu określenia zakresu odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa specjalne reguły zasady według, których określa się wartość przedsiębiorstwa. Zgodnie z tymi zasadami wartość przedsiębiorstwa ocenia się według stanu w chwili nabycia. Jednak cenę ustala się według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela.

Jedyną okolicznością, która wyłącza odpowiedzialność nabywcy jest to, w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności, przy czym przez należytą staranność należy rozumieć działanie nabywcy cechujące się: pilnością, sumiennością, ostrożnością, zapobiegliwością, przezornością, rozwagą, uwagą, a także zdrowym rozsądkiem. Zatem w celu uniknięcia odpowiedzialności nabywcy należy szczegółowo wykazać, że działania nabywcy podjęte z zachowaniem należytej staranności nie pozwalały przypuszczać, aby zbywca miał jakiekolwiek zobowiązania.

Możliwość wyłączenie odpowiedzialności nabywcy

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA