REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coach i menedżer w jednej osobie

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Coach, manager.
Coach, manager.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coaching - zjawisko coraz bardziej popularne na polskim rynku, to nowy styl zarządzania na miarę wyzwań XXI wieku. Jest to zagadnienie bardzo obszerne, dlatego trudna jest pełna analiza istoty i odmian tego procesu. Na czym polega coaching, szczególnie w wykonaniu menedżera?

W odpowiedzi na wyzwania XXI wieku

Współcześnie kontrola i wydawanie poleceń pracownikom to za mało. Oni sami chcą odpowiadać za rezultaty swoich działań. Szkolenia oraz procedury nie wystarczają tam, gdzie wymagana jest elastyczność i kreatywność. Dziś potrzeba czegoś więcej w efektywnym zarządzaniu ludźmi. By sprostać wymogom nowych czasów, najskuteczniejszym narzędziem okazuje się opanowanie umiejętności coachingowych przez menedżera. Takie podejście przygotowuje ludzi do najlepszego wykorzystania ich zdolności oraz rozpoznawania możliwości, które najbardziej odpowiadają ich mocnym stronom.

REKLAMA

Coach

Coach to osoba, która pomaga odkryć drogę do celu dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu życiowemu, odpowiednim technikom i narzędziom, a także innym osobom. Rozmawiając w specyficzny sposób motywuje i przewodzi budowaniu wspólnej wizji przyszłości, wspiera uczenie się i rozwój kompetencji, które umożliwią osiągnięcie sukcesu firmy. Każdy menedżer chcąc efektywnie zarządzać swoimi pracownikami, musi nauczyć się coachingu. Zmiana stylu kierowania jest inwestycją długoterminową. Wysiłek związany z nabyciem oraz wprowadzeniem innowacji, a następnie stosowaniem nowych umiejętności wynagradzany jest w przyszłości lepiej funkcjonującym zespołem pracowników.

Menedżer – coach

Na czym jednak polega rola menedżera - coacha? Taka osoba przychodzi do pracowników i opracowuje z nimi wspólną wizję rozwoju, wyznaczając cele akceptowane przez wszystkich. Zachęca do dyskusji, do szczerego omawiania i wypowiadania się na temat określonych spraw dotyczących aktualnego projektu - co się udało, co poszło dobrze, a co źle, w jaki sposób osiągnąć lepszy rezultat. Wspiera mimo wszystko, zwłaszcza kiedy pojawiają się trudności. Motywuje skupiając się na pozytywnych stronach i sposobach działania, a nie na problemach, tworząc tym samym ducha zespołu. Odwołuje się do motywacji wewnętrznej pracowników, dba o rozwój ich indywidualnych kompetencji. Inspiruje, wspiera i zachęca do eksperymentowania, innowacji, podejmowania ryzyka. I najważniejsze - okazuje zaufanie, ponieważ sukcesy i porażki są dziełem całego zespołu, a nie pojedynczych jednostek.

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Dialog z pracownikiem

Wszystko to opiera się na prowadzeniu dialogu z pracownikiem, tak by wzmacniać jego zaangażowanie oraz odkrywać nowe możliwości. Ważny jest więc rozwój komunikacji interpersonalnej. Pozwala ona budować bardziej spójne struktury w firmie, oparte na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu. Świadomość wpływu pracowników na rezultaty całego przedsiębiorstwa oraz tego, że ich aktywność przyczynia się do sukcesu firmy, daje poczucie sensu pracy. Działa to bardzo motywująco i skłania do kreatywności w pokonywaniu codziennych przeszkód na drodze do celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadawanie pytań

Ważna jest również umiejętność zadawania pytań, które pomagają odkryć nowe możliwości, ukierunkować na innowacyjne, nieszablonowe rozwiązania. Pracownik ma wówczas wrażenie, że to on jest autorem pomysłu i będzie prawdziwie zaangażowany w realizację wynikających zadań.

Feedback

W całym procesie istotna jest również informacja zwrotna. Pracownik oczekuje od menedżera uwag na temat postępów, wyrazu uznania za osiągnięte sukcesy czy konstruktywnego wskazania obszarów, które można dopracować i poprawić.

Kontekstowe słuchanie

REKLAMA

Ponadto menedżer - coach, by skutecznie stosować nową metodę zarządzania, musi nabyć umiejętność kontekstowego słuchania. Polega ona na tym, że podczas rozmowy z pracownikiem potrafi on wyczuć emocje (strachu, niepewności) i oczekiwania (wsparcia, aprobaty). Menedżer nie obawia się takiej rozmowy, bo wie, że usłyszy to, co powinien usłyszeć w danej sytuacji.

Umiejętność bycia menedżerem - coachem jest bardzo ważną kompetencją przywódczą. Staje się ona tym bardziej potrzebna i pożądana, im wyższe stanowisko zajmujemy.  Potrzebujemy wówczas większej ilości pracowników do realizacji postawionych celów. Działamy nie poprzez samego siebie, ale poprzez innych, stając się liderem i ekspertem.

Wyzwania

REKLAMA

Zmiana dotychczasowego sposobu zarządzania wiąże się z licznymi wyzwaniami. Lęk przed utratą kontroli i pozycji w zespole, frustracja i bezradność, że coaching nie przynosi zamierzonych efektów, presja czasu, przyzwyczajenia i oczekiwania pracowników, czy reakcja otoczenia. To tylko niektóre trudności, z którymi będzie musiał zmierzyć się menedżer. Zdroworozsądkowe podejście pomoże jednak z łatwością je przezwyciężyć. Wystarczy pamiętać, że w firmie są specjaliści, którzy posiadają większą wiedzę, a utrata autorytetu jest tak naprawdę w niektórych sytuacjach nieuchronna. Początkowe rozmowy coachingowe często nie należą do udanych, ale „praktyka czyni mistrza”. Potrzeba czasu, by zmienić przyzwyczajenia i mentalność pracowników.

Często wydaje się, że stare metody szybciej dadzą pożądany rezultat, ale pamiętajmy, że będzie on krótkotrwały. Menedżer, mimo wielu wysiłków, zyskuje w zamian silniejszą więź z pracownikami oraz buduje ducha zespołu.

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Dlaczego warto?

Przejście od roli tradycyjnego menedżera do roli menedżera - coacha to duża zmiana wymagająca odwagi i gotowości pójścia drogą rozwoju osobistego oraz nabycia wielu, często niełatwych, umiejętności prowadzenia rozmów coachingowych. Coaching umożliwia liderowi rozpoznawanie własnych barier, obszarów rozwoju siebie jako menadżera, ale także jako człowieka. Bycie menedżerem - coachem daje zatem ogromne możliwości nie tylko mnie jako menedżerowi, ale także mnie jako człowiekowi, jednostce oraz pracownikom, a co za tym idzie - wpływa na rozwój całej firmy.

Opór przed zmianą stylu kierowania jest naturalny. W coachingu pozornie oddajemy część władzy współpracownikom, relacja jest partnerska. Tak naprawdę budujemy jednak silniejszą więź z pracownikiem i zyskujemy większy wpływ na jego postawę. Menedżer - coach buduje swój autorytet nie dzięki temu, że posiada władzę, ale dzięki temu, kim jest i co sobą reprezentuje jako człowiek. Wymaga to zmiany w postrzeganiu roli menedżera, któremu nie zależy na  własnym sukcesie, ale na sukcesie całego zespołu.

Nagrodą za wysiłek i ryzyko uczenia się sztuki coachingu jest lojalna, zaangażowana i zdolna do wielkich czynów grupa wzajemnie wspierających się ludzi sukcesu. Menedżer ma mniej stresu w pracy, problemów i konfliktów do rozwiązania, lepszą atmosferę i relacje z pracownikami. Pozytywnym skutkiem jest również harmonia między życiem prywatnym a zawodowym.

Dobry menedżer to taki, który potrafi dostosować swój styl kierowania do aktualnych potrzeb pracownika i sytuacji. Podejście coachingowe znacząco ułatwia realizację celów strategicznych, w tym wspieranie innowacyjności w firmie oraz motywację i rozwój pracowników, zatrzymywanie talentów i korzystanie z ich potencjału.

Zobacz serwis: Coaching

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

REKLAMA