REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłeś firmę – odpowiadasz za zobowiązania zbywcy przedsiębiorstwa

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność taka dotyczy nabycia przedsiębiorstwa zarówno w drodze sprzedaży, jak i darowizny czy również zamiany, do której zastosowanie mają odpowiednie przepisy o sprzedaży (umowa taka powinna wymieniać poszczególne składniki przedsiębiorstwa).

Jednak umowa zbycia przedsiębiorstwa w każdym przypadku powinna mieć za przedmiot całość przedsiębiorstwa (całość przedsiębiorstwa rozpatrywana jest w aspekcie organizacyjnym i funkcjonalnym), dlatego omawiany w miejscu tym problem odpowiedzialności nabywcy, nie dotyczy sprzedaży poszczególnych elementów przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność nabywcy za długi zbywcy nie powstanie natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nabyte zostało w drodze egzekucji.

REKLAMA

Porównaj: Rozliczenie straty podatkowej po przejęciu spółki

Jak odpowiada nabywca przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ma charakter odpowiedzialności solidarnej ze zbywcą i stanowi przypadek przystąpienia do długu z mocy ustawy. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie (od zbywcy i nabywcy), od jednego z nich (np. tylko od nabywcy) lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Jednak aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy (nabywca i zbywca) pozostają zobowiązani.

Zatem uznać można, że w praktyce wierzyciel sprzedanego przedsiębiorstwa ma już nie jednego, a dwóch dłużników (zbywcę i nabywcę). Jak szczegółowo kształtuje się zakres ich odpowiedzialności:

  • zbywca odpowiada osobiście bez ograniczenia,
  • nabywcą odpowiada również osobiście, ale w sposób ograniczony, tylko do wartości nabytego przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa. Jednak uwaga!, wartość tego przedsiębiorstwa może mieć inną wartość niż cena nabycia przedsiębiorstwa przez nabywcę. Przepisy ustalają dla celu określenia zakresu odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa specjalne reguły zasady według, których określa się wartość przedsiębiorstwa. Zgodnie z tymi zasadami wartość przedsiębiorstwa ocenia się według stanu w chwili nabycia. Jednak cenę ustala się według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela.

Jedyną okolicznością, która wyłącza odpowiedzialność nabywcy jest to, w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności, przy czym przez należytą staranność należy rozumieć działanie nabywcy cechujące się: pilnością, sumiennością, ostrożnością, zapobiegliwością, przezornością, rozwagą, uwagą, a także zdrowym rozsądkiem. Zatem w celu uniknięcia odpowiedzialności nabywcy należy szczegółowo wykazać, że działania nabywcy podjęte z zachowaniem należytej staranności nie pozwalały przypuszczać, aby zbywca miał jakiekolwiek zobowiązania.

Możliwość wyłączenie odpowiedzialności nabywcy

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

REKLAMA

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

REKLAMA