REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupiłeś firmę – odpowiadasz za zobowiązania zbywcy przedsiębiorstwa

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność taka dotyczy nabycia przedsiębiorstwa zarówno w drodze sprzedaży, jak i darowizny czy również zamiany, do której zastosowanie mają odpowiednie przepisy o sprzedaży (umowa taka powinna wymieniać poszczególne składniki przedsiębiorstwa).

Jednak umowa zbycia przedsiębiorstwa w każdym przypadku powinna mieć za przedmiot całość przedsiębiorstwa (całość przedsiębiorstwa rozpatrywana jest w aspekcie organizacyjnym i funkcjonalnym), dlatego omawiany w miejscu tym problem odpowiedzialności nabywcy, nie dotyczy sprzedaży poszczególnych elementów przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność nabywcy za długi zbywcy nie powstanie natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nabyte zostało w drodze egzekucji.

REKLAMA

Porównaj: Rozliczenie straty podatkowej po przejęciu spółki

Jak odpowiada nabywca przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ma charakter odpowiedzialności solidarnej ze zbywcą i stanowi przypadek przystąpienia do długu z mocy ustawy. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie (od zbywcy i nabywcy), od jednego z nich (np. tylko od nabywcy) lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Jednak aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy (nabywca i zbywca) pozostają zobowiązani.

Zatem uznać można, że w praktyce wierzyciel sprzedanego przedsiębiorstwa ma już nie jednego, a dwóch dłużników (zbywcę i nabywcę). Jak szczegółowo kształtuje się zakres ich odpowiedzialności:

  • zbywca odpowiada osobiście bez ograniczenia,
  • nabywcą odpowiada również osobiście, ale w sposób ograniczony, tylko do wartości nabytego przedsiębiorstwa.

Polecamy serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa

REKLAMA

Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa. Jednak uwaga!, wartość tego przedsiębiorstwa może mieć inną wartość niż cena nabycia przedsiębiorstwa przez nabywcę. Przepisy ustalają dla celu określenia zakresu odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa specjalne reguły zasady według, których określa się wartość przedsiębiorstwa. Zgodnie z tymi zasadami wartość przedsiębiorstwa ocenia się według stanu w chwili nabycia. Jednak cenę ustala się według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela.

Jedyną okolicznością, która wyłącza odpowiedzialność nabywcy jest to, w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności, przy czym przez należytą staranność należy rozumieć działanie nabywcy cechujące się: pilnością, sumiennością, ostrożnością, zapobiegliwością, przezornością, rozwagą, uwagą, a także zdrowym rozsądkiem. Zatem w celu uniknięcia odpowiedzialności nabywcy należy szczegółowo wykazać, że działania nabywcy podjęte z zachowaniem należytej staranności nie pozwalały przypuszczać, aby zbywca miał jakiekolwiek zobowiązania.

Możliwość wyłączenie odpowiedzialności nabywcy

Odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zobowiązania zbywcy związane z prowadzeniem tego przedsiębiorstwa można ograniczyć lub wyłączyć, jednak w tym celu konieczna jest zgoda wierzyciela.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA