REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coach i menedżer w jednej osobie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, manager.
Coach, manager.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coaching - zjawisko coraz bardziej popularne na polskim rynku, to nowy styl zarządzania na miarę wyzwań XXI wieku. Jest to zagadnienie bardzo obszerne, dlatego trudna jest pełna analiza istoty i odmian tego procesu. Na czym polega coaching, szczególnie w wykonaniu menedżera?

W odpowiedzi na wyzwania XXI wieku

Współcześnie kontrola i wydawanie poleceń pracownikom to za mało. Oni sami chcą odpowiadać za rezultaty swoich działań. Szkolenia oraz procedury nie wystarczają tam, gdzie wymagana jest elastyczność i kreatywność. Dziś potrzeba czegoś więcej w efektywnym zarządzaniu ludźmi. By sprostać wymogom nowych czasów, najskuteczniejszym narzędziem okazuje się opanowanie umiejętności coachingowych przez menedżera. Takie podejście przygotowuje ludzi do najlepszego wykorzystania ich zdolności oraz rozpoznawania możliwości, które najbardziej odpowiadają ich mocnym stronom.

REKLAMA

REKLAMA

Coach

Coach to osoba, która pomaga odkryć drogę do celu dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu życiowemu, odpowiednim technikom i narzędziom, a także innym osobom. Rozmawiając w specyficzny sposób motywuje i przewodzi budowaniu wspólnej wizji przyszłości, wspiera uczenie się i rozwój kompetencji, które umożliwią osiągnięcie sukcesu firmy. Każdy menedżer chcąc efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, musi nauczyć się coachingu. Zmiana stylu kierowania jest inwestycją długoterminową. Wysiłek związany z nabyciem oraz wprowadzeniem innowacji, a następnie stosowaniem nowych umiejętności wynagradzany jest w przyszłości lepiej funkcjonującym zespołem pracowników.

Menedżer – coach

Na czym jednak polega rola menedżera - coacha? Taka osoba przychodzi do pracowników i opracowuje z nimi wspólną wizję rozwoju, wyznaczając cele akceptowane przez wszystkich. Zachęca do dyskusji, do szczerego omawiania i wypowiadania się na temat określonych spraw dotyczących aktualnego projektu - co się udało, co poszło dobrze, a co źle, w jaki sposób osiągnąć lepszy rezultat. Wspiera mimo wszystko, zwłaszcza kiedy pojawiają się trudności. Motywuje skupiając się na pozytywnych stronach i sposobach działania, a nie na problemach, tworząc tym samym ducha zespołu. Odwołuje się do motywacji wewnętrznej pracowników, dba o rozwój ich indywidualnych kompetencji. Inspiruje, wspiera i zachęca do eksperymentowania, innowacji, podejmowania ryzyka. I najważniejsze - okazuje zaufanie, ponieważ sukcesy i porażki są dziełem całego zespołu, a nie pojedynczych jednostek.

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

REKLAMA

Dialog z pracownikiem

Wszystko to opiera się na prowadzeniu dialogu z pracownikiem, tak by wzmacniać jego zaangażowanie oraz odkrywać nowe możliwości. Ważny jest więc rozwój komunikacji interpersonalnej. Pozwala ona budować bardziej spójne struktury w firmie, oparte na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu. Świadomość wpływu pracowników na rezultaty całego przedsiębiorstwa oraz tego, że ich aktywność przyczynia się do sukcesu firmy, daje poczucie sensu pracy. Działa to bardzo motywująco i skłania do kreatywności w pokonywaniu codziennych przeszkód na drodze do celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadawanie pytań

Ważna jest również umiejętność zadawania pytań, które pomagają odkryć nowe możliwości, ukierunkować na innowacyjne, nieszablonowe rozwiązania. Pracownik ma wówczas wrażenie, że to on jest autorem pomysłu i będzie prawdziwie zaangażowany w realizację wynikających zadań.

Feedback

W całym procesie istotna jest również informacja zwrotna. Pracownik oczekuje od menedżera uwag na temat postępów, wyrazu uznania za osiągnięte sukcesy czy konstruktywnego wskazania obszarów, które można dopracować i poprawić.

Kontekstowe słuchanie

Ponadto menedżer - coach, by skutecznie stosować nową metodę zarządzania, musi nabyć umiejętność kontekstowego słuchania. Polega ona na tym, że podczas rozmowy z pracownikiem potrafi on wyczuć emocje (strachu, niepewności) i oczekiwania (wsparcia, aprobaty). Menedżer nie obawia się takiej rozmowy, bo wie, że usłyszy to, co powinien usłyszeć w danej sytuacji.

Umiejętność bycia menedżerem - coachem jest bardzo ważną kompetencją przywódczą. Staje się ona tym bardziej potrzebna i pożądana, im wyższe stanowisko zajmujemy.  Potrzebujemy wówczas większej ilości pracowników do realizacji postawionych celów. Działamy nie poprzez samego siebie, ale poprzez innych, stając się liderem i ekspertem.

Wyzwania

Zmiana dotychczasowego sposobu zarządzania wiąże się z licznymi wyzwaniami. Lęk przed utratą kontroli i pozycji w zespole, frustracja i bezradność, że coaching nie przynosi zamierzonych efektów, presja czasu, przyzwyczajenia i oczekiwania pracowników, czy reakcja otoczenia. To tylko niektóre trudności, z którymi będzie musiał zmierzyć się menedżer. Zdroworozsądkowe podejście pomoże jednak z łatwością je przezwyciężyć. Wystarczy pamiętać, że w firmie są specjaliści, którzy posiadają większą wiedzę, a utrata autorytetu jest tak naprawdę w niektórych sytuacjach nieuchronna. Początkowe rozmowy coachingowe często nie należą do udanych, ale „praktyka czyni mistrza”. Potrzeba czasu, by zmienić przyzwyczajenia i mentalność pracowników.

Często wydaje się, że stare metody szybciej dadzą pożądany rezultat, ale pamiętajmy, że będzie on krótkotrwały. Menedżer, mimo wielu wysiłków, zyskuje w zamian silniejszą więź z pracownikami oraz buduje ducha zespołu.

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Dlaczego warto?

Przejście od roli tradycyjnego menedżera do roli menedżera - coacha to duża zmiana wymagająca odwagi i gotowości pójścia drogą rozwoju osobistego oraz nabycia wielu, często niełatwych, umiejętności prowadzenia rozmów coachingowych. Coaching umożliwia liderowi rozpoznawanie własnych barier, obszarów rozwoju siebie jako menadżera, ale także jako człowieka. Bycie menedżerem - coachem daje zatem ogromne możliwości nie tylko mnie jako menedżerowi, ale także mnie jako człowiekowi, jednostce oraz pracownikom, a co za tym idzie - wpływa na rozwój całej firmy.

Opór przed zmianą stylu kierowania jest naturalny. W coachingu pozornie oddajemy część władzy współpracownikom, relacja jest partnerska. Tak naprawdę budujemy jednak silniejszą więź z pracownikiem i zyskujemy większy wpływ na jego postawę. Menedżer - coach buduje swój autorytet nie dzięki temu, że posiada władzę, ale dzięki temu, kim jest i co sobą reprezentuje jako człowiek. Wymaga to zmiany w postrzeganiu roli menedżera, któremu nie zależy na  własnym sukcesie, ale na sukcesie całego zespołu.

Nagrodą za wysiłek i ryzyko uczenia się sztuki coachingu jest lojalna, zaangażowana i zdolna do wielkich czynów grupa wzajemnie wspierających się ludzi sukcesu. Menedżer ma mniej stresu w pracy, problemów i konfliktów do rozwiązania, lepszą atmosferę i relacje z pracownikami. Pozytywnym skutkiem jest również harmonia między życiem prywatnym a zawodowym.

Dobry menedżer to taki, który potrafi dostosować swój styl kierowania do aktualnych potrzeb pracownika i sytuacji. Podejście coachingowe znacząco ułatwia realizację celów strategicznych, w tym wspieranie innowacyjności w firmie oraz motywację i rozwój pracowników, zatrzymywanie talentów i korzystanie z ich potencjału.

Zobacz serwis: Coaching

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

REKLAMA

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

REKLAMA